Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


5485 nickname 2018-03-16 11:02:06 [Válasz erre: 5484 IVA 2018-03-16 03:23:28]

"Amit eddig megtudhattunk a felújított darabról, az az, hogy a kivitele is megújul: a koreográfia jobban közelít az eredeti, 1934-es változathoz, a díszleteket Fülöp Zoltán tervei alapján Kerekes Szilárd rekonstruálta, Romhányi Nóra pedig új jelmezeket tervezett a produkcióhoz."

Forrás


5484 IVA 2018-03-16 03:23:28 [Válasz erre: 5483 nickname 2018-03-15 18:22:17]

Korábbi változatok után Rosztyiszlav Zaharov 1934-ben alkotta meg koreográfiáját Nyikolaj Volkov szövegkönyvére, a leningrádi Kirov Opera és Balettszínház számára. Saját alkotását ugyanő vitte színpadra és tanította be az Erkel Színházban 1952-ben, a Magyar Állami Operaház felkérésére.

Az a kérdés, hogy a mostani előadást színpadra állító Daria Pavlenko tud-e olyasmiről, amit Zaharov esetleg „lespórolt” a „pesti változatban”.


5483 nickname 2018-03-15 18:22:17

Állítólag a koreográfiát közelítik a harmincasévekben ment koreográfiághoz - tehát az se lesz ugyanaz. 


5482 Myway 2018-03-15 15:07:08 [Válasz erre: 5481 IVA 2018-03-15 01:55:59]

Jajajaj!


5481 IVA 2018-03-15 01:55:59 [Válasz erre: 5478 Myway 2018-03-11 08:47:55]

Sajnos nem. Az Erkel Színház recepciós pultjain megjelentek A bahcsiszeráji szökőkút szórólapjai, amelyek szerint Rományi Nóra a jelmeztervező. És tegnaptól az Operaház honlapján a jelmeztervező neve vissza-visszaváltozott: Márk Tivadarról Rományi Nórára.
...


5480 kokusz 2018-03-13 20:15:19 [Válasz erre: 5479 kokusz 2018-03-13 19:55:57]

Mai Giselle : Diana Vishneva, Albrecht- Mathieu Ganio , 2016-os előadás.

 


5479 kokusz 2018-03-13 19:55:57

200 éve - 1818.márc.11-én született Marius Petipa. Mivel sok balettet mai napig az ő koreográfia alapján játszák, gondolom, hogy a szép évforduló alkalmából, Mezzo tiszteleg előtte amolyan sorozattal: Marrinskij Színház előadásában vetítik pl. ma 20.30-kor Gisellet, volt már Bayadere (és még lesznek ismétlései), és azt hiszem, Csipkerózsika is lesz, de azt ma nem találom.

Szóval aki szereti a klasszikus balettek klasszikus verzióját, figyelje a Mezzón a Tisztelgés Marius Petipa előtt-i sorozatot.


5478 Myway 2018-03-11 08:47:55 [Válasz erre: 5477 IVA 2018-03-11 03:12:42]

Bravó! Bravó! Végre valami jó is történik!


5477 IVA 2018-03-11 03:12:42 [Válasz erre: 5474 IVA 2018-03-06 02:02:57]

Végre helyrezökkenni tűnik az információ.
Érdekesség, hogy a jelmeztervező neve visszaváltozott: Rományi Nóráról Márk Tivadarra.


5476 IVA 2018-03-11 03:11:26 [Válasz erre: 5475 Búbánat 2018-03-08 11:07:54]

Az érdekfeszítést gátolja, hogy az interjúban a kérdések és a válaszok egyaránt előre kiszámíthatók, óvatosak.


5475 Búbánat 2018-03-08 11:07:54

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

Fidelio.hu, 2018.03.06. 11:22

A Magyar Nemzeti Balett 27 éves magántáncosával a Zoom.hu munkatársa, Lipcsei Árpád készített interjút, amelyben a táncosi pálya szépségei és nehézségei mellett az első nagy pofonról, szerepálmairól és a Macskafogóról is beszélgettek.

 


5474 IVA 2018-03-06 02:02:57 [Válasz erre: 5473 IVA 2018-03-03 01:00:49]

Az említett három nap szereposztását valahogy nem képesek tető alá hozni.


5473 IVA 2018-03-03 01:00:49

Az Operaház honlapján tegnap jelezték, hogy A bahcsiszeráji szökőkút részletes szereposztása már megtalálható az Opera honlapján.
Két napja ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy míg a népes mellékszereplő-gárda művészeinek neve is megjelent, a 18. délelőtti és a 22-i előadások főszereplőinek legtöbbje, illetve a 23-i előadás két főszereplője nevének helyére N. N. került, holott azok a nevek korábban már fenn voltak.


