Bejelentkezés Regisztráció

Jazz


32 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 15:14:46 [Válasz erre: 31 tarnhelm2 2008-01-14 14:17:55]
Ahogy én elnézem, Davis zenéjének is megvan a maga állandó jellege, de 2-5 évenként lecserélte a zenészeit. Mindig a legtehetségesebb fiatalokkal dolgozott. (Az 50-es években, - amikor még ő sem volt öreg - pl. egymást váltotta pl. nála Sonny Rollins, és John Coltrane a két zseniális tenor szaxofonos. Késöbb játszott nála Chick Corea, Joe Zawinul, John McLaughlin, Wayne Shorter, Herbie Hancock.) Nagyon jó érzékkel hívta meg a csapatába a jövő nagyjait. De ezzel óhatatlanul alakult a zenekarának a hangzása is. Davis szintetizáló művész volt, aki a jazz sok impulzusát a zenéjébe olvasztotta, és megszelídítette. Talán túlságosan is. :-) Ha meghallgatsz pl. egy John Coltrane lemezt, sokkal átütőbb, eredetibb, érzékenyebb, zseniálisabb, mint Davis dolgai. Végülis szerintem nem vele kell elkezdeni a jazzal való ismerkedést. :-)

31 tarnhelm2 2008-01-14 14:17:55 [Válasz erre: 29 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 14:03:15]
Én sajnos nem értek ehhez. Ifjú koromban hallgattam jazzt (és jazz-rockot), de a fő bajom az vele, hogy egy előadó annyira baromira mást tud csinálni az egyik lemezen, mint a másikon, hogy az hihetetlen. Bemegy az ember egy lemezboltba: Miles Davis-pult: 250 lemez. És nem tudod, melyik milyen, mert az egyik ilyen, a másik meg tök másmilyen. (Jó, ez nagyon laikus vélemény, tudom. De nekem ez egy dzsungel, és nincs rá energiám, hogy elmélyedjek benne. Pedig van, ami tetszik.) Egy faszit bírtam kiismerni - nem mmintha az mindig ugyanazt csinálná, de úgy nagyjából 3-4 félét csinál, és azt még valahogy átlátom - Chet Bakert.

30 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 14:05:33 [Válasz erre: 26 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 13:36:38]
[url]http://southdakotapolitics.blogs.com/south_dakota_politics/images/2007/05/04/cannonball.jpg;Julian \'Cannonball\' Adderley[/url]

29 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 14:03:15 [Válasz erre: 27 tarnhelm2 2008-01-14 13:47:40]
A jazzből hiányzik nekem a sokrétű kompozíció, ami a nagy komolyzene szerzőket jellemzi (amit sphynx fel se tud fogni, ugye), viszont az elemi erővel kitörő mondanivaló élményszámba megy. Szentségtörésként hangzik, de szerintem például John Coltrane ugyanazt a kemény diót igyekszik egyfolytában feltörni, ami Brucknert is annyira foglalkoztatja.

28 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 13:53:57 [Válasz erre: 27 tarnhelm2 2008-01-14 13:47:40]
Hát, én eddig is elég sokat hallgattam jazzt, csak nem szoktam beírni. Aztán most rájöttem, hogy mért ne... :-) Elképesztő lemezeket szereztem a a napokban, azért is sorolom őket itt a topicban.

27 tarnhelm2 2008-01-14 13:47:40 [Válasz erre: 26 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 13:36:38]
Látom, te műfajt váltottál. Semmi Sosztakovics, semmi punk! :) Aztán majd jön krafft, és jól bemos egyet - mert, gondolom, a jazzt is utálja. :))

26 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 13:36:38
Cannonball Adderley: [url]http://www.cannonball-adderley.com/leadpic/1144.jpg;Somethin\' Else[/url] 1958 1. Autumn Leaves (Joseph Kosma, Johnny Mercer, Jacques Prévert) 2. Love for Sale (Cole Porter) 3. Somethin\' Else (Miles Davis) 4. One for Daddy-O (Nat Adderley, Sam Jones) 5. Dancing in the Dark (Howard Dietz, Arthur Schwartz) 6. Alison\'s Uncle (Hank Jones) Julian \'Cannonball\' Adderley - alto saxophone Miles Davis - trumpet Hank Jones - piano Sam Jones - bass Art Blakey - drums

