Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


5585 Nagy Katalin 2018-12-18 15:13:47

Engedjenek meg egy kis bevezetőt. Olaszországban, Lombardia tartományban a megyeszékhelyeken lévő színházak különböző módokon összefognak, hogy az operajátszás irdatlan költségeit ellenére fennmaradhasson a hagyomány. A vidéki színházakban így tudnak operaszenzont is tartani, amelynek keretében 5 operát és egy balettet szoktak bemutatni. Balettkara a Scalanak van (még egyelőre…), Bergamo, Brescia, Como, Cremona… már álmodni sem merhet ilyesmiről. A megoldás: vendégjáték.

Az idei szezonban a Scala balettiskolájának növendékei Prokofjev Hamupipőkéjében léptek fel. Az előadáshoz egyszerű, de illúziókeltő díszletek, jelmezek készültek. A produkció természetesen nem volt hibátlan, hiszen balettiskolásokról volt szó, de a színház dugig megtelt és rengeteg gyerek, fiatal tűnt fel a törzsközönséget jelentő őszbe hajló vagy hófehér fej mellett. A közönségsiker sem maradt el.  

Felmerült bennem a kérdés: nem lehetne-e ez követendő példa Magyarországon? A növendékek számára fellépési lehetőség, a kisebb színházakba is eljut élő előadás keretében a klasszikus balett. Nem jobb módszer-e balett népszerűsítésére a Billy Elliotnál?

Kíváncsi vagyok hozzáértő fórumtársaim véleményére.


5584 Jana 2018-12-18 11:07:16

Februárra ismét meghírdette a próba táncot a "Nemzeti Balett"... Moszkvában

A hírek szerint az idén, felvettek 26 orosz művészt. Vajon miért van még szükség ennyi orosz táncosra.
Egyébként aki a Balsojból jön ide, hát kétséges, hogy jobbak lennének a magyar táncosoknál.
Vajon mi lesz majd a mézesmadzag? Idén (gondolom) New York volt.


5583 trapper 2018-12-17 16:27:37

Nincs igaza Szakács Árpádnak. Sokkal nagyobb a baj.

Keresztéydemokrata köntösbe bújnak a művészeti vezetők az Operaházban is, miközben telve vannak magyargyűlölettel, amit jól álcáznak.

Tagadhatatlan a liberalizmusuk. Vigyázat! Nem jóemberek!


5582 flavia 2018-12-17 15:14:31 [Válasz erre: 5581 Jana 2018-12-17 12:58:58]

Kiss János is ezt a kitüntetést kapta,biztos egymást javasolták,ahogy egyéb díjaknál szokták. Gittegylet. A győri balett igazgató is előszeretettel szerződtet külföldről táncosokat,miközben a város szülöttei nem kapnak szerződést.

Ne feledkezzünk el az olaszokról sem!


5581 Jana 2018-12-17 12:58:58

Naná, hogy az oroszoktól kapott kitüntetést Solymosi Tamás.
Várható: Ukrajnából, Kínából, Japánból Kóreából...


5580 Klára 2018-11-20 12:30:07 [Válasz erre: 5576 trapper 2018-11-15 21:57:01]

Nagyot mondani Müchhausen báró valamint Háry János is tudott! Bizonyos esetkben ennél több kell(ene!).


5579 flavia 2018-11-20 10:51:26 [Válasz erre: 5578 Siegfried 2018-11-20 08:39:02]

A feleség valóban a balett együttes tagjaként érkezett idén augusztusban a férje oldalán, viszont ő már a turné előtt felmondott, azonnal haza is utazott. Egyike azon külföldi táncosoknak, akik röpke pár hónap alatt szembesültek azzal, hogy Solymosi igéreteivel tele a padlás, a munkakörülmények a szövőgyárban katasztrofálisak és a 10-21-ig tartó, egész napos, törvénytelen foglalkoztatásuk  pedig nem embernek való.


5578 Siegfried 2018-11-20 08:39:02

Igor Tsvirko felesége is a társulat tagja: Savarskaya Evgenia


5577 Edmond Dantes 2018-11-19 21:03:57

"Elég volt a társadalmi előítéletekből!": interjú Frenák Pállal a hvg.hu-n itt olvasható.


5576 trapper 2018-11-15 21:57:01

"Tamás a minőség keresztes lovagja"

Gratulálok! Ekkorákat mondani akárki nem tud.


