Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

4415 Klára 2019-10-22 14:50:42 [Válasz erre: 4407 telramund 2019-10-22 13:08:02]

Privát


4414 Héterő 2019-10-22 14:50:07 [Válasz erre: 4413 Heiner Lajos 2019-10-22 14:29:12]

Cholecystitis acuta electionis?
(ld. 4406: kissé epés...) :-)


4413 Heiner Lajos 2019-10-22 14:29:12 [Válasz erre: 4412 Héterő 2019-10-22 13:56:16]

Akkora adag volt, hogy a tányéron is maradt. Bauernschmaust már nem is merek ott rendelni, sajnálom a tányérban (tepsiben) hagyni.


4412 Héterő 2019-10-22 13:56:16 [Válasz erre: 4409 Heiner Lajos 2019-10-22 13:25:51]

                           Honlap
                           Étlap

Kis hamis! :-)
Kis adagot ettél: kis adag gulyás, burgonyával (vagy szeletke knédlivel)

FÜR DEN KLEINEN HUNGER
Some small bites, Pour le petit fame, Per il piccolo fame
Kleines Gulasch mit Kartoffeln oder einem Knödel     A/C/G/L € 8,50
Small gulash with potatoes or dumpling
Petit gulasch avec pommes de terre
Gulasch piccolo con patate


4411 Búbánat 2019-10-22 13:41:52

Kincses Veronikával és Farkas Zoltánnal beszélget Huszárik Kata

József Attila Színház 

"Négy operaénekes, hatalmas sikerek, tündöklő karrier… pletykák, sérelmek, titkok. Vajon, hosszú évekkel az utolsó találkozás után begyógyulnak-e a régi sebek, fellobbanhat-e újra a szerelem a fájdalmas múlt ellenére? A Nagy Négyes keserédes története a Gaál Erzsébet Stúdiószínpadon kel újra életre."

A JaSZalon az új bemutató apropóján Kincses Veronika, Kossuth-, és Liszt Ferenc-díjas operaénekes és Farkas Zoltán, a Bartók Béla Emlékház igazgatója előtt tárja ki kapuit.

2019. november 18., 18 óra

Kincses Veronika végig énekelte az életét. Egészen kicsi korától a zene meghatározó számára, így nem véletlen, hogy a szülei zeneiskolába íratták. A Magyar Rádió Gyerekkórusából a konzervatóriumba vezetett útja, majd a Zeneakadémiára. Mozart Don Giovannijának Zerlinájával debütált. Látszólag játszi könnyedséggel énekelte végig az operairodalmat a világ legnagyobb színpadain. Néhány éve visszavonult.

Farkas Zoltán zenetörténész, zenekritikus. 2007-ben lett a Bartók Rádió főszerkesztője – a rádiózás történetében egyedülállóan fiatalon. Pályája minden állomásán fontosnak tartja a zene megszerettetését az egészen fiatal generációval is. 2018-ban nevezték ki a Bartók Béla Emlékház igazgatójának.

Huszárik Kata zenéről, karrierről, tehetségről, a pályától való búcsúról és a hírnév ragyogásáról beszélget vendégeivel.


4410 Heiner Lajos 2019-10-22 13:30:37 [Válasz erre: 4407 telramund 2019-10-22 13:08:02]

Keresek annyit, hogy csak szűk fél évet kelljen évente dolgoznom. A maradék időmben hallgatom a lemezeimet. Esetleg Prágában sörözök. Vagy Thaiföldön beszélgetek Fricsay Ferenc fiával. Vagy lenézek a Machu Picchu tetejéről.


4409 Heiner Lajos 2019-10-22 13:25:51 [Válasz erre: 4408 Héterő 2019-10-22 13:22:17]

Wilder Mann,, Getreidegasse. 8,50 Euro volt a nagyon finom vacsim, a sör drágább, mint nálunk.


4408 Héterő 2019-10-22 13:22:17 [Válasz erre: 4406 Heiner Lajos 2019-10-22 02:18:15]

Húsboltban bizonyára kedvező áron lehet enni, én ennyiért Salzburgban csupán két fagylaltot meg egy csésze kávét kaptam.
Fleischerfachgeschäft WALTER

Az éttermek persze más árat mutatnak.
Herzl - Getreidegasse 37 · 5020 Salzburg

Restaurant Goldener Hirsch - Getreidegasse 37, 5020 Salzburg


4407 telramund 2019-10-22 13:08:02 [Válasz erre: 4406 Heiner Lajos 2019-10-22 02:18:15]

Aztán mennyire nem lesz rendben minden,miután az Ön pártfogoltjai bevették Budapestet.Ezt már láttuk régebben.Ahhoz képest ,hogy sok minden nincs rendben elég sokat tartózkodik itt.Ennek is biztos megvan az oka.


4406 Heiner Lajos 2019-10-22 02:18:15

Valami (sok valami) nincs rendben abban az országban, ahol a fórumozók zöme él. A Philharmonia Zenekar koncertjére Pozsonyban az egyik legjobb helyre szóló helyem 20 Euroba került. Salzburgban 15 Euroéert néztem meg a Boccanegrat. 8,50 Euroért fantasztikus vacsorát ettem a Getreidegasen. A szlovák átlagfizetés Forintban félmillió. 

