vissza a cimoldalra
2019-10-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10327)
Momus-játék (5741)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1778)
Franz Schmidt (3434)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3450)
Simándy József - az örök tenor (629)
Plácido Domingo (910)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1357)
Opernglas, avagy operai távcső... (20322)
Élő közvetítések (8191)
Kolonits Klára (1134)
Operett, mint színpadi műfaj (4081)
Társművészetek (1435)
Pantheon (2428)
Gaetano Donizetti (963)
Requiem (455)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

293   Edmond Dantes • előzmény292 2019-04-28 09:34:42

Olyan ügyesen s egyben békésen, békében (!) játszunk a szavakkal, hogy egy jelképes kézfogással el is napolhatjuk a kérdést...a következő (eszement?) rendezésig :-)

292   Haandel • előzmény291 2019-04-27 17:45:23

Az eszement rendezők az eredeti műveket a saját kaptafájuk szerint változtatják,
ahelyett, hogy a szerepformálásokat az eredeti művek szelleméhez igazítanák :(

291   Edmond Dantes • előzmény290 2019-04-26 19:11:56

Szerintem operajátszás = énekesek (plusz kórus, balettkar) szerepformálása. Ha az énekesek (plusz kórus, balettkar) szerepformálásához a rendezők (plusz díszlet- és jelmeztervező, világosítás) valamit hozzáadnak, az annyi mint hogy a rendezésben változtatnak. Szerintem "hozzáadni" kb. annyi mint "változtatni". Innentől fogva a kérdés csupán az, hogy hogyan.

290   Haandel • előzmény282 2019-04-26 16:59:21

Szerintem is kellenek a modern, ill. új rendezések,
de nem teljes, ill. mindenáron való átértelmezések.

Először is a világ megváltozott, de nem alapvetően;
már sokan olvasták a következő sorokat  meglepődve:
Ami volt, ugyanaz lesz majd, és ami történt, ugyanaz fog történni,
mert nincs semmi új a nap alatt. *)

Másodszor újítani nem csak úgy lehet, ha a rendezésben változtatnak:
fontosabb ha az énekesek szerepformálásához a rendezők valamit hozzáadnak.

Harmadszor az opera az egyes elemeinek harmonikus kapcsolata,
nem a rendezők, gyakran megfejthetetlen, rejtvényeinek sorozata!

282   fbcs 2019-04-25 00:09:29

Kicsit belefolyva a modern-klasszikus vitába, próbálok pár érvet felhozni amellett, hogy igenis kellenek a modern rendezések, akár teljes átértelmezések.

Először is a világ alapvetően megváltozott az operarepertoár zömének keletkezése óta. Az ott érthető problémák, az ott akár megbotránkoztató dolgok mostanra elvesztették élüket, vagy akár érthetőségüket is. Emiatt szükséges a hatás elérése miatt változtatni, esetleg úgy átalakítani, hogy a mostani közönség is értse (pl: Bohémélet 2.0). Ehhez kapcsolódóan a posztmodern korban, mely ha valamit nem szeret, az a pátosz, szükséges az operákból az érzelgősséget kicsit tompítani, (pl. elidegenítő effektekkel, mint az Anger-féle Traviátában a testvér, a medencecsont maszkok, vagy a madarakat ragasztgató munkás)

Másodszor a világon által játszott operarepertoár szűkös, és valljuk be, legtöbbször mi nézők is visszaköveteljük a kulcsdarabokat, ha évekig nem láthatóak. Így újítani csak úgy lehet, ha a rendezésben változtatnak. És az nem elég,  ha csak másfajta, korhű(nekk tetsző) ruhákba öltöztetik az énekeseket.

Harmadszor véleményem szerint egyre inkább elvárás (legalábbis részemről), hogy az opera az érzékszerveim és érzelmeim mellett az intellektusom is megmozgassa. Késztessen rejtvényfejtésre, olvassuk a rendezővel együtt a művet, ésmutasson új értelmezéseket, ásson mélyebbre a műben, mint azt a közönség magától tenné, és mutassa fel, mire jutott.

