vissza a cimoldalra
2020-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4386)
Kimernya? (3771)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4106)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4931)
Momus-játék (5889)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2059)
Franz Schmidt (3690)
Zenetörténet (294)
Társművészetek (2072)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62448)
Rost Andrea (2053)
Opernglas, avagy operai távcső... (20654)
Eiffel Műhelyház (285)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4745)
Polgár László (270)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

10627   Búbánat • előzmény10543 2020-09-07 10:29:00

Kapcs.: 10.543 sorszám

2020.09.07  21:05 - 22:00  Bartók Rádió

A Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának (karig.: Csiki Gábor) hangversenye

Vezényel: Kocsár Balázs

Km.: Nino Machaidze (szoprán), Boncsér Gergely (tenor), Kálmándy Mihály (bariton)

1. Lehár Ferenc: Arany és ezüst keringő,

2. Giuseppe Verdi:

a) A lombardok - Oronte áriája II. felv. (Boncsér),

b) Otello - Tűzkar (énekkar),

c) A szicíliai vecsernye - Elena áriája V. felv. (Machaidze),

3. Pjotr Csajkovszkij: A hattyúk tava - Magyar tánc,

4. Joseph Haydn: A teremtés - Nyitány,

5. Antonin Dvorák: Ruszalka - Dal a Holdhoz (Machidze),

6. Giacomo Puccini: Tosca

a) Képária (Boncsér),

b) Te Deum-jelenet (Kálmándy, énekkar),

7. Johann Strauss: A denevér - Nyitány

 

(Erkel Színház, 2020. február 22. - részletek)

10543   Búbánat 2020-02-24 01:46:35

Keresztény farsang Nino Machaidzéval

Erkel Színház, 2020. február 22.

Emlékszem, mekkora revelációval fogadta a salzburgi operafesztivál publikuma az ifjú grúz szoprán, Nino Machaidze 2008-as bemutatkozását – beugrását  Júlia szerepébe - Gounod Rómeó és Júlia című operájában.  (DVD-n is kijött ez a produkció.)  Azóta eltelt tizenkét esztendő, és most hogy szombat este itt az Erkel Színházban köszönthettük a mára világhírű operaénekesnőt, természetesen én is megragadtam az alkalmat, hogy ott legyek a meghirdetett farsangi „keresztény” estélyen, melynek éppen Machaidze volt az „éke”, akit anno a szívembe zártam szépségéért, tehetségéért, gyönyörű koloratúrszopránjáért.  (Aztán megszerettem Marie-ként Az ezred lányából és a másik Júliáját Bellini Rómeó és Júliája című operájából.)  Az eltelt évek folyamán az internetes videó-megosztó oldalakon, de a lemezpiacon is, sokféle operaszerepében láthattam-hallhattam őt és csodálhattam meg művészi kvalitásait.   Tapasztalhattam és megfigyeltem azt is, hogy rajongásom tárgya mára már nem az a hamvas, könnyed, légies tünemény, aki anno annyira elbűvölt Gounod dalművében.

Az „élő” megismerkedés vele most abban is megerősített,  hogy az idő rostája őt is érinti: kissé megváltozott, teltebb lett az alkata és egykori tüneményes,  koloratúrákba hajló ékítményei helyett már  inkább a lírai-drámai szerepkör felé hajlik szopránja…  Ezt bizonyította – és illusztrálta - az élményszerűen előadott négy műsorszáma közül Ruszalka áriájával: Dal a Holdhoz, Dvořák azonos című művéből és Puccini Bohémélet című operájának III. felvonásából énekelt Mimi-áriája. Ugyanakkor Elena V. felvonásbeli bolerója Verdi operájából (A szicíliai vecsernye), de különösen az emblematikus Júlia-ária Gounod operájának I. felvonásából, arról győzött meg, hogy még nem lett teljesen hűtlen a hagyományos „bel canto” stílusvilágához, amit a közönség reakciói, a hatalmas ovációk  számomra is visszatükröztek: vártuk, reméltük, hogy Machaidze visszaidézi énekművészete múltját, kezdetét, a „kitörést”, örömünkre, ebből is ízelítőt kaptunk; szépet, emlékezeteset - még ha csak egy-egy ária erejéig is. Ezért hálásak voltunk neki. 