De Önök választanak.


4405 lujza 2019-10-22 01:16:57 [Válasz erre: 4401 perempe 2019-10-21 11:26:03]

Nem ismerem a belsős jegy fogalmát, se a fehér székeket, de most megnézve a földszinten már egy árva hely sincs, és az emeletre se sok, de jó drága.


4404 Edmond Dantes 2019-10-21 19:10:34 [Válasz erre: 4403 Klára 2019-10-21 17:41:24]

Erre speciel lehet "sportszerű" megfejtés: a belépők egy részét valószínűleg szándékosan nem adták el bérletben vagyis valamennyi helyet eleve visszatartottak, hogy koncertenként meg lehessen vásárolni a jegyet és a másik kettőre ezek a jegyek elfogytak, a Tonhalle-ra meg még nem teljesen. Jegyet venni ráadásul drágább mint bérletben a hármat, tehát van némi anyagi szempont is. Korábban magam is tapasztaltam ezt: Flórez elmaradt koncertje miatt (amire bérletem volt) a számítottnál = az arányosnál több pénzt adtak vissza.


4403 Klára 2019-10-21 17:41:24 [Válasz erre: 4402 Edmond Dantes 2019-10-21 15:50:40]

Csak egy halk kérdés:ha a Zürichi zenekar koncertje bérletben megy, és bérlet nem vásárolható (már hetek óta), akkor hogyan lehetséges, hogy bérlet - nem tévedés, bérlet - nincs, de az egyik elődásra van még jegy? Lehet, hogy a belsősöket ez kevésbbé érdekelte? Pedig igen jó zenekar, és a műsor sem megvetendő!


4402 Edmond Dantes 2019-10-21 15:50:40 [Válasz erre: 4401 perempe 2019-10-21 11:26:03]

Most nem ez látszik, szinte tele már. A koncert amúgy bérletben megy és a bérlet másik két hangversenyére minden jegy elkelt. A drezdaiaknál, karmester, műsor, szólista miatt ez nem meglepő, annál inkább a baltikumi zenekarnál. Sok a Järvi és akkor még hol van Paavo :-) A Tonhalle műsora nem túl szerencsés szerintem.


4401 perempe 2019-10-21 11:26:03 [Válasz erre: 4399 lujza 2019-10-19 01:22:37]

pár napja néztem jegyet a Tonhalle-Orchester Zürich koncertjére, a földszint harmada (fele?) fehér volt, azaz belsős, kedvezményes jegy.


4400 macskás 2019-10-19 04:12:30

4400


4399 lujza 2019-10-19 01:22:37 [Válasz erre: 4398 Búbánat 2019-10-18 10:54:50]

Nagy Müpa fogyasztó vagyok a kezdetektől fogva. Eleinte nem kevés pénzért (14 ezer Ft) lehetett venni egy kártyát, amiért aztán egy évig lehetett olcsóbban (15%) jegyeket vásárolni, és adtak még egyéb kedvezményeket, pl. jegyelővételt is hozzá. Két személynek már megérte az is, ha rendszeresen járt oda, de azt csak kevesen vásárolták meg.

Később találták ki a törzskártya rendszert, melyért már nem kellett fizetni, csak a vásárlások utáni pontokat gyűjteni rá. Aki bérleteket vesz pl. a Wagner napokra és még más rendezvényekre is, annak nem nehéz magasabb fokozatba kerülnie. De a tévedések elkerülése végett egy platina kártyával egy előadásra maximum 4 db jegyet lehet elővételben vásárolni, többet nem! De több mint 100 embernek van platina kártyája, arany még sokkal többnek, ezek együtt könnyedén elvihetik a jegyek nagyobbik felét. (Azt a vádat pedig, hogy felárral adnánk tovább jegyeket, inkább elfelejtem, mert annyira felháborító.)

Én egyáltalán nem tartom igazságtalannak, hogy a Müpa különböző előnyöket biztosít a törzsközönségének. Logikusan gondolkozik, hiszen valószínűleg ők fogják a leghamarabb megvásárolni a jegyeket, és ezzel biztosítani a bevételt. (A nem olcsó Wagner bérleteket általában kb. 15 hónappal előre veszem meg.) De az alig valószínű, hogy a platina kártyások között külföldiek is lennének, talán nem kéne rájuk irigykedni! És én nem beszélnék tisztességtelenségről ott, ahol semmivel se kapjuk drágábban a jegyeket, legfeljebb évente többet vásárolunk belőlük! (De a színházak se tisztességtelenek a pártolói rendszer kialakításával, egyszerűen csak küzdenek a fennmaradásért. Ha izgalmas darabokat játszanak, hát többet is hajlandóak leszünk fizetni értük.)

