Bejelentkezés Regisztráció

modern eszement rendezesek


137 Momo von Hofmannsthal 2008-08-08 22:03:58 [Válasz erre: 136 Cilike 2008-08-08 21:17:40]
Ez tök jó... :-) csak nagyon szarul mozog a férfikar, hiába lenne jó maga az ötlet, legalább az egyharmada elveszik előadás közben.

136 Cilike 2008-08-08 21:17:40
Ez az egyik kedvencem. Valaki megmagyarázná ezt nekem? [url]http://de.youtube.com/watch?v=LCFNcEFZn38;Nabucco, Berlin[/url]

135 virius 2008-08-08 15:05:12 [Válasz erre: 134 sphynx 2008-03-23 15:47:54]
De most világszerte a német (porosz) eredetű Regietheater a trendi, most már nálunk is ez lesz. Majd a ballib kultúrpápák osztják nekünk az észt és ők mondják meg, mi a haladó és mi a retrográd.

134 sphynx 2008-03-23 15:47:54
Sesto: Ad MÁO-produkció: ...mitöl számit a félcenirozott elöadás kapásból MODERNnek??? (Feltételezem: leginkább a pénzhiány miatt kerül egy-egy darab félig szcenirozott formában bemutatásra: a pénzhiány meg nem számit \"modern\" vonatkozásnak; hiszen évek óta chronikus állapot! Szomorú...) :-( Már emlitettem korábban - hogy máshol - az ilyen \"modernnek\" álcázott (öszvér)megoldást csupán \"ein Koffer voller Scheiße\" címen emlegetik... Drasztikus, netán naturalista és sértö a kifejezés? Igen az, de sajnos (legtöbb esetben!) van benne vmi., mivel legtöbbször tényleg vmi. alulmarad egy ilyen ad hoc-produkció folyamán,... Kár! Nem ezt érdemli a mü, a komponista vagy az ELÖADÓK ÉS A PUBLIKUM sem!... Engedelemmel, áttettem ide.

133 Kundry 2007-11-23 22:14:43
Ez manapság nagy kérdés. Én alapvetően a Zeffirelli-típusú rendezést szeretem, amit már nézni is élvezet. A modernségről meg az a véleményem: mértékkel, jóízléssel. Vannak dolgok, amik működnek, vannak, amik nem. No meg akármilyen modern egy felfogás, bizonyos dolgokra szükség van. Pl. állhat ottan Hagen valami futurisztikus bőrszerkóban, sőt, akár birodalmi rohamosztagosként is, de a dárda akkor is a kezében lesz. Nem lőheti le Siegfriedet automata pisztollyal. :D Akkor meg már inkább álljon ott szép, régimódi göncben, ahhoz jobban megy a dárda. Chéreau pl. még belefér nálam, de a maga nemében az is kosztümös. A Trubadúrnál meg azt is figyelembe kell venni, hogy a máglyán megégetés nbem igazán jellemző a XX. században... azzal együtt, hogy pl. mexikói forradalmas környezetben (ezt leszámítva) működne. (Manrico mint zapatista lázadó, Luna mint gazdag földbirtokos, Leonóra mint úrihölgy, Azucena meg maradhat, ami. :D) De pl. a Tosca csak úgy működik, ahogy megszoktuk. Előre röhögök, mert tudom, hogy a II. felvonásban Toscán vörös ruha lesz, felette hosszú, uszályos köpeny, még azt is tudom, mikor fogja levenni, hogyan hajtja össze és sarkítva, mikor merre rohan a színpadon, mikor és hányszor löki el Scarpiát, mikor fog az ég helyett a karzatra felnézni... de mégsem szeretném másként. Hogy nézne ki Tosca kiskosztümben, Scarpia meg mondjuk ávósként? No meg ha csak a zenét akarom, ott a cd. Ha színházba megyek, szép díszletet/jelmezt IS akarok látni. Valami vastzraverz, vetítés és modern ruhák - brrr. Ráadásul: még nem láttam olyan modern rendezést, amelyik jobban megoldotta volnba a technikai problémákat, mint egy klasszikus. Kicsit off: tud valaki olyan Ringet mondani, ahol a végén illúziót keltő a nagy apokalipszis? Ahol tényleg van tűz, és van kiöntő folyó, és nem csak holmi vacak fényjáték vagy még az sem? Csak mert szeretném már egyszer úgy látni, ahogy a zene alapján elképzelem. Másik: nagyon sok verzióban láttam már a Don Giovannit. Jól megoldott Szoborral már találkoztam párszor, de normális tűzzel-pokollal még nem...

