vissza a cimoldalra
2018-10-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61180)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4071)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3733)
Kimernya? (2773)
Lisztről emelkedetten (930)
Kiss B. Atilla (188)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2936)
Kolonits Klára (1078)
Élő közvetítések (7462)
Zenetörténet (243)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1124)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1507)
Franz Schmidt (3200)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (289)
A hangszerek csodálatos világa (183)
Giacomo Meyerbeer (653)
Jonas Kaufmann (2276)
Opernglas, avagy operai távcső... (20149)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

5462   IVA • előzmény5459 2018-01-26 04:04:42

Közvetlenül Solymosi Tamás kinevezése előtt voltak balettigazgatók, akik nagyon rövid időn (olykor egy-két napon) belül alkalmatlannak bizonyultak. Nagy kár ez, mert akadt köztük olyan, akitől okkal-joggal várhattuk a Magyar Nemzeti Balett múltjának, hagyományainak, arculatának és lehetőségeinek alapos ismeretét, áplását és követését.
Solymosi Tamás balettigazgató műsor- és humánpolitikája, ízlése, stílusvonzalmai, feltűnő pazarlása sokunkban viszolygást kelt, bennem is. Másképp vezeti a MÁO balett-társulatát, mint ahogy sokunknak tetszene – de ettől még nem alkalmatlan vezetőnek. Alkalmas: olyan balettigazgatónak, akinek a vezetése ellen többünknek van kifogása.

Lényegtelen, hogy az Operaházon belül zajló durva eseteket én elhiszem-e, vagy sem. Ilyeneknek csak akkor van hitelük, ha bizonyítottak.

5459   parampampoli • előzmény5456 2018-01-25 09:57:25

Az én, egyébként nem létező, próbatermi tapasztalataim vagy a tied Popova megítélésében nem oszt, nem szoroz. Ő már bizonyított, sokszorosan. Ahogy Solymosi Tamás is, hogy vezetőnek teljesen alkalmatlan.

A személyi igazolványos esetnél votak durvábbak másokkal, ne hidd, hogy kirívó vagy egyszeri eset!

5456   IVA • előzmény5452 2018-01-25 02:24:41

Egy kiragadott időszak gyakorlatának összegzését nem fogadtad el tőlem: „A kiváló Zarémák felsorolásából kihagytad Szumrák Verát, Pongor Ildikót, Hágai Katalint, Végh Krisztinát, valamennyien a pálya második felében táncolták” – írtad. Mivel ez nem felel meg a valóságnak, kénytelen voltam pontos választ adni.
Abból, hogy évekkel ezelőtt dolgozott egy személy az Operában, aki durva módon hívta fel egy énekesnő figyelmét a korára, nem lehet szokássá és divattá válásra következtetni. Az én gyakorlatom – kívül lévén a Házon, akárcsak Te – nem számíthat „követésnek”.
Egy szóval sem minősítettem Popovát! Azért szóltam a témához, mert szerintem csak testközelségből (de legalább próbatermen belül), szakértelemmel és főleg helyzetben lehet eldönteni, hogy ki mennyire alkalmas egy szerepre, és akinek nincsenek próbatermi tapasztalatai, nincs szakértelme és aki nincs helyzetben, annak teljesen hasztalan vezetői döntés ellen protestálnia.

5452   parampampoli • előzmény5450 2018-01-24 09:13:28

Én egyetlen balerina életkorát konkrétan nem firtattam, a pálya egy bizonyos szakaszáról beszéltem. Popova életkorát sem tudom, hölgyek esetében ilyet nem szokás firtatni. (Az csak az Operaházban divat egy ideje, hogy mikor valakitől meg akarnak szabadulni, azt ajánlják neki, hogy nézze meg a születési dátumát a személyi igazolványban. Remélem, nem akarod te is ezt az eléggé el nem ítélhető, megalázó szokást követni.) Lehet, hogy Popova 44, de 34-nek se látszik! Hogy milyen kisugárzása van, az évek számától független, Aurora hozzászólásához csak a tavalyi két Puritani előadást említeném, ahol egy néma szerepből főszerepet csinált úgy, hogy a közönség az énekesekkel egyformán ünnepelte.

