Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Ha ma este összefutok ismerős hangásszal, megkérdezem a műsorváltozás okát. Bruckner ma már az alaprepertoár része, hazai játszatlansága a szokásos magyar trehányságra és kényelemszeretetre vezethető vissza. Ha már az általad említettek: Dvořák 9 szimfóniája egyenetlen színvonalú, a 3 utolsó messze túlszárnyalja az első hatot*, a legutolsó pedig az életmű és a 19. századi zene egyik csúcspontja. Sibelius Brucknerrel (és Mahlerrel!) ellentétben nem is terjengős, csakis a rutin uralma miatt nem játsszák nálunk annyira, mint külföldön, ahol ő is az alaprepertoár része. Glazunov szerintem dögunalom, kb. Saint-Saens kategóriája, már ami az elméleti felkészültséget és az alkotói vénát illeti. VW-hoz nem tudok hozzászólni. Prokofjev zseniális "Klasszikusa" mellett remekmű az 5., a zsdanovi kultúrpolitika előtti kényszerű behódolás élvezhető terméke a 7., a többi meghallgatásához nagy lelki erő szükségeltetik. A 3. a zseniális Tüzes angyal c. opera motívumain alapul. Sosztakovicshoz is lelkierő (+segg) szükségeltetik, ráadásul mo.-i elismertségét 2 tényező határozta meg: 1. Tóth Aladár totális értetlenségről tanúskodó kritikája az 1. zongoraverseny hazai bemutatójáról, amellyel kb. Hanslick műbírálatai mellé zárkózott fel, esetleg egy bizonyos Albert Wolff nevű francia képzőművészeti kritikájának nyomába ért (az impresszionisták egyik első tárlatáról írtakkal tette magát halhatatlanná művészkörökben). 2. A kádári időkben afféle a SZU-ból ránk tukmált kulturális termékként fogadták, a kényszerűen udvarias Kodállyal az élen.
*Ugyanakkor Dvořák 3. szimfóniája nagyon kedves és szellemes kis mű, Kocsis vette nagyon helyesen elő, a legnagyobb jóindulattal ajánlhatom figyelmedbe.
Én meghallgattam az említett művet, de totál érdektelennek/dögunalmasnak találtam. Avagy ízlések és pofonok. ;o)
Október 18-án a Pesti Vigadóban lesz egy olyan koncert, amelyen Balassa Sándor egyik izgalmas kettősversenye is felcsendül. A két szólista külföldön él, viszont van egy érdekes kapcsolat közöttük. A kürtművész édesanyja az oboistának anno zenekari szólamismeretet tanított a Zeneakadémián. Legalábis papíron. :)
Itt off, de mégis: mezzon most sugározzák (Párizs, 2019) a The four concertos by György Ligeti c. koncertet (zg, hegedű, cselló, kürt)= egyet fizet, négyet kap. Pesten mikor lehetne koncertet ezzel a műsorral kitűzni? Megjegyzem, a szomszéd szobából hallgatva: elég combos szellemi kirándulás, így egyben.
PS Ligeti fentieken kívül írt még egy fuvola-oboa kettősversenyt és még itthon egy Concert românesc c. zenekari Concertót is, utóbbi volt Kimernyában talán nem túl régen.