132 tarnhelm2 2007-11-12 10:06:17 [Válasz erre: 131 frushena 2007-11-12 01:01:23]
Frushena! Nincs más hátra, meg kell nézned Werner Herzog Woyzeck c. filmjét Klaus Kinskivel a főszerepben! :)) (Egyébként remek film!)

131 frushena 2007-11-12 01:01:23 [Válasz erre: 130 virius 2007-11-12 00:55:20]
Wozzeck! Színházban is megviselt az opera megvan CD-n, ami szntén megviselt. Nem hallgattam agyon.

130 virius 2007-11-12 00:55:20 [Válasz erre: 128 frushena 2007-11-11 23:58:33]
Ami igaz, az igaz: Alföldinek is volt eszement operarendezése, ez pedig a szegedi Faust, amiről anno külön topikban is folyt vita. Egyébként a modern rendezés jó nálam, amennyiben nem eszement. Ilyen volt pl. Nagy Viktor 1992-es Wozzeck-rendezése, ami azért is említésre méltó, mert N.V. általában konzervatív rendezéseket produkált.

129 frushena 2007-11-11 23:58:48 [Válasz erre: 128 frushena 2007-11-11 23:58:33]
Bár ez nem opera! :)

128 frushena 2007-11-11 23:58:33 [Válasz erre: 127 virius 2007-11-11 23:57:13]
Igen, Alföldi rendezésére gondoltam. Ha eszementet szeretnél nézni ami mondjuk igen jó és nem öncélű : Shopping & fucking - Thália Színház Régi Stúdió.

127 virius 2007-11-11 23:57:13 [Válasz erre: 126 frushena 2007-11-11 23:48:40]
Mármint a 2004-es debreceni rendezés, ugyanis az Attila első margitszigeti előadása még 1972-ben volt, az akkor még pályakezdőnek számító Marton Évával. Igaz, az hagyományos rendezés volt lovas bevonulással. Mondjuk Alföldi legutóbbi rendezését alapjában véve nem nevezném eszementnek, egy-két ötletét azonban igen, leginkább a kitömött madarat magasba emelő Ezio jelenetét.

126 frushena 2007-11-11 23:48:40
A margitszigeti Attila is érdekes volt rendezést illetően. Amúgy tetszett az előadás, egy - két kivetített jelenetet leszámítva.

125 virius 2007-11-11 23:43:13 [Válasz erre: 110 Búbánat 2007-06-26 10:29:33]
A margitszigeti Rigolettót én is láttam 1992-ben, azon ritka kivételek közé tartozott, amelyben a rendezés a más korba történt áthelyezés ellenére sem volt zeneellenes. Igaz, a koncepció valóban az általam szintén látott angol nyelvű produkció lekoppintása volt, megjegyzem, az is óriási előadás volt. Van itt egy párhuzamos topik is \"Használ-e az operának a kortárs feldolgozás?\" címmel. Nos, bár ez a koncepció nem használt kifejezetten a műnek, de nem is ártott neki, és ez a lényeg.

124 virius 2007-06-28 22:24:05 [Válasz erre: 111 ladik 2007-06-26 20:01:20]
\"A \'múzeumba\', csak a vájtfülüek, (és persze a sznobok) járnak, az ifjúság pedig a könnyűzene Trubadúrjainak csápol. Változik a világ( nem feltétlenül jó irányban) és változik az izlés.\" Na pontosan erről a problémáról szólok több topikban is, pl. \"A komolyzene jelene és jövője Magyarországon\", \"Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban?\" Ott leírtam, hogy miért változik a világ. Egyébként tényleg nem jó irányban. Lehet, hogy a New Age új nemzedékeihez szólnak topikunk címadó \"modern eszement rendezései\"? Csak így lehet eladni a sokszor eltemetett, avíttnak kikiáltott operaműfajt?

