vissza a cimoldalra
2020-07-10
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11532)
A csapos közbeszól (95)

A nap képe (2212)
Kortárs zene (97)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3967)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (859)
Lehár Ferenc (709)
Momus-játék (5863)
Kimernya? (3699)
Mozartról magasabban (698)
A MET felvételei (675)
Társművészetek (1808)
Operett, mint színpadi műfaj (4378)
Pantheon (2691)
Komlóssy Erzsébet (46)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1976)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62189)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2802)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

10533   perempe • előzmény10510 2020-02-17 22:44:04

más, de témába vág:

Anne-Sophie Mutter megszakította egyik koncertjét Cincinnatiben, mert valaki felvételt készített róla. a művész részéről szerintem ez elfogadhatatlan viselkedés.

10510   Klára • előzmény10508 2020-02-09 10:09:01

Ez jogos, és érdekes, de egyúttal igencsak kényes kérdés. Valóban, nálunk nem szokás az előadás közben nemtetszésünknek kifejezést adni, és az előadás végén is többnyire "csak" a gyér taps jelzi a nemtetszést. De sok - köztük európai - opreraházban az előadás közbeni bekiabálások sem ritkák, és az előadás végén hangos "Bu" kiabálással, vagy pfujolással köszöntik a szinpadon megjelenő énekest, rendezőt, jelmez- vagy díszlettervezőt, stb. amit a kritikusok írásaikban természetesen lelkesen megemlítenek. Az is tény hogy a nézők ízlése nem azonos, és ami az egyiknek nem tetszik, azt a másik élvezheti, tehát a vélemény nyilvánítás nem zavarhatja a közönség többi tagját.

Hogy a színpadon beszélő vagy éneklő művész ezt hogyan tolerálja, az  egyéni tűrőképesség és  vérmérséklet  kérdése. Néhány évtizede nagy port vert fel hogy egy iskolásokkal megtüzdelt nézőtéren az általuk előadott "privát  műsor" kapcsán boldogult Sinkovits Imre leszólt a színpadról, nem tudom, pontosan mit, de rendreutasító célzattal. Aminek következtében "természetesen" őt itélték el, nem az ifjúságot. Boldogult ifjúkorunkban benünket, középiskolásokat  rendszeresen vittek iskolai szervezésben színházi elődásokra, pl. a Bánk bán-ra, vagy Shakespeare darabokra. Megnézhette volna magát az, aki ilyesmire vetemedik!

Jonas Kaufmann önéletrásában olvasható, hogy egy Cosi fan tutte előadás alkalmával a közönség egy része hasonló módon reagált, a női szerepők egyike könnyeivel küszködve könyörgött, hogy hagyják őket folytatni a művet. Kaufmannál viszont elszakadt a cérna, és kiszólt, hogy akinek nem tetszik, az hazamehet. Utána hónapokig hangos pfujolás köszöntötte, ha színpadra lépett.

Nem hiányolom a paradicsom-dobálós korszakot, valamint az egyes operaházakban régebben elterjedt, és helyenként ma is lappangó klakk-rendszert, amikor az énekek a klakk-főnöknek fizettek a taps reményében, vagy a kifütyülés megelőzése érdekében, de a "lábunkkal szavazunk" rendszer helyett valóban elkelne valami kultúrált vélemény-nyilvánítás, amire az érdekeltek odafigyelnek és esetleg konzekvenciákat is levonnak, pl. a szereplőválogatás alkalmával! Mert ugye a néző is szeretne valamit kapni a pénzéért.

