Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Magyar Rádió Művészeti Együttesei
ELINDULT A BÉRLETÉRTÉKESÍTÉS A 2020/2021-ES KONCERTÉVADRA
Hat bérletet hirdetnek a Magyar Rádió Művészeti Együttesei (MRME) a 2020/21-as évadra. A koncerteknek a Zeneakadémia, a Müpa, a Mátyás-templom és a Pesti Vigadó ad otthont.
Vásáry Tamás legújabb koncertsorozatában Wolfgang Amadeus Mozart életművét helyezi középpontba. Több nyitány és szimfónia mellett elhangzik a Requiem, és a G-dúr zongoraverseny is.
A Mátyás-templomi barokk utazások során eljutunk Párizsba, Londonba és Drezdába, Marc-Antoine Charpentier, Henry Purcell és Jan Dismas Zelenka művein keresztül.
A következő koncertévadban ünnepli alapításának 70. évfordulóját a Magyar Rádió Énekkara. Ebből az alkalomból két bérletben is az Énekkar játssza a főszerepet: a Sapszon-bérletben az énekkari irodalom emblematikus alkotásai szólalnak meg olyan nagyszerű külföldi vendégkarmesterek vezetésével, mint Peter Dijkstra és Martina Batič. Az Énekkar másik bérletsorozata az alapítás 70. és Liszt Ferenc születésének 210. évfordulóját ünnepli: megszólal a teljes Krisztus oratórium három részben és a Koronázási mise Vashegyi György vezényletével.
Nyilvánítsák őket focicsapatnak. A magyar bürokraták műveltségi szintjének felületes ismeretében simán elhiszik, hogy az Accademia di Santa Cecilia a felcsúti sikergyár pénznyelde olasz testvérintézménye.
Ez érdekes, nekünk a bérlet mellett csak a Szörényi 75-re volt 3 db jegyünk, ebből 1-et küldtek el utalvány formában. Szóval amikor megláttam ezt, nagyon kiakadtam, írtam levelet az Operaháznak, hogy a másik 2 jegyet is kérem utalvány formában. Ekkor elküldték utólag. Nem tudom mi lehetetett ennek az oka. Talán azt várták, hogy adományozzam az Operaháznak? Mindegy, most van egész sok utalványom, majd elköltöm. A nyugdíjas és az előző évben bérletes, az tényleg kap 15% vagy passz mennyi kedvezményt, ha jegyet vásárol?
A készpénzért vásárolt jegyeim árát - mind a kilenc elmaradt előadásét - visszatéritette az Opera, a számlámra átutalta.
Ugyanúgy kezdem mint 4705-öt: lehetséges ... de akkor még inkább rosszall(hat)om, hogy az Opera nem téríti vissza a 2019/20-ban elmaradt előadásainak a nézőknél ragadt jegyeit. Ugyan mire, mikorra vehetünk az utalványból jegyet? Hitelezni nem színházjegy-tulajdonosok szoktak, hanem bankok. Például -ha szükséges- színháznak. Ha MÁO annyira forráshiányos, hogy éves -nagyrészt közpénzből fedezett- ki tudja, hány milliárdos költségvetésébe nem fér bele a porosodó tavalyi jegyek árának visszatérítése, akkor vegyen fel hitelt. Vannak baráti bankok, ahol minden bizonnyal sikerrel kopogtathatnak hitelért ... akár két Tatjána-néni levél között.
Igen, olvasom. Én mindig azt állítottam, hogy a Müpa egy közönségbarát intézmény. De tudtommal, ha nem tévedek, az Opera is csak a szeptemberi, és nem túl sok előadásának jegyeit árulja.
Gróf Széchényi Ferenc
Ma: 19.00 - 21.00 https://zeneakademia.hu/mindenprogram/2020-08-31-hangverseny-grof-szechenyi-ferenc-halalanak-200-evfordulojara-9586
Kedves E.D.!
Ezt a bejegyzésedet - benne a linkelt margitszigeti két Bánk-bán kritikával (a második a főpróbán látottakról) - átviszem a vonatkozó Bánk bán-topicba.
Egy kritika Vidnyánszky Attila margitszigeti Bánk bánjáról ...
... és egy másik hosszú írás arról, ő miért nem ír kritikát a produkcióról és "miért akart öncenzúrát gyakorolni":
Ritkán tipródom azon, hogy egy előadásról legyen-e beszámoló vagy sem. Hét és fél év alatt ez a 2791. posztom (ez kb. 2500 előadás-leírást jelent), és elmondhatom, hogy nincs tíznél több olyan, amelyiket megnéztem, de mégsem írtam róla. Amikor a nem mellett döntök, akkor 99%-ban arról van szó, hogy egy általam nagyon szeretett társulat/alkotó/szereplő vegyes benyomást tesz, és nem érzek vágyat arra, hogy velük kapcsolatban lebeszélőt írjak. Olyan előadásra, amelyikről nem feltételezem, hogy találni fogok benne elég anyagot egy ajánlóra, oda se megyek – ez alapelvem. Azért nem megyek, hogy elmondhassam, „lám, igazam volt, ez tényleg nem működik”.
Lehetséges, de az már nem biztos, hogy a Zembernek túl sok kedve lesz-marad egy valszeg zsúfolt koncertterembe beülni. Itt kell kifejeznem nagyrabecsülésemet a MüPa felé, ahol felelősségteljesen és nagyvonalúan úgy döntöttek, hogy (ld. 4699) a nézők "belépőjüket kivételesen az erre a célra korábban kialakított online felületen az előadás napjáig visszaválthatják." Riszpekt MüPa! (Kedves Lujza! Olvasod ezt, ugye?)
