vissza a cimoldalra
2019-05-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10110)
Kimernya? (3066)
Birgit Nilsson (41)
Operett, mint színpadi műfaj (3917)
Élő közvetítések (7872)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3251)
Bende Zsolt (153)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61688)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1665)
Lisztről emelkedetten (951)
Franz Schmidt (3336)
Carl Maria von Weber (130)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (598)
Edita Gruberova (3081)
Kedvenc magyar operaelőadók (1113)
Kiss B. Atilla (198)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

266   Hangyász • előzmény263 2019-02-24 13:34:03

A zenét lemezről kétszer hallgattam meg. (Caballé-Pavarotti-Milnes-Baltsa-Gyaurov a főszerepekben, Bartoletti vezényel) A "vak tyúk is talál szemet" esete, hiszen nem véletlen, hogy Ponchielli egyetlen más operáját sem vették elő a mai repertoárbővítő időkben. Verdi "üzemszünete" alatt, Puccini felemelkedése előtt sikert tudott aratni. Egy szép motívum vonul végig benne, és ott van a hatásos balettbetét, amelynek egyes részeit akár a Strauß-család is írhatta volna. Mostanra valahogy bemászott az egész darab zenéje a fülembe, de hangsúlyozom, sohasem lesz olyan kedvencem, mint pl. a Don Carlos. Victor Hugo alapanyagul szolgáló drámáját nem ismerem. Kérdés, mit tömörített/módosított Boito a francia zseni életművének tudtommal nem kiemelkedő darabján. Az mindenesetre még operai mércével mérve is éktelen ostobaság, hogy Gioconda úgy lesz öngyilkos, hogy nem tudja, mi történt a VAK anyjával. Ráadásul ott van neki a méreg is a tőr mellett. Velencének tenne jót, ha valamelyik eszközzel megszabadítaná Barnabától - az operairodalom legundorítóbb alakjától - Velencét. Gioconda tragédiája, hogy enélkül végez magával.

263   Héterő • előzmény256 2019-02-24 00:11:06

Soha nem értettem, Telramund mit eszik a Giocondán. A zene ugyan még akár kellemesnek mondható, de a történet annyira bárgyú, hogy Münchhausen báró kalandjai százszorta hihetőbbnek tűnnek.
Ez a rendezés elriasztja még ama vakmerőket is, akik igyekeztek volna megbarátkozni az operával. Csoportos erőszak a pódiumon - persze vízben tocsogva! Arctalan kórus. Na meg hullagyalázás a zárójelenetben. A jó hír: nem volt kerekesszék.

256   Hangyász • előzmény254 2019-02-19 11:02:16

Mivel mint többször írtam már, a Gioconda minden, csak nem a szívem csücske. Így egy ilyen rendezés híre nem tud (annyira) felbosszantani, mint a laborpatkányok a Lohengrinben, netán Tannhäuser a biogáz-üzemben. Pár nap, és az Erkel is bemutatja ezt a (szvsz) igencsak túlértékelt operát, az előzetest elnézve Almási Tóth (?) rendezése is belesimul a nemzetközi trendbe.

254   Héterő • előzmény252 2019-02-18 20:22:13

Brüsszel? Lám, nem mindenkinek tetszik, ami Brüsszelben folyik.
Persze, ha valaki csak "belenéz", akkor előre dicséri elégülten: " Így is lehet."
De akik végignézik, végiggondolják és józan ésszel elemzik, így írnak:


Újabb ízléstelen rendezés a brüsszeli színházban, amint már megszoktuk.
A koerográfia sz@r !

Középszerű énekhang opera-pornóval à la Py. Számíthat többre egy opera-rajongó 2019-ben?

Marxisták morbid kísérletezése rombolta le a színházat és próbálta lerombolni az operát, lerombolni a szépséget, lerombolni mindent. :-(

(röv.) ...csak szégyellhetik magukat, hogy így tálalták Amilcare Ponchiellit ! Az előadók közt nem akadt senki, aki mást is képviselt volna, mint azt az urat, aki a "rendező"-nevet bitorolja, és aki csak a gyors bravót hajszolta.
SZÉGYEN ! Jó kis közönség, csak bámulja döbbenten ezt a gyalázatot...
Éljenek a belgák, még azok is, akik ostoba birkák!