123 Sesto 2007-06-28 14:24:22 [Válasz erre: 122 tarnhelm2 2007-06-28 09:47:03]
...így már minden világos! ;-) mert elöször nem igazánn értettem, hogy az operaösbemutatók milyen \"apropóból\" kerültek szóba?!...

122 tarnhelm2 2007-06-28 09:47:03 [Válasz erre: 121 Sesto 2007-06-28 08:34:31]
Igaz, hogy rád kattintva írtam a választ, de a beírásom inkább \"ladik\" felvetésének és a vitának szólt, nem direkt neked címezve. (Azaz nem vitatkoztam veled.)

121 Sesto 2007-06-28 08:34:31 [Válasz erre: 120 tarnhelm2 2007-06-27 23:36:48]
...megújulás cimen a lenti bejegyzésemmel egyáltalán nem új kompoziciókra, ösbemutatókra utaltam, ezt -talán- félreértetted!...

120 tarnhelm2 2007-06-27 23:36:48 [Válasz erre: 118 Sesto 2007-06-27 09:53:34]
Az operaműfaj ú.n. megújulására azért történnek kísérletek. Ligeti, Eötvös, Ph. Glass, Pendereczki sikeres operákat írnak. (A MÁO két év alatt két új operát is bemutatott: Vajda és Gyöngyösi műveit.) A kortárs operák népszerűsége feltehetően nem fog vetekedni Puccini operáival, de hát a kérdés a zene más műfajaiban ugyanígy felvethető. Sőt, talán a kortárs opera még \"könnyebbb\" helyzetben is van, mint mondjuk a szimfónia, épp a szinházi lehetőségek, a látványossság miatt. Kérdés, persze, hogy egyáltalán feltétlenül szükséges-e ez a megújulás. Szárnyasoltárokat se nagyon festenek manapság, és eposzokat is viszonylag ritkán írnak. Attól még megnézhetjük Colmarban Grünewald isenheimi oltárját, és elolvashatjuk az Iliászt.

119 szmoking 2007-06-27 12:18:01 [Válasz erre: 109 tarnhelm2 2007-06-26 09:42:46]
SZERINTEM EZ IS JÓ: Sutherland, Pavarotti, Caballé, Gyaurov Vez.: Mehta Londoni Szimfonikusok

118 Sesto 2007-06-27 09:53:34 [Válasz erre: 117 ladik 2007-06-27 09:39:37]
A rockoperát olyan szinten \"zárom ki\", hogy ami a dolgok szakmai oldalára vonatkozik: nem vagyok benne egyáltalán érdekelt, és nem hiszem, hogy az opera mújulásához feltétlenül majmolni kell egy teljesen más, (részben) független, emancipált és tk. (=a pulikum igénye által kialakitott?) létjogosultságot élvezö zenésszinházi irányzatot!... Az opera megújulásának lehetöségeit -jó lenne- ha VÉGRE- magánál a müfajnál keresnénk, és nem kifelé kacsintgatva, akár más müfajokból plagizálva(?) várnánk a továbbiakban is a megújulás lehetöségeit, vagy magát, az \"operai Messias-t\"!... (?) Egy olyan müfaj, amelyik több mint 400 éve \"haldoklik\", ahogy ezt sokan elöszereretettl próbálják hangoztatni -holott anakronizmus ilyesmivel vagdalkzoni- tény csupán, hogy bizonyos változásokra, nevezzük akár reformoknak(?)- igenis adott a lehetöség, csak keresni kell öket,...