És itt kell kifejeznem mélységes rosszallásomat az Operaház irányában, ahol gőzerővel folyik a jegyárusítás -nem tudom, milyen feltételekkel új járvány esetére- de a tavaly elmaradt előadások jegyeinek visszaváltásáról szó sincs. Sőt, az első időkben emlékezetem szerint még online "jegycserét voucherre" sem ajánlották fel. A hoppon maradt jegytulajdonosok csak egy Hajós u.-i irodába (külföldről, vidékről is!) elfáradva tehették volna ezt meg. S teszi mindezt nem egy hónapról-hónapra megélő (ha megélő) társulat, hanem "az ország legnagyobb színháza", a "világ egyik legnagyobb operaháza", a számolatlan milliárdokkal agyontömött Magyar Állami Operaház. No riszpekt Operaház!
A foci-döntőt az ügyben illetékes - bocs, nem tudom, hogy FIFA vagy melyik, ezért lehet rám neheztelni - nk szervezettel kell egyeztetni, mert ugye a külföldi szurkoló be akar jönni, és az egy kivételezett kaszt!
Várd ki a végét, egyáltalán nem biztos, hogy nem engedig be a művészeket az országba. Lesznek kivételek, mint ahogyan azt a foci-döntő kapcsán magad is láthatod.
Mindezek ellenére a határzár miatt egyetlen őszi (bérletes) koncertemnek máris lőttek...a foci Szuperkupa-döntőre viszont mehetnék. Ott úgy látszik, nincs (???) vírusveszély.
Operarészletekből ad szabadtéri koncertet a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
2020.08.26. 11:50
Az Erkel Ferenc által alapított zenekart Farkas Róbert vezényli a Várkert Bazárban.
Az augusztus 30-án este 7 órára meghirdetett szabadtéri koncert igazi kuriózum, mivel a Várkert Bazár történelmi falai között korábban még nem lépett fel szimfonikus zenekar. „A historikus helyszín udvara kiváló akusztikai adottságokkal bír, így méltó helyszíne a klasszikus zenének” – olvasható az eseményt beharangozó közleményben.
A Zenélő Budapest évadát záró eseményen operarészletek hangoznak el a Sevillai borbély nyitányától a Carmen szvitjéig. A koncerten felcsendül Bizet-től Az arles-i lány szvit, Mendelssohn Szentivánéji álom Scherzója és a csárdás Erkel Ferenc Bánk bánjából.
Az est során a fiatal dirigens, Farkas Róbert vezényli a zenekart, akinek a karrierje az International Lovro von Matacic verseny harmadik helyezésének, valamint az Opera Award és a Croatian Composer's Society különdíjának elnyerésével indult, mára pedig Európa legrangosabb együttesei invitálják vendégszereplésre.
|
|||||
|
A Müpa újra kinyitja kapuit, fokozottan ügyelve a nézők és művészek biztonságára
Müpa.hu - 2020. augusztus 24.
Örömmel értesítjük kedves nézőinket, hogy augusztus 28-án a New Orleans Swingfesztivállal elkezdődik a Müpa 2020/21-es évada. Intézményünk 5 hónap után nyit újra, amit gondos előkészületek előznek meg, hiszen számunkra nézőink és művészeink biztonsága a legfontosabb.
Annak érdekében, hogy látogatóink a lehető legnagyobb biztonságban és felszabadultan élvezhessék az előadásokat, az egészségügyi, szakmai ajánlások, a témában végzett saját kutatásunk, illetve hazai és nemzetközi partnerintézményeink jól működő gyakorlatai mentén speciális egészségügyi előírásokat vezetünk be. A Müpa napközben nem látogatható – kivéve azok számára, akik a Ludwig Múzeumba érkeznek –, a nagyközönség számára az épület a koncertek kezdete előtt másfél órával nyit ki, és az előadások után egy órával zár be.
A Müpába csak lázmérés után lehet majd belépni: a bejáratnál kézi hőmérővel mérjük majd az érkezők testhőmérsékletét. Emellett kiemelt figyelmet fordítunk az épület takarítására, különös tekintettel a mosdók, pultok, kilincsek és egyéb felületek fertőtlenítésére és a nézőterek átszellőztetésére, emellett érintésmentes kézfertőtlenítők segítik a védekezést.
A Müpa épületének teljes területén – így a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban is – kötelező maszkot viselni úgy, hogy az orrot és szájat is takarja, sorban álláskor pedig kötelező a 1,5 méteres távolság betartása. Ha a biztonsági intézkedések miatt esetleg lassulna a bejutás, az előadás csak akkor kezdődik meg, amikor a sorban állók is elfoglalták a helyüket, ugyanakkor arra kérjük látogatóinkat, hogy a szokottnál korábban érkezzenek a rendezvényekre.
Amennyiben influenzaszerű tüneteket észlelnének magukon, illetve fennáll a vírusfertőzés gyanúja, arra kérjük kedves nézőinket, hogy ne látogassanak el a Müpába, mielőbbi gyógyulásuk érdekében maradjanak otthon, jegyüket pedig adják át másnak. Ha erre nem lenne módjuk, belépőjüket kivételesen az erre a célra korábban kialakított online felületen az előadás napjáig visszaválthatják.
A Nemzeti Énekkar koncertje az Avilai Szent Teréz Templomban
2020. augusztus 19., szerda, 20.00-tól
1065 Budapest, Pethő Sándor u. 2.
1. Liszt Ferenc: Krisztus – részletek
(Nyolc boldogság, Pater noster, Tu es Petrus)
Borka Ákos (bariton)
2. Kodály Zoltán: Missa brevis
Széll Cecília, Szalai Ágnes (szoprán) / Derzsi-Pap Enikő (mezzoszoprán) / Müller Beáta (alt ) / Varga Donát (tenor) / Cserményi Zsombor (bariton)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Pálúr János - orgona
Vezényel: Somos Csaba
2020. augusztus 16., vasárnap, 19:00
Benczúr Ház Kulturális Központ és Benczúr Kerti Esték szervezésében
Népszerű dallamok a Benczúr Kertben - „Népszerű dallamok a fák alatt” - HORTI LILLA (szoprán) és LUSINE SAHAKYAN (mezzoszoprán) dal-és áriaestje, zongorán közreműködik Laufer Szilvia.