5575 Búbánat 2018-11-15 21:45:19

NEW YORK OPERABLOG – 9. Egy vígképű lovag

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.15. 14:55 Origo

[…] „Különösnek tetszhet a döntés, amellyel a balettigazgató, Solymosi Tamás ugyanazt a Tatjána Melnyiket küldi színpadra a női főhős, Kitri jelmezében, aki két napja A hattyúk tava kettős címszerepét táncolta. De Tamás a minőség keresztes lovagja, azt mondja: „ne a legjobbat mutassuk itt? Ha igen, akkor ez a szereposztás most a legjobb nálunk, és Tánya vállalta." Lefegyverző érvek! A férfi főszerepben Igor Tsvirko, akit pár hónapja a moszkvai Bolsój szólistái közül igazoltunk, és a színpadon szabályosan megőrjíti a közönséget. A magyarok közül – a címszereplő Szakács Attilán túl – Földi Lea, Majoros Balázs, Darab Dénes és mások is láthatók a csatolt képgalériában: mindenki felnő ma este a feladathoz, a főszereplő páros különös izzásához, nagy kedvéhez.

És itt van Michael Messerer, világhíres balettmester és koreográfus, ő tette színpadra nálunk néhány éve azt a legendás, 1940-es moszkvai előadást. Eljött, érdekli, fontos neki, és nagyon elégedett. És a díszletek... Majd a holnapi, utolsó posztban írok arról, hogy is megy ez idekint, de van oka annak, hogy a New York-i közönség – a Metropolitan Opera kivételével – minimális díszlethez-kellékhez van szokva. Ezen a kénytelen puritanizmuson ütött rést már a Hattyú-előadásunk is, no de a magyar tervezők által megalkotott Don Quijote-színpadképek még úgy is döbbenetesen látványosak, hogy minden elemet nem sikerült bedobozolnunk és átúsztatnunk az óceánon (sőt, olyan is akadt, egy árboc-vitorla kombó, amit elhoztunk, de „olimpiai szintidőre" mégsem sikerült az amerikai műszaknak bekötnie). Megjegyzendő ez a tapasztalat is: „a" nagyvárosban is van igény szinte mesebeli díszletekre, az emberek vizualitása nem lökhető véglegesen az absztrakció végletébe.

Aki ma ott volt, úgy érzi, az örömet, ezt a fokú sikert és szeretetet nehéz leírásokon keresztül bemutatni.ˇ” […]

 


5574 Myway 2018-11-15 18:38:21 [Válasz erre: 5573 flavia 2018-11-15 17:38:53]

IGOR TSVIRKO már azzal megdöbbenést okozott, hogy a BOLSOJ társulatát hagyta el az MNB miatt (?). Lehet tudni, hogy hová ment tovább?


5573 flavia 2018-11-15 17:38:53 [Válasz erre: 5571 Búbánat 2018-11-14 19:57:30]

Amennyiben Ókovács értene a baletthez, nem aggódna Leblanc Gergely esetleges elszerződése miatt. A Magyarországon világhírű, túlsztárolt, kedves, szimpatikus, jó kiállású balett művész ugyanúgy nem kell a tengerentúlon, mint ahogy anno Solymosi Tamás sem. Amíg ennyi feladattal, ezáltal magas jövedelemmel jutalmazzák, addig biztosan hű marad hozzájuk.

Sokkal inkább aggódnék amiatt, hogyan lehet a nagy sztár távozását szépen lekommunikálni. Igor Tsvirko, aki augusztusban szerződött a Nemzeti(nek nem nevezhető) Baletthez, már nem „reszel” tovább az Újpesti Szövőgyárban. Ő is elhagyta a süllyedő zászlóshajót. Aki lemaradt róla, kimaradt egy igazán színvonalas művészi élményből.

A külföldiek átjáró háznak használják a MNB-et, van, akit a new yorki turné sem tudott maradásra bírni. Az évad kezdete óta, a 25 újonnan érkezett külföldi táncosból, 4 már fel is mondott, távozott is. A magyar művészek közül öten hagyták el pályájukat az elmúlt hónapok alatt, nem tűrvén tovább a méltatlan mellőzöttséget és az embertelen munkakörülményeket. Ki tudja, vajon hányan lépnek még a távozás mezejére, a jól fizető Diótörő széria után?!


5572 trapper 2018-11-14 20:37:02

Még szerencs, hogy Geri lejött a levegőből, de OKSZ úgy látom fennt ragadt egy jó ideje!
Ideje lenne alászállnia és a valóság talajára állni. (De nem a saját valóságáéra!)


5571 Búbánat 2018-11-14 19:57:30 [Válasz erre: 5566 flavia 2018-11-10 12:13:24]

NEW YORK OPERABLOG – 8. A hattyúk tava, a nagy lakmuszpapír

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2018.11.13. 14:03 Origo.hu

[…] „A kar ma este leginkább a lányokat jelenti: 18 hajszálra szinte ugyanolyan gyönyörű lány és még négy mutatja meg Amerikának, hogy habár nemzetközi társulattal, de magyar műhelyben, magyar mesterekkel világszínvonal ugyanúgy elérhető. Tenném hozzá: a források töredékével, bezárt Operaház mellett is, de minek beszélnék erről? 1.800 hujjogó és vadul tapsoló néző előtt aztán nem kell magyarázkodni. A zenekar is akkora ünneplést kap, amekkora idehaza ritka, egy sorral előttem David Nimrod Pfeffer, a Met asszisztens karmestere hangosan bravózik, Alex Dimceski hegedűjével a színpadon köszöni meg a figyelmet, együtt Kocsár Balázzsal, akinek vagy harmincféle kezdő- és zárópóz feljegyzése is a feladata volt ma, nemcsak a vezénylés."