Minden intézmény rak félre jegyeket reprezentációs célokra, amikre ha nincs szükség, később felszabadítják. Aki szemfüles, esetleg elcsípheti ezeket. A törzskártyásoknak lehetőségük van várólistára is feliratkozni, ezt már kipróbáltam, volt, hogy kaptam jegyet a végén, volt, hogy nem. Én azt gondolom, a Müpának jó az üzletpolitikája, közönségbarát, és figyelmes. Talán a Magyar Állami Operaház is próbálkozhatna hasonlóval.


4398 Búbánat 2019-10-18 10:54:50 [Válasz erre: 4397 Klára 2019-10-18 09:07:23]

Drasztikus  módszer kellene: megszüntetni a Platina,  Aranykártya, Ezüstkártya rendszerét - az esélyegyenlőség érdekében.  Ne élvezzen senki elsőbbséget a jegyvásárláskor.  (Nem a bérleti rendszerrel van itt a gond...)


4397 Klára 2019-10-18 09:07:23 [Válasz erre: 4396 Kokapu 2019-10-17 21:56:40]

A kérdés sajnos ennél sokkal összetettebb!

Egyrészt minden alkalommal előadják, hogy "minden jegy elkelt", aztán az előadás előtt pár nappal valahogy mégis akad pár darab, amit a bennfentesek azért mindig megtudnak.  Ezt főleg a bérleteknél dobják be, mert ugye a bérlet az kedvezményes, az egyenként eladott jegyek összességében többet hoznak a konyhára! Aztán az internet világában mindenki mindent tud! Kaufmann hivatalos honlapján kb. 3 hónapja dátum szerint fent volt, hogy mikor lép fel Budapesten, amikor itt még hallani sem akartak róla. Nem hiszem, hogy egy magára valamit adó előadóművész  nyilvánosan meghirdessen egy még nem leszerződött előadást! Tehát az érdeklődést már akkor felkeltették és nyilván vannak bizonyos csatornák, amik működnek.. A tavalyi Kaufmann - Damrau dalesten, valamint az idén október 1.-i Villazón koncerten is sok külföldi volt jelen, interneten vásárolt jegyekkel, akik egy otthoni jegy árának töredékéért ülnek itt nálunk. Persze, mi is vehetünk a NET-en sok külföldi helyre jegyet, csak többnyire   a mi pénztárcánk számára  kissé elérhetetlen áron. Sajnos a MÁO után a MÜPA  is egyre inkább a külföldi közönségre pályázik, ami a hazaival szemben több,  mint etikátlan.

És akkor még nem tértem ki arra, hogy hány Platina és Aranykártya tulajdonos hány jegyet vesz és kinek adja tovább, milyen feltételekkel! Egyébként mire a többi halandó, úgymint ezüstkártyás, és a nagyközönség hozzáfért, már a felénél is lényegesen kevesebb jegy volt, de ez nem a MÚPA illetékeseinek a gondja.

Ami pedig E.D. társunk bejegyzését illeti - 4394 - t eljes mértékben egyetértek vele! Mindegy, hogy mecenatúra, klubtagság, hűségprogram, stb. - a lényeg az, hogy aki többet fizet, az előnyben részesül! Az egészségügyben "hálapénz", egyéb esetekben "korrupció" - nevezzük nevén a gyereket, tulajdonképpen ez ugyanaz, csak más néven nevezik. Akkor mindjuk ki, hogy a pénzesek 1.osztályon utazhatnak, vehetnek jegyet, a csórók 2. vagy 3. osztályon?

 

 


4396 Kokapu 2019-10-17 21:56:40 [Válasz erre: 4395 Búbánat 2019-10-17 21:18:51]

A Platina- és aranykártyás hűségprogram tagok már tegnap is vásárolhattak, tehát mire megnyílt a lehetőség az ezüst szintű tagoknak és a nagyközönségnek lehet, hogy addigra már a felét előző nap elvitték.

Egyébként én ezt a rendszert egyébként viszonylag korrektnek tartom, bár ebben az évadban sajnos nem értem el az arany szintet (tavaly igen), csak az ezüstöt. Leginkább a bérletekkel jön össze, és főleg, ha egy tagkártyára vásárolnak több bérletet is.

Amúgy én 11-kor néztem, akkor még tudtam volna venni jegyet (egyet-egyet), de csak a második emeletre, és nekem az sajnos túl messze van (látás és hallás szempontjából is). 


4395 Búbánat 2019-10-17 21:18:51 [Válasz erre: 4393 Klára 2019-10-17 16:48:42]

A jegyértékesítés ma 10 órai kezdetétől  számítva  perceken belül eladták az összes jegyet (kivéve az első három sorban fenntartottakat - egy későbbi időpontig zárolják ezeket. Miért?...)   - a Müpa információja szerint. 