A zelmúlt 17 évben is azt hiszem: status idem. Szétszálazva: évadokat, műsorokat nem a zenekari tagok tervezik, ők tehát ártatlanok ... legfeljebb örülnek, ahogy írod. Terem: van. Ferencsik: lehet, hogy nem szerette, de Bruckner tudtommal őelőtte sem hasított túlzottan nálunk, ellentétben "párjával", Mahlerrel.A 60-70-es években sok Bruckneres koncert volt, nagy (vendég)karmesterekkel is, olykor neves vendégzenekarral. Legtöbbször a 4. és 7. volt műsoron. Ellenben a 20. szd. első felében alig volt Bruckneres koncert! Mint Kimernyás, elég gyakran találkozom -foszlányokban- Brucknerrel, van, amikor övé a zene, van, amikor nem, de így is, úgy is sokszor belehallgatok tételekbe és igaz: sok szép részlet/tétel van köztük. Az az igazság, hogy a kilenc szimfónia több mint kilenc órás játékideje elég rémísztő ... még egyenként is sok. Megjegyzem, más nagy szimfóniagyártókkal -akikkel szintén össze-összefutok rejtvényfejtés okán- hasonlóan mostohán bánik a hiperkonzervatív magyar közönség és (szerintem) ebből adódóan a koncertszervezők,zenekarok: Dvorakkal, Sibelius-szal, Glazunovval, a sokakkal együtt "kilencszimfóniás" Vaughan Williams-szel és másokkal, a két "szovjetről", Prokofjevről és Sosztakovicsról nem is szólva.
ÉLJEN KOVÁCS JÁNOS!!! BABÉRKOSZORÚT ŐSZ FEJÉRE!!!
Ez itt az önismétlés helye:
24 Hangyász | 2003-05-02 18:28:10 | |
Celibidache - akinek sajátos elmélete volt az utórezgésről - kedvenc zeneszerzőjének Brucknert tartotta. Nos, e valóban nagyon nagy karmester Bruckner-interpretációi valóban remekek, akkor is, ha messze lassabbak, mint bármely más előadás. Persze vannak szerzők, ahol a lassú tempó a minőség rovására megy, pl. a Bartók-Concertónál, Beethoven szimfóniáinál, viszont pl. Debussy Ibériájánál az általam hallott legjobb előadás szerintem éppen az övé. Érdemes volna megvizsgálni, mi az akadálya annak, hogy Bruckner Mo.-on mindmáig nem tudott gyökeret verni a hangversenyek alaprepertoárján, amit amúgy a magyar zeneművészet legnagyobb szégyenének tartok. A zenekari tagok lustasága, jaj, csak ne kelljen ilyen hosszút és nehezet megtanulni? Ferencsik ízlése, aki nem kedvelte? A megfelelő méretű hangversenytermek hiánya? Szerencse, hogy először a Fesztiválzenekar, majd a Kocsis Zoltán által újjászervezett ex-ÁHZ legalább évente egyszer felveszi programjára valamelyik szimfóniáját, ami persze nem elég, még ha jól is tudom, Brucknert nem lehet minden nap hallgatni. Egyszerűen fel kell készülni a hallgatására lélekben. |
A "keskeny" ;-) tomegek = atlagos komolyzenei hgv. latogatok sem tolonganak Brucknerert.
Most hogy van ez? Kovácson kívül más már nem is dolgozik?
Kovács a múlt héten a "saját" zenekarával kénytelen volt Cura nem-jövetele miatt a második rész műsorát megváltoztatni. Ugyanakkor a szintén nagy létszámot követelő Rómeó és Júlia, ill. Don Quijote maradt.
A széles tömegek sekélyes ízlésének ismeretében sajnos így van.
A belinkelt oldal szerint "pozitív koronavírus tesztje miatt nem tud Magyarországra utazni,..." és a hír valszeg így igaz.
Erről lehet szó, de nem okvetlenül negatív értelemben. Az Eroica (ha!) kevesebb próbával eljátszható, az csökkenti a kontaktveszélyt. Hasonlóképpen a kisebb létszám, főleg ha kisegítők is mentek volna a Brucknerre. Az a határozott érzésem van, hogy nem a csütörtöki koncert az utolsó, aminek a műsora változik ... és akkor még örülni lehet -már ha itt örömről egyáltalán beszélni lehet és ha ez jó- hogy még vannak előadások, koncertek.
Nagy tolongás azért nem valószínű ;-)
köszönöm a válaszokat.
Akármilyen remekmű is, az ecceri zenehallgató betelik vele. Vigaszként elmondom, hogy én a Schumann-zongoraversennyel, ill. a Mahler/2-vel jártam így pár évvel korábban.