[...] "Leblanc Gergely Hercegét szándékosan hagytam a végére. Solymosi Tamás bizonyára joggal aggódik, hogy szólistáit amerikai társulatok most elcsábíthatják. Nem lennék meglepve, ha az Opera Gerijét is unszolnák, mégis nagyon meglepődnék, ha kötélnek állna. Nem állom meg, hogy a szintén előttem tapsoló Rost Andreának ne súgjam oda: Csonka Zsuzsi (szoprán kollégánk, Geri édesanyja) aztán igazán büszke lehet a fiára! Jóképű, tehetséges, szorgalmas, rendes, szerény és még mindig nagyon fiatal! És hű a hazájához! Leblanc Gergely mintha meg sem izzadna ma, hatalmasakat ugrik, mondom is neki a backstage-ben, néha úgy tűnt, nem is fog átbillenni az ugrása, egyszerűen lelassul és fennmarad a levegőben. Geri válasza: néhány ezer óra átbillenése benne van abban, hogy úgy tűnjön néha, mintha nem lenne gravitáció.” [...] 


5570 Klára 2018-11-12 17:03:50 [Válasz erre: 5569 trapper 2018-11-12 15:30:29]

Elvégre a tánc nemzetközi, és táncolni, valamint nézni kell, nem beszélni! (bocs, ez szarkazmus vollt) És mindezt abban az országban és abban az Operaházban, mely évtizedeken át kiváló koreográfusok és balettművészek működési területe volt, és a Bolsoj valamint Bejart balettkarával volt egyenrangú!


5569 trapper 2018-11-12 15:30:29

A MNB átalakul Nemzetközi Balett együttessé, melyben -bár egyre kisebb létszámban- maradtak még magyar vendégművészek.
Mindez valószínűleg a kultúrális vezetés hallgatólagos jóváhagyásával és finanszírozásával. (Másra nem tud gondolni az ember egy magyar nemzeti társulat összetételében történő ekkora változáskor, mikor a balettmesterek már meg sem szólalnak magyarul!)


5568 flavia 2018-11-12 10:12:16

A felmentési idejüket töltik.


5567 Siegfried 2018-11-11 22:34:48

Az operaház honlapján sok férfi táncosnál is szerepel a "nem aktív" megjelölés. Mit jelent ez a férfiaknál? (Gondolom nem szülni mentek.)

Többek között Kozmér Alexandra sem aktív.


5566 flavia 2018-11-10 12:13:24 [Válasz erre: 5563 flavia 2018-11-09 10:34:28]

Végre valaki leírhatja, hogy a Rudi van Dantzig féle Hattyúk tava talán megfelel a holland szabadelvűségnek és a hagyományőrzésnek. Mit keres a magyar balett repertoárján ez, a világon fellelhető leghosszabb, legzeneietlenebb, legavíttabb, leg… verzió? A budapesti társulat előadásában a happy enddel végződő változatokat láthatta a közönség, ez nagyon távol áll attól, hacsak, a két férfi főszereplő egymásra találása a mű végén, nem egy boldog végkifejlet! ?

Vajon S.T. balett igazgató választása véletlenül esett erre a „remekműre” ? Vajon ki tanácsolta neki, erőltette rá a darabot? Netán egyedül ő gondolta úgy, hogy ezért érdemes nagyon sok pénzt kifizetni? Vajon véletlen, hogy a Nemzeti Balettintézet néven futó, önköltséges gyermek balett oktatást is a Billy Elliot előadással kívánta népszerűsíteni?

Számos művész éli meg valódi identitását a művészete által, talán az elfojtott vágyak tehetnek mindenről?


5565 flavia 2018-11-09 17:33:35 [Válasz erre: 5564 Jicky 2018-11-09 11:30:05]

Kedves Jicky! Sajnos nincs tudomásom pozitív kritikáról.Gondolom,ha születik ilyen,egészen biztos,hogy a honlapon olvasható lesz.


5564 Jicky 2018-11-09 11:30:05 [Válasz erre: 5563 flavia 2018-11-09 10:34:28]

:-(

Kedves Flavia! Tudsz arról estleg, hogy jelent-e meg pozitív kritika is odaát Rudi van Dantzig "hattyújáról" vagy a táncosok alakításáról?