25 Momo von Hofmannsthal 2008-01-14 13:35:25
[url]http://southdakotapolitics.blogs.com/south_dakota_politics/images/2007/05/04/cannonball.jpg;Cannonball Adderley[/url]: [url]http://www.cannonball-adderley.com/leadpic/1144.jpg;Somethin\' Else[/url] 1958 1. Autumn Leaves (Joseph Kosma, Johnny Mercer, Jacques Prévert) 2. Love for Sale (Cole Porter) 3. Somethin\' Else (Miles Davis) 4. One for Daddy-O (Nat Adderley, Sam Jones) 5. Dancing in the Dark (Howard Dietz, Arthur Schwartz) 6. Alison\'s Uncle (Hank Jones) Julian \'Cannonball\' Adderley - alto saxophone Miles Davis - trumpet Hank Jones - piano Sam Jones - bass Art Blakey - drums

24 Momo von Hofmannsthal 2008-01-13 23:02:53
„[url]http://dipitadidia.unblog.fr/files/2007/01/sonnyrollins.jpg;Sonny Rollins[/url] Theodore Walter Rollins néven született, 1930. szeptember 7-én a New York államban levő New Yorkban. Jóllehet bátyja hegedült, Sonny kilencesztendős korában zongorázni kezdett, amelyet azután a szaxofonozással váltott fel. 1944-ben a középiskolában altszaxofonozott, majd 1947-ben New York környékén tenorozott. Első ihletője Coleman Hawkins volt, ám a bebopperek eredményei jobban érdekelték, sok közülük a szomszédságában lakott. Első lemezfelvételét 1948-ban a scaténekes Babs Gonzalezzel készítette a Capitol Recordsnál. Hamarosan olyan jelentős zenészekkel készített felvételeket mint Bud Powell, Fats Navarro és J. J. Johnson, utóbbival vette fel első kompozícióját, az \"Audubon\"-t. Rollins Charlie Parker magabiztos megfelelője volt tenor szaxofonon, hamarosan a népszerű zenészek közé került: 1949-ben Art Blakeyvel, 1950-ben Tadd Dameronnal, 1951-ben Miles Davisszel, 1953-ban Thelonious Monkkal dolgozott. 1954-ben Miles Davis lemezfelvételeket készített Sonny Rollinsszal, amikor is három jelentős Rollins-kompozíciót is rögzítettek, nevezetesen az \"Airegin\"-t (ez Nigériát jelenti - hátulról előre olvasva, akkoriban frissen lett független ez az afrikai állam), az “Oleo \"-t és a \"Doxy\"-t. Amikor Rollins Chicagóba távozott, Miles Davis John Coltrane-t szerződtette a helyére, és megalakította új kvintettjét. 1956 januárjában, amikor a Clifford Brown/Max Roach kvintett Chicagóban elvesztette tenorosát, Harold Landet, Rollins szinte lépett és velük játszott az elkövetkező 18 hónapban. Ezután Rollins már saját együtteseit vezette. 1956 májusában a Prestige részére elkészítette a Tenor Madness felvételét, amelyhez a Coltrane együttes ritmusteamjét, Paul Chamberst és Philly Joe Jonest hívta meg. A címadó darab óriási \"tenorverseny\" volt, magával Coltrane-nel, ahol Rollins dallamos terjeszkedése, Coltrane visszafogott, robbanásra kész szögletességével állt szemben.” (passzio.hu)

23 Momo von Hofmannsthal 2008-01-13 22:54:45
[url]http://home.ica.net/~blooms/POS001_big.jpg;Sonny Rollins[/url]: Work Time 1955 1. There\'s No Business Like Show Business 2. Paradox 3. Rain Check 4. There Are Such Things 5. It\'s All Right with Me Sonny Rollins - tenor saxophone Ray Bryant - piano George Morrow - double-bass Max Roach - drums

