vissza a cimoldalra
2020-02-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1871)
Franz Schmidt (3536)
Momus-játék (5787)
Erkel Színház (10541)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7275)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2712)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3686)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (197)
Élő közvetítések (8394)
Ki írhat kritikát? (1444)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4688)
A nap képe (2189)
Opernglas, avagy operai távcső... (20414)
Gioacchino Rossini (1029)
Juan Diego Flórez (747)
Társművészetek (1594)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

121   Sesto • előzmény120 2007-06-28 08:34:31
...megújulás cimen a lenti bejegyzésemmel egyáltalán nem új kompoziciókra, ösbemutatókra utaltam, ezt -talán- félreértetted!...
120   tarnhelm2 • előzmény118 2007-06-27 23:36:48
Az operaműfaj ú.n. megújulására azért történnek kísérletek. Ligeti, Eötvös, Ph. Glass, Pendereczki sikeres operákat írnak. (A MÁO két év alatt két új operát is bemutatott: Vajda és Gyöngyösi műveit.)

A kortárs operák népszerűsége feltehetően nem fog vetekedni Puccini operáival, de hát a kérdés a zene más műfajaiban ugyanígy felvethető. Sőt, talán a kortárs opera még \"könnyebbb\" helyzetben is van, mint mondjuk a szimfónia, épp a szinházi lehetőségek, a látványossság miatt.

Kérdés, persze, hogy egyáltalán feltétlenül szükséges-e ez a megújulás. Szárnyasoltárokat se nagyon festenek manapság, és eposzokat is viszonylag ritkán írnak. Attól még megnézhetjük Colmarban Grünewald isenheimi oltárját, és elolvashatjuk az Iliászt.
118   Sesto • előzmény117 2007-06-27 09:53:34
A rockoperát olyan szinten \"zárom ki\", hogy ami a dolgok szakmai oldalára vonatkozik: nem vagyok benne egyáltalán érdekelt, és nem hiszem, hogy az opera mújulásához feltétlenül majmolni kell egy teljesen más, (részben) független, emancipált és tk. (=a pulikum igénye által kialakitott?) létjogosultságot élvezö zenésszinházi irányzatot!...

Az opera megújulásának lehetöségeit -jó lenne- ha VÉGRE- magánál a müfajnál keresnénk, és nem kifelé kacsintgatva, akár más müfajokból plagizálva(?) várnánk a továbbiakban is a megújulás lehetöségeit, vagy magát, az \"operai Messias-t\"!... (?)
Egy olyan müfaj, amelyik több mint 400 éve \"haldoklik\", ahogy ezt sokan elöszereretettl próbálják hangoztatni -holott anakronizmus ilyesmivel vagdalkzoni- tény csupán, hogy bizonyos változásokra, nevezzük akár reformoknak(?)- igenis adott a lehetöség, csak keresni kell öket,...
117   ladik • előzmény114 2007-06-27 09:39:37
Ezzel a beírásoddal nincs vitám, egy egy jó előadás után engem is hasonló gondolatok foglalkoztatnak: szépen megoldott zenei frázisok, a szereplők egymás iránti kapcsolata , a karmester , hogyan segíti /vagy nem segíti az énekeseket stb,/ csak mint írtam is, eleddig nem érzékeltem, hogy mekkora szerepe van ebben opera-színházi élményben a rendezőnek. Beláttam, hogy nincs feltétlenül igazam, ezután jobban
figyelek.
Arra nem kaptam választ, hogy szerinted, ha a rockoperát kizárjuk, mimódon fog megújúlni az opera? ( csak a rendezőktől várhatunk megoldást?) Más egyéb lehetőség?
114   Sesto • előzmény112 2007-06-26 20:52:06
...de ha a rendezöröl,-ill, a rendezö munkájából /koncepciójából/ nem érzékelsz semmit, nem veszed tudomásul,...nyilván annak roppant sok oka lehet,...ha nagyon közhellyel szeretnék élni, és egy izgalmas, szinvonalas operalöadás után elhagyom a szinházat, akkor engem bizony sok minden foglalkoztat(=néha kár több napon keresztül is!), nem csak a szépen megoldott zenei frázisok, hanem a közremüködök szerepformálása, a látott karakterek kidolgozottsága, egymásiránti kapcsolata (szerepszerint) a szinházi élmény homogenitása=mennyire \"dolgozott össze zenekar+énekes+rendezö+diszlet,-és jelmeztervezö, vagy akár a dramaturg\" és-és-és...
112   ladik 2007-06-26 20:28:26
Kérdésedre, hogy mit is jelent a \"modern\"
operarendezés, én nem tudok válaszolni, azért nem, mert engem mindenek felett a zene és az énekes érdekel.
Az persze elképzelhető, hogy egy egy különös színpadkép, s ahogy benne mozdul a művész lenyűhöz, megborzongat, s nyilván az én hibám, ha ilyenkor nem jut eszembe , hogy ez talán egy zseniális rendezőnek is köszönhető.
Az, hogy nem bírok tudomást venni a rendezőről, kizárólag az opera esetében fordul elő velem, minden más területen, kivált a filmeknél nagyon is érdekel.
Lehet, hogy ezután a \"beszélgetés\" után megpróbálom kicsit másként szemlélni a dolgokat:)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Anu Komsi (szoprán), Keller András (hegedű), Zempléni Szabolcs (kürt), Várjon Dénes (zongora)
KURTÁG GYÖRGY: Kafka-töredékek, op. 24
LIGETI: Kürttrió

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szeged Classic Trió:
Varga Laura (fuvola), Vizsolyi Lívia (fagott), Klebniczki György (zongora)
W.Fr. BACH: Siciliano
CLEMENTI: F-dúr szonáta
HAYDN: G-dúr trió, No. 15
FARRENC: Trió, op. 46/4
WEBER-VILBACH-LEFORT: A bűvös vadász - parafrázis
GERSHWIN (Kontra Zoltán átirata): Három dal - Nice Work If You Can Get It
- The Man I Love
- I Got Rhythm
SOSZTAKOVICS: Öt darab - részletek
- Prelude
- Gavotte
- Polka

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Lendvay József (hegedű), Oláh Kálmán, Balázs János (zongora)
Műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál 2020" - Paganini+
PAGANINI: g-moll caprice, op. 1/6 („Trilla”)
LISZT: 1. (g-moll) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: g-moll Paganini-etűd
PAGANINI: Esz-dúr caprice, op. 1/17
LISZT: 2. (Esz-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: Esz-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/1
LISZT: 4. (E-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/9 („Vadászat”)
LISZT: 5. (E-dúr) Paganini-etűd („La chasse”)
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: a-moll caprice, op. 1/24
LISZT: 6. (a-moll) Paganini-etűd („Téma és variációk”)
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára
PAGANINI: 2. ( h-moll) hegedűverseny, op. 7 – 3. Rondo à la clochette („La campanella”)
A mai nap
elhunyt:
1987 • Dmitrij Boriszovics Kabalevszkij, zeneszerző (sz. 1904)