Ezt a műsorkínálatot több internetes portál közzétette. Így amikor elolvastam, vonzott a lehetőség, hogy a Benczúr-palota kertjében én is ott legyek ezen a romantikus dallamvilágot ígérő ének-zenei eseményen, mégpedig több okból:
Először is: minden, ami francia vonatkozású – különösen a kultúra terén -, érdekel, a szívemhez közel áll, és mondhatni rajongok értük.
Másodszor: felcsillant a szemem, mikor olvastam, hogy két fiatal – általam kedvelt - énekművész ad koncertet, akiknek előadó-művészetét pár éve követem-kísérem, és most újra kíváncsi voltam rájuk, várva, mivel fognak „meglepni”.
Harmadszor: maga a program-összeállítás, mely népszerű opera-, operett- és musical részletekkel kecsegtetett, az előzetesen közreadott címekkel.
Azt sajnáltam, hogy az énekhez nem zenekari kíséret járul, de a zongorát is elfogadom, hiszen egy jó korrepetitor művész akár egy zenekari hangzást is képes produkálni a hangszerén, van erre több példa, és már sok jót olvastam az esten fellépő fiatal, tehetséges zongoraművésznőről.
Műsor:
Offenbach: Hoffmann meséi – Barcarola (duett)
Schubert: Esz-dúr Impromptu op.90, no. 2
Offenbach: Hoffmann meséi - Antónia áriája
Bizet: Carmen - Carmen áriája
Gounod: Faust - Margit áriája
Saint-Saëns: Sámson és Delila - Delila csók ária
Chopin: a-moll mazurka op.49, no.1
Offenbach: Kékszakáll – Boulotte dala
Lehár Ferenc: A víg özvegy – Hanna Vilja-dala
Richard Rodgers - Oscar Hammerstein II: Carousel - Carrie Pipperidge dala
Satie: La Díva de l'Empire (kuplé)
Delibes: Lakmé – Virág-duett
Ráadás:
Zerkovitz Béla: „Bukj el szoknya”
Amikor megérkeztem a Benczúr utcai „kultúrpalotába” egyből konstatáltam, a kerti, madárfüttyös hangulatból semmi nem lesz, az időjárás kiszámíthatatlansága miatt a benti díszterembe tették át a koncert helyszínét – amit utólag jó döntésnek tartok azért is, mert az akusztika vélhetően itt jobban érvényesült, nem fújhatta el az énekhangokat a mégoly langyos szellő sem…
Beszámolóm elején pár mondatban a fellépő művészekről.
Horti Lilla Marton Éva és Virág Emese tanítványa volt a Zeneakadémia opera szakán, számos versenyt nyert, például az 22. Nemzetközi Ferruccio Tagliavini Énekversenyt, valamint a legjobb szopránnak járó Joan Sutherland díjat is ő kapta. A fiatal énekesnő tehetségét számos díjjal, kitüntetéssel ismerték már el.
Horti Lillát legelőször még mint végzős növendéket ismertem meg és egyből beleszerettem szép színű szopránjába, felfigyelhettem muzikalitására, tehetségére, tudására:
- A Széchényi–Liszt barátság dalokban II. - 2016. november 29., a Magyar Rádió Márványterme. Ezt írtam Róla akkor itt a fórumon (ide is kiírom):
„A dalest legnehezebb, legigényesebb, komoly énektechnikai tudást igénylő Liszt- és a Széchényi Imre- dalokat fölényes ének- és zeneismeret birtokában abszolválta (kotta nélkül), bemutatva ragyogó, biztosan vivő szopránját, mely minden regiszterben szinte kiforrott, és megcsillogtatta azokat az énektechnikai eszközeit is, melyek révén bámulatos hatást tud elérni a más-más énekstílust igénylő előadásával, hogy a kifejezés szolgálatába állítja meglévő eszköztára gazdagságát. Ezekkel már most biztos sikerre viszi az előadandó akár dalokat, melyeket tegnap este is magával hozott és elénekelt nekünk, ahogyan dicséretes teljesítményt nyújtott a tavalyi operavizsgán is, és nemrég a II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjében elért sikere sem elhallgatni való: az egyetlen magyar versenyző, Horti Lilla a II. díjat érdemelte ki! Már megismerve a tehetsége kibontakozását, talán nem merészség kijelenti, Horti Lillát nagy szoprán ígéretnek tartom, és ezt a megelőlegezett bizalmat beléhelyezem: a benne meglévő kedvező adottságokra és képességekre alapozva és kiaknázva, a jövőben kamatoztatni akár már az operaszínpadokon is megkísérli, amit nemsokára bizonyíthat is az Operaházban, márciusban a Pikk dáma Mása szerepében való bemutatkozásával."
- 2016. december 7. - Egy zártkörűnek meghirdetett eseményen is részt vettem ugyanott (Solti Terem), ahol újra felfigyelhettem a fiatal szoprán kisugárzó énekművészetére: a Magyar Szent István Rend 2016. évi kitüntetettjeinek (Marton Éva operaénekes, egyetemi tanár és Makkai Ádám költő, műfordító, nyelvész) köszöntése alkalmából szervezett ünnepségen.
- Azóta Horti Lilla elkezdte az operai karrierjét is felépíteni: láthattam az Erkel Színházban a Pikk Dámából Mása-, a Cosi van tutte-ből Fiordiligi- Bohéméletből Mimi-, A denevérből Rosalinda- vagy Porgy és Bess-ből Bess-szerepében. Szegeden Nedda volt A bajazzókban. Mindegyikben igen figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, úgyhogy kíváncsian várom idén ősztől az újabb szerepeiben való bemutatkozásait is!
