Analfabétizmus ellen, avagy ajándék lókottának nézzék csak a fogát II.
ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.11.17. 10:58 Origo.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/127. levélária
Kedves Tatjána Néném!
[…] „Cérna Géza Diót Árul, Érte Hatot Fizetek." Ez a keresztes dúrok (dó-sorok) rendje. A b-seké meg: „Cigány Ferkó Bőven Eszik Asztal Deszkán Gesztenyét" (erről beszélek, Cékla Ferkóval gond nélkül mondhatjuk). És ilyen trükkök mentén be lehet magolni a dúrok és a mollok sorát is. Utóbbira már csak teljesen idióta sor költhető, ez az előbb tíz percembe került: „Álmos Éjjel Honnan Fizet Ciszter Gizi Dieselért?" És a keresztes verzióm se jobb: „Ádám Dénes Gépe Céges Farán Bélyeg: Esztergom".
[...]
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/126. levélária
Analfabétizmus ellen, avagy ajándék lókottának nézzék csak a fogát I.
Origo.hu 2019.11.10. 09:41
Kedves Tatjána Néném!
„Még szeptemberben rendeztünk egy minikonferenciát az Erkel Színházban a mindennapos éneklés tárgykörét érintve. A részvételre nem lehetett panasz, a köznevelési államtitkár is eljött, köszöntőt mondott, jelen volt a zenei nevelésért felelős miniszteri biztos, a kulturális alapellátásért felelős korábbi államtitkár, ma miniszteri biztos ő is, és az ún. szakma, vagy inkább hivatás oldalán is jól álltunk: Kossuth-díjas karnagy éppúgy adott elő, ahogy érdemes művészek, nem ragozom. Mégis, csak Önnek vallom be: tartózkodónak is éreztem a témához állást. Olyan önbizalom nélkülinek: fog ez valaha sikerülni?”
Meghívó Sok szeretettel meghívjuk Önöket Operett koncertünkre, melyet 2009. április 30-án 18 órakor tartunk, a Zuglói Szent István Zeneházban (1145 Budapest, Columbus u. 11.) Fellépők: Hormai József, valamint növendékei: Szecskó Petra, Kocsis Piroska, Csőrsz Lili, Kristofóri Ferenc, Dénes Mirjam, Balogh Eszter, Pataki Bence, Hepp Ildikó, Kovách Anna Műsor: válogatás a Marica grófnő, János vitéz, Cigánybáró, Meseautó, és más hasonlóan népszerű operett- és filmslágerből Zongorán kísér: Szőke Katalin és Rózsa Gábor Segítségünkre volt: Fehér András rendező, Hlaszny Kata koreográfus Az est háziasszonya: Adrigán Judit Jegyek kaphatók:: a Zuglói Szent István Zeneház (1145 Bp. Columbus u. 11) jegypénztárában minden hétköznap 16.00-20.00 óra között. Felnőttjegy: 700 Ft, diák- és nyugdíjasjegy: 500 Ft
Attól, hogy ezt beírod 55 helyre, még nem fognak rá hamarabb válaszolni...
Kedves Énekkarosok! Szeretnék tőletek kérni hangszépítő gyakorlatokat a beénekléshez. Amire gondolok, pl.: d-r-m-f-sz-f-m-r d-m-sz-m-d. Miamama miamama mámémímómú. Stb. Nehezebb is lehet, amit pl. jobb énekkarokban szoktak használni a beénekléshez. Köszönöm, ha küldtök ilyeneket!
A napokban volt egy baráti, kvázi osztálytalálkozó, ahol sok régi ZAKos (is) ott volt. Elszomorított, hogy hány zenészdiplomát szerzett egyén nem műveli mesterségét. Rögtön hozzátenném, hogy nem amiatt, mert mit csinál a kormány, hanem már akkor eldöntötték a nem zenei pályát, mikor még le sem diplomáztak. Egyénenként megvizsgálva valószínűleg mindegyikük helyes döntést hozott, de összességében mégiscsak figyelemre méltó az arány. El kéne gondolkodni az ebben illetékeseknek, hogy mi a jelenség oka, és az sem ártana, ha magukba néznének. Minden bizonnyal emiatt is van az, hogy ha valaki a felsőoktatásban diplomásként akar (még) egy zenészvégzettséget is, akkor az évek folyamán milliókat kell fizetnie érte, így azért jobban megbecsüli.
