Bejelentkezés Regisztráció

Erkel Színház


9069 nickname 2018-03-28 17:19:07 [Válasz erre: 9064 Búbánat 2018-03-28 14:47:23]

"Operalátogató nemzedékek nőttek és nőnek fel úgy, hogy a szerző által megírt eredeti formájában nem találkozhatnak a nagy remekművekkel. " - khm, khm akkor Nádasdyék is jó kis rendezői színházat csináltak az Erkel-operákkal. Na, most nekem lehet esni :-). 


9068 Búbánat 2018-03-28 17:18:56 [Válasz erre: 9067 Edmond Dantes 2018-03-28 16:59:54]

 Ez a Dankó Rádió oldalán megjelent cikk. 

"Boros Attila karmester, rádiós műsorvezető-szerkesztő.

1959-ben karmesterként kezdte pályáját. előbb a békéscsabai Jókai Színházban, majd a szolnoki Szigligeti Színházban számos operettet vezényelt és közben már a rádiózással is megismerkedett a Magyar Rádió szolnoki stúdiójában.

1965-től a József Attila Színházban működött és ezzel egyidőben indult több évtizedes rádiós élete. A Magyar Rádiónál eltöltött közel fél évszázad alatt számtalan zenei ismeretterjesztő és portré műsort készített külföldi és hazai művészekkel, valamint opera és koncert közvetítéseket vezetett. Évtizedeken át egyik „hangja” volt a legendássá vált „ki nyer ma?” játéknak. Közben 35 éven át vezette Budán az I. kerületi Művelődési Ház rendszeresen koncertező opera együttesét.

Könyvei a Zeneműkiadó gondozásában jelentek meg: „Klemperer Magyarországon”, „30 év magyar operái” és megírta „Muzsika és mikrofon” címmel a Rádiózenekar történetét is a kezdetektől a ’80-as évek közepéig. Emellett állandó cikkírója volt a zenei folyóiratoknak. Jelenleg a Magyar Katolikus Rádió munkatársaként készíti kedvenc témájával, az operával és operettel foglalkozó műsorait."


9067 Edmond Dantes 2018-03-28 16:59:54 [Válasz erre: 9066 Búbánat 2018-03-28 16:25:45]
Ugye most tréfálkozol? Ezt nem gondolhatod komolyan...vagy ha mégis ő (amit alig hinnék el), akkor ő nem gondolhatja komolyan  :-) 

9066 Búbánat 2018-03-28 16:25:45 [Válasz erre: 9065 Edmond Dantes 2018-03-28 15:47:26]

Boros Attila


9065 Edmond Dantes 2018-03-28 15:47:26 [Válasz erre: 9064 Búbánat 2018-03-28 14:47:23]

Több topikba belinkelted a cikket...itt reagálok rá, mivel Fräulein Wagner valóban rémes Lohengrinjét anno az Erkelben mutatták be, legyen akkor ez a "kályha"...

...mindazonáltal a "rendezői színház", mely szóösszetétel manapság bizonyos körökben és bizonyos ízlésvilágban kb. a "patás ördög" szóösszetétel szinonímája, tehát: a "rendezői színházegyrészt és nagyrészt hamis narratíva, másrészt feltartóztathatatlan jelenség...már ha száz vagy többszáz évvel ezelőtt írt operáknak a mai értékekhez, mai korszellemhez, mai látásmódhoz történő igazítása számít "rendezői színháznak". Az ezzel kapcsolatos vitának itt sem, máshol sem lesz "vége", miként -Fukuyama állításával ellentétben- a történelemnek sem lett és nem lesz "vége". Könyvtárnyi irodalmát nem is szaporítom tovább, de felhívom mindenki figyelmét, aki itt és máshol makacsul és hangosan követeli: "ne politizáljunk egy zenei fórumon!": ez a cikk már címében is mélységesen politizál és átpolitizál! Harsogó nagybetűkkel hirdeti: HATALMAS MANIPULÁCIÓ FOLYIK A KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGÉT ELVESZÍTŐ EURÓPÁBAN, miközben Európa nem veszíti el kulturális örökségét, legfeljebb a cikket közreadó médium fenntartói sugallnak, mit "sugallnak": teli torokból harsognak napi 24 órában ilyesmiket és ennél sokkalta képtelenebb dolgokat, divatos szóval "fake news"-okat. A cikkben több önellentmondás is van pl. a Klempererrel kapcsolatos sorok környékén. Ha Klemperer már "a 20-as években berlini fő-zeneigazgatóként tág teret engedett az akkor egy időre divatba jött, aztán szerencsére eltűnt avantgárd rendezéseknek", továbbá 1968-ban a cikkben idézett levelet írta Tóth Aladárnak, az világosan mutatja: a rendezői színháznak nevezett valami egyáltalán nem mai jelenség, hanem nagyjából száz éves, talán az I. vh.-t követő szellemi-művészeti áramlatok egyik terméke, de biztos vagyok benne, hogy a színház, az opera, a szín- és operajátszás születése óta létezik "rendezői színház", legfeljebb minden korszak mást és mást értett alatta. ("Félre": a szerző által idézett avantgárd rendezések szerencsére és nyilvánvalóan sohasem tűntek el, legfeljebb a sötét/ülő 30-as évek és a II.vh. alatt láthatatlanabbak lehettek.) A cikk a továbbiakban is hemzseg az átpolitizált, átideologizált állításoktól, kinyilatkoztatásoktól...amikre nem is érdemes több szót vesztegetni, elég, ha rákeresünk jeles szerzőnk Magyar Idők-béli újságírói munkásságának más gyöngyszemeire.

Ceterum censeo: politikamentes kultúra, színház...és opera nincs.

PS Beírásom természetesen nem a te értékes archiváló, szemléző és más, kiterjedt itteni tevékenységedre vonatkozik! Mindig is elismeréssel adóztam, adózom e neked köszönhető kiváló forrásnak, most is.


