vissza a cimoldalra
2019-12-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62010)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2988)
Haspók (1260)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3532)
Pantheon (2462)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4625)
A díjakról általában (1078)
Erkel Színház (10391)
Élő közvetítések (8273)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (124)
Verdi-felvételek (553)
Társművészetek (1534)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (108)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1820)
Franz Schmidt (3475)
Kedvenc magyar operaelőadók (1151)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

5834   IVA • előzmény5833 2019-07-16 03:58:09

Tulajdonképpen az interjú minden tételét hasonlóan ítéljük meg. Én azért fogalmaztam óvatosabban (nem volt minden válasz rokonszenves), mert attól tartottam, negatív elfogultságom sodrába kerülhetek.
A művésznő beszámol kezdeti művészi hiányosságáról, amelyet Seregi László nevelt ki belőle. Kendőzetlenül bevallom, én Júlia-alakításában és később sem láttam megmozdulni az arcát. Júliáját nézve minduntalan Kun Zsuzsa és az általa említett mesternő, Menyhárt Jacqueline Júliáját hiányoltam fájdalmasan, akiknek alakítását persze még Lavrovszkij változatában láttam (szintén Prokofjev zenéjével), amelyet, sosem tagadtam, jobban szerettem, mint a különben általam is rajongott Seregiét.
Ami a szovjetunióbeli, gyakran egy egész évadra telepedő tanulmányutakat illeti, közismert, hogy az mindig a legjobb fiatalok, a legtehetségesebb végzősök nagy lehetősége volt. Mindegyikük pályáján fegyvertény maradt ez a kiérdemelt megtiszteltetés és a balett fellegváraiban megszerzett tudástöbblet. Természetes, hogy távol lenni az otthontól (az otthoni munkahelytől, annak üzemétől is) áldozattal jár, és köztudott, hogy a Szovjetunió nem Párizs és nem Las Vegas. Érdekes módon azonban a táncosok (sem az ott vendégszereplő más színpadi művészek) eddig nem nyilatkoztak drámaian a nehézségek hétköznapjairól, az érezhető politikai feszültségekről sem. Nyilván azért sem, mert akkor ezt nem is tehették volna, és mert egy ennyi fegyelmet igénylő pályára való alkalmassághoz ez a megtartóztatás is hozzátartozott. Most viszont határozottan sikknek tűnt ezt is kidomborítani a drámaiként megélt sikeres pályafutásban.
Amilyen érdekes, hogy Kun Zsuzsa (könyvbe mondott vallomása szerint) még akkor sem (különben sohasem) tudott elszakadni rákospalotai szülői házától, amikor Fülöp Viktorral, elismert művészházaspárként, lakást kapott Újlipótvárosban, szinte kéretlenül, ugyanúgy érdekes lehet egy másik személy és személyiség eltérő privát élettörtének ez a része is. Azt viszont nem értem, ha beavatják a nyilvánosságot abba, hogy a táncosnőt Fodor Antal segítette külön lakáshoz, miért nem derül ki ennek esetleg érdekes története. Gyanúm szerint ez a beavatás megtörténhetett, aztán húzni kellett az interjúból, ám a szerkesztő nem ügyelt arra, hogy ne maradjanak elvarratlan szálak. Ilyen elvarratlan szál lehet az általad reklamált, a címben még valamit ígérő ügyosztály-ügy is.

5833   Edmond Dantes • előzmény5832 2019-07-15 09:27:53

"Jutalomból küldtek ki negyedmagammal (Moszkvába-ED), de egyikünk sem annak élte meg. Ám ez akkoriban megtiszteltetésnek számított, így muszáj volt végigcsinálni,.."..."...lenéztek minket,...", "Az ösztöndíjunk is irritálta őket."..."Valójában végigrettegtem azt a nyolc hónapot. Az a szürreális gondolat járt a fejemben: egyszer csak nyomtalanul eltűnök majd ebben az óriási országban."..."... a hátuk közepére sem kívántak minket, de azért megkaptunk a Mojszejev együttes egyik balettmesterét..."..."...amikor elmentem a lakásigénylésemmel az illetékes hivatalba (már itthon,1986/87-ED), gyakorlatilag körbenevettek."..." Fodor Antal segített megoldani a problémát. Nem volt egyszerű, de végül hozzájuthattam egy nyolcadik kerületi, tizedik emeleti panelotthonhoz, amit imádtam."