Érdemes elolvasni a vele készült Figaro-interjút: "Erre a pályára születtem"
A tegnap esti koncerten Horti Lilla több „arcát” is felvillantotta: az előadott Antónia-, Margit- , Glawari Hanna-áriái a technikai tudás, kifejező-készség, érzelmi átélés, színészi eszköztára meglétéről tanúskodnak, szinte fel sem tűnt, hogy a más-más szerepbe való átlényegülést, milyen magabiztosan megoldja, hogy a komolyság, az átszellemültség, de a természetes vidámság, jókedv is (ilyen volt Sati remek kupléjának előadása is) mennyire jelen van a lírai szopránjában, amit érvényre juttat éneke alatt. Horti Lilla bár még csak a művészi, operai pályája elején tart, de látni-hallani tőle ezúttal is, hogy igen jó és „kontrollált” úton halad a továbblépésekért, az elérendő célok megvalósításáért. A koncert közönségsikere jelezte a művésznek, hogy ráadást várunk: bekonferálta a meglepetést, mondván, nem mindenki ismeri, de meglátjuk, milyen remek, mókás dalt fogunk tőle hallani: következett a „Bukj el szoknya” – én ismertem a rádióból is – Zerkovitz Bélától Molnár Ferenc Doktor úr című darabjának megzenésítése. Hallottam többek között Lehoczky Zsuzsától is, de ilyen „profin” előadott, szórakoztató módon, oldott és „laza” komika-mórikáló stílusban még senkitől sem. Tényleg, Horti Lilla már most úgy tűnik biztos, felívelő énekesi pályán mozog, emellett rokonszenves egyénisége, alkata, megjelenése is „rásegíti” őt, hogy hatni tud a ráhangolódó közönségére.
Lusine Sahakyan mezzoszoprán énekművészről tudni lehet, hogy Lukács Gyöngyi operaénekes leánya. A fiatal szopránt korábban mindössze egy operett szerepében láttam vendégként bemutatkozni, meg egy-két koncerten operaáriákat hallottam tőle. Ennyi. Ezért is örömmel töltött el, hogy most lehetőségem nyílt őt megint látni, egy ígéretes tematikájú koncerten, ahol duettekben is hallhatom. Sahakyan az egyik interjújában mesélte, hogy a konzervatórium után következett - némi szegedi kitérővel - a Zeneakadémia. Pászthy Júliánál kezdett, akitől rengeteget tanult a jó technikáról, de ahogy dúsabb lett a hangja, váltania kellett, így Marton Évánál folytatta tanulmányait, és 2016-ban szerzett diplomát. Áriavizsgáján nemcsak Delilát, hanem a Don Carlos Erzsébetét is megkapta és megoldotta, szereti a különleges műveket, és szívesen szerepel musicalekben, operettekben. Miután végzett a Zeneművészeti Egyetemen, sok kisebb produkcióban vett részt, például Juliskát játszotta el a Jancsi és Juliskában, de modern operákban is kapott kis szerepeket.
Tehát, Lusine Sahakyant először 2018 februárjában, az Operettszínház új, „Kékszakáll” -produkciójában fedeztem fel magamnak igazán; Székely Kriszta modern rendezésében egy takarító lányként ismerjük meg őt Boulotte alakítójaként, Offenbach legendás operettjének női főszerepében (a második szereposztásból). Bevallom, megjelenésével, lényével, mély zengésű szopránjával, karakterével, lendületes, szókimondó, sokmozgásos vicces játékával, melyben énekelni, táncolni, prózát mondani is tudni kell, drámai és bohózati szituációban elhihetően játszani, egyből levett a lábamról. Tehát nem csak mint operaénekes, aki operettet énekel, hanem színészi képességeivel is, elsöprő sikert aratott.
Lusine Sahakyan egészen természetesen azonosult ezzel a szereppel, majd másfél évvel később találkoztam vele újra az Erkel Színházban, amikor 2019.október 27-én, a Budapesti Operabarátok Egyesülete Klubdélutánján énekelt a meghívott LUKÁCS GYÖNGYI, ALEXANDRU AGACHE, EMMA SAHAKYAN énekművész-család tagjaként, és beszélgettek Fülöp Attila mikrofonja előtt. A nagyszerű áriakoncerten ezúttal a másik, drámai vénáját juttatta érvényre a Carmen két áriájával, valamint Sámson és Delila bosszúáriájával. Akkor tudatosult bennem, hogy nemcsak Boulotte-karaktere bújik meg benne, hanem drámai kifejezőereje is jelentős
És most itt, a Benczúr-palotabeli esten annak örvendhettem, hogy műsorában jelen volt a komoly és a vidám vonal, mely fényes bizonyítékát adta, hogy egy rendkívül muzikális és Horti Lillához hasonlóan, szerepeibe átlényegülő képességekkel rendelkező fiatal énekművész, aki előtt ugyancsak szép jövő áll – ha tovább fejleszti technikai, kifejezőkészségeit, nem különben, ha jól menedzselik. Lusine alakjához, karakteréhez, tudásához jól illeszkedtek a műsorán szereplő énekszámok: ezúttal is énekelte Bizet operájából a Habanerát, a Saint-Saëns-operából ezúttal a Csók-áriát hallottuk tőle. De nem maradhatott ki a másik, könnyedebb, talán előzőeknél is összetettebb és technikásabb énekes-feladat: az említett Offenbach-operettből Boulotte dala („No lám, az ifjúság sem tudja, amíg ifjú és remél” – Romhányi József fordításában). És egy igen karakteres, igényes előadású musical- dallal is meglepett bennünket: az általam eddig nem ismert „Carousel”-ből Carrie Pipperidge dalával „lehengerelt” bennünket.
Az énekkoncertet két duett fogta keretbe: „Barcarola”, „Virág-duett” – Horti Lilla és Lusine Sahakyan jól kiegészítették egymást, a szoprán és a mezzoszoprán jól választották meg e két ismert kettőst is, az utóbbi duett utolsó énekhangjai már eltávozójukban, a szomszéd teremből csendültek ki - igen hatásosra sikeredve! Köszönet nekik és a zongoránál a nagyszerűen – önálló darabokban is - játszó Laufer Szilviának, a kapott szép zenei élményekért!