Rendezés - kukkolóknak, méginkább szadistáknak. Ki másra ne jönne rá a hányinger?

A bravúros énekesekre manapság rátelepszik a tiszteletlen, közönséges, alkalmatlan ál-rendezők és -scenográfusok baromsága.

Borzalmas rendezés. La Gioconda hangja vékony és lebeg.

252   Edmond Dantes • előzmény251 2019-02-18 15:36:11

Giocondára készülve, belenéztem egy vadonatúj felvételbe Brüsszelből: így is lehet..

251   gézamalac • előzmény250 2019-02-17 23:39:50

Még le is van írva. A zenében. A Hétfátyoltánc motívumára "kulminál" Salome extatikus-erotikus záróéneke. Úgyhogy az a rendezés rendben is van. Nincs benne olyasmi, amin töprengenünk kellene, hogyan, miért is került ez ide.

250   Edmond Dantes • előzmény248 2019-02-17 15:47:36

Egyetértek ezzel, bár embere-ízlése válogatja, kinek mi (ki)  "szép". Azonban ha már a cselekménnyel (idézem) "koherens színpadképet és játékot" várunk el, akkor a "szép(ség)" szükségessége gyakran igencsak relativizálódik, megkérdőjeleződik. Hogy érthetőbb legyek: kell-e, lehet-e "szép" színpadkép és játék olyan operai jelenetek esetében, ahol éppenséggel a cselekmény és/vagy a szereplők a legkevésbé sem "szép/ek"? Csak egy friss példa: tegnap mezzon láttam egy jó Salomét egy pazar szopránnal: a záró jelenetben Salome nem Jochanaan levágott fejét csókolgatja és jut el az extázisig, hanem a halott Jochanaan vérben tocsogó holttestére borulva -pardon, de ez történik- jut el a "csúcsra", lucskos-véres ruhában, testtel. Benne van mindez a darabban, a darab légkörében, ha netán nem leírva, de mint opció? Szerintem igen. A hatás leírhatatlan: borzasztó és/de lenyűgöző. És a példák száma végtelen..

248   gézamalac • előzmény243 2019-02-17 11:46:40

Szép alatt a zenével, cselekménnyel harmonikus egységben, koherenciában lévő színpadképet és játékot értek, semmiképpen sem valami öncélú, szemnek tetszetős valamit.

243   Edmond Dantes • előzmény241 2019-02-16 10:46:55

Szent tehenekre (Indiában) és szent tehén-szerű, értsd: ősöreg, levehetetlen operaprodukciókra (nem kevés helyen) mindig van "élő igény". És -sajnos- a híres film címével ellentétben az élet sem mindig szép: akkor miért muszáj adott esetben a látványnak "szépnek" lennie? És mi is az, hogy "szép"? Na jó, a pesti Lucia fémállványzat-díszlete például tényleg...khm...nem szép :-)

241   gézamalac • előzmény239 2019-02-15 22:18:15

Én azért többnek tartanám Zefirelli rendezéseit, mint történeti érdekesség, mert élő igény van rá. Legrosszabb esetben is egy lehetséges út a sok közül. Igaz, tobzódik a látványelemekben, ez a modern rendezések jó részére is igaz, csak nála a látvány általában szép, míg utóbbiakról ez nem mindig mondható el.

239   Edmond Dantes • előzmény236 2019-02-15 09:26:19

Ha Zeffirelli 30-40 vagy akár 50 éves lenne, bezzeg mást mondana és főleg mást és másképpen csinálna. Pl. ő is kisérletezne folyamatos festménygyártás helyett. Lejárt a szavatossága, ami nem zárja ki, hogy múzeumi darabként itt-ott megtartsák régi rendezéseit. Boltban is látni lejárt szavatosságú terméket itt-ott. Nálunk is van operamúzeumi tárgy.

