vissza a cimoldalra
2020-01-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4658)
Milyen zenét hallgatsz most? (25049)
Lehár Ferenc (682)
Társművészetek (1575)
Operett, mint színpadi műfaj (4202)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1845)
Franz Schmidt (3505)
Palcsó Sándor (277)
Pantheon (2508)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3046)
Élő közvetítések (8348)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3627)
Verdi-felvételek (556)
Kolonits Klára (1154)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

5834   IVA • előzmény5833 2019-07-16 03:58:09

Tulajdonképpen az interjú minden tételét hasonlóan ítéljük meg. Én azért fogalmaztam óvatosabban (nem volt minden válasz rokonszenves), mert attól tartottam, negatív elfogultságom sodrába kerülhetek.
A művésznő beszámol kezdeti művészi hiányosságáról, amelyet Seregi László nevelt ki belőle. Kendőzetlenül bevallom, én Júlia-alakításában és később sem láttam megmozdulni az arcát. Júliáját nézve minduntalan Kun Zsuzsa és az általa említett mesternő, Menyhárt Jacqueline Júliáját hiányoltam fájdalmasan, akiknek alakítását persze még Lavrovszkij változatában láttam (szintén Prokofjev zenéjével), amelyet, sosem tagadtam, jobban szerettem, mint a különben általam is rajongott Seregiét.
Ami a szovjetunióbeli, gyakran egy egész évadra telepedő tanulmányutakat illeti, közismert, hogy az mindig a legjobb fiatalok, a legtehetségesebb végzősök nagy lehetősége volt. Mindegyikük pályáján fegyvertény maradt ez a kiérdemelt megtiszteltetés és a balett fellegváraiban megszerzett tudástöbblet. Természetes, hogy távol lenni az otthontól (az otthoni munkahelytől, annak üzemétől is) áldozattal jár, és köztudott, hogy a Szovjetunió nem Párizs és nem Las Vegas. Érdekes módon azonban a táncosok (sem az ott vendégszereplő más színpadi művészek) eddig nem nyilatkoztak drámaian a nehézségek hétköznapjairól, az érezhető politikai feszültségekről sem. Nyilván azért sem, mert akkor ezt nem is tehették volna, és mert egy ennyi fegyelmet igénylő pályára való alkalmassághoz ez a megtartóztatás is hozzátartozott. Most viszont határozottan sikknek tűnt ezt is kidomborítani a drámaiként megélt sikeres pályafutásban.
Amilyen érdekes, hogy Kun Zsuzsa (könyvbe mondott vallomása szerint) még akkor sem (különben sohasem) tudott elszakadni rákospalotai szülői házától, amikor Fülöp Viktorral, elismert művészházaspárként, lakást kapott Újlipótvárosban, szinte kéretlenül, ugyanúgy érdekes lehet egy másik személy és személyiség eltérő privát élettörtének ez a része is. Azt viszont nem értem, ha beavatják a nyilvánosságot abba, hogy a táncosnőt Fodor Antal segítette külön lakáshoz, miért nem derül ki ennek esetleg érdekes története. Gyanúm szerint ez a beavatás megtörténhetett, aztán húzni kellett az interjúból, ám a szerkesztő nem ügyelt arra, hogy ne maradjanak elvarratlan szálak. Ilyen elvarratlan szál lehet az általad reklamált, a címben még valamit ígérő ügyosztály-ügy is.

5833   Edmond Dantes • előzmény5832 2019-07-15 09:27:53

"Jutalomból küldtek ki negyedmagammal (Moszkvába-ED), de egyikünk sem annak élte meg. Ám ez akkoriban megtiszteltetésnek számított, így muszáj volt végigcsinálni,.."..."...lenéztek minket,...", "Az ösztöndíjunk is irritálta őket."..."Valójában végigrettegtem azt a nyolc hónapot. Az a szürreális gondolat járt a fejemben: egyszer csak nyomtalanul eltűnök majd ebben az óriási országban."..."... a hátuk közepére sem kívántak minket, de azért megkaptunk a Mojszejev együttes egyik balettmesterét..."..."...amikor elmentem a lakásigénylésemmel az illetékes hivatalba (már itthon,1986/87-ED), gyakorlatilag körbenevettek."..." Fodor Antal segített megoldani a problémát. Nem volt egyszerű, de végül hozzájuthattam egy nyolcadik kerületi, tizedik emeleti panelotthonhoz, amit imádtam."