2020.08.06. Operavilag.net
Piotr Beczała és Rost Andrea gálakoncertje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
KONDOR KATA írása a július 17-i hangversenyről
Ezzel szemben nekem az Ö1 közvetítette Stuart Maria ( Donizetti) repített vissza abba az időbe,amikor még éltem része volt az opera.Sőt ezen a z előadáson magam is ott voltam ,mert két akkori nagy kedvencem Gruberova és Agnes Baltsa énekelte a főszerepeket.Gruberovát akkor már vagy 15 ször hallottam élőben Baltsa szintén sokadik alkalommal bűvölt el. akkor. és tegnap este.Gruberova tökéletesen énekelt ,de kifejezőereje még nem volt azokban a magaslatoban ahova később jutott,amikor énekével a lelkekig hatoltBaltsa ennyi év után kevésbé tetszett,Mint anno.De ez van változik az emberÉrdekes ,hogy anno a mű is jobban megfogott.Lehet először hallottam és remek előadásbanAzórta volt hozzá jó néhányszer szerencsém,meg Patane is felvette hasonló szepeoposztással a művet
Számomra is a leggyengébb "láncszem" a Figarót éneklő vendégbariton, az olasz Caoduro volt. Hangja kevés, az is inkább tenor-színezetű, semmi átütőerő, szürke, jellegtelen megformálás. A Rosinát alakító mezzoszoprán, Stroppa megnyerően "hozta" karakterét, vokális problémát főleg az énekelt középhangok terén érzékeltem nála, mert különben biztosan és szépen énekelt. Nekem is az a véleményem, hogy a remekül helytállt "mieink" (Horváth István, Kiss András, Palerdi András, Geiger Lajos, Farkasréti Mária) mellé szerencsésebb lett volna az említett két szerepet is az Opera kiváló művészeinek előadásában élveznünk. Örültem Cser Ádám karmester bemutatkozásának az operazenekar élén itt a Szigeten - előzetesen Kocsár Balázs főzeneigazgató neve volt meghirdetve; teljes szereposztást nem kaptunk, sokan csak találgatták, kik az előadás szereplői, közreműködői. (Nem mindenki tájékozódik online az internetről.) "A sevillai borbély" mindazonáltal egy kellemes nyáresti program volt, átadva magunkat a Margitsziget és Rossini zenéje varázsának. Ma este még egy "próbálkozást" lehet tenni, "ismerkedni" a nevezett énekművészek produkciójával, aztán ősztől már talán az Erkel Színházban láthatjuk sok év után újra színpadon e vígoperát.
Ezek nem sztárok, hanem középszer még Olaszországban is.
Szubjektív beszámolóm a pénteki Sevillairól:
Elsősorban Annalisa Stroppa, valamint Horváth István miatt váltottam jegyet. Stroppát, a magyar közönség többségétől eltérően, már ismertem a színpadról: 5 éve Wiesbadenben hallottam beugró Adalgisaként Gruberova mellett, és akkor nagyon elégedett voltam vele. A tegnapi előadás nem igazán igazolta vele kapcsolatos várakozásaimat, szerintem egy elfogadható rutinelőadást kaptunk Stroppától, de az a bizonyos "plusz" (inspiráltság, szuggesztivitás, kisugárzás), ami Wiesbadenben megvolt, itt nem volt érzékelhető. Szép mezzo hang, tud énekelni, játszani, profi - ennyi. Ugyancsak olasz "sztártársát", Giorgio Caoduro-t (Figaro) még ennyire se tudom értékelni. A hangnak nincs igazi "magja", "teste", valahogy kamu az egész.
Viszont a magyar közreműködők igencsak odatették magukat. Érezhető volt rajtuk a karanténból való kiszabadulás eufóriája.
Első helyen Horváth Istvánt (Almaviva) emelném ki, teljesítménye bármely világszínpadon megállná a helyét.
Kiss András (Bartolo) is kiválót nyújtott, fiatalságát sikerült hatásosan elmaszkírozni, talán csak túlságosan atlétikusan ugrált ez az "öregember". De a voce, az szuper.
Nagyot alkottak a maszkmesterek Palerdi András (Basilio) esetében is, és ott is volt hang is bőven, valamint Geiger Lajos (Fiorello) sem szűkölködött hangi erényekben. Farkasréti Mária (Berta) áriája viszont túlságosan öregesre sikeredett - lehet, hogy ez valakinek a "koncepciója" volt (ha igen, nem jó ötlet - én legalábbis kifejezetten szeretem, ha a Berták megcsillogtatják énekesi kvalitásaikat).
Cser Ádám karmester profin összefogta az előadást, bár a nyitányt untam (lehet, hogy csak a hangosítás, amelyhez nem vagyok szokva, volt a ludas). A rendezéssel - amit nem először láttam - nem voltam most kibékülve. A gegekkel itt is, ott is feldobott hagyományos előadás valahogy nem akart összeállni egységes egésszé, tök uncsi volt, sajnos. Lehet, hogy a szabadtéren nem annyira működik, ami a kőszinházban még igen.
Nem világos, hogy miért kell világsztárként beharangozott, valójában átlagos (Stroppa) vagy az alatti (Caoduro) olasz énekeseket felléptetni egy ilyen előadásban. Meg lehetne oldani hazai erőkkel is, jobb minőségben.
Mindezen fanyalgásaim ellenére határozottan pozitív élmény volt számomra ez a karantén utáni első élő operaelőadás.
Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.
„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes
Fidelio.hu - 2020.08.06. 13:55
Kiegészítés
Balatonfüreden a Magyar Állami Operaház Zenekarát Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli a ma esti opera-gálán, a Gyógy téren, 20 órától.
Piotr Beczala és Rost Andrea - gálakoncert
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2020. július 17. 20:00
Jól mondta Rost Andrea egy korábbi nyilatkozatában, hogy bátorság is kellett szezonnyitóként ekkora programot kitűzni; pionírnak lenni szép, de nem könnyű feladat úttörő szerepet vállalni… Határtalan öröm számára, hogy végre újra a színpadra állhat, ahová már nagyon vágyakozott.