5472 Myway 2018-02-18 08:50:04 [Válasz erre: 5471 IVA 2018-02-17 05:48:58]

Sajnálatos egy szereposztás, úgy tűnik az életbeli párokat favorizálták, nem pedig a szükséges karaktereket.

Márk Tivadar lecserélése pedig SZÉGYEN!


5471 IVA 2018-02-17 05:48:58 [Válasz erre: 5292 IVA 2017-03-07 23:35:14]

Két-három napja olvasható az Operaház honlapján A bahcsiszeráji szökőkút szereposztása előadásokra bontva is, ami a tervezethez képest jó néhány változást mutat.
Az eredetileg tervezett két Potoczki (Bajári Levente és Szakács Attila) helyett Biocca Mark James tánckari művész és Komarov Alekszandr lép fel. Bajári Levente csak az ötödik előadásban táncolja a lengyel főurat.
A második szereposztás Waclawja Dmitry Timofeev helyett Balázsi Gergő Ármin lesz, Girej kánja Bakó Máté helyett Iurii Kekalo.
Az első szereposztásban Ievgen Lagunov helyett Rónai András Józsefet tűzték ki Nurali nagyvezír szerepére.
A premier Zarémája, Aliya Tanykpayeva csak két előadásban érlelheti a komoly technikai és színészi képességet feltételező szerepet, mert az ötödik estén Földi Lea tánckari művész mutatkozik be a kán kegyvesztettjeként. Hogy ő mikor érlelheti tovább az egyszeri alakítást, még a jövő évad (Aszafjev-)zenéjének kérdése.
Nem kell bennfentesnek lenni, elég a bulvárlapokat olvasni alkalmilag ahhoz, hogy az ember következtetéseket vonjon le az utóbbi átosztás motivációjára. Úgy gondolom, a döntés helyességét az eredmény, az alakítás fogja igazolni (vagy cáfolni). Annyi bizonyos – ez már csupán egyéni sérelmem –, hogy hiába vettem majdnem egy évvel ezelőtt két bérletet, később még jegyet is azért, hogy senkinek az alakításáról se maradjak le, emiatt éppen a premier Zarémáját nem lesz szerencsém látni.
A táncköltemény sok fontos mellékszereplőjének nevével még mindig adós a színlap.

Van ám a szerepátosztásoknál meglepőbb csere is! Az 1952. évi bemutató jelentéktelen kis jelmeztervezőjének… hogyan is hívták?... megvan: Márk Tivadarnak a nevét lecserélték a Rományi Nóráéra. Remélhetjük-e, hogy csak a nevét és nem a terveit is? Hogy csak az évtizedek során praktikusabbnak bizonyult textíliák anyaga lép a korszerűtlenek helyére, a formák és a színek nem változnak.
Rományi jó tervező, de A diótörő legutóbbi, hírhedt felújítása (amelyben a III. felvonás díszlete az eredeti és az új elegye) bizonyította, hogy a zsenik kompozíciójában a díszlet és a jelmezek harmóniájának összhatását milyen könnyű kipusztítani.


5470 mandarina 2018-02-02 20:53:16 [Válasz erre: 5468 Myway 2018-02-02 20:07:49]

Amúgy a "cikk" egy nyelvhelyességi hibáktól hemzsegő reklám, amiért közpénzből fizetett a MÁO a site-nak.


5469 mandarina 2018-02-02 20:50:28 [Válasz erre: 5468 Myway 2018-02-02 20:07:49]

Nekem a bicska nem ettől nyílt ki, hanem a link miatt, amelyen megjelent.

A linkről köztudott, hogy a MÁO, vagy annak a balettkarának a FIZETETT linkjek, fizetett vagy lefizetett szerzőkkel, ergo: semmi szakmai köze a szakmához.

Én személy szerint sajnálom a meginterjúvolt fiatalt, aki talán nyelvi problémák miatt sem érti, micsoda blama környezetbe került


5468 Myway 2018-02-02 20:07:49 [Válasz erre: 5467 Siegfried 2018-02-01 20:17:01]

Elszállt a világ? Egy 13 éves kis balettnövendéket azért nem kéne fiatal "Művésznő" titulussal illetni. Nekem kinyílt a bicska...


5467 Siegfried 2018-02-01 20:17:01

Az élet és a balett az egyensúlyról szól 

http://tanc.reblog.hu/uj-bejegyzes-cime


5466 IVA 2018-01-27 05:18:43 [Válasz erre: 5465 parampampoli 2018-01-26 09:36:05]

Neked – konkrétan – az 5454. sz. hozzászólásról mint diplomáciai bravúrról írtam. Ezzel persze nem azt állítom, hogy a Te kommunikációdat annak tartom. A főigazgatóét sem. Nem a stílusa nem tetszik, hanem a hangvétele, de ez legyen az ő ügye, illetve azoké, akikkel üzenetet vált. Ezért nem szóltam hozzá az Olvasói levelek legutóbbi témájához. Noha minden hozzászólásnak van üzenetértéke, művészeket, vezetőket nem szólítok meg a fórumról.


