vissza a cimoldalra
2020-07-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11529)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (636)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4861)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4675)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (857)
Lehár Ferenc (704)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1975)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3964)
Régizene (3408)
Mozartról magasabban (697)
Pantheon (2688)
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? (544)
Kimernya? (3697)
Lisztről emelkedetten (1003)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2801)
Franz Schmidt (3636)
Kortárs zene (96)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

120   tarnhelm2 • előzmény118 2007-06-27 23:36:48
Az operaműfaj ú.n. megújulására azért történnek kísérletek. Ligeti, Eötvös, Ph. Glass, Pendereczki sikeres operákat írnak. (A MÁO két év alatt két új operát is bemutatott: Vajda és Gyöngyösi műveit.)

A kortárs operák népszerűsége feltehetően nem fog vetekedni Puccini operáival, de hát a kérdés a zene más műfajaiban ugyanígy felvethető. Sőt, talán a kortárs opera még \"könnyebbb\" helyzetben is van, mint mondjuk a szimfónia, épp a szinházi lehetőségek, a látványossság miatt.

Kérdés, persze, hogy egyáltalán feltétlenül szükséges-e ez a megújulás. Szárnyasoltárokat se nagyon festenek manapság, és eposzokat is viszonylag ritkán írnak. Attól még megnézhetjük Colmarban Grünewald isenheimi oltárját, és elolvashatjuk az Iliászt.
118   Sesto • előzmény117 2007-06-27 09:53:34
A rockoperát olyan szinten \"zárom ki\", hogy ami a dolgok szakmai oldalára vonatkozik: nem vagyok benne egyáltalán érdekelt, és nem hiszem, hogy az opera mújulásához feltétlenül majmolni kell egy teljesen más, (részben) független, emancipált és tk. (=a pulikum igénye által kialakitott?) létjogosultságot élvezö zenésszinházi irányzatot!...

Az opera megújulásának lehetöségeit -jó lenne- ha VÉGRE- magánál a müfajnál keresnénk, és nem kifelé kacsintgatva, akár más müfajokból plagizálva(?) várnánk a továbbiakban is a megújulás lehetöségeit, vagy magát, az \"operai Messias-t\"!... (?)
Egy olyan müfaj, amelyik több mint 400 éve \"haldoklik\", ahogy ezt sokan elöszereretettl próbálják hangoztatni -holott anakronizmus ilyesmivel vagdalkzoni- tény csupán, hogy bizonyos változásokra, nevezzük akár reformoknak(?)- igenis adott a lehetöség, csak keresni kell öket,...
117   ladik • előzmény114 2007-06-27 09:39:37
Ezzel a beírásoddal nincs vitám, egy egy jó előadás után engem is hasonló gondolatok foglalkoztatnak: szépen megoldott zenei frázisok, a szereplők egymás iránti kapcsolata , a karmester , hogyan segíti /vagy nem segíti az énekeseket stb,/ csak mint írtam is, eleddig nem érzékeltem, hogy mekkora szerepe van ebben opera-színházi élményben a rendezőnek. Beláttam, hogy nincs feltétlenül igazam, ezután jobban
figyelek.
Arra nem kaptam választ, hogy szerinted, ha a rockoperát kizárjuk, mimódon fog megújúlni az opera? ( csak a rendezőktől várhatunk megoldást?) Más egyéb lehetőség?
114   Sesto • előzmény112 2007-06-26 20:52:06
...de ha a rendezöröl,-ill, a rendezö munkájából /koncepciójából/ nem érzékelsz semmit, nem veszed tudomásul,...nyilván annak roppant sok oka lehet,...ha nagyon közhellyel szeretnék élni, és egy izgalmas, szinvonalas operalöadás után elhagyom a szinházat, akkor engem bizony sok minden foglalkoztat(=néha kár több napon keresztül is!), nem csak a szépen megoldott zenei frázisok, hanem a közremüködök szerepformálása, a látott karakterek kidolgozottsága, egymásiránti kapcsolata (szerepszerint) a szinházi élmény homogenitása=mennyire \"dolgozott össze zenekar+énekes+rendezö+diszlet,-és jelmeztervezö, vagy akár a dramaturg\" és-és-és...
112   ladik 2007-06-26 20:28:26
Kérdésedre, hogy mit is jelent a \"modern\"
operarendezés, én nem tudok válaszolni, azért nem, mert engem mindenek felett a zene és az énekes érdekel.
Az persze elképzelhető, hogy egy egy különös színpadkép, s ahogy benne mozdul a művész lenyűhöz, megborzongat, s nyilván az én hibám, ha ilyenkor nem jut eszembe , hogy ez talán egy zseniális rendezőnek is köszönhető.
Az, hogy nem bírok tudomást venni a rendezőről, kizárólag az opera esetében fordul elő velem, minden más területen, kivált a filmeknél nagyon is érdekel.
Lehet, hogy ezután a \"beszélgetés\" után megpróbálom kicsit másként szemlélni a dolgokat:)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
20:00 : Budapest
MŰVÉSZETEK PALOTÁJA - Autósmozi

LEHÁR: A víg özvegy - MET-felvétel
A mai nap
született:
1879 • Ottorino Respighi, zeneszerző († 1936)
1933 • Komlóssy Erzsébet, énekművész († 2014)
1940 • B. Nagy János († 2007)