vissza a cimoldalra
2019-10-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

modern eszement rendezesek (322)
Pantheon (2433)
Jonas Kaufmann (2444)
Operett, mint színpadi műfaj (4082)
Élő közvetítések (8206)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2683)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4417)
Lisztről emelkedetten (971)
Juan Diego Flórez (743)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3461)
Erkel Színház (10342)
Kedvenc magyar operaelőadók (1146)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (993)
Momus társalgó (6355)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1782)
Franz Schmidt (3438)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

5867   IVA • előzmény5865 2019-08-03 02:58:27

Ha igaz a hír, az Operaház újranyitása után nemcsak kegynek, hanem az akadálymentesítési követelmények teljesítésének köszönhetően is fel lehet jutni az emeletekre lifttel. Közelebb nem fog kerülni a karzat a színpadhoz, ám lehet, hogy annak is öröm lesz ott ülni, aki anyagilag képtelennek bizonyul jegyet váltani a földszintre, s így legalább megnézheti a felújított házat. Illetve annak, aki azért aggódott (aggódik), hogy ott alakítják ki az állóhelyeket. Mert az már nem lenne akkora öröm, hogy felszállítottak a III.-ra, ahol állva nézheted végig a Mesterdalnokokat.
Azért írtam az Opera felsőbb ülőhelyeiről, mert érzékeltetni akartam, milyen veszteség érte a nézők jelentős részét a Várszínházban.
A linkelt cikk címét a szerkesztő adta: egyelőre az internetes médium szándékáról, üzenetéről árulkodik.
Továbbra is hőn javaslom, hogy vállald magadra a saját gondolataidat, és ne tulajdonítsd azokat nekem.

5865   Edmond Dantes • előzmény5863 2019-08-02 08:59:40

Az a helyzet, hogy bizonyos kor fölött a Zember már nemigen ül a III.-on: nehéz a csúzos izületekkel, fájós lábbal fölmászni és a gyöngülő szemmel nézni, sőt: látni a díszlet(ek), még inkább a jelmez(ek) részletszépségeit. -zéta- is ilyesmit nehezményez a szegedi Aida díszletei kapcsán. Márpedig azok közül, akiknek évtizedekkel ezelőtt becsípődött Nádasdy-Oláh Bohémélete, sokak szenvednek a fölsorolt -és más- panaszoktól, Bohémélet-becsípődésük átterjedt pl. a derekukra. Nekem csak utóbbi becsípődés jelentkezik olykor. Ami a Nemzeti Táncszínházat illeti: mint olvastam, oly nagyon nem örülhetnek a nagyvonalú "ajándéknak": Belerokkanhat új épületének bérleti díjába a Nemzeti Táncszínház...már a cikk címe is elég árulkodó. De ha mégis nagyvonalú és ajándék, akkor mégiscsak jól értettelek az előző menetben. Logikus: 1) új játszó helyet a Nemzeti Táncszínháznak, ahol mindenhonnan látható a táncosok keze-feje-lába (...Lédererné, mi van a kosárban?) 2) A teljes Kodelka produkció látására nem alkalmas Várszínházat valamire csak-csak használni köll: nosza, pár tízmilliárdért fillérért kipofozzuk, sosemvolt erkélyt ragasztunk rá, világörökség: coki, az új rezidencia meg cuki ;-) úgyhogy ne vegyük el e nemes gesztus dicsőségét az arra érdemesektől!

5863   IVA • előzmény5861 2019-08-02 05:07:39

Azt írom le, milyen a (tánc)színháznak nem alkalmas játszóhely.
Meséltem már neked, hogy ha mumusod, az Oláh Gusztáv tervezte díszlettel játszott Bohémélet operaházi változatát a II. vagy a III. emeletről nézzük, a díszlet részleteiért, az énekesek és a játék közelségéért kárpótol bennünket olyan rálátás a színpadképre, amely a lentebb ülők számára ismeretlen. Oláh Anyeginjének szintén voltak ilyen értékei (is): noha a hercegi palota báltermének mennyezete, csillárja takarásban volt, az odafenn ülő gyönyörködhetett a terem „mozaikjában” és a polonézt táncolók alakzataiban. (Minde gyönyörűségek nem öncélúak voltak, hanem a nagy művek zenéjének, atmoszférájának vizuális kiteljesítését adták.) Ami viszont lényeges: a darabok szólistái és csoportos szereplői lentről is, fentről is teljességükben látszottak. (Nem a félig látó és nem látó helyekről beszélek.)
A Várszínház színpadát és nézőterét úgy alakították ki (illetve annyira nem tudták színházzá tenni), hogy a 6., 7. sortól felfelé a színpadnyílás felső része nemhogy díszletelemeket: szereplők fejét, feljebb haladva csaknem egész törzsét kitakarta. Ez prózai színházi előadásban is rossz (az akkori Nemzeti is játszott ott hosszabb ideig), noha a színészeket lehet előre rendezni és hallani is. Táncelőadásban viszont ez tűrhetetlen, mert bár a művészek lábmunkája fontos, a néző mégis többre kíváncsi.
Ha az ember meghallja, hogy egy ilyen színházat felszámolnak és máshol biztosítanak a működésére alkalmasabb helyet, „szakmai” szemlélettel ennek feltétlenül örül, és örül annak is, amikor szakemberek üdvözlik a felismerést és a változtatást. Az a feltehetően méltatlan fordulat, ami most történt, történik a Táncszínházzal, és amelynek remélhetőleg fel fogják tárni a célját és a hátterét, nem elemezhető orbánozással, vározással stb. indítva: ez gyűlöletpolitizálás, távol minden „szakmaiságtól”.
A meglátásomat nagyon rosszul értelmezed, ezt a ferdítést visszautasítom, sőt pimaszságnak minősítem.

