vissza a cimoldalra
2019-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10315)
Juan Diego Flórez (732)
Kimernya? (3221)
Balett-, és Táncművészet (5884)
Élő közvetítések (8133)
Pantheon (2386)
Társművészetek (1409)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

125   virius • előzmény110 2007-11-11 23:43:13
A margitszigeti Rigolettót én is láttam 1992-ben, azon ritka kivételek közé tartozott, amelyben a rendezés a más korba történt áthelyezés ellenére sem volt zeneellenes. Igaz, a koncepció valóban az általam szintén látott angol nyelvű produkció lekoppintása volt, megjegyzem, az is óriási előadás volt.
Van itt egy párhuzamos topik is \"Használ-e az operának a kortárs feldolgozás?\" címmel. Nos, bár ez a koncepció nem használt kifejezetten a műnek, de nem is ártott neki, és ez a lényeg.
110   Búbánat • előzmény90 2007-06-26 10:29:33
Verdi: Rigoletto, Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1992. augusztus hó. Díszlet-rendező:Koltay Gábor. Vezényelt: Oberfrank Géza.

A televízió felvette az egyik előadást.

Teljesen modern környezetbe helyezve, ide illő díszletek között és viseletben játszódott a darab; szerepük szerint mai maffiózók, \"üzletemberek\" egymás közti szövevényes viszonyaként jelenítette meg a rendező a jól ismert történetet. Végül is, személy szerint itt nem zavart ez az \"átértelmezés\", és nem bontotta meg a színpadkép a zene és a szöveg szerves egységét. Az énekesek lubickoltak szerepükben. Ugyan szokatlan volt látni pl., ahogy a személygépkocsi begördül a színpadra, és kiszáll belőle a \"Herceg\", öltönyben, nyakkendőben, számzáras diplomatatáskával a kezében... Egyébként ez a megálmodott koncepció sem volt vadonatúj, mert a londoni Angol Nemzeti Opera már korábban műsorra tűzött egy ilyen rendezésű Rigolettót. Azt is láttam, és el voltam bűvölve ott is a megvalósítás újszerűségétől és tökéletességétől.
Ugyanezt mondhatom el a jóval későbbi - DVD-ről ismert - berlini Hugenottákról. Mostanában el tudom már fogadni ezeket a \"víziókat\" is, ilyen volt még a zürichi Beatrice di Tenda, a salzburgi Traviata vagy a müncheni Roberto Devereux is, amit még \"bevett a gyomrom\"...

\"Izmosodom\", ám hűtlen sohasem leszek a régi \"bútordarabjaimhoz\" ...
90   tarnhelm2 • előzmény89 2007-06-25 20:15:28
A két szempont nem zárja ki egymást, ha van mód, mind a kettőt megnézni. A probléma, hogy németföldön egyre inkább csak és kizárólag átértelmezéseket lehet látni. Én szeretem az \"opera-múzeumot\". Nagyonis. Szeretem látni az Angyalvárat - (ld. a bécsi Toscát), Nürnberg városkapuját a toronnyal, a középkori utcákat (ld. a Met Mesterdalnokok rendezését), a Momus kávéházat :)) - ld. a Nádasdi féle Bohéméletet. Ettől ne fosszanak meg engem egyszer ésmindenkorra rendezők és intendánsok!

De szeretem látni az invenciózus, gondolatébresztő ötleteket is. A nagy órát és a fenyegető szmokingos egyentömeget a Traviátában (Salzburg), a skizofrén módon kettéosztott szobát a 2 Hollandival és 3 Sentával a Bolygó Hollandiban (Bayreuth), a lezuhanó hősök árnyait a Walkürben (MüPa).

Ez is lehet jó, meg az is lehet jó. A minőség nem a stíluson múlik.
89   Sesto • előzmény84 2007-06-25 20:00:02
...nem akarlak gyözködni, mert nyilván Te más keretek között szereted, értékeled a zenésszinházi müfajt. Abszolút legitim dolog.

DE rockopera-rendezéseket ne akarjunk már minden áron a jelenkor \"modern\" (?) operendezéseivel egy lapon emlegetni: hiába zenés müfaj,...de teljesen más genre, más fejlödés és tendenciák, erröl már volt szó... Rockoperákat, modern musical-eket stb. -tovább megyek- még az ún, nevezett \"antioperákkal\" vagy \"anti-anti-operákkal\" sem emliteném egy lapon!