9064 Búbánat 2018-03-28 14:47:23

2018. MÁRCIUS 26. HÉTFŐ 12:31 Magyar Idők

SZÍNHÁZ VAGY ERŐSZAK?

HATALMAS MANIPULÁCIÓ FOLYIK A KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGÉT ELVESZÍTŐ EURÓPÁBAN

Boros Attila

Sok szó esik az utóbbi évtizedekben az úgynevezett „rendezői” színházról, ugyanakkor egyre inkább háttérbe szorul a szerzői, az eredeti szerzői szándékot megvalósító színház. A rendezők nagy része kisajátította az alkotók műveit, és színpadra állításuk helyett egyszerűen átírja a darabok mondanivalóját, megváltoztatva a cselekményt.

Tudomásul kellene végre vennie világszerte a színházi maffiának, hogy egy mű átírása nem azonos a rendezéssel. Hazug demagógia az arra való hivatkozás is, hogy az internet és az űrutazás korában ilyen előadásokra vágyik a közönség, mert az eredeti remekmű idejétmúlt, korszerűtlen, és a ma emberének nem mond semmit.

Legvadabbul az operairodalom alkotásait vették célkeresztbe. „Modern rendezés” – ezzel a bűvös fogalommal ámítják és manipulálják a közönséget. Csakhogy ez finoman szólva csúsztatás, sokkal inkább hazugság, mert se nem modern, se nem rendezés. Egy opera cselekményének, helyszínének önkényes, durva megváltoztatása, a szerepek, szereplők egyéniségének visszájára fordítása, a műben megjelenő, a szerző által megírt pozitív tendenciák kigúnyolása – mindez nem tartozik a rendezés témakörébe, a rendezők szerepkörébe.

A színpadra állítók ma már nyíltan saját neoliberális politikai világnézetüket, zavaros gondolatok, ideológiák tömegét zúdítják a gyanútlan közönségre, amelynek fogalma sincs arról, hogy valójában mit is lát. Ma már tudjuk, mert nyakig benne élünk, hogy több évtizedes céltudatosan előre megtervezett szellemi és politikai bomlasztó háttérmunka eredménye ez is.

Operalátogató nemzedékek nőttek és nőnek fel úgy, hogy a szerző által megírt eredeti formájában nem találkozhatnak a nagy remekművekkel. Mindez büntetlenül tehető, hiszen a zeneirodalom zseniális alkotói már rég nem élnek. Hatalmas manipuláció folyik e téren is a kulturális örökségét elveszítő, sőt azt ma már büszkén megtagadó Európa szellemi életében.

A rendező feladata a színpadi alkotásnak a szerző szellemiségéhez, mondanivalójához hű tolmácsolása a közönségnek. Mert ne feledjük, a közönség drága pénzért nem X. rendező beteges agyszüleményeire, eltorzult lelki világára, hanem elsősorban Verdi vagy Wagner és a többiek operáira, az énekesekre, a zenére kíváncsi.

A második világháború után kapott lábra leginkább német exportból a rendezői színháznak nevezett irányzat, ami napjainkra totális káoszba vezetett. Otto Klemperer (1885–1973) világhírű, Pesten is működött karmester írja levelében Londonból 1968-ban Tóth Aladár egykori operaigazgatónak: „…azon a véleményen vagyok, hogy az operák hangversenyszerű előadása részben megoldja az operakérdést. Mert így a zenéről nem tereli el a figyelmet sem egy nevetséges díszlettervező, sem egy bolond rendező.”

Jóllehet Klemperer a 20-as években berlini fő-zeneigazgatóként tág teret engedett az akkor egy időre divatba jött, aztán szerencsére eltűnt avantgárd rendezéseknek. De mint etikus művész és vérbeli színházi ember, jól tudta, hol a határ.

A fogalom valódi értelmében vett modern rendezés a remekművek mondanivalójának tiszteletben tartásával, azok szellemében a mai fejlett színpadtechnika eszközeivel – világítás, vetítés, mozgatható játéktér, elektronika stb. – állítja színre, viszi a közönség elé a kortalan remekműveket. A szereplők jellemének hangsúlyosabb kibontása, egy-egy cselekmény, eseménysor plasztikusabbá tétele mind-mind fontos része a színpadra állításnak.

Talán nem szükséges bizonyítani, hogy egy Mozart, Wagner, Verdi, Puccini és a többi lángelme jobban tudta, mit akar kifejezni, elmondani műveiben, mint a rendezéssel foglalkozó tucatnyi zeneellenes dilettáns. Mert „végül is” (?!) a zene a legnagyobb ellensége az ilyen átírt, átértelmezett opera-előadásnak. A zene, amely az eredeti cselekményhez készült. De épp így a szöveg sem bírja el az erőszaktételt.

A szöveg minden mondata, a zene minden üteme ellenáll. Mert az mégiscsak abszurd és a teljes szellemi meghasonlás jele, ha egy klasszikus opera színpadán atombunkerek között, internálótáborban, roncstelepen, szemétdombon vagy a mostanság „trendi” elmegyógyintézetben és hasonló helyszíneken játszódik a cselekmény, vagy – ahogy már erre is van példa – patkányoknak öltöztetett szereplők népesítik be a Lohengrin színpadát. Lásd Bayreuth, a Wagner-utódok nagyobb dicsőségére.

A magyar közönség is testközelből „élvezhette” az Erkel Színházban Katherina Wagner Lohengrin-rendezését 2004-ben, amikor is egy Lenin-szoborral hitelesített kommunista pártgyűlésen I. Madarász Henrik király szónokolt… Ha a rendezőknek ilyen naprakész, „haladó” aktuális ötleteik vannak, akkor elképzeléseikhez egy másik darabot kell íratni, mert a régebbi komponisták operái méltatlanok és alkalmatlanok az effajta „üzenetek” bemutatására.