5861   Edmond Dantes • előzmény5860 2019-08-01 09:52:09

Milyen a táncszínháznak alkalmas színház? Mert pl. a Trafó aligha az, ezt sokszor volt alkalmam megtapasztalni, legfeljebb -ha egyáltalán- közlekedés szempontjából van valamivel jobb helyen mint a Várból kipenderített elköltözött Nemzeti Táncszínház...és mégis a kortárs tánc egyik fellegvára, ha nem is a budai Vár fellegeiben, hanem a Franzstadtban. De ha jól értem, meglátásod és híreid szerint az történt, hogy a kormányzat nagylelkűen megvalósította a Táncszínház nem új keletű elköltözési tervét a Várból és ha már úgyis megüresedett az egykori Várszínház -leánykori funkciójában karmelita kolostor- akkor kénytelen-kelletlen bár, de -csekély költségráfordítással- ő maga odaköltözött. Vagy valamit rosszul értettem? 

5860   IVA • előzmény5858 2019-07-30 07:54:51

Azt állítom, pontosan. A Táncszínház elköltözési terve a Várból nem volt új keletű. Figyelembe véve továbbá, hogy a Várszínház teljesen alkalmatlan volt (tánc)színháznak, teljesen mindegy, miért költöztek el.
Engedje meg, hogy önállóan döntsem el, melyik lapnak hiszek, melyiknek nem, vagyis melyiket nem tekintem hitelesnek. Teljesen függetlenül maga méltatlankodásától.

5858   mandarina • előzmény5856 2019-07-30 07:41:09

"Ha ugyanis egy tudósítást az OrbánVárrezidencia címkékkel indítanak, már biztos, hogy szakmai hitelessége (pl. elfogulatlansága) megkérdőjelezhető: aki a táncélet sorsáról szeretne hiteles hírt, már végig sem fogja olvasni."

Azt állítja tehát, hogy a Nemzeti Táncszínháznak nem azért kellett elköltöznie a Várból, mert Orbán odaköltöztette a rezidenciáját? És aki ezt mondja, az nem elfogulatlan? Ezért aztán el sem olvassa az információkat. Kérdés persze, hogy akkor honnan szerez maga szerint "hiteles információkat" például a Nemzeti Táncszínházról?

5856   IVA • előzmény5852 2019-07-30 01:31:51

Novák Ferenc már megszólalt. Kiknek kellene még? Ha erre azt mondod, hogy itt ugyanaz a helyzet, ami az Operában, hogy tudniillik az emberek nem mernek megszólalni, azt felelem, hogy ezek szerint még van veszíteni valójuk. A hírek viszont azt sugallják, hogy veszve minden.
Ezért nem örülök annak, hogy olyan orgánumokon keresztül kell „értesülni” a történésekről, mint a 24.hu vagy a Magyar Narancs. Ha ugyanis egy tudósítást az Orbán, Vár, rezidencia címkékkel indítanak, már biztos, hogy szakmai hitelessége (pl. elfogulatlansága) megkérdőjelezhető: aki a táncélet sorsáról szeretne hiteles hírt, már végig sem fogja olvasni.

5852   Myway • előzmény5850 2019-07-29 12:34:10

ÉS A SZAKMA MÉG MINDIG HALLGAT !!!

5850   mandarina 2019-07-29 10:57:25

A Magyar Narancs híre téves. A Nemzeti Táncszínház kap egyszeri juttatásként cca. 10 havi bérleti díjat, amelyet kifizethet a Millenárisnak. Kérdés, ez meddig elég, hiszen ugya visszafelé, tavasz óta is kell fizetni. A Magyar Nemzeti Táncegyüttesnek pedig elkezdenek építeni egy állandó játszóhelyet a Kerepesi út 29-ben. Egy csöppet zavaros az egész....

https://magyarnarancs.hu/kultura/tovabb-koltoztetne-a-nemzeti-tancszinhazat-a-kormany-121772?fbclid=IwAR3dSIfDByAB-802tuOMCCYvPTYi5RDXauMioPrv53rwpddg-evWhWmqRYE

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Ciszterci Szent Imre templom

Darázs Renáta, Nagy Bernadett, Megyesi Zoltán, Cser Krisztián
Anima Musicae Kamarazenekar
Ars Nova Sacra kórus
vez.: Csányi Tamás
MICHAEL HAYDN: Requiem
a Forradalom és Szabadságharc áldozatainak emlékezetére
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Kolonits Klára Liszt dalesetje
A mai nap
történt:
1890 • Az Igor herceg bemutatója (Szentpétervár)
született:
1801 • Albert Lortzing, zeneszerző († 1851)
1891 • Palló Imre, énekes († 1978)
elhunyt:
2004 • Robert Merrill, énekes (sz. 1919)
2008 • Sándor Judit, énekes (sz. 1923)