4394 Edmond Dantes 2019-10-17 18:58:05 [Válasz erre: 4393 Klára 2019-10-17 16:48:42]

A válasz -papírforma szerint- egyszerű: napra/órára lebontva ütemezték a hűségprogram különböző fokozataival rendelkezőknek a "pénztárnyitást". Megjegyzem, részben és itt off, hogy egyes kurrens színházak kurrens produkcióira is újabban úgyszólván lehetetlen (online) jegyet venni, mert már az online pénztárnyitás pillanatában (!) minden jegy elkelt azokra. Nyilván ezekben az esetekben is a pártfogói-mecénási programban résztvevők -értsd: adakozók, tejelők- élveznek elsőbbséget. Nem tudom másként értékelni ezt a jelenséget mint egyfajta burkolt és nem csekély jegyáráremelést: ha nálunk be akarsz jutni bármikor-bármire, fizesd meg az árát ... csak kisebb részben a jegy árában, hanem a tagsági díj árát és akkor bejuthatsz. Ki-ki eldöntheti, tisztességes-e ez a rendszer és ha netán nem, mi lenne a megoldás.


4393 Klára 2019-10-17 16:48:42 [Válasz erre: 4387 Búbánat 2019-10-08 21:44:38]

Vajon kinek - kiknek - sikerül jegyet szerezni erre az estére? (Költői kérdés volt!)

 


4392 IVA 2019-10-17 03:57:17 [Válasz erre: 4388 IVA 2019-10-10 01:16:20]

A Müpa is olvassa a fórumunkat: átírták Alfrédot Eisensteinre. Az Óra-duttet viszont egybeírták, ami arra látszik utalni, hogy két óra énekli (Macskaduett). Ha a Lagúna-keringő és a Vilja-dal kötőjeles, az Óra-duett is.


4391 Búbánat 2019-10-16 14:43:56

Mocsári Károly zongoraművész estje a Sant’Egidio közösség szervezésében

Jótékonysági koncert Afrikáért

szerző: Thullner Zsuzsanna

Új Ember Hetilap – 2019. 10.13.

A budapesti Francia Intézet ad otthont október 16-án a Sant’Egidio közösség által szervezett jótékonysági koncertnek, amelyen Chopin, Liszt, Debussy és Ravel zongoradarabjai hangzanak el, és amelynek bevételét Mozambik és Malawi ciklon sújtotta területeinek helyreállítására fordítják.

Szőke Péter, a budapesti közösség vezetője:

„– Mocsári Károly Liszt-díjas, nemzetközi hírű zongoraművész már nem először vállal jótékonysági fellépést a közösség kérésére. Néhány évvel ezelőtt a Petőfi Irodalmi Múzeumban adott önálló estet a DREAM javára, most pedig a Francia Intézet lesz a helyszín a Duna-parton. A monori rászorulóknak adott ebédeket megelőző imádságon rendszeresen orgonál, szegény barátaink is nagyon szeretik hallgatni a játékát. A francia kapcsolat a személyén keresztül is jelen van, hiszen húsz évig Párizsban élt és dolgozott. A francia nagykövet asszony, Pascale Andréani tavaly ellátogatott a budapesti közösség központjába, Emmanuel Macron köztársasági elnök pedig legutóbbi római és vatikáni látogatása során találkozott a Sant’Egidio alapítójával, Andrea Riccardival és elnökével, Marco Impag­liaz­zó­val.
A francia kormány partner a közösség humanitárius folyosójának működtetésében. Ennek lényege, hogy különösen rászoruló menekültek ellenőrzött és biztonságos körülmények között, legálisan érkeznek Európába libanoni és etiópiai táborokból.

Kiket várnak a koncertre?

– Mindenkit, aki a klasszikus zongoramuzsikát, Mocsári Károly művészetét szereti, és szívesen áldozna arra, hogy egy afrikai nagyváros újjáépüljön egy természeti csapás után. A közösségünk ottani fiataljai nem várták meg a nemzetközi szervezetek akcióját, hanem saját kezűleg elkezdték helyreállítani, amit lehetett. A kultúra, a művészetek és a szolidaritás régi barátok, közeli rokonok. A kultúra felemel, hogy ne csak a saját életünk gyakran szűk látóköreit fürkésszük, hanem messzire lássunk. A műveltség túlmutat önmagán: vágyat ébreszt a megismerésre, hogy többet tudjunk meg más emberekről, más népek történelméről, civilizációjáról, művészetéről. Akkor érzékenyek leszünk a másik ember, a másik nép bajára, reményeire, életére is. A művészet érzékenyebbé tesz, előkészít a találkozásra, az együtt­érzésre, arra, hogy ne csak a mindennapi gondjaink és céljaink, azaz ne csak a saját énünk körül forogjunk.”

A szervezők szeretettel várnak mindenkit október 16-án 19 órára a Francia Intézetbe (1011 Budapest, Fő utca 17.)

A belépés díjtalan.

A résztvevők adományaikkal az újjáépítést és a DREAM programot támogatják.


4390 Búbánat 2019-10-11 21:05:23

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2019. november 1. péntek, 19:30 —kb.  21:45

Schubert: I. (D-dúr) szimfónia, D. 82

Donizetti: Requiem

Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Concerto Budapest

Vezényel: Speranza Scappucci

Közreműködők:

Pasztircsák Polina - szoprán

Láng Dorottya - mezzoszoprán

Alekszej Tatarincev - tenor

Franco Vassallo - bariton

Kovács István basszus

Zenés színház és egyházi zene:két külön világ. Ezért is izgalmas tapasztalat, ha valaki a szerző operáinak ismeretében először hallja Verdi Requiemjét, Rossini Stabat Materét vagy Petite Messe Solennelle-jét. Hasonló élményben lehet részünk a Szerelmi bájital és a Don Pasquale szerzőjének gyászmiséjét hallgatva.