5561 trapper 2018-10-25 19:55:59

Kossuth Rádió:
Operaházi vásári harsogás!
A Főigazgató Pártay Lillát élteti ma a születésnapján!
Méltatja munkásságát!
Harsogja, darabjai a repertoáron!
Csak két apróság:
Nem ma van a napja és nincsenek évek óta darabjai szinpadon, így a repertoáron sem lehetnek nagy becsben tartva.
Tévedni emberi dolog, de aki ilyen "kis" emberi dolgokban felületes, attól valóban csak rombolást lehet elszenvedni. 


5560 Búbánat 2018-10-24 18:32:25

Budapesti Operettszínház A nemzeti dalszínház – főigazgatói pályázat Kiss-B. Atilla

TÁNCMŰVÉSZETI IRÁNYOK

A klasszikus balett meghatározó szerepe az egyetemes táncművészetben jelenleg semmilyen szakmai fórumon nem képezi vita tárgyát. A klasszikus balettképzés fontosságát a Színház- és Filmművészeti Egyetemtől az Artistaképzőig, egészen az elismert és nagy múlttal rendelkező néptáncegyüttesekig mindenki el- és felismerte már. Napjainkban nehezen tudnánk olyan táncos képzéssel foglalkozó iskolát vagy professzionális táncegyüttest találni, ahol ne a Vaganova-módszeren alapuló klasszikus balett tréninggel kezdődne egy munkanap. Egy olyan basic ismeretről beszélünk, aminek középfokú elsajátítása nélkül bajosan nevezhetné magát bárki is táncművésznek. A klasszikus balett egy olyan alap, aminek megléte és gondozása nélkül nem építhetünk várat, mert összeomlik. Még az olyan balettművészek is, akiket az egész világ ismer és akik esténként a legnagyobb operaházak színpadán táncolják kiemelt főszerepeiket, minden reggel a balettrúd mellé állva kezdik a napjaikat. Ez talán mindenki előtt ismert tény.

Az viszont kevésbé, hogy az amerikai musical játszás fellegvárában, a Broadwayn is az úgynevezett ensemble táncosok ugyanúgy klasszikus balett tréninggel kezdik a napot, mint a londoni Royal Ballet táncművészei. Ez több okból fakad. Az egyik, hogy egy olyan módszerről van szó, ami tökéletesen karbantartja a táncosokat és ami a sérülés kockázatát a mai tudásunk szerint leginkább minimalizálni tudja. A másik, hogy a formában tartáson kívül, még harminc év fölött is új, látványos és akrobatikus forgások és ugrások tanulhatóak meg a módszer segítségével.  Olyan elemek, amiket egy musical sodró koreográfiájában is kiválóan lehet kamatoztatni.

A Budapesti Operettszínház volt balettigazgatója, Lőcsei Jenő hozzám hasonlóan a Magyar Állami Operaház magántáncosa volt. Seregi repertoáron nevelkedtünk mindketten, hasonló utat jártunk be, hasonló szerepeket táncoltunk és mindkettőnknek lehetősége volt részt venni és így betekintést is nyerni egy professzionális balett együttes életébe és egészen biztosan hasonlóan gondolkodunk a táncművészetről, a táncművészek nehéz és fáradtságos életéről. Arról, hogyan lehet és hogyan kell egy leterhelt, minden este játszó, délelőttönként pedig a futó darabokat próbáló táncos egészségét megőrizni, és közben motiváltan, sikerre és színpadra éhes állapotban tartani. Ezt a megszerzett tudást és az Operaház és az Erkel Színház színpadán eltöltött tizenhét évnyi tapasztalatot szeretném kamatoztatni az Operettszínház balettigazgatójaként.

Már az első évben, amikor az Operaházhoz kerültem, főszerepet táncoltam – George Balanchine: Concertante című művében –, de közben a balettkarban is folyamatosan helyt kellett állnom, tekintettel arra, hogy éppen egy őrség- és generációváltás zajlott Magyarország legnagyobb zenés színházában. Ez praktikusan azt jelentette, hogy szerződtetésemkor a régi „nagyok” (kartáncosok és szólisták) már harmincas éveik közepét taposták, így nekünk újaknak, fiataloknak kellett átvenni a szerepüket. A szó átvitt és a szó szoros értelmében is.

Így fordulhatott elő, hogy 26 évesen, mikor a Spartacus címszerepét is eltáncolhattam, a premierem előtt két nappal még a Spartacus balettkarát kellett erősítenem. És pontosan ez történt velem Petruchióként (Seregi: Makrancos Kata). Ha épp nem Katát szelídítettem, akkor a Makracos Kata balettkarában táncoltam Seregi lendületes és magyar néptánc elemekkel megbolondított koreográfiáját. De említhetném a mester Rómeó és Júliáját is, amiben először a balettkarban kaptam lehetőséget, később Páris herceget, végül Tybalt szerepét táncoltam.