117 ladik 2007-06-27 09:39:37 [Válasz erre: 114 Sesto 2007-06-26 20:52:06]
Ezzel a beírásoddal nincs vitám, egy egy jó előadás után engem is hasonló gondolatok foglalkoztatnak: szépen megoldott zenei frázisok, a szereplők egymás iránti kapcsolata , a karmester , hogyan segíti /vagy nem segíti az énekeseket stb,/ csak mint írtam is, eleddig nem érzékeltem, hogy mekkora szerepe van ebben opera-színházi élményben a rendezőnek. Beláttam, hogy nincs feltétlenül igazam, ezután jobban figyelek. Arra nem kaptam választ, hogy szerinted, ha a rockoperát kizárjuk, mimódon fog megújúlni az opera? ( csak a rendezőktől várhatunk megoldást?) Más egyéb lehetőség?

116 Sesto 2007-06-27 09:34:50 [Válasz erre: 115 ladik 2007-06-27 09:17:36]
...inkább legyen /eleinte?-vagy akár néha hosszútávon is!/ \"izzadságszaga\",...mint fekete-öltönybe-nyakkendöbe-és-\"au du toliette-illatfelhövel\"-burkolt igénytelen, felszines, dekadens SZNOBIZMUS, igénytelenség!... Izzadságszag, na és?-de legalább próbálkozol!!! ;-) most idézlek: \"Én kissé kényelmes megoldásnak tartom, ha a rendezők egymást leutánozva több bőrt lehúznak ugyan arról az operáról:-\"láttam külföldön valami érdekes megoldást, kiegészítem a saját apró ötleteimmel, és elhitetem a honi közönséggel, hogy én találtam ki\" - Ok, ez egyértelmü. mindegy hogy poros-kopott operamúzeum, vagy posztmodern vakarózás: aki plagiátummal próbál dicsöséget szerezni szinpadon, az a személy erös fogalomzavarral küzd; müvészethez, egyéni látásmódról/interpretációról göze nincs!... :-((( /Szomorú tendencia, de kétségtelen. megfigyelhetö!/ \"Ez a fajta hozzáállás sem tetszik , épp úgy nem, mint a se füle se farka \"átértelmezések\", megerőszakolt átlényegítések. Lehet úgy is modernül rendezni, ha meghagyják a történetet a maga idejében, s a közönség , ha elég fogékony beleérzi a maga fájdalmát örömét.\" Ezen kijelentéseddel olyan szinte értek egyet, hogy minden egyes alkotáshoz, különösen aminek szinpadhoz, szinházhoz köze van alapvetö lételeme: alkotó és a befogadó(=publikum!) oldaláról egyaránt az EMPÁTIA!... /anélkül nem megy,...illetve hiteltelen lesz!/

115 ladik 2007-06-27 09:17:36 [Válasz erre: 113 Sesto 2007-06-26 20:41:20]
Igen, Sesto, próbálkozni kell,/a muszáj szónak itt és most izzadság szaga van, maradjunk abban ,hogy kell, ha érdemes. Én kissé kényelmes megoldásnak tartom, ha a rendezők egymást leutánozva több bőrt lehúznak ugyan arról az operáról:-\"láttam külföldön valami érdekes megoldást, kiegészítem a saját apró ötleteimmel, és elhitetem a honi közönséggel, hogy én találtam ki\" - Ez a fajta hozzáállás sem tetszik , épp úgy nem, mint a se füle se farka \"átértelmezések\", megerőszakolt átlényegítések. Lehet úgy is modernül rendezni, ha meghagyják a történetet a maga idejében, s a közönség , ha elég fogékony beleérzi a maga fájdalmát örömét. Szerintem az a jó rendezés, amely képes megnyitni a publikum érzelmi csatornáit, s nem Önmagát akarja főszereplővé tenni, hanem a művet. Nagyon sokszor láttam például a Toscát, és nekem az a megrázó, ha az Angyalvár tetejéről ugrik a mélybe, nem pedig egy felhőkarcoló tizedik emeletéről./Ez csak egy példa, remélem érted mire gondolok/ Jágó mint náci? Hirtelen ez jutott eszembe, elfogadom, hogy ügyetlen ( elcsépelt) párhuzam, de ezért ne rám nézz görbén, hanem azokra, akik elcsépelt közhellyé tették az ilyen, korunkra átuniformizált megoldásokat.