5465 parampampoli 2018-01-26 09:36:05 [Válasz erre: 5463 IVA 2018-01-26 04:07:01]

Írj a főigazgatónak a stílus tompításának ügyében! Ez, amit nekem írtál, megfelelő lesz, szó szerint. Bár nem hinném, hogy bármit is elérnél vele.


5464 ladislav kozlok 2018-01-26 07:27:26 [Válasz erre: 5461 ladislav kozlok 2018-01-25 17:29:50]

www.snd.sk /starý web/


5463 IVA 2018-01-26 04:07:01 [Válasz erre: 5460 parampampoli 2018-01-25 09:59:41]

Hogy ez kit érdekel? Téged nyilván nem. Szerinted kulturális, művészeti kérdésben való állásfoglaláshoz ez a tónus, az indulatosságnak ez a mértéke elfogadható, és hasznára lehet, nem pedig árthat az érintett művésznek...


5462 IVA 2018-01-26 04:04:42 [Válasz erre: 5459 parampampoli 2018-01-25 09:57:25]

Közvetlenül Solymosi Tamás kinevezése előtt voltak balettigazgatók, akik nagyon rövid időn (olykor egy-két napon) belül alkalmatlannak bizonyultak. Nagy kár ez, mert akadt köztük olyan, akitől okkal-joggal várhattuk a Magyar Nemzeti Balett múltjának, hagyományainak, arculatának és lehetőségeinek alapos ismeretét, áplását és követését.
Solymosi Tamás balettigazgató műsor- és humánpolitikája, ízlése, stílusvonzalmai, feltűnő pazarlása sokunkban viszolygást kelt, bennem is. Másképp vezeti a MÁO balett-társulatát, mint ahogy sokunknak tetszene – de ettől még nem alkalmatlan vezetőnek. Alkalmas: olyan balettigazgatónak, akinek a vezetése ellen többünknek van kifogása.

Lényegtelen, hogy az Operaházon belül zajló durva eseteket én elhiszem-e, vagy sem. Ilyeneknek csak akkor van hitelük, ha bizonyítottak.


5461 ladislav kozlok 2018-01-25 17:29:50

Aki szereti a jo és szép táncmuvészetet., jojjon el Pozsonyba és nézze meg =

Nižinskij  - A tánc istene/Carl Davis,Daniel de Andrade/, jan.30,febr.13,apr.18             Za hranicami hriechu/a bun határán túl - Karamazov testvérek/ - Boris Eifmann         choreográfia, febr.2,  apr.4, junius 8.

.

 


5460 parampampoli 2018-01-25 09:59:41 [Válasz erre: 5458 IVA 2018-01-25 02:46:35]

És ez kit érdekel?? Ha valaki itt azért ír, mert meg akarja győzni azokat, akiket úgyse lehet meggyőzni, elég nagyot téved. De valahol valakinek le kell írni, hogy mik történnek. Hogy nem az a valóság, amit a Nemzet Főigazgatója és társai nyilatkoznak meg leveleznek szanaszét.


5459 parampampoli 2018-01-25 09:57:25 [Válasz erre: 5456 IVA 2018-01-25 02:24:41]

Az én, egyébként nem létező, próbatermi tapasztalataim vagy a tied Popova megítélésében nem oszt, nem szoroz. Ő már bizonyított, sokszorosan. Ahogy Solymosi Tamás is, hogy vezetőnek teljesen alkalmatlan.

A személyi igazolványos esetnél votak durvábbak másokkal, ne hidd, hogy kirívó vagy egyszeri eset!


5458 IVA 2018-01-25 02:46:35 [Válasz erre: 5454 Myway 2018-01-24 21:05:08]

Szinte hallom, ahogy Solymosi Tamásban megfogalmazódik a válasz:
Ó, ennyi édes szónak nem bírok ellentállni!


5457 IVA 2018-01-25 02:37:30 [Válasz erre: 5453 telramund 2018-01-24 15:17:24]

Csak a pontosság kedvéért: 160 centi magas táncosok nem voltak és most nincsenek az Operaház balettkarában. A legalacsonyabb termetű demi-karakter táncosok (Forgách József, Galántai Zsolt, Hus Sándor, Kutszegi Csaba) is magasabbak voltak 160 cm-nél. „Szép szál legények” most is vannak a szólisták sorában, többnyire külföldről szerződtetettek. Gyakorlati okok miatt ritka balettlátogatásaink során sajnos nincs alkalmunk arra, hogy megismerjük és megszeressük egyéniségüket, sztárjainkká avassuk őket.

