vissza a cimoldalra
2020-02-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2543)
Kórusművek (113)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (116)
Az énekkar mint közösség (31)
Franz Schmidt (3543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4695)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3702)
Társművészetek (1597)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1876)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (131)
Élő közvetítések (8411)
Jacques Offenbach (480)
Natalie Dessay (1805)
Momus-játék (5796)
Plácido Domingo (921)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4558)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

124   virius • előzmény111 2007-06-28 22:24:05
\"A \'múzeumba\', csak a vájtfülüek, (és persze a sznobok) járnak, az ifjúság pedig
a könnyűzene Trubadúrjainak csápol. Változik a világ( nem feltétlenül jó irányban) és változik az izlés.\"

Na pontosan erről a problémáról szólok több topikban is, pl. \"A komolyzene jelene és jövője Magyarországon\", \"Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban?\" Ott leírtam, hogy miért változik a világ. Egyébként tényleg nem jó irányban.
Lehet, hogy a New Age új nemzedékeihez szólnak topikunk címadó \"modern eszement rendezései\"? Csak így lehet eladni a sokszor eltemetett, avíttnak kikiáltott operaműfajt?
111   ladik • előzmény89 2007-06-26 20:01:20
Sesto,elgondolkodtam az érveiden, s bizonyos határig egyetértek, ám azt mindjárt az elején tisztázni szeretném, hogy eszembe sem volt rockopera-rendezéseket összehasonlítani jelenkori mondern operarendezésekkel. Úgy vélem, hogy minden kornak megvolt a maga zenei világa,s az opera ma is azokból a csodás \"örökzöldekből\" merítkezik, amelyek régi idők üzeneteit hordozzák .
Meglehet próbálni aktualizálni bármelyiket, megjeleníthetjük mondjuk Jágót náci-tisztként akár, csak az a kérdés, érdemes e, hiszen annyi más lehetőség adódik ... Lehetne például új, (modern) operát szerezni és azt merész, döbbenetes rendezéssel színpadra vinni.
Rengeteg fájdalmas téma van jelenidőnkben,
a modern kísérletek mégis kibicsaklanak jobbára, s úgy tűnik mintha a rockopera
lenne képes korunk izlését kielégíteni.
A \"múzeumba\", csak a vájtfülüek, (és persze a sznobok) járnak, az ifjúság pedig
a könnyűzene Trubadúrjainak csápol. Változik a világ( nem feltétlenül jó irányban) és változik az izlés. Ezért is mertem feltételezni , hogy a tömeg izlésének megfelelően talán a rockoperában
próbál megújúlni az opera .Azt nem mondtam, hogy ez igényes megoldás, de mégis hat a tömegekre, s ha így van, akkor ez jelent valamit.
89   Sesto • előzmény84 2007-06-25 20:00:02
...nem akarlak gyözködni, mert nyilván Te más keretek között szereted, értékeled a zenésszinházi müfajt. Abszolút legitim dolog.

DE rockopera-rendezéseket ne akarjunk már minden áron a jelenkor \"modern\" (?) operendezéseivel egy lapon emlegetni: hiába zenés müfaj,...de teljesen más genre, más fejlödés és tendenciák, erröl már volt szó... Rockoperákat, modern musical-eket stb. -tovább megyek- még az ún, nevezett \"antioperákkal\" vagy \"anti-anti-operákkal\" sem emliteném egy lapon!

(...de még mindig nem kaptam választ, hogy mit is jelent tk. \"modern\", vagy \"konzervativ\" , ill. \"Regietheater\" etc.)

Úgy látszik legalább azon a ponton egyet értünk, hogy az opera optimális esetben komplex szinházi élményt kell jelentsen,...éppen EZÉRT nem értem, hogy akkor a konkrét példánál maradva: pl. egy Szendrényi Katalin csakis \"operamúzeum-elöadásokon\" lehet hiteles???
/Nem unalmas, kényelmes mindig ugyanzt látni -lerágott csont- semmi új impulzus?-engem lefárasztana és untatna, ha mindig ugyanazt kellene látnom!/ Szeretek egy elöadást követöen, vagy még jobb esetben már az elöadás folyamán \"egy-két dolgon elgondolkozni.
Egy kiemelkedö müvész azáltal is kiemelkedö és sokoldalú, hogy nem csak vokális szinten képes változtani, egy-egy darab esetében új betanulásban, rendezésben képes új szineket, nuance-okat felmutatni; ebben a vonatkozásban nagyon találó a német terminológia, hogy az énekmüvészeket is \"Bühnendarsteller\"-nek titulálja.