114 Sesto 2007-06-26 20:52:06 [Válasz erre: 112 ladik 2007-06-26 20:28:26]
...de ha a rendezöröl,-ill, a rendezö munkájából /koncepciójából/ nem érzékelsz semmit, nem veszed tudomásul,...nyilván annak roppant sok oka lehet,...ha nagyon közhellyel szeretnék élni, és egy izgalmas, szinvonalas operalöadás után elhagyom a szinházat, akkor engem bizony sok minden foglalkoztat(=néha kár több napon keresztül is!), nem csak a szépen megoldott zenei frázisok, hanem a közremüködök szerepformálása, a látott karakterek kidolgozottsága, egymásiránti kapcsolata (szerepszerint) a szinházi élmény homogenitása=mennyire \"dolgozott össze zenekar+énekes+rendezö+diszlet,-és jelmeztervezö, vagy akár a dramaturg\" és-és-és...

113 Sesto 2007-06-26 20:41:20 [Válasz erre: 111 ladik 2007-06-26 20:01:20]
...persze, de próbálkozni muszáj, és a dolgok abszolút természetes velejárója, ha nem változunk, nem alakulunk, akkor enyhe túlzással élve: vegyünk egy koporsót, feküdjünk bele már idejekorán,...és várjuk, hogy mi történik(?)!... Az extrém, kretén és eszeveszett, önmegvalósitó, \"kidobom-a-pénzt-két kézzel-az-ablakon-örültségeket\" legalább olyan hevesen elutasitom, mint a molyos-dohoz-naftalinos százéves, kopott, igénytelen és felszines, bár kifelé valóban /túl/szines, habos-babos, burjánzó igénytelenségeket=operarendezés címen! (Aludni otthon is tudok andalitó dallamok mellett!) Miért kell mindig náci és/vagy terrorista példákat, mint \"extremitást\" felhozni(=más nem létezik, más megközelités már nem is számit extrémnek, legyen az negativ, vagy akár pozitiv értékelés!), ezekre asszociálni(?)-vhogy ezt sem értem: kissé olyan íze van, mintha ezt tk. a többség kapásból elitélné, DE másrészt vhogy. szinte lihegve várja: \"ugye, megmondtam, hogy ez lesz belöle?!\"-esélyt sem adva egy kezdeményezésnek, ambivalens hozzáállással mindent megbénitva,...és ez nekem problémás hozzáállást tanúsit!... ...arról meg már szinte nem is merek beszélni, hogy szerencsére felnött egy énekesgeneráció, akik roppant érzékenyek, és érdeklödöek, szinte \"követelik\", hogy ne csak a súgócsiga mellett kelljen \"üvölteni, szerelmet vallani, vagy éppenséggel harakirit végrehajtani\"!... DE ha visszamegyek a közelmúltba, vagy akár még korábbi idökbe: tegyük a kezünket a szivünkre, már évekkel, évtizedekkel ezelött is szinte kizárólag azon énekesek(=akár csak magyar vonalon is!) nötték ki magukat a legendává, akik nem csak vokális perfekciójukra támaszkodva müveltek csodát, ráérezve és müvelve, hogy egy komplex müvészeti irányzat kiválasztott személyiségei, és gondolom most eltekinthetek nevek, adatok száraz, tényszerü felsorolásától: hiszen ezzel mindannyian tisztában vagyunk,..csak egy picikét talán több IGAZI és nem csak sznobizmusból fakadó megjátszott módon (=mondván igy illik, most ez \"chic\" etc.) NYITOTTSÁG, érzékenység és a kellö felkészültség a PUBLIKUM részéröl is alapvetö KÖVETELMÉNY(!) lenne,....úgy érzem!... ;-) A kategórikus elzárkózást nagyon groteszknek, mondhatni, nevetségesnek találom, még akkor is ha egyesek hevesen verik a mellüket, micsoda operabarátok lennének?!... Ergo addig, amig a publikum bizonyos rétegei képtelenek a változásokra, megújulásra, érdeklödésük igen behatárolt, felszines...akkor addig nem csak a müvészekre kell mutogatni: ök dolgoznak, müvelik szakmájukat, próbálják a lehetö legjobbat kihozni magukból, s mindezt kiséri olykor siker, akár bukás is,...de a publikum se legyen ennyire rest, egy renyhe massza, mert a mérleg igy sosem fogja sosem fogja megtalálni az egyensúlyt. (!) Egy szinházi elöadás folyamán komoly interakcióknak lehetünk tanúi, \"kommunikálunk egymással\", méghozzá nagyon sokrétü módon: ne válljék már ez a 400 éves dialógus szürke, lapos, unalmas monológgá!... :-((( Örökös probléma pl. az nézöi utánpótlás: mutattam a fiamnak /10 éves/ fényképeket a bp.-i Nabucco-felújitásról,...hát nem tudom, mit kellene neki megigérnem ahhoz, hogy \"önként és dalolva beüljön arra az elöadásra\" (=annak ellenére, hogy a MÁO vezetö énekmüvészei a lehetö legjobb szinten abszolválták szerepeiket!) -pedig muzikális, érdeklödö gyerek, s a szinház évek óta része mindennapjainak... Szóval lenne mit tenni,...érvek+tettek és elhatározott irányzat etc. /Bizzunk a legjobbakban!/