Ez azt is jelenti, hogy mind a kartáncok, mind a kis és a nagyszólisták próbáinak tekintetében módomban állt tapasztalatokat gyűjteni. Az Operaházban töltött utolsó éveimben pedig – miután Seregi László eltávozott közülünk –, asszisztense Kaszás Ildikó és a balettigazgató felkérésére több alkalommal részt vehettem egy egy új beálló betanításában.

Betanítottam Petruchio, Oberon, Tybalt, Rómeó, Páris, Orion, és Mercutio szerepét. Számos táncművészünk debütálásában segíthettem. Örömmel tettem, mert mindig elégedettséggel töltött el, ha tapasztalataim átadásával hozzájárulhattam egy fiatalabb tehetség sikeréhez. A mai napig szívesen dolgozok táncosokkal. Több alkalommal koreografáltam kisebb balett betéteket, klasszikus és kortárs duetteket, pas de deux-ket.

 Dolgoztam többek között Székely Krisztával is, akinek Sárga hercegnő című rendezését én koreografáltam.

De, hogy az Operettszínház jövőjéről is szó essék: az Operettszínház abban a szerencsés helyzetben van, hogy minden olyan adottsággal rendelkezik, hogy egy nívós, és szakmailag elismert tánckart tudhasson magáénak. Jól felszerelt balett termekkel rendelkezik, a fővárosi lét miatt pedig szinte karnyújtásnyira vannak az Operettszínháztól Magyarország legjobb koreográfusai és balettmesterei. Arról a rangról nem is beszélve, hogy a színházhoz szerződő művészek elmondhatják magukról, ők a nagy múltú, patinás Budapesti Operettszínház táncművészei. Ez utóbbi jelenleg sajnos egyelőre csak a jövő. A vágyott és megvalósítandó és megvalósítható jövő. Ugyanis jó harminc évvel ezelőtt felvételt nyerni és bekerülni az Operettszínház balettkarába még komoly rangot, anyagi és művészi megbecsülését jelentett. Az akkori Balettintézet végzős növendékei versengtek az Operettszínház szabad státuszaiért.

Ezt az állapotot kell visszahozni!

Amikor még komoly rangot, anyagi és művészi megbecsülést jelentett az Operettszínház együttesébe bekerülni. Amikor egy táncművész büszkén mesélhette szüleinek, ismerőseinek, hogy az Operettszínház balettegyüttesének lett a megbecsült és irigyelt tagja. Az én célom ennek az idilli állapotnak az újbóli megteremtése. Ha az Operettszínház jövőjére gondolok, akkor Bécs és a bécsi Volksoper jut eszembe. A Volksoper balettegyüttese az ország második legelismertebb táncegyüttese. (Az első természetesen a Staatsoper.) De olyan kicsi az együttesek tagjai közti kvalitásbeli különbség, hogy létezik átjárás a két tánctagozat között. Ez jelenleg Magyarországon a Nemzeti Balett és az Operettszínház tánckara között teljességgel elképzelhetetlen. Olyan minőségbeli különbség van a két budapesti tánckar között, hogy az a fajta egymást segítő, kisegítő együttműködés, ami a Volks és a Staats között létrejött, nálunk jelen pillanatban megoldhatatlan. Pedig nem volt ez mindig így. Megfelelő karrierképpel, repertoárral, szakemberekkelnívós koreográfusok, balettmesterek meghívásával – megvalósítható lehetne, hogy az Operett tánctagozata elkezdje felvenni a versenyt az Operaházéval.

A tehetséges végzős növendékeket Magyarországon kell tartani, egy, a bécsi Volksoperhez hasonló színvonalú színházban való elhelyezkedés lehetőségével. Ahol színvonalas, és képességükhöz mérten nehéz balettbetétekkel és akár komoly szólófeladatok betanulásával és eltáncolásával tarthatják magukat egy igen magas technikai színvonalon. Olyan táncos feladatokat kell rájuk szabni, ami szakmai és művészi kihívást jelenthet egy Magyarországon maradt táncművésznek.

Számos operett rendelkezik balett és táncbetétekkel, jómagam 1998-ban a Cigánybáróban a Szegedi Szabadtéri Színpadon táncoltam egy komoly pas de deux-t nehéz férfi variációval, szólista szintű technikát igénylő ugrásokkal, emelésekkel és forgásokkal, amiket meg lehetne aképpen újítani, hogy vonzó lehessen egy technikáját fejleszteni akaró fiatal táncos számára. Ilyen feladatokkal egy pár főből álló szólista generációt is ki lehetne nevelni, akik nem büntetésnek, átmeneti állapotnak, esetleg az aktív táncos pályát követő levezetésnek, hanem rangnak élnének meg egy operettszínházi tagságot. Egy jó állapotban levő balettkarral pedig semmi akadályát nem látnám egy-egy önálló balett színpadra tűzésének. Klasszikus és kortárs balettek mehetnének évente pár alkalommal valamelyik színpadon, de arra is van humán erőforrás, hogy ifjúsági vagy gyerekbalettekkel nyerjünk újabb táncrajongókat a Operettszínháznak. Egy jól sikerült gyerekbalett évekig feladatot biztosítana a táncosoknak és nézőket a színháznak (például: Egri csillagok, Szaffi, Pál utcai fiúk).