Platón mondta: Jó zene, jó államvezetés! Hát igen, amíg az egész világ a szennyt és lélekromboló borzadalmat hallgatja, addig nem várhatunk értelmes dolgokat ezen a bolygón!
Pontosan. Erről több topikban is szó esett már: a komolyzene fogyaszthatatlan \"magaskultúrává\" nőtte ki magát, a konzumidióta köznép nem képes bekajálni. Ezért nem erőltetik (sőt...!) az iskolai ének-zene oktatást.
Nem csak magyar problémáról van szó!
Nade most nem a zenei tagozatos iskolákban van heti 1 énekóra! Ott most is heti 4 van, csak éppen már alig néhány tucat van belőlük. A probléma egyébként létezik, de ahelyett, hogy szidjuk a kormányokat, meg a globalizációt, magunkba is kéne nézni. Az igazi változás akkor lesz, ha a szakma is képes lesz megújulni, és megváltozik a sok szervezet, ahol a \"szakma nagy öregjei\" állandóan egymást fényezik, és sóhajtoznak, hogy bezzeg 20-30-40 éve mi volt. Talán tetszettek volna utánpótlást kinevelni, és nem az USÁba meg Japánba járni pénzt keresni! Ennek ellenére valami pozitív változás mégiscsak várható, mert (éppen a sokat szidott bolognai rendszernek köszönhetően) úgy fog átalakulni a ZAKon az énektanár-képzés, hogy aki nem való tanárnak, nem fog tanári diplomát kapni, legalábbis sokkal nehezebben, mint eddig.
Hanthy Kinga cikke nagyon jó, rávilágít a lényeges kérdésekre. A Petőfi rádió Húszas Stúdiójában elhangzott műsor recenzeseként kiemeli, hogy a Hegyi- Kovalik szerkesztő-páros sziszifuszi riporteri munkája eredményeként milyen lehangoló következtetésekre jutott, illetve mivel szembesült: mennyire reménytelennek látszik a jövő, a zenei oktatás jelenlegi helyzetéből adódóan.
Olvasom a mai Magyar Nemzetben, hogy az iskolákban már csak heti egy óra ének-zene oktatás van. Istenem, ha belegondolok, hogy én anno zenei általános iskola zenetagozatos osztályába jártam, és a 6 napos tanítási héten 4 énekóránk volt... Nem kell már a komolyzene, mert túlságosan \"magaskultúrává\" nőtt? A problémáról egyébként a komolyzene jövőjét firtató topikban is írtam.
köszike (ezerrel küzdök a március idiusa címért):-)
Végre egy konstrukív javaslat! :-)
Tanítcsuk a skacokat áramtermelni,a zeneokítás ürügyén! >(elektroakusztikus kompozíciók)< :-D
Stravinsky-t is pont ilyen korlátolt elvek alapján fütyülték ki kezdetben.
Igen ez is egy szép, foszforeszkáló hülyeség. Szerintem a zenének nincs vége (a zenészeknek sem), csak átalakul. Most is tömegeket vonz, lásd az ún. party-\"kultúrát\". És ez független attól, hogy mi szeretjük-e, vagy sem. A zene önálló életet él. Arról nem beszélve, hogy itt is vannak határterületek. (elektroakusztikus kompozíciók) Szóval, nem biztos, hogy a jövőben egy zenésznek egy hegedű kettéfűrészelése, vagy egy terem teleordítása lesz a fő feladata. :-)
Én a jövőről beszélek, tudod, ami elkezdődött... :-)
Rosszabbul élsz, mint 4 éve? :-)
Úgy értettem, nem a zenészeké.
Vége van a szocializmusnak - már nem szabad eltulajdonítani azt ami nem a mienk! Osszuk az észt - ingyen! A háború után volt földosztás,aztán Tsz. A rendszerváltás után elkezdtük osztani a Tsz vagyont,a gyárakat és a kultúrát - lehet hogy háború lesz ? >úgysem...< vagy gyerekkel nem rendelkezel,vagy csak eccerűen hiányzik belőled a \"mergánum\" tisztes elhantolásának reflexe :-)
Nem értem, mit filozofálgattok itt ezen, a jövő úgysem a mienk...
