vissza a cimoldalra
2018-12-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61390)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1190)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1543)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)
Haspók (1258)
Élő közvetítések (7595)
A díjakról általában (1045)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (803)
Erkel Színház (9484)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2635)
Pitti Katalin (823)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6696)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4391)
Juan Diego Flórez (724)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3019)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

5446   parampampoli • előzmény5445 2018-01-23 09:54:19

IVA, akkor te ne kardoskodj, ha nem nézted Popovát a tavalyi évadban Anna Karenina szerepében, amelyben baletthez értő barátom szerint ismét csodálatos alakítást nyújtott. Zaréma szerepe a darabban ellentéte a fehér tüllruhás, hamvas szépségű Máriának, és a technikai felkészültségen kívül EGYÉNISÉGET  is követel. Annak vannak híjján a mai kislányok, és igencsak bőviben Popova. Lakatos Gabriellához ne hasonlítsuk, akit egyébként imádtam, sőt személyesen ismertem is, de egész más eset volt: utolsó éveiben, mikor a Bolerót táncolta, nála már elég súlyos technikai gondok mutatkoztak.

Engem nem érdekel, hogy mi kontraproduktív, én azért csapkodom az asztalt továbbra is, hogy a te hasonlatoddal éljek. Azért jutott oda ez a színház, meg ez az ország, mert mindenki ül, és behúzza fülét-farkát, legtöbben meg se mernek mukkanni. Én nem hallgatok, bármennyire bosszantja is ez levelei alapján a Nemzet Főigazgatóját. Neked egyébként általában szokásod, ha megengeded ezt a baráti megjegyzést, hogy alapvetően tehetségtelen és hangtalan énekesekről, énekesnőkről próbálod megmagyarázni, hogy milyen jók is voltak, meg majd lesznek is, ha fejlődnek, ahelyett, hogy leírnád, hogy nagy sz.r az egész, amit csinálnak. Eközben nagy énekesek levesében halászva egy esetleges hajszálat találva hangosan reklamálsz. Van egy olyan kategória, hogy művészi dimenzió. Nehezen megfogható, leírható, de van, és nagyon fontos. Énekben is, balettben is. Ha valaki ott téveszt, akkor az egészet téveszti el, nem csak egy-egy részletet.

5445   IVA • előzmény5443 2018-01-23 05:10:45

A bahcsiszeráji szökőkút felújításának színlapja (a főszereplőkre szorítkozva) 2017 márciusa óta nyilvános, akkor be is jegyeztem ebbe a topicba, 5292. sz. hozzászólásomban. Az előadások napjaira bontva általában csak egy hónappal korábban szokták közölni a szereposztást, sajnos. Az akkori közzététel óta átjavították a szövegíró nevét (most helyes), változott a színpadra állító balettmester személye, de a szereposztás tervezete nem. (Itt olvasható: http://www.opera.hu/musor/megtekint/a-bahcsiszeraji-szokokut-2017/.) És van már karmester is, akiről a honlapon „természetesen” csak annyi tudható, hogy a kitűzött 5 előadást vezényli.
Nehéz lenne kardoskodnom olyan szereposztási javaslat mellett, amely szerint egy szerep „ordítva követel” egy balerinát, akinek a pillanatnyi fizikai-technikai állapotát nem ismerhetem. És nem szeretnék tiltakozni a szerep kedvezményezettjei ellen sem; amíg nem láttam alakításukat, semmiképpen sem. Az mindenesetre tévedés, hogy Zaréma olyan szerep, amelyben a megjelenés hatása, a színészi képesség és a személyiség ereje mellett esetleg (!) már elhanyagolható a technikai biztonság. Mind a darab II. felvonásában, mind a III.-ban nagyon nehéz feladat.
Első Zarémánk, akit A bahcsiszeráji szökőkút magyarországi bemutatóján (1952. április 29.) természetesen nem láthattam, a korabeli prímabalerina assolutának tekinthető, akkor 21 éves Kováts Nóra volt, a második, Csinády Dóra is csak 27. Miután ők disszidáltak, a szerepet átvevő Kun Zsuzsa még 20 alatt járt, Rácz Boriska is alig 20 fölött, de minden idők legmeghatározóbb Zarémája, Lakatos Gabriella sem volt még 30.
Innen már könnyebb lenne pontosan felsorolnom, hogy a XX. század melyik balerinája hány évesen mutatkozott be Zarémaként, az én szemtanúságom mellett, de csak összegzem: általában 30 alatt jártak, és a „legidősebb” sem volt még 37.
Már csak két hónap van hátra az empirikus állásfoglalásig. Ahogy az operajátszás terén, a balett ügyében sem gondolom, hogy nézői követeléssel szerephez lehet juttatni egy művészt a társulatvezetői döntéssel szemben. Az asztalra csapás inkább kontraproduktív lehet, mint eredményes. De ezt már megbeszéltük régebben: mindenki úgy használ vagy árt a kedvenceinek, ahogy a vérmérséklete diktálja és ésszerűnek látja.
(A fájdalmas hiányérzetek a mostaninál sokkal népszerűbb vezetési érában is előfordultak. Első egész estés balettje alkotásakor, a Spartacus bemutatója idején Seregi László már egyik szereppel sem gondolt a még csak 40 éves, de számos főszerepét biztonsággal vivő Lakatos Gabriellára, akihez Flavia és Júlia alakja is nagyon illett volna. A bahcsiszeráji szökőkút 1986-os, dupla szereposztásos felújítása előtt sokan tartottuk Zaréma másik várományosának a még csak 33 éves Szőnyi Nórát, ám az igazgató Sereginek már a következő generációhoz volt nagyobb bizalma.)

5443   parampampoli 2018-01-22 17:19:46

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nehezen, ill IVA segítségével  találtam meg a balett topicot. Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.

Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!

POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!

Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Csalog Gábor tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Szabó Judit tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Zeneakadémia Kortárs Ensemble
Közreműködnek: a Zeneakadémia hallgatói
Mark Simpson szerzői estje
MARK SIMPSON: Septet
MARK SIMPSON: Un regalo
MARK SIMPSON: Echoes and Embers
MARK SIMPSON: Lethe
MARK SIMPSON: Barkham Fantasy
MARK SIMPSON: Darkness Moves
MARK SIMPSON: Straw Dogs

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Piotr Anderszewski (zongora)
J.S. BACH: Das wohltemperierte Klavier (II. kötet), BWV 870-893
WEBERN: Zongoravariációk, op. 27
BEETHOVEN: Diabelli-variációk, op. 120
A mai nap
született:
1803 • Hector Berlioz, zeneszerző († 1869)
1908 • Elliott Carter, zeneszerző († 2012)