112 ladik 2007-06-26 20:28:26
Kérdésedre, hogy mit is jelent a \"modern\" operarendezés, én nem tudok válaszolni, azért nem, mert engem mindenek felett a zene és az énekes érdekel. Az persze elképzelhető, hogy egy egy különös színpadkép, s ahogy benne mozdul a művész lenyűhöz, megborzongat, s nyilván az én hibám, ha ilyenkor nem jut eszembe , hogy ez talán egy zseniális rendezőnek is köszönhető. Az, hogy nem bírok tudomást venni a rendezőről, kizárólag az opera esetében fordul elő velem, minden más területen, kivált a filmeknél nagyon is érdekel. Lehet, hogy ezután a \"beszélgetés\" után megpróbálom kicsit másként szemlélni a dolgokat:)

111 ladik 2007-06-26 20:01:20 [Válasz erre: 89 Sesto 2007-06-25 20:00:02]
Sesto,elgondolkodtam az érveiden, s bizonyos határig egyetértek, ám azt mindjárt az elején tisztázni szeretném, hogy eszembe sem volt rockopera-rendezéseket összehasonlítani jelenkori mondern operarendezésekkel. Úgy vélem, hogy minden kornak megvolt a maga zenei világa,s az opera ma is azokból a csodás \"örökzöldekből\" merítkezik, amelyek régi idők üzeneteit hordozzák . Meglehet próbálni aktualizálni bármelyiket, megjeleníthetjük mondjuk Jágót náci-tisztként akár, csak az a kérdés, érdemes e, hiszen annyi más lehetőség adódik ... Lehetne például új, (modern) operát szerezni és azt merész, döbbenetes rendezéssel színpadra vinni. Rengeteg fájdalmas téma van jelenidőnkben, a modern kísérletek mégis kibicsaklanak jobbára, s úgy tűnik mintha a rockopera lenne képes korunk izlését kielégíteni. A \"múzeumba\", csak a vájtfülüek, (és persze a sznobok) járnak, az ifjúság pedig a könnyűzene Trubadúrjainak csápol. Változik a világ( nem feltétlenül jó irányban) és változik az izlés. Ezért is mertem feltételezni , hogy a tömeg izlésének megfelelően talán a rockoperában próbál megújúlni az opera .Azt nem mondtam, hogy ez igényes megoldás, de mégis hat a tömegekre, s ha így van, akkor ez jelent valamit.