A legnagyobb vesztes azonban a közönség, amely drága pénzért nem tudja, mit is lát. Hiába tiltakoznak muzsikusok, karmesterek és a közönség is, a diktatúra, a szellemi terror marad.

 

Milyen szépen is hangzik az ENSZ 1948-ban deklarált Emberi jogok egyetemes nyilatkozatának idevágó cikkelye: „Minden szerzőnek joga van tudományos, irodalmi és művészeti termékkel kapcsolatos erkölcsi és anyagi érdekeinek védelméhez.” De ki véd meg egy halott szerzőt?

Ma már tudjuk: a színházakban eluralkodott rendezői terror azonban csak a felszín és következmény. A szálak jóval mélyebbre vezetnek, és ez már nem művészeti kérdés. A XX. század materializmusa, a nemes eszmék és eszmények kétségbe vonása, a transzcendencia, a szakralitás tagadása, ez a nihilbe vivő szellemiség jelenik meg ezekben az átértelmezett, meghamisított, adott esetben a mítoszt, a vallást, a szerelmet, a legendát is kicsúfoló színházi produkciókban.

Tudomásul kellene venni, hogy a remekművek, az operák is az emberiség kulturális és szellemi kincsei. Egy-egy ember semmilyen ideológiai indokkal sem sajátíthatja ki azokat. Sajnos az operákra nem vonatkozik a világörökség törvényes védelme, mint a történelmi városrészekre, műemlékekre. Ha ezeket a védett objektumokat nem szabad átépíteni, befalazni, tönkretenni, miért lehet ezt nagy komponisták csodálatos műveivel megtenni? Ez azonban már felveti az erkölcs, a morál kérdését is.

Ortega a múlt század derekán tökéletesen és jövőbelátóan megfogalmazta: „Nem arról van szó, hogy a tömegember egy most születő erkölcs kedvéért lemond egy elavult morálról, hanem arról, hogy életét semmiféle erkölcsnek nem akarja alávetni. Az erkölcstelenség mára már kelendő bóvli lett, s bárki hivalkodhat vele.”

Nem dughatjuk homokba a fejünket, látni kell, hogy Európa először szellemileg és erkölcsileg roppant meg halálosan, majd ezt követte és követi a minket körülvevő migráció és társadalmi összeomlás. Lehet, hogy régi bevált receptjét ismétli a történelem?


9063 ladislav kozlok 2018-03-28 09:54:38 [Válasz erre: 9062 Heiner Lajos 2018-03-28 09:21:50]

Privát ment


9062 Heiner Lajos 2018-03-28 09:21:50 [Válasz erre: 9060 ladislav kozlok 2018-03-28 08:51:35]

A debreceni Normal nagyszeru eloadas. A szegedi Ernani bemuatoja csak aprilisban lesz. De akkoriban mi a La Juive eloadasa utan egy jo sorozoben beszelgetunk Pozsonyban.


9061 Edmond Dantes 2018-03-28 08:53:12 [Válasz erre: 9054 telramund 2018-03-27 22:54:04]

Most olvasom Heltai Jenő Négy fal között - Naplójegyzetek 1944-1945 című könyvét. Kétszer említi benne Lukács Miklóst:

1) (1944.) július 20.: "...Márkus megy, és az Opera igazgatója báró Lukács Miklós, Lukács György fia lesz, aki 15 évig volt Németországban karmester. Színtelen, rendes ember."

és mint "két-három napi késéssel" följegyzi:

2) (1944.) július 29. "...Márkus és Németh Antal helyére Lukács Miklóst és Kovách Aladárt nevezték ki. Magyar Bálint szerint ez a Lukács rendes ember."


9060 ladislav kozlok 2018-03-28 08:51:35

Megmondaná valaki, hogy milyennek igérkezik a PRIMAVERA fesztivál ?


9059 Edmond Dantes 2018-03-28 08:42:03

"Tények voltak" olvassuk alant...a valós tényekről vagy inkább a valós nem-tényekről bővebben itt: „Elszámoltatás” az Operaházban: Egeret szültek a hegyek". A belinkelt összefoglaló közzététele (2015) óta további csaknem három év telt el, nem tudok érdemi új fejleményről. A nagy leleplezés, rajtaütés, iratlobogtatás, sajtótájékoztatók óta összesen nagyjából nyolc év telt el...a Zelmúlt nyolc év.


9058 Edmond Dantes 2018-03-28 08:32:43

Ami -többek közt- a lejjebb kivonatolt hiányos-szelektív életrajzból kimaradt:

"1990 és 1992 között a szolnoki Szigligeti Színház szervezője, 1992-től 1996-ig menedzser-igazgatója volt."..."2000-től 2002-ig a szolnoki Szigligeti Színház igazgatója volt." (forrás: wikipédia)

Megjegyzés: amikor (meg nem) nevezett személy a szolnoki Szigligeti Színház igazgatója volt, Szolnok polgármestere a jelenlegi polgármester volt. Netán Szolnokon (is?) politikai kinevezett volt...


9057 IVA 2018-03-28 01:24:19 [Válasz erre: 9043 Aurora 2018-03-27 09:06:20]

Kedves Aurora, köszönöm az érdeklődésedet, de részletes véleményemig még egy kis türelmedet kérem. A 23-i előadást más helyről néztem.
Minden csodálatom a balerináké, de úgy gondolom, a közönséget ugyanúgy megilleti előadás alatt a csend, mint a hívőket a templomban. Ennek biztosítása pedig valakiknek a feladata. Egy operaháznak, ahol ezreket fizetnek a nézők az élményükért, ebben is különbnek kell lennie más zenés szórakozóhelyeknél.


9056 IVA 2018-03-28 01:01:52 [Válasz erre: 9053 parampampoli 2018-03-27 22:50:43]

Nem voltak koholmányok és hazugságok, hanem tények voltak. Még közterülettel is vétek úgy bánni, ahogy az Erkellel bántak, nemhogy színházzal. Amint az is tény, hogy a színház felújítására és üzembe indítására kapott pénzt nem sikkasztották el, hanem pontosan arra költötték, amire kellett. Máskülönben nem nézhetnél ott előadásokat immár hatodik éve. (A többi pedig nem ennek a fórumnak a tárgya.)