„Ez az utolsó jele szegény Bellini iránt érzett barátságomnak” - írta a Messa da requiem keletkezésének hátteréről Gaetano Donizetti, aki akkor kezdte komponálni e művét, amikor 1835-ben, Párizsban, a Lammermoori Lucia próbái közepette hírül vette a nála négy esztendővel fiatalabb, nagyra becsült pályatárs halálát. Vagyis Donizetti gyászmiséjének keletkezését is egy másik nagy alkotó távozása ösztönözte, akárcsak Verdiét, akinek először Rossini, majd Manzoni elhunyta szolgált késztetéssel a maga Requiemjének megírásához.

Abból a szempontból is párhuzamba állítható a két mű, hogy Donizetti sokáig kallódott, s hanglemezen is csak 1989-ben kiadott műve a Verdiéhez hasonlóan megőrzi az operai dallamosságot - az elemzők részben a Verdi-Requiem előfutárát is felfedezni vélik benne -, bár kontrapunktikus részleteket is tartalmaz.

A koncert izgalmas különlegessége, hogy a fotómodell szépségű Speranza Scappucci személyében hölgy vezényli az előadógárdát, azt a folyamatot jelezve, amelynek eredményeként az utóbbi évtizedekben a női nem a karmesteri művészet teljes jogú képviselőjévé vált. A negyvenhat éves itáliai maestra a római Conservatorio di Musica Santa Cecilia és a New York-i Juilliard School of Music neveltje, Riccardo Muti egykori asszisztense. Repertoárja korántsem csupán az olasz mesterek műveire korlátozódik.

A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

/Forrás: Müpa honlapja/


4389 Klára 2019-10-10 08:37:21 [Válasz erre: 4385 andy 2019-10-01 23:24:37]

Valóban szép és szomorú este volt! Nekem ugyan a második emeleti helyemet megközelítve nem adtak földszínti jegyet, nem is hiányzott. Hallani és látni kiválóan lehetett, és sajnos látni lehetett a különböző helyeken üresen meredező székeket. széksorokat!  Villazón ennél sokkal többet érdemelne. A Juan Diego Flórez topicban olvastam olyen bejegyzéseket, hogy  egyes előadásokra a "maradék" jegyeket kedvezménnyel árusítják. Erre tettem szomorú összehasolításként az alábbi bejegyzést:

Október elsején voltam a MüPa Rolando Villatón koncertjén, a Hangszálak bérlet első előadásán.

Hát, nem volt telt ház, sőt!

A bérlet további előadásaira egyenként is lehet jegyet venni, sok még a szabad hely! Nincs annyi igény, hogy megtöltse a MüPa-t, vagy lenne igény, de az árak túl borsosak a hazai zsebeknek? Ezen azért el kellene gondolkodni valakinek.

(Ezt a véleményemet továbbra is fenntartaom! Ha már meghívunk egy-egy koncertre neves művészeket, nem kellene őket olyan helyzetbe hozni, hogy üres székek előtt énekeljenek, és a hazai közönség egy részét nem kellene ettól az élménytől megfosztani, hogy legalább ebben a múfajban hallhassuk őket!)


4388 IVA 2019-10-10 01:16:20 [Válasz erre: 4387 Búbánat 2019-10-08 21:44:38]

Mivel a bál ideje alatt Alfréd a börtönben dalolászik, Rosalinda az Óra-duettet Eisensteinnel kénytelen énekelni. Kötőjellel.


4387 Búbánat 2019-10-08 21:44:38

Kaufmann bécsi operettestje a Müpaban januárban

2020. január 10. péntek19:30 — 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

  •  Strauss: Egy éj Velencében - Nyitány
  • J. Strauss: Egy éj Velencében - „Komm in die Gondel” (Gondola-dal)
  • J. Strauss: Egy éj Velencében - „Ach wie so herrlich zu schau'n” (Lagúna-keringő)
  • J. Strauss: Déli rózsák - keringő, op. 388
  • J. Strauss: A denevér - Rosalinda és Alfréd duettje (Óra duett)
  • J. Strauss: Tik-Tak Polka, op. 365
  • J. Strauss: Fanny Elssler táncosnő - „Draußen in Sievering”
  • J. Strauss: Könnyű vér - gyorspolka, op. 319
  • J. Strauss: Bécsi vér (operett) - „Wiener Blut, Wiener Blut!” (duett)
  •  
  • Stolz: Üdvözlet Bécsből - induló, op. 898
  • Kálmán: Cirkuszhercegnő - „Zwei Märchenaugen”
  • Stolz: Wiener Café - keringő
  • Stolz: Im Prater blüh'n wieder die Bäume
  • Stolz: Wien wird schön erst bei Nacht
  • Lehár: A víg özvegy - Vilja-dal
  • Lehár: A víg özvegy - Ajk az ajkon
  • Komzák: Bad'ner Mad'ln - koncertkeringő, op. 257
  • Sieczyński: Wien, Wien nur du allei

Az operaénekes nemzetközi rangú partnerekkel érkezik: duettekben és szólószámokban egyaránt színpadra lép az est során a hozzá hasonlóan széles repertoárral rendelkező, fiatal amerikai szoprán, Rachel Willis-Sørensen, a Prágai Kamarafilharmonikusok kiváló zenekarát pedig Kaufmann honfitársa és gyakori partnere, a vele egy generációba tartozó Jochen Rieder vezényli.