Erre célzott a tegnap esti opera-operett gálakoncert kezdete előtt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Bán Teodóra, az intézmény vezetője is, amikor bevezető-köszöntő, érzelmekkel átitatott beszédében utalt egy hosszú időszak „bezártsága” utáni (újra)nyitásra, aki nagy szeretettel köszönte meg mindenkinek, hogy újra együtt lehetünk, örüljünk egymásnak, a fellépő művészeknek, az Opera zenekarának, vezénylő karmesterének, akik a kényszerszünet alatt-után ugyancsak örülnek, hogy újra van munkájuk-feladatuk. Közel egyéves szervezés-egyeztetés előzte meg a gála programjának összeállítását, az arra való felkészülést; a szubjektív, közvetlen hangú, derűt, optimizmust kisugárzó beszédét azzal fejezte be, hogy bár az időjárás esőre álló, de reméli, hogy az égiek kegyesek lesznek hozzánk és maradéktalan ének-zenei élvezetben lesz részünk. Kívánja, hogy továbbra is maradjunk felelősek egymásért, ebben a pangó időszakban tartsuk be az egymás között a szükséges előírásokat, és adjuk most át magunkat hangulatban a következő két órára Verdi, Puccini, Lehár és Kálmán műveiből összeállított gálakoncert műsorának és fogadjuk nagy örömmel a várva várt nemzetközi hírű, kiváló, sztárművészek előadásában a beígért produkciót.
Valóban, nem fogadott csillagfényes éjszaka bennünket, eső után voltunk, kissé várakozni kellett, míg a személyzet szárazra törölte a színpad elejét; mikor megnyitották a nézőteret, minden belépőnek két kis csomagot nyújtottak át, amikben összehajtogatott könnyű, csuklyás esőkabát volt; egyik üléshuzathoz, a másik eső esetére; utóbbi célra használtuk is , mert ugyan nem esett, de a második rész alatt olykor permetcseppek formájában, nem zavaróan, ért bennünket.
Nagy várakozással tekintettem a világhírű lengyel tenorista, Piotr Beczala fellépése elé, mert tudtam, hogy nagy élményben részesít - két évvel ezelőtt a Müpában Annette Dasch és Thomas Hampson partnereként már egy nagysikerű operett-esten („Bécsi, bécsibb – operett”) megörvendeztetett nemes tenorjának zengő, csengő, bársonyosan behízelgő hangján előadott énekszerepeivel, melyhez járul derűs, csibészes-mosolygós lénye, kisugárzó charme-ja, vonzó, elegáns megjelenése. És persze a voce meg kiváló koncentrálóképessége – az is, ahogy könnyedén, szinte minden átmenet nélkül átlényegül operai tenorhősből a klasszikus operett bonvivánjává… Nem csalódtam benne most sem, hozta ismert - „elvárt” - kvalitásait: forrón tapsoltuk a felvértezett művészi tudással felépített-előadott igényes énekszámokat, így Az álarcosbál , az André Chénier vagy a Tosca áriáiban, kettősben, nem különben az operai igényeket támasztó Lehár-operettek, vagy Kálmán Imre Marica grófnőjének jelenetében, amelyekben keringőzni-tudását is felvillanthatta nagyszerű partnernője, Rost Andrea oldalán.
Rost Andrea. Fogalom az ő neve is. Nem kell bemutatni: több évtizede ragyog az opera egén! Szopránjával meghódította a nemzetközi operaszínpadokat, a világ vezető teátrumaiban lépett fel a legnagyobb tenorsztárokkal, Beczalával is régi ismerősök, többször énekeltek együtt. Megjegyzem, Rost Andreán „nem fog az idő” – a Puccini-szerepei közül most a Bohémélet Mimijével, de különösen a Toscából énekelt szerelmi kettősben most is magasra tette a mércét, művészi kifejezőkészsége pályája legszebb időszakát idézte, és a „komoly” operaszerepei után mint operettprimadonna énekhangja ugyanolyan örömmel szárnyalt a halhatatlan melódiák hullámhosszán, mint tenorpartneréé. A közös kettőseikben, különösen a Tosca első felvonásából énekelt „Mario! Mario!” jelenetében izzott a levegő körülötte... énekművészete, az előadott áriák tanúsítják, nem hiába dolgozott meg értük, visszavonultan a karantén magányában, az eredmény bámulatos; ahogy A mosoly országa, A víg özvegy vagy a Csárdáskirálynő szerelmi kettőseiben is, a tenor partnerével, magával ragadják az érzelmei, a biztos énektechnikával, szép lírai, ha kell erőteljes, varázslatos szopránjával, bájával, nagy sikere volt. (Az operettrészletek is eredeti nyelven szólaltak meg; Rost egy-két dalt magyarul énekelte.) Amúgy nagyon összeillő, összeszokott párost alkottak Beczalával, fokozott várakozásunknak mindketten eleget tettek és nagyszerű énekélményekkel ajándékoztak meg bennünket.
De mindehhez - a teljes élményhez - kellett a ragyogóan játszó zenekar játéka is! A Magyar Állami Operaház zenei együttese a kiválóan dirigáló Halász Péter irányításával csodálatos hangzatokat produkált az önálló zenekari számokban is: A szicíliai vecsernye és A denevér nyitányának minden szépségét beszippantottuk, csak úgy mint Puccini ”Preludio sinfonico” zenekari kompozícióját, rám azonban a legnagyobb hatást Lehár Ferenc Arany és ezüst keringőjének pazar előadása gyakorolt, ebben a hatalmas ívű több szakaszos keringőben minden benne van, ami a komponistánkat a klasszikus operett ezüstkora királyának teszi és megkoronázza.
Persze a ráadások sem maradtak el, Lehár és Kálmán között Giordano Fedora és Loewe My Fair Lady egy-egy karakteres áriája is belefért!
Köszönet értük, az esten közreműködő énekművészekért, a zenekarért, karmesterért, a gálaest élményéért, annak létrejöttében minden dicséretet megérdemlő szervezők erőfeszítéséért, munkájáért. Hogy minden ilyen jól sikerült, remekül klappolt. Még a kiváró égi áldást is ideértve!