Fentiekből és néhány további válaszból egy ifjú művész szinte kétségbeejtő pályakezdése rajzolódik ki, akinek -1964-ben született- 18-19 éves korában nyolc hónapos moszkvai továbbképzést kellett végigrettegnie, 22-23 éves korában nem jutott első szóra lakáshoz...csak második szóra, a probléma Fodor Antal segítségével oldódott meg, egyáltalán: rémísztő dolgok történtek vele az első időkben, moszkvai jutalomútját a címben olvashatóan büntetésként élte meg, ami nem tilos, csak furcsa. Az öles betüs címben harsogó "Kádár-kori ügyosztályokról" nem is beszélve...kár, hogy erről  -hacsak nem a lakást kiutaló "ügyosztályról" van szó?- az interjúban egy árva szót sem találtam....persze voltak ügyosztályok, tudjuk. Olaszországi, svájci versenydíjak a pálya legelején, 19 évesen már főszerep -Hamupipőke-, 21 évesen Seregi-Júlia (25 évre!) stb. Egy töretlen, visszavonulása után is káprázatos karrier birtokában a kezdetet sem kellene visszamenőleg feketére festeni...főleg azért nem, mert nem volt fekete.

5832   IVA • előzmény5831 2019-07-15 02:02:01

Az ország férfilakossága – mi tagadás – egy emberként szeretett magába, az is, aki nem látta az előadást, hiszen a még csupán kétcsatornás és egyeduralkodó MTV minden hír- és kulturális műsorában hosszú részleteket mutatott a táncjátékból”. – Hihetetlen, hogy magára adó újságíró hogyan képes leírni ilyen bulvárízű közhelyet. Az ország férfilakosságát „egy emberként” sohasem érdekelte a balett, a balerinákkal együtt sem, még a kétcsatornás tévéműsor-választék idején sem, legfeljebb egy szűk réteget.

Mint aki sohasem voltam Volf Katalin rajongója, akiben sohasem élt a „Volfi” becenév, akinek ebben az interjúban sem volt minden kérdés és válasz nagyon izgalmas, sem rokonszenves  azt mégsem értem, hogy itt mit és hogyan nem kellett volna…

5831   Edmond Dantes 2019-07-14 14:39:04

Interjú az origo.hu-n Volf Katalinnal. Volfi! Talán nem kellett volna, ezt így ne!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Orgonalátogatás haladóknak"
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/2
A romantika virtuózai – Mendelssohn, Liszt, Reger

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61

18:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Figaro házassága

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Méhes Csaba (pantomimművész)
"Egri & Pertis Zongoraduó: Áthallások 2. - Ha Debussy pantomimozott volna..."
MASSENET: Báli jelenetek Op.17 – részletek
- A maszkok bevonulása
- Promenád holdfényben
- 2. tánc
LUDVIG SCHYTTE: Pantomimok Op.30 – részletek
STRAVINSKY: Petruska – burleszk (1914) – 2. kép: Petruska szobája
PERCY GRAINGER: Händel in the Strand – Clog Dance (1912)
FAURÉ: Maszkok és bergamaszkok – nyitány Op.112
DEBUSSY: Játékdoboz (1913)
BIZET: Gyermekjátékok Op.22 – részletek
MILHAUD: Ökör a háztetőn – komikus balett Op.58
OFFENBACH: Kán-kán az Orfeusz az alvilágban c. vígoperából

19:00 : Budapest
Magyarországi Francia Intézet, Auditórium

Etienne Rolin, Ifj. Kurtág György

"Átlátszó Hang újzenei fesztivál"
Concerto for electronics and soundpai

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Mendelssohn Kamarazenekar
BIBER: Battalia (A csata) „Sonata di marche”
BEETHOVEN: c-moll vonósötös, op. 104 (a szerző átirata a c-moll op. 1, No. 3 zongorás trióból)
SOSZTAKOVICS: Kamaraszimfónia op. 110a (Rudolf Barshai átirata a 8. vonósnégyesből)
A mai nap
történt:
1853 • A trubadúr bemutatója (Róma)
született:
1909 • Hans Hotter, énekes († 2003)
1955 • Simon Rattle, karmester
elhunyt:
1576 • Hans Sachs, mesterdalnok (sz. 1494)
1972 • Michael Rabin, hegedűs (sz. 1931)