9055 Héterő 2018-03-27 23:26:59 [Válasz erre: 9049 parampampoli 2018-03-27 14:59:53]

Vasst szerették, úgy tudom én is.
Ahogy írod, háttérbe húzódó és szakmai ügyekben nála kompetensebbekre hallgató vezető volt. Bravo...

Elegánsan lefelejtetted a listáról... ???
Meglep a megjegyzésed, hiszen egyértelműen a politikai tevékenységéről volt szó. Mi köze a kultúrháznak a polkinevezéshez?
Félek, hogy a választási láz az értelmeseket is megfertőzi...
Nos, mit várjunk akkor a polzsonglőrök logikai bukfenceitől, amikor egy sima Itt pedig -et sem tudnak dekódolni?


9054 telramund 2018-03-27 22:54:04 [Válasz erre: 9052 Edmond Dantes 2018-03-27 22:19:55]

Egyébként mint annyi múltból  Lukács Miklós személye is ki van fényezve.Lukács Miklós nagyszerú igazgató volt,kitűnő Wagner előadásokat dirigált nem volt megalomán,de ennek ellenére sokan nem szerették.Ezt olyan emberektől is hallottam anno,akik most egekbe emelik.Per a"báró úr " nem éppen pozítiv hangsúllyal volt emlegetve.Minden tagságnak megvannak a kedvelt vezetői-természetes  abból kiindulva  mennyire voltak-vannak  fogalakoztatva.Persze nem voltak ilyen fórumok,ahol véleményt lehetett nyílvánitani.  ,Amit egyesek a jelenlegi igazgatót becsmérelve megtesznek a múltban egy perc múlva  a helyükre kerültek volna.Abban az időben a "vesztesek" kussoltak,mert nem tehettek mást.Igaz most meg nem változik semmi hiába a kiabálás.!lyen az élet.Mindenki igazságát megadni lehetetlenség.


9053 parampampoli 2018-03-27 22:50:43 [Válasz erre: 9051 IVA 2018-03-27 21:36:50]

Nem voltak tények, koholmányok és hazugságok voltak. Amelyekről a mai helyzetben, a kiderült sikkasztási botrányok közepette, egyáltalán beszélni, nem más, mint - Antall József híres mondását idézve - politikai pornográfia.


9052 Edmond Dantes 2018-03-27 22:19:55 [Válasz erre: 9049 parampampoli 2018-03-27 14:59:53]

"...volt kulturális intézmény vezetője is, bár ezt elegánsan lefelejtetted a listáról":  éppen erre céloztam, amikor lejjebb ezt írtam: ...hiányosan-szelektálva végezte el...ti. fórumtársunk az illető igazgató karrierjének ismertetését. Megjegyzem, nem csak egy vidéki nagyváros kultúrházának, hanem színházának is igazgatója volt, amelyet sok éve Balázs Péter színművész-rendező igazgat. Lukács Miklós is politikai kinevezett volt, politikai kinevezett kellett, hogy legyen. 1944-ben is és második igazgatói periódusában is, persze más-más politikai "kontextusban". A Kádár-rendszerben éppenséggel alkalmas volt arra, hogy vele (is) demonstrálják a rendszer konszolidációját = quasi hogy egy "osztályidegen" is csinálhat karriert a (magyar) szocializmusban.

 


9051 IVA 2018-03-27 21:36:50 [Válasz erre: 9045 Edmond Dantes 2018-03-27 11:35:02]

A súlyos visszaélések és az ügy, amiket idézőjelben emlegetsz, tények voltak. Letagadni persze mindent lehet, a világtörténelem ezeknél súlyosabb visszaéléseit és ügyeit is tagadták már, sőt vannak, akik ma is tagadják. Nem kell hozzá más, mint tudatlanság és hiszterizáló szándék.


9050 Momo 2018-03-27 15:15:39

Az Erkelben a bezárás után nem „zajlott zavartalanul az élet”. A színpadon voltak próbák. A vasfüggöny le volt engedve, a közönségforgalmi rész nem volt használatban. (Életveszélyessé a nézőtér fölötti tetőrészt nyilvánították. Ez teljesen külön van a színpadtól és a kiszolgáló résztől.)

Ami a jelentős előadásszám és repertoár csökkenést illeti: Ez alapvetően az Erkel bezárása miatt történt, és együtt járt a társulat csökkentésével is. Mindez nem Fischer és Kovalik kompetenciája volt, hanem a fenntartó döntése, melyhez végrehajtónak Vass Lajos korábbi kulturális államtitkárt küldték az Operaház élére. (Ezzel párhuzamosan zajlott a Rádió együtteseinek kinyírása is.) Fischer Ádámot és Kovalik Balázst jó érzékkel választották ki arra, hogy egy leépülő időszakban nevüket és arcukat adják az Operaház működéséhez. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez nem jelentett számukra korlátlan lehetőségeket: (bár lett volna szándék), lényegi változásokat nem tudtak elérni. A játékszabályokat Vassék diktálták.
Született néhány nagyszerű produkció, melyek azóta nincsenek már műsoron.


9049 parampampoli 2018-03-27 14:59:53 [Válasz erre: 9047 Héterő 2018-03-27 13:18:37]

Minden operaigazgató bizonyos értelemben politikai kinevezett volt, talán az egyetlen báró Lukács Miklóst kivéve, aki családja, múltja, egész habitusa alapján se lehetett a regnáló hatalomhoz közeli ember. Őt szakértelme miatt nevezték ki -- és milyen jól tették!