 


4386 Edmond Dantes 2019-10-08 16:52:34

Vegyes előadói apparátusú műsorral és az "Esz" jegyében jelentkezett a Nemzeti Énekkar szezonnyitó hangversenyükön, a cappella művekkel az első részben, "zenekaros" misével szünet után. Bevallom, Josef Rheinberger nevével először csak a minap találkoztam éppen itt, az egyik fejtörő kérdés kapcsán, mint aki "zeneszerzői tevékenysége mellett (előtt?) templomi orgonistaként is működött." A liechtensteini (!) születésű német romantikus kismester talán alkalmi kompozíciónak szánta Esz-dúr miséjét, éspedig XIII. Leó pápa beiktatása évében és neki ajánlva. A számomra kicsit patetikus, gyakran harsány művet koncentráltan, erős hangsúlyokkal adta elő a teljes létszámú kórus. Levezetésképpen a szünet előtt még Gyöngyösi Levente 2006-os keltezésű, könnyed hangzású Gloriáját hallhattuk, a címének megfelelően öt szerző által írt Missa  Quinque Auctorumból. Schubert utolsó, hatos sorszámot viselő Esz-dúr miséjét halála évében komponálta, e mű előadásához már csatlakozott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és az öt szólóénekes, Hamvasi Szilvia, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Brickner Szabolcs és Pataki Bence. Eddig ezt a művet sem ismertem és őszintén rácsodálkoztam az olykor -számomra-  beethoveni súlyú alkotásra, nem csupán ünnepélyes, de nemritkán komor, elmúlás-közeli hangulatára. A mise főszereplője a kórus, noha a kevés szólistaszám egyikében, a Credo Et incarnatus est-részét például érdekes, ritka tenorduó indítja (később a szopránnal tercetté bővül). Somos Csaba karigazgató értő, pontos, biztoskezű vezénylése bizonyára számos próba után csiszolta emelkedetté, sikeressé a kórus megterhelő produkcióját és a két együttes közös muzsikálását. A hangverseny végén adták át az együttesek tagjai által titkos szavazással megválasztott "Év énekkari/zenekari művésze" díjat Széll Cecília szoprán énekművésznek illetve Tönköly József szólamvezető klarinétművésznek.

A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye a budapesti Olasz Kultúrintézetben, vezényelt Somos Csaba - 2019. október 3.

4385 andy 2019-10-01 23:24:37

Villazón koncert a Müpában.

Felkúszva a harmadik emeletre, ahová a bérletünk szól, az ajtóban egy kedves fiú-lány páros fogadott, akik hosszas válogatás után kezünkbe nyomtak nem is kettő, hanem három jegyet a földszint 19. sorába, középre. Balsejtelmekkel gyötörten bandukoltunk vissza a földszintre, ahol még így is foghíjasok a széksorok. De szerencsére balsejtelmem nem igazolódott. Villazón, ha nem is olyan, mint régen, de most is Villazón, egy közvetlen, rokonszenves, szeretnivaló kicsi ember. Középregisztere maximálisan rendben, ahol kell, ott meleg-bársonyosan, máshol pedig zengő-ércesen szól. Sikerrel küzd meg az e-f-g-vel, feljebb pedig nem merészkedik, azon kevés énekesek egyike, aki tisztában van hangja - jelenlegi - korlátaival. A spanyol és mexikói dalok pedig ömlenek sorjában, gondosan és jó ízléssel válogatva, vidámra szomorú, szomorúra vidám, több, mint jó zongorakísérettel. Hallgatjuk ezeket a keserédes, jobbára ismeretlen dalokat és elvarázsol minket ez a változatos, egzotikus zene, amely annyira más az olasz-német-angol megszokottól. Villazon pedig elemében van, ez az ő anyanyelve, szívvel-lélekkel, maximális átéléssel csak nekünk énekel. Telt házat érdemelne, de hát - mint tudjuk - kegyetlen a világ. Szép volt ez az este, szép és szomorú...


4384 zöldszemű 2019-10-01 13:28:08

Tegnap a Zeneakadémián nagy sikerű Beethoven estet adtak a Budapesti Vonósok. A szünet után a C-dúr zongoraversenyt játszották, Frankl Péterrel. 

A végén a művész úr ráadást adott, a bekonferálásából annyit hallottam, hogy (kb.) "mivel a koncert C-dúrban volt, legyen ez is abban" - és már játszotta is. Remek darab, sajnos nem ismerem, mintha variációk lettek volna. 

Esetleg volt ott valaki a Fórumtársak közül és tudja, mi volt a ráadás? 