A két művész mikroportot használt, a hangzás kitűnő volt, ezzel a technikai megoldással a néző csak jól járhatott!
Műsorfüzetet nem kaptunk, csak a szabadtéri színház idei nyári programjának kiadványát vehettük magunkhoz, ám a színpad két oldalán elhelyezett kivetítőkön szöveges tájékoztató ismertette a soron következő előadásszám szerzőjét, műve címét, a felhangzó részlet magyar és eredeti nyelvű, kezdő verssorainak megnevezését. A távolabb ülők számára nagy segítséget jelent a színpad középén, a zenekar mögött elhelyezett hatalmas kivetítő, amely közel hozza a nézőhöz a szereplőket, karmestert... A kamerák felvették a teljes produkciót.
Emlékeimre támaszkodva és otthon utánakeresve, összeállítottam az opera-operett gála teljes műsortartalmát:
I. rész
- Giuseppe Verdi: A szicíliai vecsernye – Nyitány
- Giuseppe Verdi: Az álarcosbál – Riccardo tengerészballadája, I. felv.: „Di’ tu se fedele” (Piotr Beczala)
- Giacomo Puccini: Bohémélet – Mimi áriája, I. felv.: „Si. Mi chiamano Mimi” (Rost Andrea)
- Umberto Giodano: André Chénier – Chénier áriája, IV. felv.:„Come un bel dì di maggio” (Piotr Beczala)
- Giacomo Puccini: Preludio sinfonico
- Giacomo Puccini: Tosca – Tosca imája, II. felv.: „Vissi d’arte” (Rost Andrea)
- Giacomo Puccini: Tosca – Cavaradossi „képáriája”, I. felv.: "Recondita armonia” (Piotr Beczala)
- Giacomo Puccini: Tosca – Tosca és Cavaradossi szerelmi kettőse, I. felv.: „Mario! Mario! – Son qui” (Rost Andrea, Piotr Beczala)
II. rész (az operettdalok is - két kivétellel - eredeti nyelven hangzottak el, itt magyar szöveg kezdősorát ismertetem)
- ifj. Johann Strauss: A denevér – Nyitány
- Lehár Ferenc: A víg özvegy – Vilja-dal „Az otthon hangja visszatér, hadd mondjak el egy szép mesét. Egy tündérlányról szól ekképp, Viljának hívja őt a nép.” (Rost Andrea)
- Lehár Ferenc: Giuditta: Octavio dala, I. felv.:”Barátaim, élni jó! /O signora, o signorina” (Piotr Beczala)
- Lehár Ferenc: A mosoly országa - Szu-Csong és Liza Szív-kettőse, II. felv. „Lótuszvirág! Érted élek csupán! /Szív, hogyan tudsz így tele lenni, mondd!” (Rost Andrea, Piotr Beczala)
- Lehár Ferenc: Arany és ezüst – Keringő
- Kálmán Imre: Marica grófnő – Taszilo dala, I. felv. „Hej, cigány…” (Piotr Beczala)
- Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Szilvia belépője, I. felv.: „Hejja, hejja.../A hegyek között van az én hazám” (Rost Andrea)
- Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Szilvia és Edvin kettőse, II. felv.: „Táncolnék a boldogságtól…/Álom, álom, édes álom…” (Rost Andrea, Piotr Beczala)
Ráadások:
- Lehár Ferenc: Giuditta – Giuditta belépője, I. felv.: „Olyan forró ajkamról a csók” (Rost Andrea)
- Lehár Ferenc: A mosoly országa – Szu-Csong dala, II. felv.: "Vágyom egy nő után” (Piotr Beczala)
- Frederick Loewe: My Fair Lady – Eliza dala: „Ma este táncolnék” (Rost Andrea)
- Umberto Giordano: Fedora – Loris Ipanoff gróf áriája, II. felv. „Amor, ti vieta” (Piotr Beczala)
- Lehár Ferenc: A víg özvegy – Danilo és Hanna szerelmi kettőse, III. felv.: „Ajk az ajkon, nem sóhajtom, jöjj, szeress /Minden vágyam súgom lágyan, csak szeress” (Rost Andrea, Piotr Beczala)
Csak felteszi valaki valahova!
De azt viiszont nagyszerűen.Teljes árú jegyem van,de a koncert egyéb okok miattt kimarad,pedig nagyon vártam!
Lóg az eső lába, a népek alig várták, hogy elmehessenek nyaralni, és ott van a "mi lesz, ha lemondja a járvány miatt" félelem. Egyébként Beczala valóban nagyon jó énekes!
Kezdetben 20%, aztán 30% nyitási kedvezmény, tegnap este már a Ma este színház 50 % (+kezelési költség) kedvezmény...Talán nálunk nem olyan ismert Beczala, nincs semmi botránya, nincs semmi excentrikus viselkedése, "csak" énekel...
https://hu-hu.facebook.com/bnyfesztival/videos/199280068179862/
Piotr Beczala - Budapest
Elég kicsi az érdeklődés a nézőtér befogadásához képest…
Aztán, az eső el ne mossa a koncertet...
https://hu-hu.facebook.com/bnyfesztival/videos/199280068179862/
Piotr Beczala - Budapest
Elég kicsi az érdeklődés a nézőtér befogadásához képest…
Ne ítéljünk előre! Annak idején nem egy igen jó tenorista "került át" az Operett Színházba, mert az akkori MÁO-ba nem fértek be, és ennek köszönhetően nem kevés színvonalas operett előadásra kerülhetett sor. (pl. Baksay Árpád, Oszvald Gyula)
Igaz; és hány meg hány szopránunk kapta meg a lehetőséget Melinda eléneklésére; ki élt vele, és vagy túlélte vagy már a nevére sem emlékezünk: Kolonits és Fischl nevére így vagy úgy mindenki emlékszik és emlékezni fog - Melindájuktól függetlenül is.