Mielőtt sehová sem vezető, mert ízlésbeli vitába szállnék, nem a magam véleményét írom le egyik kedvencemről, hanem legnagyobb riválisáét:

(…) Adélka! Vagyis Orosz Adél, ez az életvidám, optimista, rendkívül erős technikájú s jó fizikumú balerina. Olyan táncosnő, aki nemcsak könnyed és határozott, de remekül forog, jól spiccel, és a színpadi lénye rokonszenves” – Kun Zsuzsa vallotta ezt róla, Kaán Zsuzsa Kun Zsuzsa, a balerina című kötetében.

Létezik-e „tipikus balerina-alkat”? A magyar balett-táncosnők például tipikusan olyan alkatúak (voltak), akiket sohasem szerződtetett volna George Balanchin, hiszen ő csak határozottan nyúlánk táncosnőkkel látta megvalósulni álmait. Ilyenek fél évszázad folyamán is kevesen akadtak a Kárpát-medencében: Ugray Klotild, Som Gizella, Menyhárt Jacqueline, Szumrák Vera, Kékesi Mária, Uhrik Dóra, Szőnyi Nóra, Bán Teodóra, Szabadi Edit, Keveházi Krisztina, nem is ugyanabban a nemzedékben. Nemhogy Lakatos Gabriella, még Kun Zsuzsa sem tartotta magát megfelelő alkatúnak a pályához, az utóbbi, akinek (szerinte) gyerekkorában x-lábai voltak, minden végtagját túl rövidnek vélte. (Mégis tudott mit kezdeni velük, nem is akármilyen eredménnyel.)
Ha a tipikus jelzőt kicserélem ideálisra, nyomban Pongor Ildikó jut eszembe, akinek eszményi alkatán (és technikai készségén) három szülés sem fogott ki. Éppen ezért nem mondhatjuk tipikusnak.


5456 IVA 2018-01-25 02:24:41 [Válasz erre: 5452 parampampoli 2018-01-24 09:13:28]

Egy kiragadott időszak gyakorlatának összegzését nem fogadtad el tőlem: „A kiváló Zarémák felsorolásából kihagytad Szumrák Verát, Pongor Ildikót, Hágai Katalint, Végh Krisztinát, valamennyien a pálya második felében táncolták” – írtad. Mivel ez nem felel meg a valóságnak, kénytelen voltam pontos választ adni.
Abból, hogy évekkel ezelőtt dolgozott egy személy az Operában, aki durva módon hívta fel egy énekesnő figyelmét a korára, nem lehet szokássá és divattá válásra következtetni. Az én gyakorlatom – kívül lévén a Házon, akárcsak Te – nem számíthat „követésnek”.
Egy szóval sem minősítettem Popovát! Azért szóltam a témához, mert szerintem csak testközelségből (de legalább próbatermen belül), szakértelemmel és főleg helyzetben lehet eldönteni, hogy ki mennyire alkalmas egy szerepre, és akinek nincsenek próbatermi tapasztalatai, nincs szakértelme és aki nincs helyzetben, annak teljesen hasztalan vezetői döntés ellen protestálnia.


5455 ebera 2018-01-24 22:30:05 [Válasz erre: 5454 Myway 2018-01-24 21:05:08]

Csatlakozom, csak az a probléma, hogy magasról tesznek rá a döntéshozók, mit írogatunk itt! Talán még mosolyognak is rajta, tetszik, nem tetszik, ezt kapjuk, és persze úgyis ott leszünk, mert alig vártuk, hogy újra műsorra tűzzék. 


5454 Myway 2018-01-24 21:05:08

KÖVETELJÜK POPOVÁT ZARÉMA SZEREPÉRE! A legnagyobb tetüség lenne ST-től, ha egykori magánéleti afférja miatt bosszúból cselekedne! Mert sajnos azt teszi!


5453 telramund 2018-01-24 15:17:24

Minden korszaknak megvannak a kegyeltjei illetve a mellőzöttjei.Bármelyik korszakról is legyen szó.Ez ledurvábban Mihály András idején dívott.Ez vonatkozik mind az énekesekre mind a balettművészekre.Az aranykorszakot ténylegesen a Fülöp- Havas-Róna Lakatos-Kun.-Orosz és talán Dózsa  jelentette.A férfiak szép szál legények voltak nem 160 -sak. Nem volt magasság probléma,sőt talán súlybeli sem -pedig sem Lakatos ,sem Orosz igazán nem volt   tipikus balerina alkat.Lakatos korának lejobb forgója volt nemzetközi szinten is.Aztán úgy félretették,mintha ott  sem lett volna soha.

Érdekes anno nem volt ilyen gyűlölethullám-pedig legalább olyan értékek voltak mellőzve ,mint ,manapság.Aztán ,ha  kicsit mélyebbre ásnánk lehet nem a vezetésben volt csak a hiba.Csak az idő múlt el.és az önkritika .