Ráadásul Kovács János közismert Bruckner-imádó. :O(((
Ismétlem: Gyáva megfutamodás/kapituláció, de a nézőpont függvényében eltúlzott hisztéria is.
Nem hiszem, hogy én lennék Mo. egyetlen Bruckner-rajongója. Ismétlem: A szokásos magyar trehányság. Kocsis, de még Hamar uralma alatt sem vetemedhettek volna ilyesmire.
KJ évekkel ezelőtt vezényelte már a Bruckner /9-et. Sajnos a jelen esetben szerintem érvényesül a nincsen macska, cincognak az egerek esete. Azaz a zenészek a szokásos magyar trehányságból kijárták, hogy ne a ritkán játszott és nagyon nehéz darab helyett egy alaprepertoárhoz tartozó remekművet adjanak elő, amely Kántor Uram hattyúdalához képest jóval kisebb apparátust is igényel.
háromszor hallottam Beethoven 3. szimfóniáját egy éven belül, így nekem rossz hír.
Vengerov elutazott Magyarországra, itt lett pozitív, esetleg utazni se tudott a korlátozások miatt? mi az igazság?
Most olvasom, hogy Vengerov covid-tesztje pozitív lett, azért nem jön. Valszeg "biztonsági" koncertre álltak át, ha már így alakult. A közönség -ismerve Bruckner itthoni ismertségét azaz ismeretlenségét- aligha bánkódik túlzottan.
Nem értem, hogy miért kell változtatni a műsoron a Nemzeti Filharmonikusok esetén, Brucker 9. helyett Beethoven 3. lesz csütörtökön. A beugró Kovács János azt is vezényelhetné.
Most, hogy így rákérdezett, utánanéztem a fesztivál honlapján. A hallásvédő mellett az is meghatározó élményem a koncerttel kapcsolatban, hogy egy alkalommal felismertem Vilde Frang fellépő ruháját a Ferihegyi repülőtér egyik butikjában. Még el is beszélgettem erről az eladóval.
Műsorra emlékszik még? :-)
Nem az ütősökhöz tartozik. Annak idején a koncert alatt bőven volt módom megfigyelni a zsöllye első soraiból. A koncert másik száma alatt a rezesek előtt ülő sorban a zenészek feje körül ilyen "izék" voltak. Itt nincs használatban, csak ott maradt az állvány ezzel a bizonyos tárggyal.
Nem tudom, mi az, de a két fagottos közt nemigen látok elég helyet ahhoz, hogy egy további fagottos elférne ott. Talán az ütős szekcióhoz tartozó valami. Azt mondanám, látva Harding maestro vehemens mozdulatait, hogy tőle véd meg valakit :-) Ha már vehemencia: sok éve egy karmester - meg nem nevezem- olyan hévvel vezényelt, hogy a pálcájával felborította a saját kottaállványát, ami meglehetős robajjal egyenesen a koncertmester ölében kötött ki. Nem kellett leállni...
Nem járvánnyal kapcsolatos, csak a plexifalról jutott eszembe. A Svéd Rádiózenekar fellépésén évekkel ezelőtt láttam valamit, amiről azt gondoltam, hogy a zenészek fülét védi. Az adott szék háta mögött egy állványon volt egy félköríves fekete bőrrel bevont párna (kicsit olyan, mintha fejtámasz vagy rúdra rögzített alvópárna lenne). Nem találtam olyan képet a koncertről, ahol ez az eszköz használat közben lenne látható. A mellékelt cikkben a 15. képen az üstdob előtt, a két fagott között kivehető egy ilyen darab, amit a színpad átrendezésekor nem vittek el. https://www.bresciaoggi.it/home/spettacoli/harding-firmaun-trionfo-1.3934269
A plexifal-projektet tovább lehetne fejleszteni. Úgy tudom, a zenekari vonósok -vagy egy részük- régi sérelme, hogy a mögöttük elhelyezkedő rézfúvósok miatt idővel valamilyen mértékű halláskárosodást szenvednek el. Valószínűleg ilyen plexifalat álmodhatnak maguk mögé, ami valamennyire felfogná a fülükbe áradó erős zajt. A szokásosan megemelt pódiumon ülő fúvósok hangzását és a karmesterre rálátását ez a plexifal nem zavarná. A fúvósok nem egymásra fújnak és veszélyesek, hanem az előttük ülő zenésztársaikra.