Negyedszer több opera librettója nem túl jó (pl: Gioconda, Lammermoori Lucia). A mostani közönség számára ezek hibái feltűnőbbek lehetnek, szükséges lehet ezek foltozása.

Nem azt mondom ezzel, hogy a klasszikusabb rendezéseknek nincs létjogosultsága, bizonyos operák jól tűrik azt (Bohémélet, Carmen, Parasztbecsület teljesen jók hagyományosan megrendezve), de a modernség teljes elvetése nosztalgikus múzeummá tenné az operajátszást, ami senkinek nem érdeke.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Baráti Kristóf (hegedű), Károlyi Katalin (ének), Würtz Klára, Duco Burgers (zongora), Láposi Dániel (marimba)
Műsorvezető: Kertész Zsuzsa
"Jámbor Ági emlékest"
J.S. BACH: 1. (B-dúr) partita, BWV 825
MOZART: 17. (C-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 296
CHOPIN: Barcarolle, op. 60
Jámbor Ági dalok
SCHUMANN: 6 etűd Kanon stílusban két zongorára (Debussy átirat)
CHOPIN: Polonaise-Fantasie, op. 61
J.S. BACH: h-moll partita, BWV 1002 - 1. Allemande, 2. Double, 3. Courente, 4. Double (marimba átirat)
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – 4. Sarabande, 5. Gavotte I, 6. Gavotte II (marimba átirat)
BIZET-SAMMUT: Carmen Fantasy - 3. tétel

18:00 : Budapest
FUGA

Km.: Csalog Gábor (zongora), Szalai András (cimbalom), Mészáros Dániel (klarinét), Varga Oszkár, Tóth Kristóf, Schaff Magdolna (hegedű), Szűcs Boglárka (brácsa), Varga István (gordonka), Andor Krisztián (zongora), Szatzker Zsanett (harmonika)
"CSALOG GÁBOR szerzői estje"
Kis zene (Hommage a Purcell) (ősbemutató)
Szimfóniák (ősbemutató)
Ajtó (ősbemutató)
A fél disznó dala - Sibelius kottaíró-programra (ősbemutató)
Régi (ősbemutató)
Allegro maestoso (ősbemutató)
Időtlen (ősbemutató)
Chopiganini - Sibelius kottaíró-programra
Grádicsok (ősbemutató)



19:00 : Budapest
Erkel Színház

ORFF: Carmina Burana
"Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar és angol felirattal"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Snétberger Ferenc (gitár), Markus Stockhausen (trombita), Arild Andersen (nagybőgő)
"Jazz itt!"

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Krulik Eszter, Duru Seong (hegedű), Rahel Krämer, Oláh Villő (gordonka), Kirill Ribakov, Szűcs Péter (klarinét), Gyivicsán György (harsona), Illés Márton (zongora), Nevelő János (ütőhangszerek)
vez.: Horváth Balázs
"A klarinét arcai"
ILLÉS MÁRTON: Három akvarell klarinétra
GRYLLUS SAMU: OutOnStage Monument 1
VITO ZURAJ: Chrisantemum
BELLA MÁTÉ: Something Happened
JÖRG WIDMANN: Drei Schattentänze
HORVÁTH BALÁZS: Fake Polyphony

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kovács Imre (fuvola), Horváth Béla (oboa), Szatmári Zsolt (klarinét), Bokor Pál (fagott), Sipkay Deborah (hárfa)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
vez.: Somos Csaba
"… Mint fának susogása"
MOZART: A-dúr szimfónia, K. 201
HINDEMITH: Versenymű fafúvós hangszerekre, hárfára és zenekarra
BIZET: C-dúr szimfónia
15:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi
A mai nap
született:
1905 • Kemény Egon, zeneszerző († 1969)
1909 • Art Tatum, jazz-muzsikus († 1956)