(...de még mindig nem kaptam választ, hogy mit is jelent tk. \"modern\", vagy \"konzervativ\" , ill. \"Regietheater\" etc.)

Úgy látszik legalább azon a ponton egyet értünk, hogy az opera optimális esetben komplex szinházi élményt kell jelentsen,...éppen EZÉRT nem értem, hogy akkor a konkrét példánál maradva: pl. egy Szendrényi Katalin csakis \"operamúzeum-elöadásokon\" lehet hiteles???
/Nem unalmas, kényelmes mindig ugyanzt látni -lerágott csont- semmi új impulzus?-engem lefárasztana és untatna, ha mindig ugyanazt kellene látnom!/ Szeretek egy elöadást követöen, vagy még jobb esetben már az elöadás folyamán \"egy-két dolgon elgondolkozni.
Egy kiemelkedö müvész azáltal is kiemelkedö és sokoldalú, hogy nem csak vokális szinten képes változtani, egy-egy darab esetében új betanulásban, rendezésben képes új szineket, nuance-okat felmutatni; ebben a vonatkozásban nagyon találó a német terminológia, hogy az énekmüvészeket is \"Bühnendarsteller\"-nek titulálja.


PS: tk. érzékeny lennék modern és kevésbé \"modern\"(?) rendezésékre is, ha értékes, izgalmas munkával találom magam szemben, de mégsem érzek kéztetést különbözö rockoperák iránt-szóval megint csak nem értem az összefüggést!...
84   ladik • előzmény83 2007-06-25 17:05:51
Akkor minden múzeum elefántcsonttorony? Néhány évvel ezelőtt voltam Egyiptomban, és amikor letéredeltem a nagy piramis árnyékában, határozottan úgy éreztem, ha most valaki bukfencekkel és petárdákkal el akarná venni tőlem ezt a soha vissza nem térő mágikus élményt, hát megölném.
Igen, ez csak is múzeumként lehetséges (szerintem),mert csak úgy tudom szeretni, csak úgy tudom élvezni, ha az össze-vissza
káoszban fetrengő új idő nem zavar bele.
Hidd el, van ilyen. Az LP, SD, DVD más.
Nem ugyan az, mint a szemtől szemben talákozás a zenével.
Az igazi élő operaest optimális esetben
színházi élmény, de ahhoz olyan személyek kellenek mint például Szendrényi, akinek ha nem is jön be minden esetben a magassága( másnak se mindig) mégis el tudja varázsolni a közönséget.
A rockoperát egyszinten emlegetni az operával jogos, mert ez az új idők hangja.
Ha valaki érzékeny a modern rendezésekre,a
rockoperát is el kell fogadnia.
83   Sesto • előzmény81 2007-06-25 16:34:52
...sorry, de ez talán nagyon egyszerü, túlontúl egyszerü, mondhatni tk. \"kényelmes\", és nem igazán nyitott, érdeklödö, felkészült(!) publikumra utal, ha a képlket nem más, mint \"opera=múzeum\",...vagyis, \"az böven megfelel, ahogy kb. 30-50 évvel ezelött láttuk pl. Aida-t, azóta nem történt semmi, megállt az idö, ugyanaz az eszétika, minöségbeli elvárások etc.?!\"-bár elég közhely szaga van, tudom,...meg ha valóban \"naftalinszagú-dohos múzeum\" lenne az opera müfaj,...nos, ahhoz képest -számomra mégis nagyon is élénk, életszerü ez az abszolút \"zsenge és fiatal\" 400 éves szinházi müfaj!!!... (S ennek nagyon örülök!)

Elmúltak azon idök, amikor az opera és annak müvelöi elefántcsontoronyba zárkozhattak, és egy a sugócsiga mellett, a rivalda közepén kinyújott jobb kar arra elég, mint gesztus, hogy a dacos szoprán közölje a tenorral: \"Távozz tölem! Nem szeretlek!...Hallgass!...\"

\"Ha operába megyek, Verdit, Wágnert,
Puccinit /stb/akarom élvezni kitűnő énekesek előadásában, és nem érdekelnek a modern rendezői koncepciók.\"-és ez csakis múzeumként lehetséges????????? (A közönség csakis egy \"múzeumban\" érezheti magát közel Mozart, Verdi, Wagner szellemiségéhez, alkotásaihoz???????)