a BFZ is változtatott: idág csak a bejövetelnél viseltek maszkot az új évad azon a két koncertjén, amit én is láttam, de szombaton a két -tenor és kürt- szólista is abban jött be, a koncert alatt csak rajtuk és a fúvósokon nem volt maszk.
A MÁV Zenekar koncertjén a zenészek felén volt egy hete.
Az M5 is közvetítette este 9-től. Jó koncert volt, de ilyet még nem láttam: a fúvósokat plexifal választotta el egymástól. (Maszk a vonósokon már a BFZ legutóbbi koncertjén is volt.)
A Bartókon élőben lehetett hallgatni.
"Műsorváltozás 2020. október 1.
Sajnálattal értesítjük kedves közönségünket, hogy José Cura művész úr a bevezetett utazási korlátozások miatt kénytelen volt lemondani szereplését jövő heti, 2020. október 1-jén tartandó koncertünkön. Művész úr és a Magyar Rádió Művészeti Együttesei rendkívül sajnálják a kialakult helyzetet.
Október 1-jén a “Nagy szerelmek, magányos hősök” című koncertünk első fele változatlan marad, elhangzik Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziája, valamint Richard Strauss Don Quixote című zenekari műve. Szünet utáni műsorunk: Dvořák: 9. szimfónia, e-moll, „Az Újvilágból”, op. 95. Vezényel: Kovács János. A koncerten közreműködik: Máté Győző (brácsa), Amirás Árpád (gordonka) valamint a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara. Szíves megértésüket köszönjük!" Forrás itt...nem tudom, megtartották-e.
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának mai koncertje miért nincs rajta a Müpa honlapján?
4747
kár, hogy nem volt felirat a szombati BFZ koncerten (Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra). Andrew Staples, a tenor most is kiváló volt különben, 2 hete a Dal a Földrőlt énekelte.
Müpart Classic
2020.09.23 21:00 - 23:20 M5 (HD)
magyar,2016 |
|
Dmitrij Hvorosztovszkij áriaestje |
|
„A New York-i Metropolitan Opera ünnepelt sztárja áriaestjén az orosz és az olasz operarepertoár legnagyobb bariton szerepeiből válogatott műsorral érkezett, melyet a magyar közönség is hatalmas ovációval köszönt meg.” |
Ez már beszéd! Mondjuk együtt a szemébe. Én is csatlakozom.
Álljon le a COVID!
Nem vagy egyedül! Akkor infézkedj! Állítsd le a COVIDot!
Nem vagy egyedül! Akkor infézkedj! Állítsd le a COVIDot!
Elegem van az egészből. Sajnálom.
Ne csináld!
A lányom tudna mesélni! Már egészen komoly maszkban és plexipajzsban operálnak! Nem is fog egy ideig hazajönni.
Lemondták -kórussal együtt- a szep. 10-ei berlini Musikfest-koncertet is. Honlapjuk szerint "házi" = római koncerteket tartanak.
Nem. Elővigyázatosság.
Csak a zenekar tagjait védik az esetleges fertőzéstől!
Ha a zenekar mondta le, akkor is gyáva megfutamodás.
Meg kell nézni a Müpa többi előadását, akkor kiderül, hogy a Müpa kezdeményezte-e - mert akkor mnden előadást törölnek - vagy az olasz zenekar mondta-e le. Sajnos én is így jártam, de tényleg egy-két kattintással lehet visszaigényelni a bérlet-hányadot.