Az általad itt politikai curriculummal jellemzett Vass Lajos, politikai megbízatásain kívül volt kulturális intézmény vezetője is, bár ezt elegánsan lefelejtetted a listáról. Igaz, csak egy vidéki nagyváros kultúrházának. Hogy szakmailag jogosultabb volt-e posztra, mint Ókovács, ezen lehet vitatkozni. (Bár hogy egy tehetségtelen, pályára alkalmatlan énekes mitől alkalmasabb bárkinél, azt nem tudom.) Hogy emberileg biztosan, ezt tanúsíthatják azok, akik mindkettejüket ismerik. Az egyik egy kedves, mindenkivel szót értő és arra törekvő, háttérbe húzódó, a szakmai ügyekben nála kompentensebbekre hallgató vezető volt. A másik egy mindenkivel konfliktusba keveredő, agresszív és nagyképű, cezaromán diktátor, aki egyedül dönt mindenben, és semmiféle ellenvetést nem tűr. Aki megpróbálta, Várkonyi Judittól a szervezési osztály egykori vezetőjéig, a kettő között seregnyi emberrel, már mind kívülről szemléli az Operaház falait. Ókovács Szilveszter a magyar operatörténet legkártékonyabb vezetőjeként fog bekerülni az almanachokba, erre előre merek fogadást kötni. De nem kell megvárni a történelem ítéletét: kegyenceit leszámítva már most is ez a vélemény róla a szakmában. (Csak nem meri senki felvállalni a véleményét. Én megtehetem, szerencsére nem függök tőle semmilyen értelemben. Legfeljebb csak a telefont csapta le rám, mikor egyszer felhívott. De nem bántam.)


9048 Edmond Dantes 2018-03-27 13:32:42 [Válasz erre: 9046 oldalsonka 2018-03-27 12:46:21]

"...először csak énekelt..." és "Utána még énekelt...": sokak szerint bár ne tette volna... Szerencsémre csak egy Don Giovanniban láttam...brrr.

Igen: kormánybiztossága/igazgatósága után volt (netán ma is van?) másik "igazi" munkahelye. Wikis életrajza két szóban megemlíti. Nem akartam ilyen apró-cseprő részletekbe bocsátkozni nála sem, operaházi elődjénél sem, de utóbbi esetében -mint látom- ezt egy lelkes önkéntes időközben és  társadalmi munkában már el is végezte. Teszem hozzá: elég hiányosan-szelektálva végezte el.

 


9047 Héterő 2018-03-27 13:18:37

Mintha még soha nem lett volna polkinevezés... Ismerős?

1986-1989 között a KISZ Szolnok Megyei bizottsági titkára.
1989-ben az MSZMP Szolnok Megyei Bizottságának társadalom-politikai titkáraként dolgozott.
2003–2006 között pedig politikai államtitkár volt.
2006-ban országgyűlési képviselőjelölt (MSZP).


9046 oldalsonka 2018-03-27 12:46:21 [Válasz erre: 9045 Edmond Dantes 2018-03-27 11:35:02]

Az a politikai komisszár először csak énekelt, utána lett kormánybiztos, aztán 26 órát főigazgató. Utána még énekelt, és aztán bukott meg rövid idő alatt új munkahelyén. Azótaq síri csend honol körötte.


9045 Edmond Dantes 2018-03-27 11:35:02 [Válasz erre: 9044 nickname 2018-03-27 10:32:38]

Emlékszem és ismerőseimtől is tudtam, hogy az Erkelben zavartalanul zajlik az "élet", "csak" előadások nem voltak. Más olvasatban ez akár azt is jelenthette, hogy akkor talán mégsem volt oly nagyon komoly az az Erkeles lebontás-projekt. Az egy-este-két-Kékszakállút láttam, zeneileg nagyon jó volt, a két énekesért nem voltam oda és rendezésileg sem láttam nagy különbséget a két Kékszakállú között, ami a deklarált művészi cél volt, viszont a darabot akárhányszor szívesen meghallgatom = pl. aznap kétszer is.

Közös nyitó produkciójuk ugye a Fidelio volt, rendezés nem igazán tetszett, zeneileg remeknek találtam egyik nagy kedvencemet. Ebből a MÁO/Kovalik-érából Fidelion kívül hirtelenjében Mefistofelére, Xerxesre emlékszem, mindkettő elsőrangú produkció volt, tele jobbnál jobb ötletekkel, amik elvitték a hátukon mindkét, nem igazán tömegcsalogató darabot.

A "súlyos visszaélések" bizonyítása máig nem történt meg, az akkori -és azóta szinte folyamatos és általános- hiszterizált légkörben kétségtelenül jól hangzottak a rajtaütésekről és nagy leleplezésekről, elszámoltatásról tett bombasztikus bejelentések, tudósítások. Leginkább arra voltak jók, amire a legtöbb hasonló "ügy" a magyar élet egyéb területein: önfényezés, terelés, parasztvakítás. Ja és arra, hogy egy nagyjából politikai komisszárt sebtében lecserélhessenek egy kiváló felső kapcsolatokkal rendelkező másik nagyjából politikai komisszárra, aki akkor nemrég bukott meg előző munkahelyén (ott is igen rövid időt töltött!)...és lett világcsúcs rövid időre = 36 vagy 48 órára MÁO első embere.

Nemzetközileg pedig mindig vérkeringünk ugyebár...azzal a nem csekély különbséggel, hogy -visszakanyarodva a felvetéshez- a Fischer-Kovalik éra a gazdasági világ- és magyarországi válság kellős közepére esett, míg a jelenlegi MÁO-vezetés -mint tudjuk- egy büszke, erős és gazdaságilag (is) virágzó, jól és még jobban teljesítő Magyarország bizalmát és bőkezű, az akkorinál nagyságrenddel bőkezűbb anyagi támogatását élvezi.