Nincs az ellen semmi kifogásom,hogy a \"fű és a fa egyetemi végzettségű lesz\",ha a tudás,amelyet szerez,a gyakorlati életben kamatoztatható.A bajom az,hogy a felsőoktatás a fenekeket díjazza,hogy elegendő 4-5 évet üldögélnie az egyetemi hallgatónak a tojásain, melyek \"zápulásáról\" kap oklevelet. Sajnos itten vagyon a higulás, mert a kapcsolatai révén vagy sajnálatból, de átengedik a nem kellően felkészült nebulót - nem működvén a szűrő - higítva fel a társadalom munka és életképes rétegeit ilyen \" táskahimbálókkal\", akik a kapott diploma jogán hoznak - elképesztően hülye intézkedéseket(lásd: osztályzatok eltörlése az alsó tagozatokban) Nekem viszont van bajom azzal is, ha mindenkit felvesznek, szerintem nem ott van a higulás fő oka, amit mondasz. Az ugyanis nem újdonság, - legalábbis zenei szakokon ez már évtizedek óta így van - hogyha bekerültél az adott intézménybe, akkor a Jóisten sem ment meg a diplomától. (Valahogy a tanárok presztizskérdést csinálnak ebből, a saját tanításuk kritikáját látnák abban, ha valakit a főiskola/egyetem 4-5 év alatt kirugnának.) Márpedig ha valaki teljesen alkalmatlanul is megkap egy tanári diplomát, mi a garancia arra, hogy nem fogja használni? Ráadásul teljesen devalválja a már meglévő diplomák értékét az, ha lassan mindenkinek lesz. Jogászoknál, közgazdászoknál még hagyján, mert mindenki tudja, hogy melyik egyetemen szerzett végzettség mögött van komoly tudás. De egy zeneakadémiai szaknál ez nem áll fenn. Tehát az első számú baj, - természetesen ezt a rendszerváltáskori állapothoz képest értem, a fő baj (pl. a tanárképzés helyzete) korábbra eredeztethető - hogy elszaporodtak a zenetanár szakok (is), és könnyebb lett ezáltal bekerülni, ergo lediplomázni is. A második számú probléma a negatív demográfiai tendencia: egyre kevesebb a gyerek. Ugyanakkor az oktatói létszám nem követi ezt. A harmadik baj, hogy még ez a kevés gyerek is fokozatosan csökkenő érdeklődést mutat a komolyzene, és annak tanítása felé. Nem hiszem, hogy újat mondok, de néhány példa: - amikor én felvételiztem oda, akkor 66-an jelenkeztek a ZAK karvez szakára, tavaly 9-en (!!!); - Konzikban vannak olyan szakok, hogy évekig nem jön senki (Bartókban oboista nem volt jóideig, a Weinerben brácsás nincs már egy ideje). Negyedik baj: kihalnak a nagy egyéniségek. A legszélsőségesebb példa a karmester szak: Anno Somogyi László volt a tanár, aztán jött Kórodi András, majd Lukács Ervin, és most Gál Tamás. Vagy ott van a \"különleges tehetségek osztálya\". Tényleg ilyen sok különleges tehetség van??? A buktatásról pedig egyszerűen azért szoktak le, - egyszer Kovács Samu így, szó szerint el is mesélte - mert nem akarnak újból és újból összetalálkozni a megbuktatott egyénekkel. Inkább átengedik, csak ne lássák többet.
Sokáig volt olyan álmom, hogy vizsgázni kell mennem, de nem találom a termet, különben se ismerném meg a vizsgáztatót, (ő se engem), mert nem jártam be az órájára, és nem is készültem a vizsgára.
Nem \"kezdem\" - folyamtosan ezt kaparom. A dicsőségben lubickoló halakon, (\"..megreformáljuk az oktatást..\")nem az arcvíz és a szájöblítő segít :-) Nincs az ellen semmi kifogásom,hogy a \"fű és a fa egyetemi végzettségű lesz\",ha a tudás,amelyet szerez,a gyakorlati életben kamatoztatható.A bajom az,hogy a felsőoktatás a fenekeket díjazza,hogy elegendő 4-5 évet üldögélnie az egyetemi hallgatónak a tojásain,melyek \"zápulásáról\" kap oklevelet. Sajnos itten vagyon a higulás,mert a kapcsolatai révén vagy sajnálatból,de átengedik a nem kellően felkészült nebulót - nem működvén a szűrő - higítva fel a társadalom munka és életképes rétegeit ilyen \" táskahimbálókkal\",akik a kapott diploma jogán hoznak -elképesztően hülye intézkedéseket(lásd:osztályzatok eltörlése az alsó tagozatokban):-(
Na kezded kapisgálni...és ez valóban nem egyedi eset, sőt általánosnak mondható. Az egyik - eddig nem említett - oka, hogy politikai elitünknek köszönhetően (mindenkit az egyetemekre jelszó alatt) felhigult a felsőoktatás, fűt-fát felvesznek.