5452 parampampoli 2018-01-24 09:13:28 [Válasz erre: 5450 IVA 2018-01-24 00:10:58]

Én egyetlen balerina életkorát konkrétan nem firtattam, a pálya egy bizonyos szakaszáról beszéltem. Popova életkorát sem tudom, hölgyek esetében ilyet nem szokás firtatni. (Az csak az Operaházban divat egy ideje, hogy mikor valakitől meg akarnak szabadulni, azt ajánlják neki, hogy nézze meg a születési dátumát a személyi igazolványban. Remélem, nem akarod te is ezt az eléggé el nem ítélhető, megalázó szokást követni.) Lehet, hogy Popova 44, de 34-nek se látszik! Hogy milyen kisugárzása van, az évek számától független, Aurora hozzászólásához csak a tavalyi két Puritani előadást említeném, ahol egy néma szerepből főszerepet csinált úgy, hogy a közönség az énekesekkel egyformán ünnepelte.


5451 IVA 2018-01-24 00:18:34 [Válasz erre: 5448 Aurora 2018-01-23 11:29:51]

Kedves Aurora, az 5444. sz. hozzászólásba írt tévedésre utaltam, mely szerint „Zaréma a főszerep, a táncosnői álomszerep, egy bizonyos kor után!!!
De nem akartam külön válaszolni a hozzászólásra, hogy megússzam a reagálást a Kozmér Alexandrát érintő javaslatra. Úgy látszik azonban, a fórumon nem lehet megúszni a dolgokat. Én ugyanis az előző évadban láttam A diótörő, majd A csodálatos mandarin főszerepében Kozmér Alexandrát, és úgy tapasztaltam, a művésznő már túl van ezeken a szerepeken. Nem hiszem, hogy ezt Zarémaként is bizonyítania kellett volna.


5450 IVA 2018-01-24 00:10:58 [Válasz erre: 5447 parampampoli 2018-01-23 10:12:47]

Ha mindenáron ragaszkodsz a Zaréma szerepébe beálló balerinák életkorának részletezéséhez, és reklamálod, tessék:
Szumrák Vera 27, Pártay Lilla 33 évesen, Csarnóy Katalin éppen 28, Pongor Ildikó 35, Hágai Katalin éppen 25 évesen találkozott a szereppel. (Közben korábbi Máriák, Ugray Klotild és Orosz Adél is bemutatkoztak Zarémaként, két-három alkalomra, 40 alatt, bár úgy tudom, Ugray egész fiatalon is.) Végh Krisztina beállásáról nincs pontos adatom, csupán annyi, hogy amikor 40 éves volt, az Erkel Színházban már nem ment A bahcsiszeráji szökőkút, helyette az Operaház és az ország vezetői a színház megsemmisítésén fáradoztak.
Nem akartam én itt ennyit beszélni hölgyek életkoráról, de tudva, hogy a fizikai-technikai állapot nem feltétlenül egyenesen arányos az évek számával, az említett adatokhoz képest nem árt pontosítani: Aleszja Popova 44. évében jár.
Balettben jártas barátodnak rossz információi és téves emlékei vannak Szőnyi Nóráról, aki nem volt „különleges eset”, és nem volt „eset”. A bahcsiszeráji szökőkút 1986 májusi felújítása idején esett el szerepálmától, amikor már annyira „alig táncolt”, hogy a Giselle 1985. február elsejei felújításán állt be a balett címszerepébe (nem a Myrtháéba!), 32 évesen, és vele vitte a darabot nagy turnéra az Operaház.
Szőnyi Nóra magas (volt), de nem magasabb, mint Ugray Klotild, Szumrák Vera vagy Kékesi Mária. Ha nehézkes lett volna, nem táncolhatta volna el a balettrepertoár legnagyobb főszerepeit (Mária hercegnő, Orgona tündér, Odette–Odília, Giselle, Polovec lány, az Etűdök és a Rossiniana szólója stb.), hiszen az ő idejében sorba álltak a balerinák a főszerepekért. Hogy mennyire volt nehéz emelni, legyen a partnerek gondja, akik emeléstechnikát is tanulnak.
Lakatos Gabriellának a Spartacus mindkét általam említett főszerepe való lett volna. A klasszikusokban „gyengébb” volt… mint a karakterszerepekben, vagy mint némelyik határozottan klasszikus táncosnő… de korántsem gyenge! A Spartacus-beli Júlia szerepe nem klasszikus, hanem karakterszerep. A Spartacus (1968) idején Lakatos még remekül győzte a Seregi koreografálta Walpurgis-éj első számának szólóját. A hattyúk tava (kasszikus) kettős főszerepét még 1971-ben is táncolta.