9044 nickname 2018-03-27 10:32:38 [Válasz erre: 9042 Edmond Dantes 2018-03-27 08:52:34]

Hát emlékeim szerint mikor átvették a vezetés, akkor volt egy drasztikus előadásszám csökkentés és nem is volt öt előadásos bérlet. Kevés darab ment. Ezenkívül semmit sem tettek meg az Erkel újranyitásáésrt. Életveszélyesnek minősítették az épületet, de  állítólag ennek ellenére ez nem akadályozta meg őket abban, hogy a színházat "próbateremnek" használják - úgy tűnik, hogy az előadások résztvevőit, alkotóit, irányítóit ki lehetett tenni egy életveszélyes konstrukcióban zajló hosszabb munkafolyamatnak, míg a nézők életét inkább meg akarták kímélni. Félresikerült bemutatók akkor is előfordultak. A Bánk bánt játszották kötelességből, a Hunyadit félretették. Bartókot egyből levették, mert ugye szokás, hogy a három egyfelvonásos ne hogy már az elődöm által megálmodott formában menjen, aztán utána volt egy próbálkozás a Bartók-operával - hamar elhalt. A Bánk bán felújítással is mit összeszenvedtek aztán jöttek a 2010-es választások és lefejzték a vezetőséget. Állítólag súlyos visszaélések miatt, volt állítólag vizsgálat is, de igazából azóta sem tudom hogy lehet-e valamit tudni a vizsgálat végeredményéről? Voltak-e felelősök? Kik voltak azok? Pontosan mik voltak ezek a visszaélések? A nemzetközi operaéletbe bekapcsolás mit jelent? Voltak külföldi rendezők és énekesek - most is vannak, de ettől még kétlem, hogy Milánó, Bécs vagy New York mellett Budapest is ott lenne a sokák által legeknek gondolt dalszínáhazk listáján vagy ott lett volna bármikor is. 


9043 Aurora 2018-03-27 09:06:20 [Válasz erre: 9038 IVA 2018-03-27 04:28:12]

Kedves IVA! Nagyon vártam véleményed A bahcsiszeráji szökőkút  előadásáról (akár csak tárgyilagosan is:-)), különösen a 23-i estéről. Remélem ezúttal nem szűrődött be hangos beszélgetés a páholy felől. Más előadásokon a földszint jobb első szélén nekem is voltak hasonló élményeim, akkor valóban balerinák hangoskodtak:-(.


9042 Edmond Dantes 2018-03-27 08:52:34 [Válasz erre: 9036 nickname 2018-03-26 23:35:31]

Már elnézést, de nekem az, hogy "Kovalik és Fischer" meg az, hogy "gyászos időszak", valahogy összeegyeztethetetlen szóösszetétel. Egy nemzetközi sőt világhírű karmester és egy -sokaknak talán (talán!) megosztó, de- kétségkívül rendkívül érdekes és nemzetközileg szintén jegyzett (és külföldön sikeresen oktató) rendező neve mellé semmilyen összefüggésben nem tudnám odailleszteni a  "gyászos időszak" kifejezést. Arról sem tudok, hogy ők kezdeményezték volna az Erkel Színház bezárását.


9041 Edmond Dantes 2018-03-27 08:45:13 [Válasz erre: 9035 telramund 2018-03-26 22:38:20]

Én biztosan nem fogok labdákat leütögetni, részben mert rossz a labdaérzékem :-) részben, mert sok mindenben egyetértek. Hogy "a vezetés szándéka jó lenne csak a végrehajtásban nagyokat hibáznak": hát ugye tudjuk, hogy a pokolhoz és ezek szerint az Operaházhoz vezető út is csupa jó szándékkal van kikövezve. Egyébként a jelenlegi vezetés alatt is születtek-születnek jó produkciók, magam is írtam már több pozitív véleményt rövid ittlétem alatt. Sajnálkozásra valóban nincs oka, irigylésre inkább, mármint jó értelemben vett irigységre, hogy életében annyi helyen annyi sok szépet-jót látott-hallott. Én is, csak nyilván jóval kevesebbet mint ön. (Azért nekem is van ám szép jelképes listám!) Úgyhogy olykor magamat is irigylem :-) viszont örüljünk annak, hogy most mi mindenhez van lehetőségünk nem-elmenni. Miért örüljünk ennek? Mert mindez azt jelenti, hogy élünk, itt vagyunk. Az Operaház javulhat (vagy romolhat), de életünk csak egy van.


9040 Edmond Dantes 2018-03-27 08:34:11 [Válasz erre: 9027 zenebaratmonika 2018-03-26 16:44:02]

Reménykedj(ünk), kedves  zenebaratmonika, nem lesz nagyobb baj. Bízz bátran szerkesztőinkben, ugyanis olyan közegben (itt), ahol ilyesmiket ír neked fórumozó, hogy "a hasadásos elmezavar szinte alapkövetelmény, nem lesz eléggé feltűnő, ha te is érintett vagy, így elmulasztod a megfelelő, még időben történő orvosi ellenőrzést", előbb-utóbb talán észreveszik az efféle sértő, 1/1 személyeskedő beírást. Tedd túl rajta magad és kacagj egy jót...ha tudsz :-)

(Kiegészítés privátban megy.)


9039 Heiner Lajos 2018-03-27 07:47:11 [Válasz erre: 9034 Héterő 2018-03-26 22:25:06]

Kedves zenebaratmonika,

 

Javaslom Neked a politikusi palyat, a Te nyilvanvalo adottsagaiddal par even belul partelnok lehetsz.


9038 IVA 2018-03-27 04:28:12 [Válasz erre: 9029 telramund 2018-03-26 20:21:11]

Amikor nagy örömömre újranyitották az Erkel Színházat, ezen a fórumon közöltem, hogy mindenkori politikai szimpátiáimtól és ellenszenveimtől függetlenül, folyamatos hálám és meghatottságom mellett is le fogom írni tárgyilagos véleményemet az Operaház előadásairól, műsorpolitikájáról, közönségkapcsolati modoráról, üzemeltetési erényeiről és hiányosságairól. Éppen nem ellenségeskedésből és nem a hangulatszítás szándékával, hanem azzal a reménnyel, hogy olykor-olykor némi hasznát is lehessen venni.