Előre is köszönettel: Zöldszemű 


4383 lujza 2019-09-30 00:28:26 [Válasz erre: 4382 perempe 2019-09-29 20:57:52]

Nem tudom, csak gondolom:

1. Berio egykori feleségének, Cathy Berberiannek sokkal nagyobb hangja volt.

2. A Zeneakadémia, ahol anno ugyanezeket a dalokat ő előadta, sokkal kisebb, mint a Müpa, könnyebb volt beénekelni.

De egész jó volt Nora Fischer is.


4382 perempe 2019-09-29 20:57:52

Nora Fischer miért mikrofonba énekelte Berio népdalait a BFZ koncertjén?


4381 Búbánat 2019-09-25 20:54:28 [Válasz erre: 4367 lujza 2019-09-10 00:53:35]

Mehta Mahlerrel

Szerző:  Pallós Tamás

Új Ember Hetilapl - 2019.09.22.


4380 Edmond Dantes 2019-09-14 12:48:40 [Válasz erre: 4379 Heiner Lajos 2019-09-14 11:24:06]

Sőőőt, olykor lelki sérülés(eke)t is ;-)


4379 Heiner Lajos 2019-09-14 11:24:06 [Válasz erre: 4378 Edmond Dantes 2019-09-14 10:28:22]

Azzal is lehet legalábbis sérülést okozni.

Soltival kapcsolatos anekdota: dirigálás közben megsértette a szemét.

Dehát mit vezényelt, Maestro?

Mit, mit, hát a Kis éji zenét.


4378 Edmond Dantes 2019-09-14 10:28:22 [Válasz erre: 4377 Heiner Lajos 2019-09-14 07:13:09]

Vagy pl. aktuális munkaeszközük által. Talán e haláleset miatt lett rövidebb a karmesterpálca.


4377 Heiner Lajos 2019-09-14 07:13:09 [Válasz erre: 4375 lujza 2019-09-13 22:50:57]

A zeneszerzők pedig kerékpárbalesetben.


4376 lujza 2019-09-13 23:04:21

https://revizoronline.com/hu/cikk/8055/zubin-mehta-es-az-izraeli-filharmonikusok-mupa/

 


4375 lujza 2019-09-13 22:50:57 [Válasz erre: 4374 Heiner Lajos 2019-09-13 09:20:30]

Vagy belefulladnak a tengerbe (Kertész István) :((.


4374 Heiner Lajos 2019-09-13 09:20:30 [Válasz erre: 4370 lujza 2019-09-12 02:11:22]

Sőt, a zongoristák is sokáig élnek, ha sikerül egészségesnek maradniuk (Serkin, Horszowski, Kempff, Horowitz, Rubinstein, stb.).

Viszont a karmesterek fiatalon halnak, ha lezuhan a repülőgépük (Cantelli).


4373 lujza 2019-09-13 01:39:10 [Válasz erre: 4371 Edmond Dantes 2019-09-12 14:38:37]

Köszönöm! Szegény még messziről se úgy nézett ki, mint aki meggyógyult. :((


4372 Heiner Lajos 2019-09-12 19:00:30 [Válasz erre: 4369 joska141 2019-09-10 20:45:03]

Nagyon bánt, hogy egy apró egészségügyi gond miatt két nappal később tudtam elutazni Salzburgba, és elmulasztottam Blomstedt koncertjét (és már a jegyemet sem tudtam gratis átadni). Pár éve hallottam vele Salzburgban egy Újvilág-szimfóniát, utána a publikum őrjöngött, állva dobolt a lábával.


4371 Edmond Dantes 2019-09-12 14:38:37 [Válasz erre: 4370 lujza 2019-09-12 02:11:22]

Kis keresgélés után ezt találtam ... így most még inkább megbecsülöm, hogy ott lehettem a vasárnapi koncerten.


4370 lujza 2019-09-12 02:11:22 [Válasz erre: 4369 joska141 2019-09-10 20:45:03]

Én is úgy gondolom, hogy a karmesterek sokáig élhetnek, ha sikerül egészségesnek maradniuk, de Mehta láthatóan beteg, bár nem tudom, mi baja.


4369 joska141 2019-09-10 20:45:03 [Válasz erre: 4368 Heiner Lajos 2019-09-10 07:55:25]

Herbert Blomstedt 92 éves, októbertől jövő decemberig tele a naptára, gyakorlatilag az egész világot bejárja. Szívből kívánom valamennyi idősebb (és fiatalabb) karmestenek, hogy még hosszú ideig osszák meg művészetünket velünk.


4368 Heiner Lajos 2019-09-10 07:55:25 [Válasz erre: 4367 lujza 2019-09-10 00:53:35]

Aug. végén a 91. életévében járó Haitink salzburgi búcsúkoncertjét láttam...