5450   IVA • előzmény5447 2018-01-24 00:10:58

Ha mindenáron ragaszkodsz a Zaréma szerepébe beálló balerinák életkorának részletezéséhez, és reklamálod, tessék:
Szumrák Vera 27, Pártay Lilla 33 évesen, Csarnóy Katalin éppen 28, Pongor Ildikó 35, Hágai Katalin éppen 25 évesen találkozott a szereppel. (Közben korábbi Máriák, Ugray Klotild és Orosz Adél is bemutatkoztak Zarémaként, két-három alkalomra, 40 alatt, bár úgy tudom, Ugray egész fiatalon is.) Végh Krisztina beállásáról nincs pontos adatom, csupán annyi, hogy amikor 40 éves volt, az Erkel Színházban már nem ment A bahcsiszeráji szökőkút, helyette az Operaház és az ország vezetői a színház megsemmisítésén fáradoztak.
Nem akartam én itt ennyit beszélni hölgyek életkoráról, de tudva, hogy a fizikai-technikai állapot nem feltétlenül egyenesen arányos az évek számával, az említett adatokhoz képest nem árt pontosítani: Aleszja Popova 44. évében jár.
Balettben jártas barátodnak rossz információi és téves emlékei vannak Szőnyi Nóráról, aki nem volt „különleges eset”, és nem volt „eset”. A bahcsiszeráji szökőkút 1986 májusi felújítása idején esett el szerepálmától, amikor már annyira „alig táncolt”, hogy a Giselle 1985. február elsejei felújításán állt be a balett címszerepébe (nem a Myrtháéba!), 32 évesen, és vele vitte a darabot nagy turnéra az Operaház.
Szőnyi Nóra magas (volt), de nem magasabb, mint Ugray Klotild, Szumrák Vera vagy Kékesi Mária. Ha nehézkes lett volna, nem táncolhatta volna el a balettrepertoár legnagyobb főszerepeit (Mária hercegnő, Orgona tündér, Odette–Odília, Giselle, Polovec lány, az Etűdök és a Rossiniana szólója stb.), hiszen az ő idejében sorba álltak a balerinák a főszerepekért. Hogy mennyire volt nehéz emelni, legyen a partnerek gondja, akik emeléstechnikát is tanulnak.
Lakatos Gabriellának a Spartacus mindkét általam említett főszerepe való lett volna. A klasszikusokban „gyengébb” volt… mint a karakterszerepekben, vagy mint némelyik határozottan klasszikus táncosnő… de korántsem gyenge! A Spartacus-beli Júlia szerepe nem klasszikus, hanem karakterszerep. A Spartacus (1968) idején Lakatos még remekül győzte a Seregi koreografálta Walpurgis-éj első számának szólóját. A hattyúk tava (kasszikus) kettős főszerepét még 1971-ben is táncolta.

5447   parampampoli • előzmény5445 2018-01-23 10:12:47

A kiváló Zarémák felsorolásából kihagytad Szumrák Verát, Pongor Ildikót, Hágai Katalint, Végh Krisztinát, valamennyien a pálya másoodik felében táncolták, nem kislányként, kb olyan időben, szakaszban, mint ahol most Popova van. Legalábbis amikor én láttam velük a darabot. Balettben jártas barátomat idézve pedig: "Szőnyi Nóra pedig annak idejen már alig táncolt, és amúgyis ő egy különleges eset volt: nagyon magas és nehézkes, nehezen emelhető !!! És nem volt amúgysem neki való a szerep....mint ahogyan Lakatos Gabriellának sem volt való a Spartacus egyik női szerepe se...mert ő a klasszikusokban mindig gyengébb volt!! "

5445   IVA • előzmény5443 2018-01-23 05:10:45

A bahcsiszeráji szökőkút felújításának színlapja (a főszereplőkre szorítkozva) 2017 márciusa óta nyilvános, akkor be is jegyeztem ebbe a topicba, 5292. sz. hozzászólásomban. Az előadások napjaira bontva általában csak egy hónappal korábban szokták közölni a szereposztást, sajnos. Az akkori közzététel óta átjavították a szövegíró nevét (most helyes), változott a színpadra állító balettmester személye, de a szereposztás tervezete nem. (Itt olvasható: http://www.opera.hu/musor/megtekint/a-bahcsiszeraji-szokokut-2017/.) És van már karmester is, akiről a honlapon „természetesen” csak annyi tudható, hogy a kitűzött 5 előadást vezényli.
Nehéz lenne kardoskodnom olyan szereposztási javaslat mellett, amely szerint egy szerep „ordítva követel” egy balerinát, akinek a pillanatnyi fizikai-technikai állapotát nem ismerhetem. És nem szeretnék tiltakozni a szerep kedvezményezettjei ellen sem; amíg nem láttam alakításukat, semmiképpen sem. Az mindenesetre tévedés, hogy Zaréma olyan szerep, amelyben a megjelenés hatása, a színészi képesség és a személyiség ereje mellett esetleg (!) már elhanyagolható a technikai biztonság. Mind a darab II. felvonásában, mind a III.-ban nagyon nehéz feladat.
Első Zarémánk, akit A bahcsiszeráji szökőkút magyarországi bemutatóján (1952. április 29.) természetesen nem láthattam, a korabeli prímabalerina assolutának tekinthető, akkor 21 éves Kováts Nóra volt, a második, Csinády Dóra is csak 27. Miután ők disszidáltak, a szerepet átvevő Kun Zsuzsa még 20 alatt járt, Rácz Boriska is alig 20 fölött, de minden idők legmeghatározóbb Zarémája, Lakatos Gabriella sem volt még 30.
Innen már könnyebb lenne pontosan felsorolnom, hogy a XX. század melyik balerinája hány évesen mutatkozott be Zarémaként, az én szemtanúságom mellett, de csak összegzem: általában 30 alatt jártak, és a „legidősebb” sem volt még 37.
Már csak két hónap van hátra az empirikus állásfoglalásig. Ahogy az operajátszás terén, a balett ügyében sem gondolom, hogy nézői követeléssel szerephez lehet juttatni egy művészt a társulatvezetői döntéssel szemben. Az asztalra csapás inkább kontraproduktív lehet, mint eredményes. De ezt már megbeszéltük régebben: mindenki úgy használ vagy árt a kedvenceinek, ahogy a vérmérséklete diktálja és ésszerűnek látja.
(A fájdalmas hiányérzetek a mostaninál sokkal népszerűbb vezetési érában is előfordultak. Első egész estés balettje alkotásakor, a Spartacus bemutatója idején Seregi László már egyik szereppel sem gondolt a még csak 40 éves, de számos főszerepét biztonsággal vivő Lakatos Gabriellára, akihez Flavia és Júlia alakja is nagyon illett volna. A bahcsiszeráji szökőkút 1986-os, dupla szereposztásos felújítása előtt sokan tartottuk Zaréma másik várományosának a még csak 33 éves Szőnyi Nórát, ám az igazgató Sereginek már a következő generációhoz volt nagyobb bizalma.)