\"Operába a zenéért és a hangokért megyek\"-hát, ne haragudj, de akkor ezért meg nem érdemes ki se mozdulni: hiszen létezik LP, CD, DVD, nem? (Azt hittem egy igazi élö operaest optimális esetben = szinházi élmény, vagyis nem csak akusztikus értelemben???!)


PS.: a rokcoperát és musical-t -különösen- a jelenkor tendenciáit követve, az operával egy szinten emlegetni sem igazán szerencsés megoldás: teljesen más genre,...egyetlen közös vonás, hogy mind az opera, a rockopera vagy musical nem más, mint zenésszinházi irányzatok. Ez tény!...
81   ladik 2007-06-25 16:17:59
Szóval itt zajlik a vita a rendezőkről!

Valaha nagyra Tartottam a merész, különleges rendezői megnyilvánulásokat,bizonyos témákban, bizonyos helyzetekben filmen, színpadon...Sose felejtem a Máter Johannát, a Hamu és Gyémántot, Tarkovszkij Szoláriszát, a filmre vitt Rlubjovot, Bergman sikolyait, vagy az orosz Hamletet Szmoktunovszkijjal a főszepben .... Operaügyben viszont konzervatív vagyok, mert érzésem szerint ez a zenei műfaj egyfajta múzeum, ahol a
zene és a hangok misztériuma az elsődleges. Zavar / s úgy vélem ezzel nem vagyok egyedül/ ha a rendező az énekesek, és a zeneszerző elé akar tolakodni és a saját \"látomásait\" akarja \"megetetni\" velem. Ha operába megyek, Verdit, Wágnert,
Puccinit /stb/akarom élvezni kitűnő énekesek előadásában, és nem érdekelnek a modern rendezői koncepciók. Zavar, ha egy operaházban igazgatók és rendezők presztizsben, fizetésben, hatalomban fürdenek, s az énekeseket, a kórust, a zenekart afféle beosztotti szolgahadnak nézik, akik fölött korlátlanul uralkodhatnak. Operába a zenéért és a hangokért megyek, és nem érdekel, hogy egy egy rendező mit látott külföldön, és mit próbál leutánozni a maga \"dicsőségére\"
A múzeum maradjon múzeum, s akik oda betérnek, ne találkozzanak fejetetejére állított eszement förmedvényekkel, mert a
klasszikus operát megújítani nem kell.
A megújításnak már kinyilt az útja: lásd rockopera, tessék ebben a műfajban kitalálni vakmerő rendezői megoldásokat, de a skanzenbe ne építsünk panelból felhőkarcolót.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
ERŐMŰVHÁZ

Four Bones Quartet - Gang koncert

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Duna Palota

Balog József (zongora)
Duna Szimfonikus zenekar
vez.: Deák András
RACHMANINOV: 3. (d-moll) zongoraverseny, op. 30
CSAJKOVSZKIJ: 4. (f-moll) szimfónia, op. 36

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Andrei Ioniță (gordonka)
MÁV Szimfonikus Zenekar
vez.: Daniel Boico
DVOŘÁK: h-moll csellóverseny, op. 104
STRAVINSKY: Petruska

19:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Szűcs Máté (mélyhegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
művészeti vezető: G. Horváth László
HOFFMEISTER: D-dúr brácsaverseny
MOZART: A-dúr klarinétverseny Kv.622 (átirat brácsa szólóra)
MOZART: g-moll szimfónia Kv.550

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Hadady László (oboa), Bednarik Anasztázia (orgona), Tálos Vivien (zongora), Káplán György, Ódor Botond, Szigeti Karina, Tarnai Dávid, Tóth Pál Mátyás (ének)
FEHÉR GYÖRGY MIKLÓS: Concerto per oboe solo e organo
LACZÓ ZOLTÁN VINCE - SZILÁGYI D.: Ha nem vagy itt
LACZÓ ZOLTÁN VINCE - KOSZTOLÁNYI: Boldog szomorú dal
FEHÉR GYÖRGY MIKLÓS - CSABAI MÁRIA: Két part között - Rákóczi útja Kassáig (részletek)

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Baráth Emőke, Valerio Contaldo, Michal Czerniawski, Cyril Auvity, Francisco Fernández-Rueda, Peter Harvey, Núria Rial, Antonio Abete, Luciana Mancini
Budapesti Fesztiválzenekar
Fischer Iván Operatársulat tánc- és énekkara
Vezényel és rendező: Fischer Iván
MONTEVERDI: La favola d'Orfeo

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)