4367 lujza 2019-09-10 00:53:35 [Válasz erre: 4366 Edmond Dantes 2019-09-09 08:51:51]

Irigyellek a memóriádért! A Szigeten nem, de az Erkelben ott voltam azon a koncerten, de ha nem írod le a programot, nem emlékeztem volna rá. Persze Mehta azóta már többször járt nálunk, szintén a Müpában a Firenzei Maggio Musicale együttessel, és (itt a baj a fejemmel) valamelyik nagy amerikai zenekarral is. Mindig lenyűgözött, ahogy szinte eszköztelenül tartja kézben a darabokat. De, bár nem volt túl régen, akkor még sudár termettel, határozottan állt a zenekara előtt. Ehhez képest szívszorító volt, mikor roskatag öregemberként, kezében bottal, nagy nehezen elvánszorgott a karmesteri pulpitusig. Nagyon megijedtem, hogy fogja elvezényelni ezt a monstre darabot? Hát először is kívülről. Vagyis a feje belül a régi, minden kis részletre oda tudott figyelni, minden a helyén volt, pontosan kidolgozva. Hihetetlen volt számomra. Mint ahogy az is, hogy testileg ennyire megöregedett, miközben még csak 83 éves. Félek, hogy nem látjuk többé, pedig talán a nagy karmester generáció utolsó képviselője.


4366 Edmond Dantes 2019-09-09 08:51:51

Gustav Mahler már évtizedekkel ezelőtt a zeneszerzők egyik megasztárjává lépett elő,nem véletlenül. Az ő "kócos", csapongó, szélsőséges érzelmeket vegyítő, groteszk-fájdalmas, naiv-tragikus, komor-humoros, emelkedett-triviális zenei és zenén kívüli világa pontosan és az évek, évtizedek múlásával nézetem szerint egyre pontosabban képezi le a fenti jelzőkkel körülírható, ellentmondásokkal terhes és immár egyre baljóslatúbb, sötétedő mai való(s) világunkat; ezt értheti és érezheti meg, teszi magáévá Mahler szűkebb s tágabb közönsége, ezt értem-érzem és szeretem Mahlerben magam is laikus hétköznapi, olykor ünnepi nézőként-hallgatóként. Legterjedelmesebb alkotását, az említett attribútumok szinte mindegyikét magába olvasztó III. szimfóniát nemigen tudom elképzelni és nem szeretném meghallgatni "hétköznapi" előadásban. A valljuk be, nem igazán közönségcsalogató alkotás kitűzésének akkor van értelme, akkor számíthat telt házra, a számára kijáró ovációra, ha olyan kvalitású együttes hozza mint a MüPában tegnap este fellépő Izraeli Filharmonikus Zenekar, élén az együttessel történetesen egyidős, vele immár a szó legjobb értelmében úgyszólván összenőtt Zubin Mehtával. Negyedszázaddal ezelőtt, a Margitszigeten hallottam legutóbb ezt a formációt, akkor Mahler I. szimfóniáját és Bartók Concertóját játszották. (Zárójelben: ugyanazt a műsort, amit évekkel korábban Mehta a Los Angelesiekkel vezényelt el az Erkel Színházban és amit szintén hallottam.) Ha már fentebb szórtam a mahleri jelzőket, igyekszem visszafogni az együttest, karmesterét és a produkciót méltató jelzőimet: emlékezetes, nagy koncert volt. Nem emelném ki egyik hangszercsoportot sem: a szokásostól eltérően ültetett vonóskar bámulatosan homogén, kifejező tónusa ugyanúgy lenyűgözött, miként a gigantikus méretű fúvós és ütős szekció teljesítménye. Mindazonáltal kötelességem rögzíteni a színfalak mögötti nevezetes  postakürt- és a szintén híres harsonaszóló előadóját, az első oboás, első fuvolás és a koncertmester pompás munkáját. Beugróként Gerhild Romberger -Fischer Iván és a Fesztiválzenekar díjnyertes III. szimfónia-felvételének közreműködője- énekelte a Nietzsche Zarathustrájának szövegére komponált szépséges altszólót, az ötödik tétel kórusszólamát a Magyar Rádió Énekkara (női kara) -karigazgató: Pad Zoltán- és Gyermekkórusa -karigazgató: Dinyés Soma- adta elő sikeresen. Mindama kivételes összecsiszoltság, összhang, kisugárzás, százpercnyi élmény fő forrása, egyben kovácsa: Zubin Mehta. Az idős maestro  lassan, törődötten, bot segítségével jött be és ült fel a karmesteri dobogóra, ülve, többnyire apró, jelzésszerű mozdulatokkal "kísérte le" a darabot. Az idézőjeles "lekísérés" itt természetesen a mű és előadóinak szuverén birtoklását, egy hosszú élet magától értetődő tapasztalatát, zenekarával való tökéletes együttlélegzést jelenti, azt a szférát, ahol ő már nem csupán szavak nélkül, de teátrális, tapscsiholó gesztusok, nagy lóbálások nélkül vonja bűvkörébe művészeit és hallgatóságát. Talán búcsúja volt ez a hangverseny a pesti közönségtől: -bár tévednék!- méltó a műhöz, méltó régi nagy híréhez ... és méltó hálás közönségéhez,amely tízperces tapsviharral honorálta a kivételes eseményt.

Az Izraeli Filharmonikus Zenekar koncertje, karmester: Zubin Mehta - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2019. szeptember 8.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.