vissza a cimoldalra
2018-01-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60404)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3889)
Társművészetek (1227)
Milyen zenét hallgatsz most? (24992)
Kedvenc előadók (2815)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11213)
A csapos közbeszól (95)

Kolonits Klára (1028)
A Porgy és Bess Magyarországon (220)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1284)
Franz Schmidt (3024)
Bánk bán (2941)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4150)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (533)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2561)
Abbado – az ember (146)
Bartók Béla (1881-1945) (200)
Bartók Béla szellemisége (264)
Erkel Színház (8774)
Bretz Gábor (117)
Élő közvetítések (6847)
Lisztről emelkedetten (884)
Kedvenc magyar operaelőadók (1023)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

119   tiramisu • előzmény117 2014-07-18 12:09:38
Egyetértek.
117   Búbánat 2014-07-13 13:56:05
Bevallom, nekem sem "jön be" Dolhai hangja, hangszíne, énektechnikája, és nekem is fenntartásaim vannak hangképzését illetően is. Ezért is, operaénekesi irányultságát nem tudom mire vélni. Alkalmasságát ehhez sok minden megkérdőjelezi. A meglévő hangi tudás és színpadi ismeret önmagában kevés és a megfelelő hangképzési ismereteket csak úgy egyik napról a másikra nem lehet megszerezni, elsajátítani. Sok pályatárs kemény tanulmányokat folytat(ott) a Zeneakadémián, operaénekes szakon is, hogy előbb kis szerepekben bemutatkozhasson az Operában. Persze szerencse dolga is, kiből mi lesz, megváltozott szerepkörében mire lesz képes, a műfaj- és/vagy hangfaj váltásokkal megbirkózik-e. Eddigi próbálkozása a Parasztbecsületben eléggé vegyes visszhangot kapott. Hiába van rajongó tábora, ott is megoszlottak erről a vélemények. Erre a nem egyöntetű értékítéletre alapozva hozna meg ilyen lényeges szakmai döntést?

Ha tényleg így gondolja a „hogyan tovább?”ot, igen komoly önvizsgálat kellett ehhez, és szakmai korrepetitorok egyöntetű meglátása és „jóváhagyása”. Vagy önfejűen figyelembe sem vette az esetleges józan „eltanácsolást” az ötletétől, és megy tovább a saját feje után…

Ismerve eddigi énekesi produktumát, nem hinném, hogy műfajváltása hasonlóan sikeresen fog alakulni, mint történt például László Boldizsár esetében, aki a Cotton Club Singers együttes frontembereként tevékenykedett, és másfél évtizednyi működés után, onnan nyergelt át az opera világába, hogy immár tenor főhősöket alakítson a színpadokon. Úgy tűnik, mára őt el- és befogadta a szakma. Ilyen fordulat keveseknek jön össze.
Félek, Dolhaira - remélt új szerepkörében - nem vár a másik tenoréhoz hasonló ívű operai karrier. Tudom, L.B. indulását is sokan kétellyel fogadták, alkalmasságát megkérdőjelezték. Lehet, hogy D.A. is ebből indul ki, és arra gondol, idővel neki is mindez megadatik, megszeretik majd. Megszerzi, elsajátítja az operaénekléshez szükséges képességeket, könnyedén megy majd a váltás. És elismerik őt is. De szerintem ők ketten teljesen eltérő, más habitussal, más hangszínnel, más technikával rendelkező énekművészek, pályájuk indulása is különböző zenei műfajhoz kötődik, kevés a közös bennük, így összehasonlításuk tévútra vezetne…

Nem tudom, ki hogy van vele, Dolhai művészetét már az operettben is elég kevésre tartom. A bonviván, sőt operai szerepkörben akkor már inkább Vadász Dániel, Vadász Zsolt, Boncsér Gergely lennének azok, akiknek kiváló hangjuk valóban erre predesztinálja őket – és több esetben ezt a képességüket már volt módjukban, az operában is bizonyítani.