22 Momo von Hofmannsthal 2008-01-13 14:10:19
Miles Davis: [url]http://images.barnesandnoble.com/images/11640000/11641368.jpg;Kind of Blue[/url] 1959 1. So What 2. Freddie Freeloader 3. Blue in Green 4. All Blues 5. Flamenco Sketches 6. Flamenco Sketches (alternate - take) Miles Davis – trumpet, leader Julian \'Cannonball\' Adderley – alto saxophone, except on \"Blue in Green\" John Coltrane – tenor saxophone Wynton Kelly – piano, only on \"Freddie Freeloader\" Bill Evans – piano, liner notes Paul Chambers – bass Jimmy Cobb – drums

21 Momo von Hofmannsthal 2008-01-13 12:19:03
Sonny Rollins: [url]http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/mcshowa/cabinet/00163099/img34833303.jpg;Tenor Madness[/url] 1956 1. Tenor Madness (Rollins) 2. When Your Lover Has Gone (Swan) 3. Paul\'s Pal (Rollins) 4. My Reverie (Clinton, Debussy) 5. Most Beautiful Girl in the World (Hart, Rodgers) Sonny Rollins - tenor saxophone John Coltrane - tenor saxophone Red Garland - piano Paul Chambers - bass Philly Joe Jones - drums

20 Momo von Hofmannsthal 2008-01-12 22:25:43
[url]http://images.amazon.com/images/G/01/artists/music/coltrane1.jpg;John Coltrane[/url] Giant Steps 1959 1. Giant Steps 2. Cousin Mary 3. Countdown 4. Spiral 5. Syeeda\'s Song Flute 6. Naima 7. Mr. P.C. Alternative takes first released on Alternate Takes, 1974 (Atlantic): 8. Giant Steps 9. Naima 10. Cousin Mary 11. Countdown 12. Syeeda\'s Song Flute Additional alternative takes first released on John Coltrane: The Heavyweight Champion, The Complete Atlantic Recordings, August 1995 (Rhino): 13. Giant Steps 14. Naima 15. Giant Steps John Coltrane — tenor saxophone Tommy Flanagan — piano Paul Chambers — bass Art Taylor — drums track 6: Wynton Kelly — piano Jimmy Cobb — drums tracks 13 and 14: Cedar Walton — piano Lex Humphries — drums

19 Momo von Hofmannsthal 2008-01-12 13:55:30
Sonny Rollins [url]http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/mcshowa/cabinet/00170465/img34911420.jpg;The Bridge[/url] 1962 1. Without a Song (Edward Eliscu, Billy Rose, Vincent Youmans) 2. Where Are You? (Harold Adamson, Jimmy McHugh) 3. John S. (Sonny Rollins) 4. The Bridge (Rollins) 5. God Bless the Child (Arthur Herzog Jr., Billie Holiday) 6. You Do Something to Me (Cole Porter) Bob Cranshaw – bass Jim Hall – guitar Ben Riley – drums Sonny Rollins – tenor saxophone Harry Saunders – drums

18 Momo von Hofmannsthal 2008-01-12 12:05:02
[url]http://www.geocities.com/bourbonstreet/1114/pics/rollins2.jpg;Sonny Rollins[/url] Saxophone Colossus 1956 1. St. Thomas (Rollins) 2. You Don\'t Know What Love Is (DePaul, Raye) 3. Strode Rode (Rollins) 4. Moritat (Brecht, Weill) 5. Blue Seven (Rollins) Sonny Rollins — tenor saxophone Tommy Flanagan — piano Doug Watkins — bass Max Roach — drums

17 nemtom 2007-08-11 17:24:09
Szereti közeletek valaki a stride piano-t?

16 janomano 2004-11-04 19:45:03 [Válasz erre: 13 Roni 2004-11-04 11:07:04]
>A BMC sem. Ezt most nem értem! A BMC-s lemezek közül csak kettő: -Az itt is emlegetett Dresch lemez -A Budapest Jazz Orch. - Bp. Jazz Suite-je Szerintem elég távol áll a kettő egymástól...