10508   Amalgám • előzmény10506 2020-02-09 08:24:32

Azért azt tegyük hozzá, hogy a normalitás erőteljesen kultúrafüggő fogalom. Normális magyar ember színházban nem viselkedik így, de attól normális más nemzetbeli még lehet, hogy igen. Én emlékszek olyan sajtóhíradásra, amely szerint szegény Pavarottit kifütyülte a Scala közönsége, amikor már nem volt a csúcson. A szegedi Varázsfuvolának volt néhány éve egy angliai bemutatója, azzal kapcsolatban is intenzív nézői érzelemnyilvánításról lehetett hallani, még ha csak a tapsrendnél és inkább a színpadi karaktereknek szólóan is, mert az előadás amúgy sikeres volt. Ezek ugyanakkor csak a közelmúlt példái, a korban visszefelé haladva találkozhatunk még tojásokkal, paradicsomokkal, „ripacs, takarodj”-okkal kapcsolatos, a kollektív emlékezetben nem feltétlenül jól megőrzött képekkel; magánéletük fejleményei miatt a színpadon is szenvedő énekesnőkkel; operatáborok és különböző primadonnák hívei közötti nyílt ellenségeskedésekkel. És hát én úgy tudom, hogy a színpadi árok is alapvetően biztonsági berendezésként jött létre a késő-kőzépkorban, amikor kezdett elterjedni a szokás, hogy a közönség vehemnsebb része egy-egy passiójáték után több-kevesebb sikerrel megpróbálta meglincselni a Júdást alakító előadót. Szóval az igazság inkább az, hogy ez az incidens, 2020-ban, magyar színházban a magyar nézők – közöttük az én számomra is – abnormálisnak tűnik, de szélesebb kortárs kitekintésben ez nem feltétlenül van így (még ha tojásoktól a Júdás veszélyeztetéséig terjedő történelmi példákat természetesen elvetjük is).

 

Külön kérdés, hogy mi lehet ma egy magyar színházban a negatív vélemény kifejezésének módja, ha a néző esetleg nem a kötelező áhítat szándékával, hanem szórakozás céljából ül be egy előadásra, és úgy találja, hogy az adott darab, rendezés, előadó nem szórakoztatja őt eléggé... De tényleg, mit is lehet ilyenkor tenni? Azon túl, hogy valaki kevéssé tapsol majd, vagy esetleg a lábával szavaz a szünetben... Az előadást, a művészeket és a nézőtársakat megzavarni nem lehet, ez tiszta sor. De mikor és mit igen?   

10506   Edmond Dantes • előzmény10502 2020-02-08 21:45:18

Hugenottakban Boncser nem volt hatareset, kivaloan enekelt. Giocondaban rossz volt, Nyugat lanyat nem lattam, foltetelezni tudom, hogy az a szerep sem valo a hangjahoz. Mas kerdes a "balhezok" ugye, igy nem viselkedik normalis ember, ha pedig tobben voltak, akkor tobben viselkedtek nem-normalisan vagy akartak szimplan egy "jo" kis provokativ murit csapni. Akik rendreutasitottak oket, helyesen cselekedtek. Ha balhezni akar valaki, menjen a kocsmaba... aztan ott majd nem rendreutasitjak, hanem kitessekelik vagy elintezik a kidoboemberek.

10502   nickname • előzmény10500 2020-02-08 17:52:59

Számomra ez a cikk mutatja, ha tényleg így volt, hogy ez már lassan a legalja a vezetéstől, mikor a szart is megmagyarázzák, mert igazából az nem is fekália, vagy ha mégis, hát máshol is ugyanilyen fekália van akkor mi itt a baj? Boncsér A nyugat lányában is siralmas és a Gicondában is. A saját fachjában egy jó énekes lenne, de nem ezekben a szerepekben. Még a Hugenottákban határeset, de az előbbi kettőben nem. 

10500   Kati • előzmény10499 2020-02-07 14:55:05

Jó kis muri lehetett. Többször kellene talán valami hasonló.

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/nemtetszesuket-fejeztek-ki-a-nezok-rendreutasitottak-oket-az-erkelben-152500.html?fbclid=IwAR1QzdiEsVdmz2NPUOHn4dtJGyDB21A97Hi9nSC8eCgCjkmyg8Pb7twOeQE

10499   Livingstone 2020-02-07 12:00:50

Hogy mennyire bosszantó, ha nem oda való énekes énekel egy szerepben, arra bizonyíték a tegnap esti Gioconda! A közönségből többen is bekiabáltak, hogy nem hallják Boncsér Gergely hangját, és énekeljen hangosabban! Ebből kifolyólag nézeteltérés támadt a jegyszedők és az elégetlenkedők közöt. Valóban rémesen idegesítő, hogy a főszereplők közül Agache, Gál Erika, Wiedemann Bernadett rendben van, minden lágéban hallatszik az éneklésük, a többi szereplőnek viszont csak itt-ott, vagy szinte sehol! Ebből a szempontból a tenorista a legkiemelkedőbb a szerepre való alkalmatlanságával.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
21:00 : Budapest

A tamburáját! - Vujicsics/Söndörgő és vendégeik
A mai nap
született:
1895 • Carl Orff, zeneszerző († 1982)
1940 • Helen Donath, énekes
1969 • Jonas Kaufmann, énekes
elhunyt:
2015 • Jon Vickers, énekes (sz. 1926)