Tény: Nino Machaidze szopránjának színe sötétebbé vált, ugyanakkor az eltelt évek során maga a hangmatéria erősödött is, „izmosodott”, szépen csengő, kifejezésteljes szopránja kiteljesedett: olyan lírai szerepek után is kiált, mint Desdemona (Otello), Mimi (Bohémélet), Margit (Faust), Gilda (Rigoletto). Olvashattuk, hogy a közeljövőben további szerepek várnak rá: Luisa Miller,  Rossini Tell Vilmosának  Matildéje, Nedda a Bajazzókban, Leila A gyöngyhalászokban vagy Hoffmann meséi női alakjai.

A közönség tapsai persze  Nino Machaidzétől a hivatalos műsor végén még két ráadás-számot kiköveteltek: Mascagni - Ave Maria, majd az est legvégén a világhírű operett duettjének dallamai csendültek fel:  Lehár Ferenc A víg özvegy című nagyoperettjéből Glavari Hanna és Danilo szerelmi kettőse. Nino Machaidze és tenor partnere,  Boncsér Gergely német nyelvű énekét (Mérey Adolf magyar dalszövege: „Minden vágyam, súgom lágyan, csak szeress!...”) lelkes tapsokkal honoráltuk!

E nevezetes Lehár-kettőssel ért véget a farsangi Estély az Erkel Színházban  – az előtte előadott műsorszámokat egy másik világhírű Lehár-kompozíció fogta keretbe: az  Arany és ezüst – keringő.  Ez a pompás nyitótánc megadta az alaphangulatot: a közönség jól fogadta, nagy szeretettel, mind a keringő nemes dallamait, mind hozzá a Nádasdy András megalkotta koreográfiát - amelyet ifjú táncospárok hagyományos fekete frakk- és hófehér női báli ruházatban lejtettek a színpadon.

Nem tett rám különösebb benyomást  Puccini: Tosca – Képária (Boncsér Gergely); Te Deum (Kálmándy Mihály, Opera Énekkara), Erkel: Bánk bán – II. Endre áriája (Kálmándy Mihály), Johann Strauss: A denevér – Nyitány. Ugyanakkor szívesen fogadtam Verditől A lombardok c. operában elhangzó Oronte II. felvonásbeli áriáját Boncsér Gergelytől!

A gála zárásaként pedig a nagyszabású kórustételt, a hangversenyszerűen előadott Prológ részletét hallottuk Boito  Mefistofele című operájából, ami a Magyar Állami Operaház Énekkarának kiváló előadásában hangzott el.

Az említett Arany és ezüst keringő mellett nagy sikert aratott a többi táncszám és balett-jelenet is, a Magyar Nemzeti Balett tánckara és növendékei előadásában [Haydn:  A teremtés című oratóriumának nyitányára;  Csajkovszkij: Hattyúk tava és A diótörő; Johann Strauss: Éljen a magyar!; Taalbi Brothers: Ameksa Sparkling fire; Schubert: Hit – Faith (Ave Maria)]

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényelte.

A közreműködő-fellépő balett-táncos szólistákat, az alkotó koreográfusokat itt most nem sorolom fel -  az Opera honlapján  és a fórumon is, visszakereshetőek.

Hírek
• Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-re tervezett évadnyitó hangversenye
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Ránki Fülöp (zongora)
J. S. Bach – Dukay Barnabás: a feltámadás dicsősége (Liebster Jesu, wir sind hier) – második strófa hangszeres conductus
Dukay Barnabás: ... és szóltam: Ki vagy Te? S Ő mondta: Te!
hangszeres motetta (ősbemutató)
Dukay Barnabás: A Végtelen pillanatai hangszeres motetták
I ...a messzeségbekiáltó...
II ...a mélységbetekintő...
Dukay Barnabás: A Nap mégis egy hajnali csillag
Introitus és Hymnus
Dukay Barnabás: Angyali Üdvözlet és találkozás a Feltámadás napján, kora hajnalban
hangköltemény motettaformában s double
Messiaen: A kerti poszáta

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szokolay Ádám (zongora), Dominik Wagner (nagybőgő)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
Webern: Im Sommerwind (Nyári szélben)
Bartók: I. zongoraverseny, Sz. 83, BB 91
Koussevitzky: fisz-moll nagybőgőverseny, op. 3
R. Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei - szimfonikus költemény, op. 28

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
"Út a zenéhez"
Ives/Bartók/Adès/Sibelius
Ives: A Central Park sötétben
Bartók: Divertimento, BB 118
Thomas Adès: Polaris
Sibelius: 7. (C-dúr) szimfónia, op. 105
Sibelius: Valse Triste
Élő közvetítés!
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)