vissza a cimoldalra
2019-09-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8127)
Opernglas, avagy operai távcső... (20315)
Kimernya? (3217)
Társművészetek (1404)
Erkel Ferenc (1063)
Balett-, és Táncművészet (5874)
A nap képe (2154)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1753)
Franz Schmidt (3421)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1377   Búbánat • előzmény1373 2017-08-17 13:22:55
Margitszigeti visszatekintő

Új Ember Hetilap
Pallós Tamás, 2017. augusztus 13.

„Világhírű művészeket felvonultató, nagyszabású – de legalábbis arra törekvő – operaprodukciókra maradt a Margitsziget. Idén nyáron a Porgy és Bess, a mexikói–amerikai Ailyn Pérez, a koszovói Rame Lahaj és az olasz Gabriele Viviani nevével fémjelzett gála, valamint A trubadúr volt soron. Az utóbbi Vámos László megpatinásodott rendezésének búcsúztatása is volt, amelyet először 1995-ben éppen a szegedi játékokon mutattak be, majd két évtizeden át az Erkel Színházban és az Operaházban tartottak műsoron.

Az idei Trubadúr zenei szempontból a lehető legszebb ígéret volt a minőségi nyári operajátszás reneszánszát illetően. Az azer(bajdzsán)i Dinara Alieva fellépése, megformálás és átélés tekintetében egyaránt hibátlan Leonorája is azt bizonyította, hogy a közelmúltban lezajlott generációváltást követően – az 1930-as, ’40-es években született, hosszú pályafutású legendák visszavonulása után – sem ért véget (teljesen) a sokat emlegetett és sokszor elbúcsúztatott aranykorszak. Alieva a Verdi-éneklés csúcsain jár. Tökéletesen kiegyenlített „olasz hang”, amelyet különleges egzotikus tónusa tesz még izgalmasabbá. Nyugodt nagyvonalúsággal ívelt legatók, kristálytiszta magasságok, tévedhetetlen pontossággal pergetett koloratúrák… Hamisítatlan bel cantót művel, de a szép éneklés koncentrált technikai kivitelezése egy pillanatra sem megy az életszerűség, a figurai hitelesség rovására. A meggyőzés, a nagyformátumúság és a kifejezés bősége terén Komlósi Ildikó Azucenája ugyancsak az eszményi kategóriába tartozik. Az édesanyja máglyahaláláért bosszút fogadó, tragikus sorsú cigány asszony az ő olvasatában nem egy boszorkányos kinézetű, tébolyodottan botorkáló szépkorú, hanem egyenes tartású amazon, a vélt-valós igazságáért eltökélten küzdő, ugyanakkor rendkívül érzékeny, szenvedő hősnő. Ez az Azucena Komlósi árnyalatokban, finom részletmegoldásokban gazdag tolmácsolásában a reveláció erejével ható operai kuriózum. Színészileg visszafogott, egy kissé megilletődött Manricóként Riccardo Massi mutatkozott be Budapesten. Jóllehet az olasz művészt túl világos, mesterségesen „felhúzott” matériája alapján a nemzetközi másod-harmad vonalhoz sorolnánk, de színpadra termett, imponáló biztonsággal éneklő spinto tenorként a hangfaját tekintve ínségesebb jelenünkben érthetően jobb pozíciót foglalhat el a zenei világpiacon. A leköszönő Vámos-rendezés tömegjeleneteinek némafilmes ágálásokra emlékeztető kliséi, a kar és a statisztéria operaparódiákba illő jelmezei sokszor komikusak, de ez most nem számított. A trubadúr énekes gárdáját nézve – nem megfeledkezve Kálmándy Mihály ez alkalommal fáradtabban szóló Luna grófjáról és Cser Krisztián energikus Ferrandójáról sem – olyan előadás kerekedett, amely a világ bármely nagy operaházában megállta volna a helyét.” […]
1373   Búbánat 2017-07-24 19:29:08
25 ÉV UTÁN TÉR VISSZA A MARGITSZIGETRE A TRUBADÚR – UTOLJÁRA LÁTHATÓ A VÁMOS-FÉLE RENDEZÉS

„A Budapesti Nyári Fesztivál idei nagy operabemutatója Verdi egyik legnépszerűbb romantikus operája. A trubadúr Vámos László hagyományos rendezésében, Csikós Attila impozáns és korhű látványvilágával kerül színre a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.

A Vámos László-féle rendezést utoljára láthatja a közönség július 28-án és 30-án.

„Leonora szerepében a fiatal azeri szoprán, Dinara Alieva látható, Manricóként pedig az ismert olasz tenor, Riccardo Massi mutatkozik be a közönségnek. Azucena szerepében a világszerte elismert mezzo-szoprán, Komlósi Ildikó lép színre, Luna grófot a nemzetközi hírű bariton, Kálmándy Mihály ebben a rendezésben először alakítja.”
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Constantin Talmaciu (fuvola), Sara Gheorghe (marimba)
Aradi Állami Filharmónia
vez: Dorin Frandeș
MOZART: Divertimento K 136 D-dúr vonószenekarra
STAMITZ: G-dúr fuvolaverseny
PIAZZOLLA: Libertango marimbára és vonószenekarra
BARTÓK: Román népi táncok
VITTORIO MONTI: Csárdás
ALBENIZ: Asturias marimbára és vonószenekarra

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Thurzó Zoltán (zongora)
Liszt Ferenc, Chopin és Rachmaninov műveiből

19:00 : Budapest
Erkel Színház

1ST STEPS
Balett-est három részben

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Baráth Emőke, Valerio Contaldo, Michal Czerniawski, Cyril Auvity, Francisco Fernández-Rueda, Peter Harvey, Núria Rial, Antonio Abete, Luciana Mancini
Budapesti Fesztiválzenekar
Fischer Iván Operatársulat tánc- és énekkara
Vezényel és rendező: Fischer Iván
MONTEVERDI: La favola d'Orfeo
A mai nap
történt:
1809 • Megnyílt a Royal Opera House Londonban
született:
1587 • Francesca Caccini, zeneszerző († kb. 1640)
1916 • Simándy József, énekes († 1997)
1971 • Anna Netrebko, énekes
elhunyt:
2008 • Maurizio Kagel, zeneszerző (sz. 1931)