Egy szűkített létszámú Diótörő színpadra állítását is megfontolnám, hiszen jelenleg a Táncművészeti Egyetem fiatal balettnövendékei kevésbé leterheltek, így az ő segítségükkel és az Egyetemmel való együttműködés elindításával műsorra tűzhetnénk a Diótörőt, ami mindenhol a világon telt házas sikerdarab. A táncművészetis gyerekeknek így újra tudnánk színpadi gyakorlatot biztosítani.

Álmot, megvalósítható álmot kell tudnunk kínálni a táncművészet szinte minden ágát 10 évig tanuló táncművészeknek. Egy ilyen álom ígéretével az Operettszínházhoz tudnánk csábítani Magyarország legtehetségesebb végzős táncművész növendékeit, akikkel újra régi fényében tudna tündökölni a Budapesti Operettszínház.

- Apáti Bence -


5559 Myway 2018-10-16 20:16:06 [Válasz erre: 5558 trapper 2018-10-16 19:36:16]

Huuh, jó!


5558 trapper 2018-10-16 19:36:16

 

2018.10,.15.   M5     A kalóz.

 

Ez egy dokumentum volt.

 

Persze tudni kell olvasni (látni) a sorok között.

 

A felszín sokakat megtéveszthet.

 

A MAO és a MNB művészeti vezetésének világát tükrözi ez a dokumentum.

 

A világ tetején legfelül a szövegáriákkal és szájmuzsikával magát dicsőítő igazgatókkal, legalul pedig a teljesítmény kényszerbe préselt középszerű külföldiekkel felduzzasztott társulat, a MNB társulat és a balettigazgató betanító  balettmesterei.

 

A közismert és kiváló mesterek helyzete nem egyszerű a túlpörgrtett, túlszervezett,  a MNB hagyományait felrúgó, rombolva építő vezetés akaratának sodrában, ahol nem tűrnek kritikát.

 

A szólista szerepek épp, hogy kartáncosi szinten valósulnak meg a sok szereposztásos szervezésben, így nem biztosított a betanító mesterek munkája ellenére sem,  az elvárható kidolgozott művészi színvonal.

 

Egy magyar volt a kivétel, Kerényi, aki emlékeztetett a hajdani időkre. Persze Táncművészetis, nem a „perspektívikus” új operai oktatásban képzett, vagy "beszerzett", a vezetés szempontjából csak még megtűrt.

 

Ebben a sokszereposztásos megoldásban lehet favorizálni egy-egy kedvencet, amíg a céluknak megfelel, de a karban dolgozóknak tett igéreteket is lehet teljesíteni. Végső soron nincs kockázat, minden előadás lemehet bárkivel, a közönség így is dől, a média pedig bármit és bárkit kifényez, némi szóáradat kiséretében.

 

A kar, mivel több előadást "gályáznak" végig, néhol szólistai erényeket csillogtatott meg, táncosai szólistai reményekkel, igéretekkel  vannak táplálva az igazgató által.

 

Így, nem nő senki szakmailag a vezetés fölé, biztosított a vezető szerep, kézben tartható a társulat. Ha nem tetszik, nyitva a kapu.

 

Az egész produkció hakni jellegét még igazgatói giccsparádé is színezte, így végképp méltatlan lett az eredeti mű világához, de a korábbi MNB-hez is, mert bár porosnak mondhatják a hozzáértők, de máig halljuk és látjuk versenyeken, nagy tátsulatok előadásában kidplgozott, színvonalas megvalósításban. Egy alapmű ez is, amit csak magas színvonalon szabad megközelíteni.

 

Sajnos a korábban látott balett klasszikusokat is sikerült biztos kézzel belenyúlva tönkretenni, izléstelenné alakítani a "mesternek".

 

Ideje lenne kontrollálni, publicistáknak, kritikusoknak megvilágítani a valóságos helyzetet, mielőtt csim-bumm cirkuszt nem csinálnak a közérthetőség érdekében a milliárdokat elpocsékoló vezetők az intézményből!

  


5557 Klára 2018-10-09 12:59:48 [Válasz erre: 5556 trapper 2018-10-08 20:10:40]

Hát, tudjátok, ha "balett" -ről van szó, akkor én igazi klasszikus balettet képzelek és várok, nem pedig ezt az ultramodern vonaglást! Lehet, hogy ez világszínvonal, csak nem a klasszikus balett világa.

ÉS most lehet köpködni, hogy kövület vagyok, mint már más alkalmakkor is, de akkor is ez a véleményem.