Megértem Dolhaiban buzog a becsvágy, ami értékelhető szempont, de tisztában kell lennie saját képességeivel és az elvárásokkal is. Ő ne tudná, hogy az opera "komoly" műfaj, generációk tanultak-tanulnak, hogy vágyuk beteljesedjen és egyszer az Opera színpadán megmérettessék magukat. Azt is tudom, voltak, akik a „könnyű” zenés műfaj felől érkeztek, és később elismert operaénekesek lettek. Dolhai Attila esetében ezt a perspektívát egyelőre nem tudom elképzelni. De ne legyen igazam!
Ha bölcs, D.A. saját műfajában, a musicalben elért népszerűsége eddigi töretlenségét nyilván nem fogja szem elől téveszteni... Rá fog egyszer jönni, jobb ha marad a jól bevált „kaptafánál” – ott csalódások nem érhetik.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Tourte Vonósnégyes:
Varga Oszkár, Kapor Andrej (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Virág Mátyás (cselló)
SCHUBERT: 10. (Esz-dúr) vonósnégyes, D.87
JANÁČEK: 1. vonósnégyes („Tolsztoj Kreutzer szonátája nyomán”)
MENDELSSOHN: 2. (a-moll) vonósnégyes, Op.13

11:00 : Budapest
Erkel Színház

RÁNKI GYÖRGY: Pomádé király új ruhája

11:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

LOL
Balett-est két részben

17:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Budapesti Vonósok
Művészeti vezető: Botvay Károly
Házigazda: Molnár Szabolcs
Szűcs Péter (klarinét), Dömötör Máté (zongora), Liptai Enikő (hegedű), Forgó Boglárka (cselló)
MOZART: D-dúr Divertimento KV 136
RÁNKI GYÖRGY: Divertimento
VIVALDI: B-dúr versenymű hegedűre és csellóra RV. 547
SZŐNYI ERZSÉBET: Trio concertino

18:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Sofia Gülbadamova (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dimitrij Yurovski
DOHNÁNYI: I. Zongoraverseny
RACHMANINOV: Szimfonikus táncok

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

LOL
Balett-est két részben

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Tosca

19:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

"Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2018)
EÖTVÖS PÉTER: Három nővér (operafilm)

19:00 : Budapest
Corvin Művelődési Ház - Erzsébetligeti Szinház

Anima Musicae Kamarazenekar
Művészeti vezető: G. Horváth László
SZERVÁNSZKY ENDRE: Szerenád
WEINER LWeiner Leó: Divertimento
DOHNÁNYI - SITKOVETSKY: Szerenád
BARTÓK: Román népi táncok

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Stefán Zsófia (fagott)
Bábel Klára (hárfa), Szokos Augustin (csembaló, orgona), Gábor-Nagy Nóra (zongora), Szilágyi Kristóf (fagott), Bánfi József (fagott), Duffek Mihály (fagott), Jánbor Anna (hegedű), Várkonyi Zsófia (hegedű), Apró Ágnes (brácsa), Szabó Zsolt (viola da gamba), Kaczander Orsolya (fuvola), Rózsa Gerda (oboa), Rumy Balázs (klarinét), Lakatos Péter (kürt), Pápai Ákos (basszusklarinét)
"Barangolás idegen kertekben" lemezbemutató hangverseny
Vivaldi, Chopin, Csajkovszkij, Monteverdi, Merula és Borne műveinek fagott átiratai

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Oboán játszik és vezényel: François Leleux
BEETHOVEN: Coriolan-nyitány, Op.62
MOZART: C-dúr oboaverseny, K. 314
SCHUBERT: 4. (c-moll) szimfónia, D. 417 („Tragikus”)

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
A mai nap
született:
1935 • Balassa Sándor, zeneszerző
1951 • Fischer Iván, karmester
elhunyt:
2014 • Claudio Abbado, karmester (sz. 1933)