vissza a cimoldalra
2020-05-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (1699)
A MET felvételei (435)
Pantheon (2636)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3887)
Marton Éva (799)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (172)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1424)
Operett, mint színpadi műfaj (4309)
Szkrjabin (548)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1949)
Lisztről emelkedetten (993)
Momus-játék (5838)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62157)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4806)
Franz Schmidt (3606)
Opernglas, avagy operai távcső... (20487)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

318   Edmond Dantes • előzmény317 2019-05-15 11:14:11

Eléggé gyakori lett, hogy operák előjátéka/nyitánya alatt a cselekményt megelőző történések, események megjelennek a színpadon vagy vetített változatban. Talán a filmes gyakorlat operaszínpadi adaptálása ez, amikor egy film a jelenben kezdődik majd visszamennek a múltba és/vagy váltogatják az idősíkokat. Egyszer eljöhet az az idő, amikor az operai közönség látni fogja, mi történik a finálé után. Elvégre pl. a Figaró házassága folytatását is megírta valaki: a Grófné teherbe esik Cherubinótól stb. Ha Herzeleide vajúdása megjelent Bayreuthban, még Rosina asszonnyal is megeshet ugyanez valahol...főleg ha előzetesen megejtették :-)

317   Hangyász • előzmény310 2019-05-15 10:55:34

A 2010-es, immár nem Schlingensief rendezte bayreuthi Parsifalon Herzeleide is megjelent, az ő vajúdásával kezdődött a darab. A közelebbi részletekre már nem emlékszem, mert nem volt felejthetetlen. A Gurnemanzot éneklő koreai remekelt, bár Robert Wegnerhez képest a fasorban sem volt.

310   Edmond Dantes • előzmény309 2019-05-01 14:53:44

Egy eszement rendező valamikor, valahol összehozhatná Lohengrint és Parsifalt. Elvégre atya és fiú, családi összejövetel..Talán ezért röppen(t) a MüPa Parsifaljának végén galamb az égbe? Miként a Lohengrin-történetben. Vagy csupán koincidencia és/vagy a "béke jelképes galambjai".

309   Hangyász • előzmény303 2019-05-01 11:52:31

Pláne, hogy maga Wagner is fontolgatta, hogy Tristan betegágyánál megjelenik Parsifal.

303   Edmond Dantes • előzmény295 2019-04-30 08:58:53

Természetesen nem vontam kétségbe, hogy tudod :-) Azt föltételezhettem, hogy az eszement rendező(k) szándékosan keverte(k) össze a két darabot és szándékosan kerültek a Lohengrinbe Walkür-lányok, netán hattyú A walkürbe...nem is rossz ötlet: ha egyszer Gesamtkunstwerk, akkor minden Wagnerbe minden Wagner (is) belefér, még megtörténhet :-)

295   Hangyász • előzmény294 2019-04-29 17:06:32

Természetesen tudom, hogy a Lohengrinben nincs(enek) páncélos csajok, ill. a Walkürben hattyú vontatta csónak. WW rendezését forradalomnak tekinthetjük, Schlingensief agyonzsúfolt és az óriási Willendorfi Vénusz vaginájába nyúló Grál-lovagokat legfeljebb polgárpukkasztásnak. Ugyanezt mondhatjuk a laborpatkányokról/biogáz-üzemről, akár Bayreuthban viszik színre, akár máshol, nem-Wagneri operában. Vegyük pl. a Toscát,és öltöztessük fel tengerimalacnak az összes szereplőt, legfeljebb Scarpia albínó lesz, a címszereplő és Cavaradossi pedig tarka. Nos?

294   Edmond Dantes 2019-04-28 10:04:51

Eiffel/30-ra: vajon az 1976-os (August Everding) és az 1998-as, azt hiszem ma is futó (Robert Wilson) Lohengrinben is hattyú a közlekedési eszköz? Ez a régebbi kritika nem ezt sugallja. Lohengrinben "szárnyas sisakos, páncélos csajok üvöltöttek a műsziklák tetején"? Érdekes...ez nekem inkább A walkűrre hajaz. Nem tudom sem cáfolni sem megerősíteni, hogy "WW reformját...a maga idejében senki sem vette eszementnek", de szinte biztosra veszem, hogy akkor az, amit ő csinált,  forradalomnak számított éspedig olyan forradalomnak, aminek mélyreható változásai lettek és maradtak. Ahhoz képest néhány félrecsúszott rendezés hosszú távon nem sok vizet zavar, legfeljebb rövid időre témát ad a kritikusoknak, a nézőknak és nekünk, fórumozóknak. Ha viszont egy rendező úgymond stílust teremt, bevonul a kánonba, tartósan a felszínen marad, az már nem csupán kérészéletű kísérlet, hanem paradigmaváltás... amilyen WW-é volt anno. Abban viszont 100%-ig egyetértek, hogy a "végkimenetel 180 fokos megváltoztatása": megengedhetetlen és nem indokolható. Ezt a véleményemet írtam meg pl. az új Giocondával kapcsolatban és ez a véleményem pl. arról is, ha igaz az, amit e fórumon nemrég olvastam miszerint egy külföldi rendezésben Carmen öli meg Don Josét = "fosztogatnak és nem osztogatnak" :-) Ez utóbbi -és hasonló- példák valóban a "vörös vonal" átlépései.

Hírek
• Ismét szolgáltathatnak zenét a vendéglátóhelyek
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1913 • Stravinsky, Le sacre du printemps bemutatója Párizsban
született:
1860 • Isaac Albéniz, zeneszerző († 1909)
1897 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző († 1957)
1915 • Karl Münchinger, karmester († 1990)
1922 • Iannis Xenakis, zeneszerző, építész († 2001)
1933 • Helmuth Rilling, karmester
1934 • Strém Kálmán, zeneszociológus, hangversenyrendező († 2005)
1947 • Csavlek Etelka, énekművész
elhunyt:
1910 • Milij Alekszejevics Balakirev, zeneszerző (sz. 1837)
1935 • Josef Suk, zeneszerző, hegedűs (sz. 1874)