vissza a cimoldalra
2018-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61147)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20146)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2932)
Gioacchino Rossini (1018)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1116)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (591)
Zenetörténet (236)
Élő közvetítések (7453)
Kelemen Zoltán, operaénekes (90)
Simándy József - az örök tenor (552)
Operett, mint színpadi műfaj (3714)
Pantheon (2264)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

123   Janus • előzmény117 2014-07-23 20:40:09
jaj hát majd jönnek a kedves és aranyos kritikusok is a rajongók mellé és dicsérik. A Parasztbecsületben is több kritika pozitívan írt róla. Most elolvastam a Muzsikában megjelent Varázsfuvola kritikát abban is akkora idiótaságokat ír Koltai - pedig ritkán mondok ilyet egy kritikusra, de aki szerint Klein Ottokár hangilag teljesen rendben volt, mint Tamino, az süket.
117   Búbánat 2014-07-13 13:56:05
Bevallom, nekem sem "jön be" Dolhai hangja, hangszíne, énektechnikája, és nekem is fenntartásaim vannak hangképzését illetően is. Ezért is, operaénekesi irányultságát nem tudom mire vélni. Alkalmasságát ehhez sok minden megkérdőjelezi. A meglévő hangi tudás és színpadi ismeret önmagában kevés és a megfelelő hangképzési ismereteket csak úgy egyik napról a másikra nem lehet megszerezni, elsajátítani. Sok pályatárs kemény tanulmányokat folytat(ott) a Zeneakadémián, operaénekes szakon is, hogy előbb kis szerepekben bemutatkozhasson az Operában. Persze szerencse dolga is, kiből mi lesz, megváltozott szerepkörében mire lesz képes, a műfaj- és/vagy hangfaj váltásokkal megbirkózik-e. Eddigi próbálkozása a Parasztbecsületben eléggé vegyes visszhangot kapott. Hiába van rajongó tábora, ott is megoszlottak erről a vélemények. Erre a nem egyöntetű értékítéletre alapozva hozna meg ilyen lényeges szakmai döntést?

Ha tényleg így gondolja a „hogyan tovább?”ot, igen komoly önvizsgálat kellett ehhez, és szakmai korrepetitorok egyöntetű meglátása és „jóváhagyása”. Vagy önfejűen figyelembe sem vette az esetleges józan „eltanácsolást” az ötletétől, és megy tovább a saját feje után…

Ismerve eddigi énekesi produktumát, nem hinném, hogy műfajváltása hasonlóan sikeresen fog alakulni, mint történt például László Boldizsár esetében, aki a Cotton Club Singers együttes frontembereként tevékenykedett, és másfél évtizednyi működés után, onnan nyergelt át az opera világába, hogy immár tenor főhősöket alakítson a színpadokon. Úgy tűnik, mára őt el- és befogadta a szakma. Ilyen fordulat keveseknek jön össze.
Félek, Dolhaira - remélt új szerepkörében - nem vár a másik tenoréhoz hasonló ívű operai karrier. Tudom, L.B. indulását is sokan kétellyel fogadták, alkalmasságát megkérdőjelezték. Lehet, hogy D.A. is ebből indul ki, és arra gondol, idővel neki is mindez megadatik, megszeretik majd. Megszerzi, elsajátítja az operaénekléshez szükséges képességeket, könnyedén megy majd a váltás. És elismerik őt is. De szerintem ők ketten teljesen eltérő, más habitussal, más hangszínnel, más technikával rendelkező énekművészek, pályájuk indulása is különböző zenei műfajhoz kötődik, kevés a közös bennük, így összehasonlításuk tévútra vezetne…

Nem tudom, ki hogy van vele, Dolhai művészetét már az operettben is elég kevésre tartom. A bonviván, sőt operai szerepkörben akkor már inkább Vadász Dániel, Vadász Zsolt, Boncsér Gergely lennének azok, akiknek kiváló hangjuk valóban erre predesztinálja őket – és több esetben ezt a képességüket már volt módjukban, az operában is bizonyítani.

Megértem Dolhaiban buzog a becsvágy, ami értékelhető szempont, de tisztában kell lennie saját képességeivel és az elvárásokkal is. Ő ne tudná, hogy az opera "komoly" műfaj, generációk tanultak-tanulnak, hogy vágyuk beteljesedjen és egyszer az Opera színpadán megmérettessék magukat. Azt is tudom, voltak, akik a „könnyű” zenés műfaj felől érkeztek, és később elismert operaénekesek lettek. Dolhai Attila esetében ezt a perspektívát egyelőre nem tudom elképzelni. De ne legyen igazam!
Ha bölcs, D.A. saját műfajában, a musicalben elért népszerűsége eddigi töretlenségét nyilván nem fogja szem elől téveszteni... Rá fog egyszer jönni, jobb ha marad a jól bevált „kaptafánál” – ott csalódások nem érhetik.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Fassang László (orgona)
OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye
jegyek nem válthatók

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Juhász Attila (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Azis Sadikovic
CAGE: 4'33”
IVES: A megválaszolatlan kérdés
COPLAND: The Tender Land – szvit: 3. The Promise of Living (Az élet ígérete)
ELMER BERNSTEIN: A hét mesterlövész
ELLINGTON: New World A-Comin' (Új világ jő)
DVOŘÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)

19:30 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Ernst Reijseger (cselló), Harmen Fraanje (zongora, orgona), Mola Sylla (ének, afrikai hangszerek)
Vezényel: Wolfgang Kläsener
CAFe 2018
ERNST REIJSEGER - WERNER HERZOG: Cave of Forgotten Dreams – filmkoncert

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Szemere Zita, Bakos Kornélia, Szappanos Tibor, Bakonyi Marcell (ének)
Lisztes László (narrátor)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Somos Csaba
HAYDN: Nelson-mise
ORBÁN GYÖRGY: Ricercare
Pászti-bérlet 1.
19:00 : Miskolc
Művészetek Háza Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Horváth István, Kovács István
Nyíregyházi Cantemus Kórus, művészeti vezető: Szabó Soma
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vez.: Antal Mátyás
Hangforrás bérlet 2018/2019
ROSSINI: Tell Vilmos – nyitány
LISZT: Tasso – szimfonikus költemény
ROSSINI: Stabat Mater
Hangforrás bérlet 2018/2019
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)