5449 IVA 2018-01-24 00:03:35 [Válasz erre: 5446 parampampoli 2018-01-23 09:54:19]

Parampampoli, láttam tavaly Aleszja Popovát az Anna Kareninában, be is számoltam róla e topicban, a 5314. hozzászólásban. Nem látom viszont a Te hozzászólásodat a témában. Úgy gondolom, azért járunk színházba és azért tudjuk megfogalmazni a véleményünket, hogy ne az értő barátokéra kelljen hivatkoznunk.
A balettegyüttes jelenleg főszerepeket táncoló művészeiről sem írtál eddig. Honnan tudod, minek vannak híján „a mai kislyányok”, akik közül Aliya Tanykpayeva és Karina Sarkissova mellesleg már édesanya? (Nem privát értesülés.) A jelentős egyéniségek fogyatkozása a balettársulatban már az 1980-as évek végén elindult, a mai állapot lassú és bonyolult folyamat eredménye.
1975 májusában, amikor Lakatos Gabriella visszaállt egykori parádés szerepébe a Boleróban, 48 éves volt, „utolsó éveiben” már nem táncolta. Sem akkori életkorát, sem azt a szerepét tekintve ne hasonlítsuk hozzá Popovát, se Zaréma szerepét.

Ne vedd zokon, de a „baráti megjegyzésnek” mondott barátságtalan személyeskedésedet, amelyben nem kíméled az érintett művészeket sem az árnyalatlan minősítésektől, visszautasítom. Kérem tiszteletben tartani a szabad véleményemet, a Tiédtől eltérőt is, és a véleményformálási módszeremet is, ha elvárod, hogy kicsit is tiszteletben tartsam a Tiédet!


5448 Aurora 2018-01-23 11:29:51

Kiváncsisággal várom a leendő Zarémákat is, de nagy szomorúsággal tölt el, hogy a szeretett művésznő nem kapja ezt a szerepet…

Kedves IVA! Írod: „Az mindenesetre tévedés, hogy Zaréma olyan szerep, amelyben a megjelenés hatása, a színészi képesség és a személyiség ereje mellett esetleg (!) már elhanyagolható a technikai biztonság.”  Kinek a tévedése? Nem találom.

A parampampoli által emlegetett művészi dimenzióra reagálva: egyetlenegy táncos, művész miatt ért csodát az idei évadban nézett Diótörő előadás, és az nem más, mint Popova Aleszja. Megváltozik a tér és idő, ha ő színpadra lép, és még nyolcvan méterre ülve is elér a varázsa. (Kiábrándító, hogy a vezetőség alkalmatlan -az már csak hab a tortán, hogy: távol keleti- hercegre bízta Máriát, aki -egyébként nem a szívem csücske, de lenyűgöz technikai tudásával, biztonságával- most hercege mellett csak csetlett, botlott, instabilan forgott szólóihoz képest. Bocsánat, ki kell még egészítenem, a hópehelytánc gyönyörű volt; a rózsakeringőt inkább nem méltatom:-( :-( :-(, és ami a legfájóbb volt: D. A., nos, a zene leült valahol a béka feneke alatt, Csajkovszkij forgott volna  a sírjában.)


5447 parampampoli 2018-01-23 10:12:47 [Válasz erre: 5445 IVA 2018-01-23 05:10:45]

A kiváló Zarémák felsorolásából kihagytad Szumrák Verát, Pongor Ildikót, Hágai Katalint, Végh Krisztinát, valamennyien a pálya másoodik felében táncolták, nem kislányként, kb olyan időben, szakaszban, mint ahol most Popova van. Legalábbis amikor én láttam velük a darabot. Balettben jártas barátomat idézve pedig: "Szőnyi Nóra pedig annak idejen már alig táncolt, és amúgyis ő egy különleges eset volt: nagyon magas és nehézkes, nehezen emelhető !!! És nem volt amúgysem neki való a szerep....mint ahogyan Lakatos Gabriellának sem volt való a Spartacus egyik női szerepe se...mert ő a klasszikusokban mindig gyengébb volt!! "


5446 parampampoli 2018-01-23 09:54:19 [Válasz erre: 5445 IVA 2018-01-23 05:10:45]

IVA, akkor te ne kardoskodj, ha nem nézted Popovát a tavalyi évadban Anna Karenina szerepében, amelyben baletthez értő barátom szerint ismét csodálatos alakítást nyújtott. Zaréma szerepe a darabban ellentéte a fehér tüllruhás, hamvas szépségű Máriának, és a technikai felkészültségen kívül EGYÉNISÉGET  is követel. Annak vannak híjján a mai kislányok, és igencsak bőviben Popova. Lakatos Gabriellához ne hasonlítsuk, akit egyébként imádtam, sőt személyesen ismertem is, de egész más eset volt: utolsó éveiben, mikor a Bolerót táncolta, nála már elég súlyos technikai gondok mutatkoztak.