PS: tk. érzékeny lennék modern és kevésbé \"modern\"(?) rendezésékre is, ha értékes, izgalmas munkával találom magam szemben, de mégsem érzek kéztetést különbözö rockoperák iránt-szóval megint csak nem értem az összefüggést!...
84   ladik • előzmény83 2007-06-25 17:05:51
Akkor minden múzeum elefántcsonttorony? Néhány évvel ezelőtt voltam Egyiptomban, és amikor letéredeltem a nagy piramis árnyékában, határozottan úgy éreztem, ha most valaki bukfencekkel és petárdákkal el akarná venni tőlem ezt a soha vissza nem térő mágikus élményt, hát megölném.
Igen, ez csak is múzeumként lehetséges (szerintem),mert csak úgy tudom szeretni, csak úgy tudom élvezni, ha az össze-vissza
káoszban fetrengő új idő nem zavar bele.
Hidd el, van ilyen. Az LP, SD, DVD más.
Nem ugyan az, mint a szemtől szemben talákozás a zenével.
Az igazi élő operaest optimális esetben
színházi élmény, de ahhoz olyan személyek kellenek mint például Szendrényi, akinek ha nem is jön be minden esetben a magassága( másnak se mindig) mégis el tudja varázsolni a közönséget.
A rockoperát egyszinten emlegetni az operával jogos, mert ez az új idők hangja.
Ha valaki érzékeny a modern rendezésekre,a
rockoperát is el kell fogadnia.
83   Sesto • előzmény81 2007-06-25 16:34:52
...sorry, de ez talán nagyon egyszerü, túlontúl egyszerü, mondhatni tk. \"kényelmes\", és nem igazán nyitott, érdeklödö, felkészült(!) publikumra utal, ha a képlket nem más, mint \"opera=múzeum\",...vagyis, \"az böven megfelel, ahogy kb. 30-50 évvel ezelött láttuk pl. Aida-t, azóta nem történt semmi, megállt az idö, ugyanaz az eszétika, minöségbeli elvárások etc.?!\"-bár elég közhely szaga van, tudom,...meg ha valóban \"naftalinszagú-dohos múzeum\" lenne az opera müfaj,...nos, ahhoz képest -számomra mégis nagyon is élénk, életszerü ez az abszolút \"zsenge és fiatal\" 400 éves szinházi müfaj!!!... (S ennek nagyon örülök!)

Elmúltak azon idök, amikor az opera és annak müvelöi elefántcsontoronyba zárkozhattak, és egy a sugócsiga mellett, a rivalda közepén kinyújott jobb kar arra elég, mint gesztus, hogy a dacos szoprán közölje a tenorral: \"Távozz tölem! Nem szeretlek!...Hallgass!...\"

\"Ha operába megyek, Verdit, Wágnert,
Puccinit /stb/akarom élvezni kitűnő énekesek előadásában, és nem érdekelnek a modern rendezői koncepciók.\"-és ez csakis múzeumként lehetséges????????? (A közönség csakis egy \"múzeumban\" érezheti magát közel Mozart, Verdi, Wagner szellemiségéhez, alkotásaihoz???????)

\"Operába a zenéért és a hangokért megyek\"-hát, ne haragudj, de akkor ezért meg nem érdemes ki se mozdulni: hiszen létezik LP, CD, DVD, nem? (Azt hittem egy igazi élö operaest optimális esetben = szinházi élmény, vagyis nem csak akusztikus értelemben???!)


PS.: a rokcoperát és musical-t -különösen- a jelenkor tendenciáit követve, az operával egy szinten emlegetni sem igazán szerencsés megoldás: teljesen más genre,...egyetlen közös vonás, hogy mind az opera, a rockopera vagy musical nem más, mint zenésszinházi irányzatok. Ez tény!...
81   ladik 2007-06-25 16:17:59
Szóval itt zajlik a vita a rendezőkről!