Fentiekből és néhány további válaszból egy ifjú művész szinte kétségbeejtő pályakezdése rajzolódik ki, akinek -1964-ben született- 18-19 éves korában nyolc hónapos moszkvai továbbképzést kellett végigrettegnie, 22-23 éves korában nem jutott első szóra lakáshoz...csak második szóra, a probléma Fodor Antal segítségével oldódott meg, egyáltalán: rémísztő dolgok történtek vele az első időkben, moszkvai jutalomútját a címben olvashatóan büntetésként élte meg, ami nem tilos, csak furcsa. Az öles betüs címben harsogó "Kádár-kori ügyosztályokról" nem is beszélve...kár, hogy erről  -hacsak nem a lakást kiutaló "ügyosztályról" van szó?- az interjúban egy árva szót sem találtam....persze voltak ügyosztályok, tudjuk. Olaszországi, svájci versenydíjak a pálya legelején, 19 évesen már főszerep -Hamupipőke-, 21 évesen Seregi-Júlia (25 évre!) stb. Egy töretlen, visszavonulása után is káprázatos karrier birtokában a kezdetet sem kellene visszamenőleg feketére festeni...főleg azért nem, mert nem volt fekete.

5832   IVA • előzmény5831 2019-07-15 02:02:01

Az ország férfilakossága – mi tagadás – egy emberként szeretett magába, az is, aki nem látta az előadást, hiszen a még csupán kétcsatornás és egyeduralkodó MTV minden hír- és kulturális műsorában hosszú részleteket mutatott a táncjátékból”. – Hihetetlen, hogy magára adó újságíró hogyan képes leírni ilyen bulvárízű közhelyet. Az ország férfilakosságát „egy emberként” sohasem érdekelte a balett, a balerinákkal együtt sem, még a kétcsatornás tévéműsor-választék idején sem, legfeljebb egy szűk réteget.

Mint aki sohasem voltam Volf Katalin rajongója, akiben sohasem élt a „Volfi” becenév, akinek ebben az interjúban sem volt minden kérdés és válasz nagyon izgalmas, sem rokonszenves  azt mégsem értem, hogy itt mit és hogyan nem kellett volna…

5831   Edmond Dantes 2019-07-14 14:39:04

Interjú az origo.hu-n Volf Katalinnal. Volfi! Talán nem kellett volna, ezt így ne!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Turóczi-Koós Claudia (klarinét), Szitás Tamás (szaxofon), Molnár Marcell (zongora)
"Hangulatkoncert"
POULENC: Klarinétszonáta, FP 184
DOPPLER: Magyar pasztorál fantázia, op. 26
LUTOSŁAWSKI: Táncprelűdök, op. 25
PIAZZOLLA: Tangóetűd, No. 3
MENDELSSOHN: Koncertdarab, op. 114

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Arkagyij Volodosz (zongora)
LISZT: 123. Petrarca-szonett
LISZT: Gyászgondola, No. 2
LISZT: A-dúr legenda - Assisi Szent Ferenc prédikál a madaraknak
LISZT: h-moll ballada
SCHUMANN: Bunte Blätter, op. 99 - Marsch, Abendmusik
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Grazioso vonósnégyes:
Balogh Ferenc, Detvay Mária Marcella (hegedű), Kiss Alexandra Enikő (brácsa), Újházi Gyöngyi (cselló)
Horváth Béla (oboa), Granik Anna (zongora)
"Párhuzamok V." - Sappho követői 2. Kortárszenei hangverseny
SZŐNYI ERZSÉBET: Duo
SZENDI ÁGNES: Arabesque
MEGYERI KRISZTINA: Prelude á l'Ange de la Mer du Sud
TÓTH ARMAND: Milonga
SZENDI ÁGNES: Kvintek és oktávok
TÓTH ARMAND: II. vonósnégyes-tétel Correct Us!
TÓTH ARMAND: Hegedűduók
PÓCS KATALIN: Visszaemlékezés
TÓTH ARMAND: "Tristan" partita
SZALAI KATALIN: Körök
DOBSZAY-MESKÓ ILONA: Dans le passé
18:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar
Vezényel és zongorán közreműködik: Oberfrank Péter
"Crescendo-hangversenybérlet"
J.S. BACH A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
PROKOFJEV: Péter és a farkas
A mai nap
született:
1803 • Hector Berlioz, zeneszerző († 1869)
1908 • Elliott Carter, zeneszerző († 2012)