5556 trapper 2018-10-08 20:10:40

Történelmi! Felemelő! Világszínvonal!
https://www.youtube.com/watch?v=EdklpFMHuRA&feature=youtu.be
Történelmi az újpesti balettgyár miatt!
Nem tudom kit emel fel a balett igazgatón kívül!
Ha ez a világszínvonalú koreográfus csapat, akkor inkább Seregi, Pártay, Harangozó...stb.!


5555 macskás 2018-09-24 22:31:16

5555


5554 macskás 2018-09-24 22:31:02

5553 flavia 2018-09-24 20:22:00

Az Operettben vége a meleg nyárnak,jön a hideg tél. Az Operaház  balettegyüttesében marad a meleg nyár még egy kis ideig.


5552 Edmond Dantes 2018-09-24 16:22:36 [Válasz erre: 5550 Myway 2018-09-24 12:13:55]

itt off: par napja kuldtem privatot.


5551 Edmond Dantes 2018-09-24 16:04:12 [Válasz erre: 5550 Myway 2018-09-24 12:13:55]

Mar varrtam...az Operett topikban, inkabb abban van a hir helye.

Nevezett muvesz biztosan jobban jarna igy es ott, hiszen -mint o maga irta itt par honapja: "Jelenleg 5 különböző helyre írok, (Polgar portál, Pesti srácok, Magyar Idők, 888, Figyelő) és a negyedét sem keresem -nem túlzok- annak, mint amikor tancoltam. " (Erkel-topik/9310) Hajra!


5550 Myway 2018-09-24 12:13:55 [Válasz erre: 5549 trapper 2018-09-20 18:56:50]

Operettszínházi igazgató váltáshoz kis adalék:

"Az Index információi szerint Kiss B. Attila a Magyar Művészeti Akadémia tagja, és jó viszonyt ápol a korábbi igazgatóval, Kerényi Miklós Gáborral. A Népszava szerint Kiss B. pályázatában leendő balettigazgatóként szerepel Apáti Bence balettművész, publicista, politikai műsorok rendszeres résztvevője. A döntést a törvény szerint az EMMI minisztere hozza meg harminc napon belül."

Na erre varrjatok gombot! 


5549 trapper 2018-09-20 18:56:50

Húha! Akkor igazán "visszafogta" magát. Sok sikert kívánok neki. Érthető, hogy miért rúg hatalmasokat Alindába, Olgába,..stb.
Ott vezeti le a magában tartottakat, amit máshol nem tehet? De mi lesz akkor, ha a kedvese is mellőzve lesz, mint sok más magyar táncos? Mert ST-nél semmi sem lehetetlen! A MNB ma már egy nemzetközi vándortársulat, vagy egy szinte magántársulatként kezelt együttes, sok milliárdos magyar állami támagatással! A kulturális tárca vagy vak, vagy jól meg van vezetve. A publicista töbször említette, hoy Seregi nagyon kedvelte. Ehhez vajon mit szólna a Mester? 


5548 flavia 2018-09-20 10:34:19 [Válasz erre: 5545 trapper 2018-09-13 20:07:07]

Amennyiben egy személyre gondolunk,ő valóban ismeri a szakma helyzetét a Házban,nagyon is jól,viszont,pont ebben a témában nem bátor.Egyezséget kötött a balett igazgatóval,hogy csendben,közös megegyezéssel távozik a társulattól,nem nyilatkozik a balett együttesről,abban az esetben a kedvese foglalkoztatva lesz.


5547 Edmond Dantes 2018-09-16 15:05:00

Beszélgetés az ATV Start+-ban  Földi Lea címzetes magántáncossal és Felméry Lili magántáncossal a Magyar Nemzeti Balett: GIF (Girls in Focus - Lányok a fókuszban) című, a MüPában bemutatatott produkciójáról itt megnézhető


5546 Klára 2018-09-15 12:59:29 [Válasz erre: 5541 telramund 2018-08-30 12:48:03]

privát


5545 trapper 2018-09-13 20:07:07

Kellene egy bátor, jó publicista, aki ismeri a szakma helyzetét a Házban. Lenne ilyen, de inkább kontárkodik, Alindázik, migránsozik, szóval jó nagyokat rúg a már amúgy szakavatottabb írók által lebírkózott szmélyekbe, témákba. Enélkül nem fog változni semmi!


5544 flavia 2018-09-09 12:32:34 [Válasz erre: 5543 Myway 2018-09-05 08:58:17]

Remélhetőleg már nem lesz sokáig lehetősége külföldiek szerződtetésére. Talán felmondóleveleket sem küldözgethet szólistáknak a nyári szünet ideje alatt, és nem lehetetleníthet el úgy táncosokat, hogy azok az önként távozást válasszák.