Ennek jegyében írom le, milyen felháborítónak tartom, hogy ha a bérletmegújítás napjain 17 óráig hirdetetik meg a bérletpénztár nyitva tartását, a 15 órakor odaérkezőnek már nem adnak sorszámot (másnapra sem!), és hagyják dolgavégezetlenül elkullogni.
Engem személy szerint nem érintett súlyosan, mert közel lakom a színházhoz, különben meg el tudtam intézni a tranzakciót az interneten. (Sajnos a kultúra-utalványaimat így nem tudtam beváltani.) De van, aki messze lakik, sőt vidéken, és nem tudja bármelyik napszakban szabaddá tenni magát. És az is néző (sőt, akár több, mint egy évre előre fizető néző), aki nem használ internetet.


9037 nickname 2018-03-26 23:40:27 [Válasz erre: 9036 nickname 2018-03-26 23:35:31]

És nagy fájdalom ez a Gioconda premier - mert lehetet volna Lukács Gyöngyi jutalomjátéka/bemutatója. Azért elég régóta oszlopos tagja a pesti operaéletnek! És hagyjuk most, hogy vannak rosszabb vagy jobb előadásai, hogy már nem úgy énekel, mint húsz éve, de még mindig olyan Toscákat és Santuzzákat varázsolt elénk, amikkel nem vallana szégyent New Yorkban sem! Sőt! Mindegy, talán ezt se kellett volna leírnom. Nem igaz, hogy az elmúlt években egyálalán nem kapott lehetőségeket, de azért ez a Gioconda ügy eléggé méltatlan eljárás a művésznővel szemben. 


9036 nickname 2018-03-26 23:35:31 [Válasz erre: 9035 telramund 2018-03-26 22:38:20]

Amikor Kovalik és Fisher átvette a vezetést, akkor is volt egy gyászos időszak, amit a repertoár rutális megnyirbálása okozott és bizony kicsi volt a választék, népszerű darabok is hiányoztak és csak lassan kezdtek építkezni. Nagy fájdalom volt az Erkel bezárása. Én már a kettőezres évek elejét is visszasírom, nemhogy az általam sokszor csak felvételekről ismert nagyneveket. Hát sajnos ez van. Máshol is vízzel főznek vagy azzal sem, ami a szereposztási egyenetlenségeket illeti. Közben meg Debrecenben olyan Normák mennek, amiket még külföldi dalszínházak is megirgyelhetnének - már többször láttam ezt a szériát szerencsére január óta. És ugyanígy volt pár éve a Traviátákkal. Nem is a rendezés, a zenei megvalósítás. Ez néha sikerül Pesten is. Eddig minden évadban voltak Ókovács alatt is ilyen jól sikerült premierek, előadások, de a következő évadban nem sok ilyen lesz és ezt nagyon sajnálom, mert szeretem a műfajt. Nem tudom persze mi lesz Szegeddel vagy Debrecennel sem a következő években. Lesznek-e ezekben a városokban továbbra is színvonalas operaelőadások, még ha csak évadonként egy-egy?


9035 telramund 2018-03-26 22:38:20 [Válasz erre: 9033 nickname 2018-03-26 21:14:17]

Nekem édes egy mindegy ki mit és kit szeret.Persze mindenki csak az én bejegyzésemre reagált,pedig a téma lentebb kezdődött.

Amit én szeretnék sajnos a jelenlegi pesti operajátszás nem tudja biztosítani.Hol a művek, hol a szereposztások nem jönnek be.Egy kezemen meg tudom számolni azon énekesek számát,akikre jegyet váltok jővőre.Egy ismerősem azt mondta sajnál engem,mert valaha annyi jó előadás hallottam.Sajnálnia senkinek nem kell,de igaza volt.Egyébként  a vezetés szándéka jó lenne csak a végrehajtásban nagyokat hibáznak.Kevesebb több volna. Átnéztem ma a bérleti tájékoztatót és megdöbbentett milyen létszámú az adminisztráció.Na abból lehetne  faragni bőségesen és nem kellene annyi vezető,meg annak a vezetője,meg a sok helyettes.-és természetesen az a millió mű  és helyszín,hogy szem nem tudja követni, agy nem tudja felfogni..Ezek a mondatok rendben vannak?:):):)Fent a labda lehet leütögetni.


9034 Héterő 2018-03-26 22:25:06 [Válasz erre: 9027 zenebaratmonika 2018-03-26 16:44:02]

Ne aggódj, kedves  zenebaratmonika, nem lesz nagyobb baj. Bízz bátran anyukádban, fogadd meg a tanácsát, ugyanis olyan közegben, ahol a hasadásos elmezavar szinte alapkövetelmény, nem lesz eléggé feltűnő, ha te is érintett vagy, így elmulasztod a megfelelő, még időben történő orvosi ellenőrzést.

Itt pedig írj nagyon óvatosan: véletlenül se említs olyan témát, amelyiknek bármi köze van az Erkel Színház világához. A végén még kigolyóznak, netán offolás miatt még ki is törölnek.


9033 nickname 2018-03-26 21:14:17 [Válasz erre: 9029 telramund 2018-03-26 20:21:11]

Sokáig voltam Fidesz szavazó, még dolgoztam is nekik - most hányok tőlük ez igaz, de a baloldalt meg mindig utáltam és most se szavazok rájuk. Most jobban érzi magát? Ettől még gázos a helyzet a következő évadban - függetlenül a politikai helyzettől. De nyugalom! A választások után is elmondhatjuk, hogy a politikai helyzet és irányítás változatlan Magyarországno. Hogy majd késő századok az Orbán-korszakot hogy ítélik meg meglátják unokáink vagy az ő unokáik. Én csak arról nyilatkozhatom, hogy én hogyan élem meg. A kisember pedig mindig másként látja és éli meg a történelem korszakait. Boldogult dédnagymamám például a második világháború utáni ötven évet könyvelte el élete legboldogoabb szakaszának közel százévesen bekövetkezett haláláig. Ettől még nem volt kommunista. 