5443   parampampoli 2018-01-22 17:19:46

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nehezen, ill IVA segítségével  találtam meg a balett topicot. Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.

Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!

POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!

Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Doktorandusz koncertek 1.
HAYDN: 26. (fisz-moll) zongoratrió, Hob. XV:26
HAYDN: 24. (D-dúr) zongoratrió, Hob. XV:24
Miranda Liu (hegedű), Kiss Gergely (gordonka), Nagy Míra (zongora)
BEETHOVEN: 3. (Esz-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 12/3
LUTOSŁAWSKI: Subito
Miranda Liu (hegedű), Szalai Éva (zongora)
CHOPIN: Prelűdök, op. 28 (részletek)
CHOPIN: Variációk Mozart „Là ci darem la mano” kezdetű duettjére a Don Giovanni c. operából, op. 2
GERSHWIN: Három prelűd
Szalai Éva (zongora)

19:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szabó Balázs, Pálúr János, Ruppert István, Fassang László (orgona)
A Zeneakadémia Alma Mater Kórusa (karigazgató: Somos Csaba)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Madaras Gergely, Somos Csaba
Moderátor: Bősze Ádám
Orgonaavató koncert
ERKEL: Himnusz
LISZT: Prelúdium és fúga a B-A-C-H motívumra
KODÁLY: Laudes organi
R. STRAUSS-REGER: Feierlicher Einzug der Ritter des Johanniterordens
SZATHMÁRY ZSIGMOND: Orgonaverseny

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Melódia női kar, Fülek (SK)
Bálint János (fuvola), Hadady László (oboa), Baráth Bálint (zongora), Tóth Rita Zsófia (orgona)
Academia Hungarica Kamarazenekar
Vezényel: Makainé Simon Katalin és Alpaslan Ertüngealp
KODÁLY: Magyar népdalok
SZIGETI ISTVÁN: Rapszódia (Hommage a Kodály) - ősbemutató
CSEMICZKY MIKLÓS: Zelené hory (Zöld erdők) női karra, szlovák népdalokra - ősbemutató
PINTÉR GYULA: Rózsaszín lángharangok
SZIGETI ISTVÁN: Libera me - ősbemutató
WEINER LEÓ: I. Divertimento
18:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Villányi Dániel (zongora)
Ünnepi koncert Liszt Ferenc születésnapján

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Bogányi Gergely, Mocsári Károly, Serene (zongora)
Concerto Budapest zenekar
vezényel: Keller András
LISZT: Harmonies du soir
LISZT: Esz-dúr zongoraverseny
RACHMANINOV: II. zongoraverseny
A mai nap
történt:
1883 • Megnyílt a New York-i Metropolitan Opera House
született:
1811 • Liszt Ferenc, zeneszerző († 1886)
1832 • Leopold Damrosch, karmester († 1885)
elhunyt:
1764 • Jean Marie Leclair, zeneszerző (sz. 1697)
1859 • Ludwig Spohr, zeneszerző (sz. 1784)
1973 • Pablo Casals, csellista (sz. 1876)
1979 • Nadia Boulanger, zenepedagógus (sz. 1887)