Az elmúlt években Solymosi Tamás miatt tucatnyi operaházi táncművész fordított idő előtt, végérvényesen hátat a szakmának. Akiket a balett igazgató rúgott ki, azok a bíróságon érvényesítik jogaikat nagy sikerrel, a többi „nemkívánatos” magyar művészt önként távozásra kényszeríti. Volt kapcsolatainak mindent szabad, azok a művésznők biztos nem fognak postán felmondólevelet kapni nyugdíj előtt pár évvel.

Solymosi annyira magabiztos, öntelt, hiszi, hogy bármit megtehet. A látszatát sem próbálja fenntartani az igazságosságnak, az egyenlő bánásmódnak.

A balett együttesben a hangulat iszonyú, a munkakörülmények egészségre ártalmasak. Nem telt el egy hónap sem a munkakezdés óta, már több sérült is van.

Nem a kötelezően viseltetett, Solymosit reklámozó munkaruhákra, sokkal inkább a balett termek és a művészek öltözőinek megfelelő színvonalára kellene figyelmet fordítani.


5543 Myway 2018-09-05 08:58:17

TÜRK táncos mikor lesz a Magyar Nemzetközi Balett együttesében? Már nagyon hiányzik!


5542 flavia 2018-09-02 23:46:13 [Válasz erre: 5538 Jana 2018-08-30 09:13:56]

Ókovács szerint: - „Rá sem lehet ismerni az együttesre, annyit fejlődtek technikailag és repertoárban is, és rajta vagyunk, hogy infrastrukturális körülményeik is javuljanak”

Ő már csak tudja, nagyon ért hozzá! Az infrastrukturális körülményeket sem kellett volna említenie. Újpesten a gyapjúszövőgyárban dolgozik második éve a balettegyüttes. Solymosi Tamás nem fogadta el a Táncművészeti Egyetem által felajánlott termeket, inkább a minden szempontból előnytelenebb feltételeket választotta, háttérbe helyezve a táncművészek érdekeit is. Télen hidegben, most augusztus óta pedig 34 fokban, légkondicionálás nélkül dolgoztatják a táncosokat reggel 10-től este 9-ig. Újonnan szerződtetett külföldi táncművész két hét után felmondott, a törvényeket figyelmen kívül hagyó, egész napos, embertelen foglalkoztatás és a minősíthetetlen munkakörülmények miatt.

A Nemzeti Balett összetétele már annyira nemzetközi, hogy Solymosi az évnyitó beszédét is angol nyelven tartotta. Ókovács továbbra is elégedett, szerinte minden rendben van. Szégyen!


5541 telramund 2018-08-30 12:48:03 [Válasz erre: 5539 Klára 2018-08-30 09:27:48]

Az Opera Café legutóbbi adásában a Főigazgató is feltette ezt a kérdést Keveházi Gábornak.A Médiaklikken megnézhető!.

https://www.mediaklikk.hu/video/opera-cafe-2018-08-26-i-adas-2/#


5540 Edmond Dantes 2018-08-30 10:00:43 [Válasz erre: 5539 Klára 2018-08-30 09:27:48]

Billy Elliot átkos szelleme kísért...;-)


5539 Klára 2018-08-30 09:27:48 [Válasz erre: 5537 flavia 2018-08-28 17:09:47]

Azért ez valahol nagyon nagy szégyen! Évtizedekig dolgoztak, éltek nagy művészek - neveket szándékosan nem sorolok - a magyar balettben, a magyar balettért, sok évig csak a Bolsoj volt előttünk, és esetleg Bejart Párizsban. A világ nagy operaházaiban, balett együtteseinél fogadták tárt karokkal a mi táncosainkat, és most külföldiekkel vattázunk?

Ha nincs utánpótlás, miért nincs? Kevesen jelentkeznek? Mi ennek az oka? Jelentkeznek, de nem felelnek meg? És ennek mi az oka? Megvizsgálta valaki, érdekel valakit egyáltalán?

 


5538 Jana 2018-08-30 09:13:56 [Válasz erre: 5537 flavia 2018-08-28 17:09:47]

Igen, már évek óta. Mindegy csak ne magyar legyen.
Éljen a "Magyar Nemzeti Balett"!?


5537 flavia 2018-08-28 17:09:47

25 új balettművész kezdte meg a munkát augusztusban, Solymosi Tamás irányítása alatt. Kivétel nélkül valamennyi KÜLFÖLDI.


5536 Búbánat 2018-08-01 20:53:34

Az Opera honlapjáról:

Idén júliusban egybekelt a Hungarian National Ballet Company/Magyar Nemzeti Balett  két művésze, Felméry Lili és Balázsi Gergő Ármin. Nagyon sok boldogságot kívánunk az ifjú párnak! 

 

tanc.reblog.hu

Szerelem az Operaházban

mikrokozmosz 2017 december 20. 07:13

Egy balerina titkos élete

mikrokozmosz 2018 máj 17. 09:43






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.