Engem nem érdekel, hogy mi kontraproduktív, én azért csapkodom az asztalt továbbra is, hogy a te hasonlatoddal éljek. Azért jutott oda ez a színház, meg ez az ország, mert mindenki ül, és behúzza fülét-farkát, legtöbben meg se mernek mukkanni. Én nem hallgatok, bármennyire bosszantja is ez levelei alapján a Nemzet Főigazgatóját. Neked egyébként általában szokásod, ha megengeded ezt a baráti megjegyzést, hogy alapvetően tehetségtelen és hangtalan énekesekről, énekesnőkről próbálod megmagyarázni, hogy milyen jók is voltak, meg majd lesznek is, ha fejlődnek, ahelyett, hogy leírnád, hogy nagy sz.r az egész, amit csinálnak. Eközben nagy énekesek levesében halászva egy esetleges hajszálat találva hangosan reklamálsz. Van egy olyan kategória, hogy művészi dimenzió. Nehezen megfogható, leírható, de van, és nagyon fontos. Énekben is, balettben is. Ha valaki ott téveszt, akkor az egészet téveszti el, nem csak egy-egy részletet.


5445 IVA 2018-01-23 05:10:45 [Válasz erre: 5443 parampampoli 2018-01-22 17:19:46]

A bahcsiszeráji szökőkút felújításának színlapja (a főszereplőkre szorítkozva) 2017 márciusa óta nyilvános, akkor be is jegyeztem ebbe a topicba, 5292. sz. hozzászólásomban. Az előadások napjaira bontva általában csak egy hónappal korábban szokták közölni a szereposztást, sajnos. Az akkori közzététel óta átjavították a szövegíró nevét (most helyes), változott a színpadra állító balettmester személye, de a szereposztás tervezete nem. (Itt olvasható: http://www.opera.hu/musor/megtekint/a-bahcsiszeraji-szokokut-2017/.) És van már karmester is, akiről a honlapon „természetesen” csak annyi tudható, hogy a kitűzött 5 előadást vezényli.
Nehéz lenne kardoskodnom olyan szereposztási javaslat mellett, amely szerint egy szerep „ordítva követel” egy balerinát, akinek a pillanatnyi fizikai-technikai állapotát nem ismerhetem. És nem szeretnék tiltakozni a szerep kedvezményezettjei ellen sem; amíg nem láttam alakításukat, semmiképpen sem. Az mindenesetre tévedés, hogy Zaréma olyan szerep, amelyben a megjelenés hatása, a színészi képesség és a személyiség ereje mellett esetleg (!) már elhanyagolható a technikai biztonság. Mind a darab II. felvonásában, mind a III.-ban nagyon nehéz feladat.
Első Zarémánk, akit A bahcsiszeráji szökőkút magyarországi bemutatóján (1952. április 29.) természetesen nem láthattam, a korabeli prímabalerina assolutának tekinthető, akkor 21 éves Kováts Nóra volt, a második, Csinády Dóra is csak 27. Miután ők disszidáltak, a szerepet átvevő Kun Zsuzsa még 20 alatt járt, Rácz Boriska is alig 20 fölött, de minden idők legmeghatározóbb Zarémája, Lakatos Gabriella sem volt még 30.
Innen már könnyebb lenne pontosan felsorolnom, hogy a XX. század melyik balerinája hány évesen mutatkozott be Zarémaként, az én szemtanúságom mellett, de csak összegzem: általában 30 alatt jártak, és a „legidősebb” sem volt még 37.
Már csak két hónap van hátra az empirikus állásfoglalásig. Ahogy az operajátszás terén, a balett ügyében sem gondolom, hogy nézői követeléssel szerephez lehet juttatni egy művészt a társulatvezetői döntéssel szemben. Az asztalra csapás inkább kontraproduktív lehet, mint eredményes. De ezt már megbeszéltük régebben: mindenki úgy használ vagy árt a kedvenceinek, ahogy a vérmérséklete diktálja és ésszerűnek látja.
(A fájdalmas hiányérzetek a mostaninál sokkal népszerűbb vezetési érában is előfordultak. Első egész estés balettje alkotásakor, a Spartacus bemutatója idején Seregi László már egyik szereppel sem gondolt a még csak 40 éves, de számos főszerepét biztonsággal vivő Lakatos Gabriellára, akihez Flavia és Júlia alakja is nagyon illett volna. A bahcsiszeráji szökőkút 1986-os, dupla szereposztásos felújítása előtt sokan tartottuk Zaréma másik várományosának a még csak 33 éves Szőnyi Nórát, ám az igazgató Sereginek már a következő generációhoz volt nagyobb bizalma.)



5443 parampampoli 2018-01-22 17:19:46

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nehezen, ill IVA segítségével  találtam meg a balett topicot. Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.

Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!

POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!

Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.


5442 Myway 2018-01-05 09:41:01 [Válasz erre: 5421 Cilike 2018-01-03 22:44:34]

Mert egy zseniális alkotás! Tökéletesen fedi Csajkovszkij zenéjét!