Meg kell hallhatni, ne legyünk előítéletesek:)
Ugyanazt a képzést kapta, mint az operaénekesek:)
És ne menjünk messzire, Kolonits Klára is volt az Operettszínház tagja, és volt Melinda is a Bánk bánban.
Talán némi magyarázat a szereposztásra a színlapon szereplő utolsó név: Producer: Dr.Vadász Dániel. Az internet tanúsága, több saját nyilatkozatuk szerint, Dr.Vadász Dániel és Fischl Mónika férj és feleség.
Még arra kellene indokot találni, ami szintén a színlapon szerepel, a következtők szerint: Zenei átirat: Medveczky Szabolcs (!!!???)
Ha volt Bánk bán előadás az elmúlt húsz évben, ami teljesen felesleges merénylet volt az Erkel-opera ellen, akkor ez az. Nem baj: Vinyo a narancsvidék hű napszámosa és szeret rácuppani témákra. Az ember tragédiáját is már nem tom hanyadszorra rendezte meg teljesen feleslegesen, mert az általan 2019 januárjában látott Nemzetis előadás enyhén szólva csak önmagát ismételte és elég gáznak éreztem. Nem baj: hű párt katona, ezért ő kap lehetőséget, és természetesen halmozza a pozíciókaz, mert nehezen dolgozza fel, hogy ezt előtte ne tehtte meg.
Gondolom méltó partnere lesz Molnár Leventének. :((
Az operettprimadonna, Fischl Mónika mint Melinda, a Bánk bánban???
Margitszigeti Szabadtéri Színpad idei nyári programjai közül:
Rost Andrea és Piotr Beczała operaénekesek koncertje nyitja meg július 17-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpad szezonját Budapesten.
A gálaesten Verdi, Puccini, Johann Strauss, Lehár és Kálmán Imre színpadi műveinek népszerű áriái és duettjei szólalnak meg Rost Andrea szoprán és Piotr Beczała tenor előadásában. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Halász Péter, a Magyar Állami Operaház korábbi főzeneigazgatója, a Hamburgi Állami Operaház állandó karmestere vezényli.
Új időpontban, augusztus 7-én és 9-én látható Rossini A sevillai borbély című vígoperája. Rosinát Annalisa Stroppa mezzoszoprán, Figarót Giorgio Caoduro bariton alakítja, a Magyar Állami Operaház zenekarát Kocsár Balázs vezényli.
Augusztus 19-én mutatják be Vidnyánszky Attila rendezésében Erkel Ferenc Bánk bán című operáját. A Cooperával közös bemutató szereposztásában Molnár Levente, Mester Viktória, Fischl Mónika, Kálmándy Mihály, Kováts Kolos és Boncsér Gergely lép színpadra. Az előadás a Kolozsvári Magyar Opera Zenekara, Énekkara és Balettkara közreműködésével látható Kesselyák Gergely vezényletével.
Balatonfüred, 2020. július 24. péntek
Anna Fesztivál
Gyógy tér, 20.00 óra
Operafüred – Operagála
a Magyar Állami Operaház Zenekara közreműködésével
Az est házigazdája: Ókovács Szilveszter
Program:
Nabucco – Nyitány / Ouverture
Macbeth - Lady Macbeth áriája az I. felvonásból
Don Carlos - Fülöp király áriája a III. felvonásból
Az ezred lánya - Tonio áriája a II. felvonásból
Dido és Aeneas - Dido búcsúja
István király (Beethoven) - Nyitány / Ouverture
Bánk bán - Endre király áriája a III. felvonásból: Száz hős csatán harcoltam én
Pomádé király új ruhája - Pomádé áriája az I. felvonásból: Örvendj, népem, nagy öröm vár reád…
Sámson és Delila - Delila Csókáriája a II. felvonásból
A csárdáskirálynő - Szilvia belépője a II. felvonásból: Hej-hó, hahó-hej…
A lonjumeau-i postakocsis - Chapelou dala az I. felvonásból
A denevér
A Margitszigeti Szabadtéri Színház közleménye:
Grand Opening!
Július 17-én nyit a Margitszigeti Szabadtéri Színpad!
Világsztárok és hazai kedvencek szezonja a Margitszigeten!
Opera, operett, musical, filmzene -, szimfonikus - és könnyűzenei koncertek.
Grand Opening! 30 % kedvezménnyel vásárolhat jegyet a Margitszigeti előadásokra július 5-én éjfélig!
Várják Önöket a Margitszigetre a nyár sztárvendégei:
Rost Andrea, Piotr Beczala, Annalisa Stroppa, Giorgio Caoduro, Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra, Marcello Rota, Cristina Mosca
A jegyek vásárlásánál a 30% -os kedvezmény az alábbiak szerint érvényesíthető.
-online a kuponkód használatával: MARGITSZIGET2020
-személyesen színházaink jegypénztáraiban
(Továbbiak, programok és jegyvásárlás a honlapon.)
Bocs a többszörös válaszért.
Nem értem ezt a maszatolást. Adva van egy karmester, aki nagy helyeken jut lehetőséghez, majd mindenhonnan elküldik. Szerintem alkalmatlan. Szerinted? Mert ez nem derült ki, csak Fischer Iván és társai. Hogy jön ez ide?!
Nem értem ezt a maszatolást. Adva van egy karmester, aki nagy helyeken jut lehetőséghez, majd mindenhonnan elküldik. Szerintem alkalmatlan. Szerinted? Mert ez nem derült ki, csak Fischer Iván és társai.
Nem értem ezt a maszatolást. Adva van egy karmester, aki nagy helyeken jut lehetőséghez, majd mindenhonnan elküldik. Szerintem alkalmatlan. Szerinted? Mert ez nem derült ki, csak Fischer Iván és társai.
Bizony érdemes, de jó hogy feltetted! Köszönet.
A zenészek jelentős része nem kifejezetten szerette. Nekünk kívülállóknak persze könnyű (volt) a zsenialitásáért lelkesednünk.