Valaha nagyra Tartottam a merész, különleges rendezői megnyilvánulásokat,bizonyos témákban, bizonyos helyzetekben filmen, színpadon...Sose felejtem a Máter Johannát, a Hamu és Gyémántot, Tarkovszkij Szoláriszát, a filmre vitt Rlubjovot, Bergman sikolyait, vagy az orosz Hamletet Szmoktunovszkijjal a főszepben .... Operaügyben viszont konzervatív vagyok, mert érzésem szerint ez a zenei műfaj egyfajta múzeum, ahol a
zene és a hangok misztériuma az elsődleges. Zavar / s úgy vélem ezzel nem vagyok egyedül/ ha a rendező az énekesek, és a zeneszerző elé akar tolakodni és a saját \"látomásait\" akarja \"megetetni\" velem. Ha operába megyek, Verdit, Wágnert,
Puccinit /stb/akarom élvezni kitűnő énekesek előadásában, és nem érdekelnek a modern rendezői koncepciók. Zavar, ha egy operaházban igazgatók és rendezők presztizsben, fizetésben, hatalomban fürdenek, s az énekeseket, a kórust, a zenekart afféle beosztotti szolgahadnak nézik, akik fölött korlátlanul uralkodhatnak. Operába a zenéért és a hangokért megyek, és nem érdekel, hogy egy egy rendező mit látott külföldön, és mit próbál leutánozni a maga \"dicsőségére\"
A múzeum maradjon múzeum, s akik oda betérnek, ne találkozzanak fejetetejére állított eszement förmedvényekkel, mert a
klasszikus operát megújítani nem kell.
A megújításnak már kinyilt az útja: lásd rockopera, tessék ebben a műfajban kitalálni vakmerő rendezői megoldásokat, de a skanzenbe ne építsünk panelból felhőkarcolót.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Kökény Eszter (hegedű)
Várallyay Kinga, Soós Orsolya (zongora)
"Hangulatkoncert" - Diploma előtt
BARTÓK: Hegedűverseny, Sz. 112, BB 117
RAVEL: Couperin sírja

18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Elek Petra, Finszter Eszter, Ilyés Zsanett, Mráz Nikolett, Híves Boglárka, Ortan Vivienne, Józan Vivien, Fenyvesi Gabriella Rea, Tuznik Natália, Somogyi Lili, Kaffehr Zsuzsanna, Papp Balázs, Halász Gergely, Szenthelyi Krisztián, Zajkás Boldizsár, Erdős Róbert, Katona Lóránt, Szeleczki Artúr, Csölley Martin (ének)
Takács Dorottya (fuvola)
Tóth-Csamangó Blanka, Börzsönyi Imola (klarinét)
Persányi Zsófia, Bacsi Tamás, Király Ádám (zongora)
Molnár Dániel (brácsa), Tokárszky Máté (gitár), Riku Hagiwara, Izumi Hagiwara (gordonka)
Felkészítő tanár: Dallos Erika
Tanszékvezető: Meláth Andrea
"Kamara@Zeneakadémia.2020"
MONTEVERDI: Zefiro torna
BACH: 106. kantáta „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” (Actus Tragicus), BWV 106 – részletek
BACH: 4. kantáta „Christ lag in Todesbanden”, BWV 4 – duett
SPOHR: 6 Lieder (1-3)
MOZART: 6 Notturno (4-6)
MOZART: Cosi fan tutte – Sestetto
Evening rise
ARNOLD CCOKE: 3 Songs (2-3)
ALBERT ROUSSEL: 2 Chanson
VERDI: Falstaff – Fúga
ERNST TOCH: Geographical Fugue

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Eric Terwilliger (kürt)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)
BRUCH: B-dúr oktett
HAYDN: 1. (D-dúr) kürtverseny, Hob. VIId:3
BEETHOVEN: 9. (A-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 47 („Kreutzer”) - vonószenekari átirat

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vizin Viktória, Nyári Zoltán, Kovács István
Magyar Nemzeti Táncegyüttes (művészeti vezető: Zsuráfszky Zoltán)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Honvéd Férfikar
Vezényel: Riederauer Richárd
"L'homme armé - 70 éves a Honvéd Férfikar"
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Katonasirató
VAJDA JÁNOS: Szent Péter meg a zsoldosok
TOLCSVAY LÁSZLÓ: Testamentom

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Bizják Dóra (zongora)
Dunai Tamás (színművész)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel: Kocsis-Holper Zoltán, Somos Csaba
"Chansonok és Balladák" Pászti/2
HINDEMITH: Six Chansons
SOLTI ÁRPÁD: La Loreley
RAVEL: Trois chansons
H. WOLF: Der Feuerreiter
TÓTH PÉTER: Trois beaux oiseaux du Paradis
LIGETI: Pápainé
VASS: Nocturne
CSÍKY BOLDIZSÁR: Nagy hegyi tolvaj (magyarországi bemutató)
VAJDA JÁNOS: Deux Chansons
PERTIS: Két háromszéki ballada
17:18 : Győr
Richter Terem

Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Káli Gábor
SCHUMANN: I. (B-dúr) “Tavaszi” szimfónia, op. 38
DVOŘÁK: A vízimanó - szimfonikus költemény, op. 107
A mai nap
született:
1930 • Lazar Berman, zongorista († 2005)
elhunyt:
1770 • Giuseppe Tartini, zeneszerző (sz. 1692)
1996 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző (sz. 1919)