15 Henderzon 2004-11-04 19:36:07 [Válasz erre: 0 Roni 2004-10-30 11:37:43]
A Honda Jazzt, persze, itt, az udvaromon.

14 florg 2004-11-04 16:46:35 [Válasz erre: 13 Roni 2004-11-04 11:07:04]
A \"füstös kocsma\" az inkább a swing, bop, soul-jazz és hasonlók helyszíne. Általánosságban pl. ezeket lehet a könnyű ágba sorolni. Persze a \"könnyű\" nem a zene minőségét, hanem \"fogyasztási\" jellegét határozza meg. Tulajdonképpen a jazz a kezdetekkor tánczene volt, csak később \"komolyodott\" meg. Ami komoly kategóriába sorolható, az sokminden. A tegnapi Snétberger koncert pl. (cikk lesz), Corea, Joe Lovano, Scofield egyes lemezei, vagy sorolhatnám, sokan vannak. Ezek a zenék tipikusan nem működnek jazz klubban. Nem lehet mellettük beszélgetni, enni, stb., meg sem szólalnak abban a környezetben, általában sem technikailag, sem akusztikailag. Ilyesmi. Ezek jó lemezek, meg is van mind?

13 Roni 2004-11-04 11:07:04 [Válasz erre: 9 florg 2004-11-03 11:39:22]
A \"füstös kocsma\" akkor melyik ág? Régebben jártam a Műcsarnok Jazz rendezvényekre: na például László Attila, Szakcsi és társai (\"dob+gitár jazz\") már \"nem jönnek be nekem\". A BMC sem. Külföldiek közül: Spyro Gyra, Pat Metheny... mit tegyek, ez van. Kit sorolsz egyébként a komoly ágba? (Nemrég vettem egyébként észre, hogy a Miles Davis Acoustic lemezem egy sorozat része: Sony Music This Is Jazz #1 Louis Armstrong; #2 Chet Baker; #3 Dave Brubeck; #4 Benny Goodman; #5 Thelonious Monk; #6 Charles Mingus; #7 Duke Ellington; #8 Miles Davis Acoustic; #9 George Benson; #10 Weather Report; #11 Count Basie; #12 Return To Forever; #13 Erroll Garner; #14 Stan Getz; #15 Billie Holiday; #16 Maynard Ferguson; #17 John McLaughlin; #18 Gerry Mulligan; #19 Wayne Shorter; #20 Sarah Vaughan; #21 Aretha Franklin; #22 Miles Davis Plays Ballads; #23 Louis Armstrong Sings; #24 Woody Herman; #25 Freddie Hubbard; #26 Lester Young; #27 Ramsey Lewis; #28 Art Blakey; #29 Bossa Nova; #30 The Dirty Dozen Brass Band; #31 Al Di Meola; #32 Billie Holiday; #33 Tony Bennett; #34 Aretha Franklin; #35 Herbie Hancock; #36 Duke Ellington Plays Standards; #37 George Duke; #38 Miles Davis Electric; #39 Dave Brubeck Plays Standards; #40 Weather Report; #41 Stanley Clarke)

12 mimi58 2004-11-03 22:58:23 [Válasz erre: 7 janomano 2004-10-31 02:27:12]
Kedves janomano! Köszönöm a választ, elolvastam az ajánlott írást és nagy kedvem kerekedett a lemezt meghallgatni. Habár, nem biztos, hogy most jót tenne a lelkemnek - az olvasottakból kiindulva. Üdv.Mimi

11 florg 2004-11-03 22:49:25 [Válasz erre: 10 wurm 2004-11-03 20:07:31]
Mármint megérdemelt helyére, úgy értettem.

10 wurm 2004-11-03 20:07:31 [Válasz erre: 9 florg 2004-11-03 11:39:22]
Jó lenne, ha ez a műfaj SEM kerülne a helyére. Ha a \"helyére kerül\" valami, akkor mindjárt vége. Vagy megeszik az ÁLLAM. De a jazzt sose fogja lenyelni.

