vissza a cimoldalra
2019-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (1412)
Balett-, és Táncművészet (5886)
Élő közvetítések (8141)
Pantheon (2387)
Juan Diego Flórez (738)
A díjakról általában (1069)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4562)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

120   tarnhelm2 • előzmény118 2007-06-27 23:36:48
Az operaműfaj ú.n. megújulására azért történnek kísérletek. Ligeti, Eötvös, Ph. Glass, Pendereczki sikeres operákat írnak. (A MÁO két év alatt két új operát is bemutatott: Vajda és Gyöngyösi műveit.)

A kortárs operák népszerűsége feltehetően nem fog vetekedni Puccini operáival, de hát a kérdés a zene más műfajaiban ugyanígy felvethető. Sőt, talán a kortárs opera még \"könnyebbb\" helyzetben is van, mint mondjuk a szimfónia, épp a szinházi lehetőségek, a látványossság miatt.

Kérdés, persze, hogy egyáltalán feltétlenül szükséges-e ez a megújulás. Szárnyasoltárokat se nagyon festenek manapság, és eposzokat is viszonylag ritkán írnak. Attól még megnézhetjük Colmarban Grünewald isenheimi oltárját, és elolvashatjuk az Iliászt.
118   Sesto • előzmény117 2007-06-27 09:53:34
A rockoperát olyan szinten \"zárom ki\", hogy ami a dolgok szakmai oldalára vonatkozik: nem vagyok benne egyáltalán érdekelt, és nem hiszem, hogy az opera mújulásához feltétlenül majmolni kell egy teljesen más, (részben) független, emancipált és tk. (=a pulikum igénye által kialakitott?) létjogosultságot élvezö zenésszinházi irányzatot!...

Az opera megújulásának lehetöségeit -jó lenne- ha VÉGRE- magánál a müfajnál keresnénk, és nem kifelé kacsintgatva, akár más müfajokból plagizálva(?) várnánk a továbbiakban is a megújulás lehetöségeit, vagy magát, az \"operai Messias-t\"!... (?)
Egy olyan müfaj, amelyik több mint 400 éve \"haldoklik\", ahogy ezt sokan elöszereretettl próbálják hangoztatni -holott anakronizmus ilyesmivel vagdalkzoni- tény csupán, hogy bizonyos változásokra, nevezzük akár reformoknak(?)- igenis adott a lehetöség, csak keresni kell öket,...
117   ladik • előzmény114 2007-06-27 09:39:37
Ezzel a beírásoddal nincs vitám, egy egy jó előadás után engem is hasonló gondolatok foglalkoztatnak: szépen megoldott zenei frázisok, a szereplők egymás iránti kapcsolata , a karmester , hogyan segíti /vagy nem segíti az énekeseket stb,/ csak mint írtam is, eleddig nem érzékeltem, hogy mekkora szerepe van ebben opera-színházi élményben a rendezőnek. Beláttam, hogy nincs feltétlenül igazam, ezután jobban
figyelek.
Arra nem kaptam választ, hogy szerinted, ha a rockoperát kizárjuk, mimódon fog megújúlni az opera? ( csak a rendezőktől várhatunk megoldást?) Más egyéb lehetőség?
114   Sesto • előzmény112 2007-06-26 20:52:06
...de ha a rendezöröl,-ill, a rendezö munkájából /koncepciójából/ nem érzékelsz semmit, nem veszed tudomásul,...nyilván annak roppant sok oka lehet,...ha nagyon közhellyel szeretnék élni, és egy izgalmas, szinvonalas operalöadás után elhagyom a szinházat, akkor engem bizony sok minden foglalkoztat(=néha kár több napon keresztül is!), nem csak a szépen megoldott zenei frázisok, hanem a közremüködök szerepformálása, a látott karakterek kidolgozottsága, egymásiránti kapcsolata (szerepszerint) a szinházi élmény homogenitása=mennyire \"dolgozott össze zenekar+énekes+rendezö+diszlet,-és jelmeztervezö, vagy akár a dramaturg\" és-és-és...
112   ladik 2007-06-26 20:28:26
Kérdésedre, hogy mit is jelent a \"modern\"
operarendezés, én nem tudok válaszolni, azért nem, mert engem mindenek felett a zene és az énekes érdekel.
Az persze elképzelhető, hogy egy egy különös színpadkép, s ahogy benne mozdul a művész lenyűhöz, megborzongat, s nyilván az én hibám, ha ilyenkor nem jut eszembe , hogy ez talán egy zseniális rendezőnek is köszönhető.
Az, hogy nem bírok tudomást venni a rendezőről, kizárólag az opera esetében fordul elő velem, minden más területen, kivált a filmeknél nagyon is érdekel.
Lehet, hogy ezután a \"beszélgetés\" után megpróbálom kicsit másként szemlélni a dolgokat:)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Szenthelyi Miklós
"Különleges tehetségű hegedűsok gálakoncertje"
Szenthelyi Miklós zeneakadémiai osztályának hallgatói
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26 – 2. Adagio
ifj. Mága Zoltán (hegedű)
RAVEL: Tzigane
Korb Vanessza (hegedű)
BRUCH: Skót fantázia, op. 46 – Bevezetés: Grave
Kuti Róbert (hegedű)
SAINT-SAËNS: Havanaise, op. 83
PAGANINI: Moto perpetuo, op. 11
Hodos Dániel (hegedű)
WAGNER: „O du, mein holder Abendstern” – Wolfram áriája a Tannhäuser 3. felvonásából
DONIZETTI: „Come Paride vezzoso” – Belcore áriája a Szerelmi bájital 1. felvonásából
Szenthelyi Krisztián (bariton)
PAGANINI: 1. (D-dúr) hegedűverseny, op. 6 – 1. Allegro maestoso
Z. Lendvai József (hegedű)
PAGANINI: 1. (D-dúr) hegedűverseny, op. 6 – 2. Adagio espressivo, 3. Rondo. Allegro spirituoso
Bácsy-Schwartz Zoltán

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Nora Fischer (mezzoszoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
SCHUBERT-BERIO: Visszaadás
BERIO: Népdalok
J.S. BACH-RESPIGHI: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
RESPIGHI: Róma fenyői
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Győri Filharmonikus Zenekar
vez.: Medveczky Ádám
DUBROVAY LÁSZLÓ: Ünnepi zene
BARTÓK: A fából faragott királyfi - szvit, BB 74
RIMSZKIJ-KORSZAKOV: Seherezade, op. 35
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)