Nesze neked oktatás ! >329. Barbarina Előzmény - 323 Válasz erre 2005-10-09 13:19:09 Az egyik ismerősöm tanárképzőn másodikos, a tudás szintje meg sem közelíti azt amit tőlünk általános iskolás koromban(5 éve) emelt szintű szolfézson megköveteltek a zenesuliban, az összhangzattanról meg dunsztja sincs, hogy mire jó.Ja, és ezzel nem ő az egyetlen. És még csodálkoznak,hogy a fiatalokat nem vonnza a komoly zene... :( <
Hihi :-D Dehogynem,a kortárs zenéhő - köll a latintudás,egy kicsi mitológia,egy kicsi ánglus és frankofónia,nem árt valamit tudni a kakofóniáról sem,a számtan, kevés fizika,meg miegymás.(nevezném eztetet az egyetemesek részének) Nem rossz! A cirqmstanecli a rossz ! Presser pici bácsi qrvul a megasztárban,komolyzenei alappal:-) A fertőző öreg békatábor nyomja a Glassikusokat,a... ifijonczok fejibe :-D
Hát erről beszélünk! Az ifjú lelkek fertőzéséről! :-DDD (spec. a Glass egy kókler, de jó a marketingje.)
Hehe. Épp mostanában fertőztem meg egy ifjú ártatlan lelkét egy Philip Glass CD-vel. Milyen hálás volt! Tetszett neki. (Nem is rossz.)
\"Egyetemes\" értékek szerintem nincsennek. Beethoven és Mozart is rengeteg szart írt.De ez már megint más téma. A zenére magára van igény. Ezt rengeteg dolog tanusítja. Csak lehet, hogy nem arra, amit mi szeretünk. Attól rossz? Kezdem úgy érezni, hogy \"öreg békák\" tárasága kuruttyol, miközben az élet gyorsan ellép mellettünk. Közben meg itt van a kortárs zene, ami egy tucat lépéssel van még tovább...
20 évi okítás után a lelkesedés valószinűleg egy kicsit már lelohad,a bűntudatunk is megjön,mert \"bele akartuk verni valakinek az orrát olyasmibe, amihez nem fűlött a foga.\",pedig itten vagyon a kutyus elásva. A jó tanár például :\"macskás mester\", fortélyokkal elérheti a \"beleverést\",de sajnos nem a tanarak motíváltságával van a baj. A szemlélet - erre van igény ezt tanítjuk - nos szerintem ez a hülyeség! Deklarálni kőne az egyetemes értékeket addig,amig valakinek nem jut eszébe \"Győzikéből\" iskolaigazgatót faragni,akinek aztán megsúgják a leépítések ütemtervét:-D
Ha má kanyar itt egy előjelzőtábla: >Van olyan osztályom, ahol ötödik éve tanítok, ott belefér egy kis könnyűzene is. Már kezdik belátni, hogy az csak egyfajta hiánypótló, vagy mittomén, mi, mert a hozott lemezt simán el tudom nekik játszani, első hallás után, mert nem nagy kunszt.< :-D
Kedves Sphynx! Te tényleg összekevered a tanítást az idomítással. A Tanár nem több, vagy jobb növendékeinél. Egyszerűen csak életkoránál fogva több a tapasztalata az adott tárgyról. Hiszen ha annyira tudná a dolgokat, nem tanítaná, hanem csinálná. A tanítás annak idomítás, aki a pár év alatt megszerzett tudásán csücsül egy életen át. Aki tényleg tanít, az felfedezőútra indul egy csomó emberrel együtt, s közben maga is tanul - a tanítványok által felvetett problémák révén. Azt gondolom, ha a gyerek látja ezt a fejlődőképes hozzáállást és a saját lendítő szerepét a Tanár életében, akkor sokkal könnyebb érdeklődő diákká tenni - akár Beethoven iránt is - mint egyébként. Csak a saját apámat hoznám fel példának, aki égető rosszcsont falusi gyerek volt, de Leonrad Bernstein közkedvelt sorozata elől nem lehetett elrángatni sem. Aki tanár akar lenni, az élvezi ezt a közös felfedezést, élvezi, hogy szabad eszmecserék révén juthat mindig és mindig előrébb. Mert nincs anyagi dolgokhoz kötve tudásának bővülése - mint pl. egy mérnök esetében.