9032 ladislav kozlok 2018-03-26 21:01:08 [Válasz erre: 9016 Heiner Lajos 2018-03-26 10:45:09]

Jelenleg Cseh-Szlovákiában Brnoban van a legjobb opera, szerintem.


9031 telramund 2018-03-26 20:53:47 [Válasz erre: 9030 Robesz 2018-03-26 20:49:46]

Sokan síránkoznak itt az Erkel sorsa miatt.Ez is egy alternatíva.Nuygodt lehet nem ezt szeretném!Nagyon nem !!!!!!!!!!


9030 Robesz 2018-03-26 20:49:46 [Válasz erre: 9029 telramund 2018-03-26 20:21:11]

Muszáj ebbôl is politikai következtetést levonni, ugye? Nem lehetne legalább ez a fórum semleges?


9029 telramund 2018-03-26 20:21:11

Itt sokan állnak az ellenzék(??????) oldalán. Rajta hatalomra kell juttatniuk  és nem lesz gond,hogy decemberig nincs opera az Erkelben,mert  addig ledozerolják,mint volt anno terv 2010 előtt.


9028 nickname 2018-03-26 19:55:07

Sehol sincs kolbászból a kerítés, a Met-ben sem, a környező szláv országokban sem. Ettől még sajnálom a hazai operajátszást, a jó szereposztások elszalasztott lehetősége pedig bosszantó. Decemberben fog kezdődni a tulajdonképpeni évad a következő évadban, közben Opera beharangozott újjányitása, Simon Boccanegra premierrel, Domingóval a címszerepben sehol - helyette kapunk egy koncetszerű előadást ki tudja még kinek a címszereplésével. És persze nagy a csend. Viszont januárban álltólag felavatják az Eiffel Műhelyház Bánffy Termét - ismét hirdettek oda előadásokat. Nem a közbe jött nehézségekkel van a baj, nem is azzal, hogy a vártnál tovább tart az Opera felújtása, hanem a sok nagyotmondással, amikor még ők maguks se láttak szerintem pontosan tisztán, hogy esetleg mikor és hogy lesz kész az Ybl-palotában. A trunékkal sincs baj, de a színház épület három hónapig kihasználatlan lesz a II. János Pál pápa téren. Ez nem jelent bevétel kisesést? És vajon az amerikai turné költségei megtérülnek majd? Szép dolog a kultúrmisszió elismerem, de azért nem hiszem, hogy olyan rózsás lenne az intézmény helyzete. Mindig megkapjuk, hogy azt akarjuk, hogy mindent a kedvenceink énekeljnek, ami hazugság. Csak sajnálom  a műfajt és a jó művészeket, mert akadnék még szerencsére. 


9027 zenebaratmonika 2018-03-26 16:44:02 [Válasz erre: 9026 Heiner Lajos 2018-03-26 15:22:48]

Szüleim skrizofénia miatt el akartak vinni orvoshoz, többször mondtam, nem voltak hajlnadóka nézni, nincs ilyen nem lehet, de azt mondták ilyen nem lehetséges, bolond vagyok, minden hazugságot elhiszek? De nem tehetnek róla mert a ugye netes háború....nem akarnak kilépni az Euból, de hát ezt senki se gondolta volna, csak a nettel szórakoznak. Inkább megkimélem őket, addig talán vége remélem. Nem tudom mi van a városban nem is akarok bemenni. Házunk előtt megy a vasút, 300 méterre, 2 percenként oda vissza .... Tegnap még a netes háborút se hitték el.... én azt szeretném ha nem lenne lövés, vissza kéne kényszeríteni a SZU-ba mindet a bagázst aztán ott jól lesznek és a pénzt meg elvenni, de ehhez nagy hatalom....


9026 Heiner Lajos 2018-03-26 15:22:48 [Válasz erre: 9024 Edmond Dantes 2018-03-26 14:41:57]

Addig örulj amig nem voltal.


9025 zenebaratmonika 2018-03-26 14:48:56 [Válasz erre: 9024 Edmond Dantes 2018-03-26 14:41:57]

Én passzolom, de Németországban is volt net háború, de ez ment a tévékben is az a lényeg hogy a sok hazugság közül hogy szűrünk....ugyanazon tévécsatornán két különféle adás ment, egyiken kormánypárti másikon ellenzék fajta.... tiszta katyvasz az egész, de már hazánk halálát is megíták és a teljes csődöt.


9024 Edmond Dantes 2018-03-26 14:41:57 [Válasz erre: 9017 parampampoli 2018-03-26 13:18:00]

Varsó kimaradt?! Mielőtt valaki netán nyugtalankodna: természetesen csak a Teatr Wielkire gondolok ;-) sosem voltam még előadásán.


9023 zenebaratmonika 2018-03-26 14:09:52 [Válasz erre: 9021 parampampoli 2018-03-26 13:38:18]

Mi volt ott?


9022 zenebaratmonika 2018-03-26 14:09:06 [Válasz erre: 9021 parampampoli 2018-03-26 13:38:18]

Anyuék szerint szkrizofén vangyok, nincs semmi csak facebook háború mert csődben van... meg média.... most mi lehet az igaszág....?... ja itt mindenki össze van zavarodva mert senkinek és semminek nem lehet hinni....ez egy ilyen világ, a hazugságok világa, lehet csak netháború....


9021 parampampoli 2018-03-26 13:38:18 [Válasz erre: 9018 zenebaratmonika 2018-03-26 13:24:42]

Én most csak az operára értettem... -:))) De tulajdonképpen lehetnek a dolognak politikai áthallásai is.


9020 zenebaratmonika 2018-03-26 13:30:27

Újjéled az Szovjet Birodalom és a kommunizmus.... én szocializmust megéltem gyerekként, de az azért enyhébb. Ismétli a történelem magát.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.