5441 Edmond Dantes 2018-01-05 08:54:11

Öngól


5440 lujza 2018-01-05 02:36:25 [Válasz erre: 5428 Cilike 2018-01-04 07:43:03]

Kedves Cilike, mióta magázódunk?

Én ebben a témában IVA-val értek egyet. De azt hozzátenném, hogy talán nálunk itt Magyarországon nem olyan égető a gender téma, hogy ennyit foglalkozzunk vele, kivéve, ha sürgős felháborodhatnékunk van.

A barátnőnek pedig üzenném, hogy most is hazajöhetnek, ha olyan szörnyű ott.


5439 Héterő 2018-01-04 18:29:16 [Válasz erre: 5432 Robesz 2018-01-04 09:54:29]

Vajon a Megváltó semleges (?) nemű Megváltó semleges (?) neműségéhez mit szólnak?


5438 IVA 2018-01-04 18:07:00 [Válasz erre: 5429 Cilike 2018-01-04 07:49:23]

Nem Apáti Bence írása és a Te hozzászólásod dimenziójában értettem, hogy a gender-probléma és a zaklatási ügyek figyelemelterelő sikamlósságok, amelyekre minden cirkuszra éhes közönség vevő. Az egész világ, abban elsősorban Európa nagy problémáiról való elterelés. Aki ezt nem érti, sajnálom, a téma alapjában véve nem tartozik ide.
A gyerekek nemének megváltoztatása, hormonblokkolók nem számítanak jelenségnek Magyarországon. Legfőképpen nem a Magyar Állami Operaházban, és nem a Balettintézetben. Mint a cikk motivációjával és értelmével azonosulni tudó vitapartnertől, még mindig nem kaptam választ arra, hogy mi köze ez egész témának a címben szereplő Balettintézethez. (Azon kívül, hogy egy érdekcsoport bármilyen ürüggyel készségesen rúg bele ebbe az intézménybe.)
A „fiamozást” OFF megjelöléssel mint a régi magyar nyelv érdekességét vetettem ide. Legfeljebb annyi „hátsó” gondolattal, hogy valaki talán ismeri az eredetét. Ha ezt Te, Cilike, „beszólásnak”, gyengének, nagyon ócskának, méltatlannak (mihez?) értékeled, az a Te indulat- és gondolatvilágodat jellemzi. A svéd óvodákban bevezetett gyakorlathoz fűztem, kizárólag annak nyelvi vonatkozásához. Nem tudom, hogyan jönnek ide a majommegfigyelések. (A „példám” nem volt gyenge, sem erős, sem példa.)
Ha Te ismered Apáti Bencét, ez Neked elég lehet ahhoz, hogy biztos légy véleményének eredetiségében. Nekem elég ahhoz, hogy ne legyek biztos benne. Egyébként akár eredeti, akár irányított az írása, mindenképpen megdöbbentett, hogyan lehet ennyire a színpad alá süllyedni. Naivul mindig azt hittem, a művészet egy erős bástya. Egy hinterland, ahová el lehet menekülni a romlott világ elől. A művésznek megadatik, hogy művészetén keresztül mondja el véleményét a világról, ne a csőcselék nyelvén.


5437 Búbánat 2018-01-04 12:19:54

Ma éjjel az M3 csatornán láthatjuk a két archív, televíziós produkciót:

2018. január 4. csütörtök 22:55 - 23:50

Örökös tagság portrék

Havas Ferenc (2003.)

Havas Ferenc őszintén mesél életéről, fájdalmáról, hatalmas sikereiről, pályájáról. Közben részleteket láthatunk nagy szerepeiből többek között: Pázmán lovag, Spartacus, Don Quijote

Rendezte: ifj. Vitray Tamás

Műsorvezető: Schrantz Edit

 

2018. január 4. csütörtök 23:50 - 00:20

Búcsú a színpadtól - Havas Ferenc műsora

Dokumentumfilm (1981) (30')

Havas Ferenc köszöntése az Erkel Színház színpadán. A neves balettművészt Seregi László balettigazgató köszönti. A műsorban megelevenedik a Havas Ferencről korábban készült portréfilm néhány részlete, benne többek között Kenessey-Keszkenő, Csajkovszkij-Csipkerózsika, Prokofjev-Rómeó és Júlia, Hacsaturján-Spartacus, Krejn-Laurencia, Moszkovszkij-Keringő.

Rendezte: Ruitner Sándor

Időtartam: 30 perc


5436 Robesz 2018-01-04 11:15:04 [Válasz erre: 5435 Cilike 2018-01-04 10:44:00]

Aha értelek. És ezek szerint akkor a  Magyar Nemzeti Balettben vannak olyan fiúk akik nemi identitászavarral küzdenek és nemet akarnak váltani - ahogy arra Apáti Bence is utal? Csak hogy visszakanyarodjunk az eredeti témához..






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.