9 florg 2004-11-03 11:39:22 [Válasz erre: 0 Roni 2004-10-30 11:37:43]
Jé, jazz topic, de jó! Sziasztok! Köszönöm a méltatást, jól esett. (Roni, a Davis cikket lehet, hogy jobb, ha kihagyod...:)) Nagyon jó lenne egyébként, ha végre helyére kerülne ez a műfaj. Mert az ötvenes éveket követően sokfelé ágazott a stílus, és mostanra éppen úgy megvan a füstös kocsmába való jazz, mint a koncerttermi. Nehezen lehetne pl. Garbareket elképzelni a Fat Mo\'s-ban. Csak az a baj, hogy nálunk nem tudnak/akarnak még igazán különbséget tenni, nem bírják elfogadni, hogy a jazznek van (igen leegyszerűsítve) \"könnyű\" és \"komoly\" ága. Persze köszönhető ez a történelemnek is.

8 Roni 2004-10-31 07:34:29
Na, ez az, amiért érdemes lenne beszélgetni a jazz-ről! Minden tiszteletem a kortárs előadóké, de nem tennék egyenlőségjelet közéjük, és az általam említett \"klasszikusok\" közé. Az óriási(!) különbség nem (vagy nem feltétlenül) a művészi színvonalban van, hanem a \"hangulatban\": amit a modernek játszanak, azokról leegyszerűsítve azt mondhatnám, már messze nem idézik az \"50-es/60-as évek amerikájának füstös pinceklubjait\".

7 janomano 2004-10-31 02:27:12 [Válasz erre: 6 mimi58 2004-10-30 23:51:09]
Kedves Mimi! A zenéről nem írnék, azt F.G. megtette itt. (Lemezek, könyvek, filmek rovat) A személyes vonatkozás: \"...Az a bizonyos nehéz időszak, amire Dresch (fentebb) címadó darabja kapcsán utalt. - Az elszakadásra kislánya édesanyjától.\" Ezek mellett mindenkinek szívből ajálom Gadó Gábor (szintén a BMC-nél megjelent) két lemezét: One glimpse is not enough Greetings from the Angel Azért csak ezt a kettőt, mert ezeket ismerem...

6 mimi58 2004-10-30 23:51:09 [Válasz erre: 1 janomano 2004-10-30 15:15:05]
Kedves janomano! Írnál valamit erről a lemezről? És ami emberileg mögötte van? Üdv.Mimi És köszönet.

5 alberich 2004-10-30 23:25:06 [Válasz erre: 3 janomano 2004-10-30 18:39:59]
Ezek ismert jazz-zenészek. Furcsa, nem?

4 Roni 2004-10-30 18:57:31 [Válasz erre: 3 janomano 2004-10-30 18:39:59]
(csak csatlakozom, a nyomaték kedvéért ;-)

3 janomano 2004-10-30 18:39:59 [Válasz erre: 2 alberich 2004-10-30 16:49:44]
Hűűű, te mennyi nevet ismersz! Ezek kik?

2 alberich 2004-10-30 16:49:44 [Válasz erre: 1 janomano 2004-10-30 15:15:05]
És Coltrane? Az nulla? Meg Shepp? Meg Ornette Coleman? És Monk?

1 janomano 2004-10-30 15:15:05 [Válasz erre: 0 Roni 2004-10-30 11:37:43]
\"Nem tűrjük el tovább, a nemzet szégyenét...!\" :-) Én szintén ugyanígy voltam, szintén Flór Gábor recenziója alapján Dresch Mihály: Egyenes zene c. lemezével. Katartikus zene, főleg, ha tudjuk, hogy mi áll mögötte emberileg. Köszi, Gabesz! :-)

0 Roni 2004-10-30 11:37:43
Dave Brubeck és Miles Davis után azt hiszem újra lett egy \"kedvencem\": a Hammond-virtuóz Jimmy Smith. Ezt pedig egy cikknek \"köszönhetem\", amit itt olvastam a momuson. Felmerül a kérdés: van itt még valaki, aki \"megtűri\" a jazz-t?!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.