Ezt nagyon komolyan kikérem magamnak. Vagy csak nem értem a tréfát? ;)
És itt kanyarodunk vissza az eredeti témához: márpedig a gyerekeket a könnyűzene érdekli, vagyis nem állhatunk elő azzal, hogy \"kedves gyerekek, Beethovent hallgassatok, ne ilyen szemetet!\", hanem meg kell ismernünk a könnyűzenét, közben rájövünk, hogy az is milyen jó tud lenni, tanulunk egy csomó új dolgot a gyerekektől, de ha nem, legalább jól éreztük magunkat, mert nem akartuk beleverni valakinek az orrát olyasmibe, amihez nem fűlik a foga.
Richter sokra is tartotta Kocsist. Azt akarom mondani, hogy aki nagyon tanítani akar, az nekem egy picit gyanús. Az ember nem tarhatja olyan nagyra a saját tudását, hogy mindenkire rá akarja tukmálni. Az tanít, akitől kérdeznek. Hiába akarok én fenenagy hivatástudattól vezérelve tanítani, ha senki se kívácsi arra, amit mondok. És ilyenkor jön az idomítás.
Tanúja voltam,hogy Kocsis Zoli odament Richterhez és tisztelettudóan gratulált a mesternek:-D
Fordítva már inkább! Mintha kicsit eltértünk volna a tárgytól, urak! :-)
Képzeld el, ahogy Kocsis Zoli odamegy Richterhez, és azt mondja: \"Na, vegyük át mégegyszer ezt a Prokofjev szonátát!\"
Be jó aztat elgépzelni,amint odamegyek a Rácz Zoltánhoz,vagy a Kocsis Zolihoz,hogy kéremszépen Önnek \"önértékelési zavarai\" vannak :-D
És akkor egy óvónőnek nem lehet hivatástudata? Vagy egy ápolónőnek?
Szerintem meg, aki azt állítja magáról, hogy másokat akar tanítani, annak baj van az önértékelésével.
Elvárások: A pedagógus (idomár) legyen arra nagyon büszke,hogy szellemi tevékenységre,ismeret átadásra,a nevelésre szakosodott munkaerő,akinek kötelessége a társadalomban elfoglalt,helyét és szerepét tudatosítani,illetve egyre magasabb szintre emelni. A TANÁROK nélkül nincs JÖVŐ ! A buszsofőröknél van előzetes szűrés,PÁV I-II,s olyanról még nem hallottam,hogy valaki autódidakta módon szerez jogosítványt. Az orvosoknál is előfordul műhiba,mert hiányos a doki tudása, netán hanyag,túlterhelt,vagy rehoda, de akármelyik foglalkozást is nézzük,ezeket mind TANULTÁK (vagy nem) - azaz a tanaraktól származó tudást kamatoztatták. A pedagógus köteles a szemetet,a nem odavaló,protekciós,félhülye\"életművészeket\" soraiból kitúrni,szelektálva a minősített tanarakat - azok hibáit nem takargatva,visszaszerezni a tanítás elveszett becsületét ! A pedagógus harcoljon a munkája elismertetéséért ,az őt megillető javadalmazásért,ésatöbbi:-D
magas szintű szellemi tevékenység koncentrált kifejtése bizonyos szellemi inspiráció céljából = ez nem a hipnotizőr? A tanításhoz milyen magas szintű szellemi tevékenység kell?
Ezt szépen megfogalmaztad. Én szellemi és lelki inspirációt mondanék, de a lényeg ugyanaz. Olyan függőség féle.
A hivatás szerintem olyan foglalkozás (jó esetben), amely magas szintű szellemi tevékenység koncentrált kifejtése bizonyos szellemi inspiráció céljából. (pl.: pedagógus, lelkipásztor, művész)
Vannak foglalkozások, amik nagyobb felelősséggel járnak (buszsofőr, orvos, tanár). Ennyi különbség van munka és munka között. És a munka meg az, amit el kell végezni. Lehet vidáman és szarul, vagy szenvedve, de jól, vagy sok más kombinációban. Persze lehet, hogy van, akinek nagyobb tehetsége van az egyikhez, mint a másikhoz. Az iskoláról meg annyit, hogy az 99%-ban az idomításról szól, és semmi köze a tanításhoz/tanuláshoz. Akkor mit akarunk a tanároktól?
Hű de kioktatóak lettünk. Talán vegyél vissza aranyom...