236   gézamalac 2019-02-12 23:26:04

A ma 96 éves Franco Zefirelli hozzáállása a kérdéshez:

In order to allow music to be understood by everyone, one must create a painting through its notes.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Csalog Gábor tanítványai
BEETHOVEN: 2. (g-moll) cselló-zongora szonáta, op. 5/2
Petruska Emma (cselló), Juhász Eszter (zongora)
BEETHOVEN: 4. (a-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 23
Tóth Kristóf (hegedű), Eleni Mitrousia (zongora)
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
Eveline Meier (hegedű), Madaras János Alexander (cselló), Nguyễn Anh Tùng (zongora)
OLÁH PATRIK GERGŐ: Meine Qual
MUCZYNSKI: Fantázia trió, op. 26
Egyed Hunor (klarinét), Friderikusz Péter (cselló), Túri-Nagy János (zongora)
BEETHOVEN: 7. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 30/2
Beregszászi-Gaál Eszter (hegedű), Szalai Molli (zongora)
BEETHOVEN: B-dúr („Gassenhauer”) klarinéttrió, op. 11
Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Kovács Anna (cselló), Persányi Zsófi (zongora)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Kovács Eszter fuvola diplomakoncertje"
VIVALDI: c-moll fuvolaverseny, RV 441
Közreműködik: A diplomázó barátaiból alakult kamarazenekar
Dallos Erika (csembaló)
MERCADANTE: 2. (e-moll) fuvolaverseny, op. 57
Közreműködik: Winni Wan-Chun Tsou (zongora)
ROUSSEL: Két Ronsard-költemény fuvolára és énekhangra, op. 26
Közreműködik: Subedi Anna (szoprán)
LOWELL LIEBERMANN: Fuvola-zongora szonáta, op. 23
Közreműködik: Winni Wan-Chun Tsou (zongora)
Kovács Eszter (fuvola)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Busa Gabriella (ének)
Arany Zsuzsanna (zongora)
Bevezetőt mond: Kóbor Tamás
"Női lélek"
ROBERT SCHUMANN: Frauenlibe und -Leben (Asszonyszerelem, asszonysors), op. 42 dalciklus
CLARA SCHUMANN: Caprice á la Boléro, op. 5/2
CLARA SCHUMANN: Liebst du um Schönheit (Szereted a szépséget?), op. 12/4
KODÁLY: Nausikaá
KODÁLY: Háry János – Hogyan tudtál rózsám...; Hej, két tikom...
ORBÁN GYÖRGY: Hajnal, Bolero, Cselédtánc
POULENC: Les chemins de l'amour (A szerelem útja)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Pillangókisasszony

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Fülöp (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Nikolaj Szeps-Znaider
WAGNER: Trisztán és Izolda – Előjáték és Izolda szerelmi halála
MENDELSSOHN: 1. (g-moll) zongoraverseny, op. 25
BEETHOVEN: 3. (Esz-dúr) szimfónia, op. 55 („Eroica”)

19:30 : Budapest
Festetics Palota, Tükörterem

A Nemzeti Filharmonikusok tagjaiból alakult Kamarazenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
HAYDN: A lakatlan sziget (L’isola disabitata) – nyitány Hob.XXVIII:9
D-dúr kürtverseny, no.2 Hob.VII:d4
D-dúr szimfónia („Hornsignal”), Hob. I:31

22:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
"Concerto Budapest - Premier III."
JENEY ZOLTÁN: Alef – Hommage à Schönberg (átdolgozás, ősbemutató)
JENEY ZOLTÁN: Kínai templom (ősbemutató)
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Fejérvári Zoltán (zongora)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
BEETHOVEN: II. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
MAHLER: I. szimfónia, D-dúr “Titán”
A mai nap
született:
1923 • Alicia de Larrocha, zongorista († 2009)
1926 • Bende Zsolt, operaénekes († 1998)
elhunyt:
1926 • Koessler János, zeneszerző, zenepedagógus (sz. 1853)
1991 • Wilhelm Kempff, zongorista (sz. 1895)