110 Búbánat 2007-06-26 10:29:33 [Válasz erre: 90 tarnhelm2 2007-06-25 20:15:28]
Verdi: Rigoletto, Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1992. augusztus hó. Díszlet-rendező:Koltay Gábor. Vezényelt: Oberfrank Géza. A televízió felvette az egyik előadást. Teljesen modern környezetbe helyezve, ide illő díszletek között és viseletben játszódott a darab; szerepük szerint mai maffiózók, \"üzletemberek\" egymás közti szövevényes viszonyaként jelenítette meg a rendező a jól ismert történetet. Végül is, személy szerint itt nem zavart ez az \"átértelmezés\", és nem bontotta meg a színpadkép a zene és a szöveg szerves egységét. Az énekesek lubickoltak szerepükben. Ugyan szokatlan volt látni pl., ahogy a személygépkocsi begördül a színpadra, és kiszáll belőle a \"Herceg\", öltönyben, nyakkendőben, számzáras diplomatatáskával a kezében... Egyébként ez a megálmodott koncepció sem volt vadonatúj, mert a londoni Angol Nemzeti Opera már korábban műsorra tűzött egy ilyen rendezésű Rigolettót. Azt is láttam, és el voltam bűvölve ott is a megvalósítás újszerűségétől és tökéletességétől. Ugyanezt mondhatom el a jóval későbbi - DVD-ről ismert - berlini Hugenottákról. Mostanában el tudom már fogadni ezeket a \"víziókat\" is, ilyen volt még a zürichi Beatrice di Tenda, a salzburgi Traviata vagy a müncheni Roberto Devereux is, amit még \"bevett a gyomrom\"... \"Izmosodom\", ám hűtlen sohasem leszek a régi \"bútordarabjaimhoz\" ...

109 tarnhelm2 2007-06-26 09:42:46 [Válasz erre: 108 Sesto 2007-06-26 09:36:04]
Akkor továbbra is csak egyet mondhatok: A legjobb Turandot rendezés és előadás dvdn: Puccini: Turandot Franco Zeffirelli (rend.) James Levine (dir.), The Metropolitan Opera Chorus and Orchestra, Marton Éva (Turandot), Placido Domingo (Calaf), Leona Mitchell (Liu), Hugues Cuendo (Altoum), Paul Plishka (Timur), Brian Schexnayder (Ping), Allan Glassman (Pang), Anthony Laciura (Pong) Scott Forrest (Il Principo Persia), Arthur Thompson (Mandarin). New York, Metropolitan Opera House. 1987. április. [live] Van nekem két másik is: David Hockney (rend.); Donald Runnicles (dir.), San Francisco Opera Chorus and Orchestra, Marton Éva (Turandot), Michael Sylvester (Calaf), Lucia Mazzaria (Liu) stb. San Francisco Opera House. 1994. [live] illetve: Zhang Yimou (rend.); Zubin Mehta (dir.), Chorus and Orchestra of Maggio Musicale Fiorentino, Giovanna Casolla (Turandot), Sergej Larin (Calaf), Barbara Frittoli (Liu). Forbidden City of Beijing. [live] Ezek a közelében sincsenek.

108 Sesto 2007-06-26 09:36:04 [Válasz erre: 107 tarnhelm2 2007-06-26 09:30:26]
...sajnos nem,...DE ebböl az elöadásból: \"Turandot at la Scala whit Dimitrova, Domingo, Ricciarelli, Rydl and Lorin Maazel conductor. 1983\", találsz egy pár részletet a \"youtube-n\" is,...opulens kiállitás, igy elképzelhetö, hogy akár Maestro Zeffirelli \"követte el\"(?)-nem néztem utána!... /Milyen szerencse, hogy azért Dimitrova-val azért van egy pár DVD pl. a Scala-ból: Nabucco, I Lombardi, s a Gioconda-t pedig CD-n be lehet szerezni -Pavarotti a partnere/

107 tarnhelm2 2007-06-26 09:30:26 [Válasz erre: 106 Sesto 2007-06-26 08:25:17]
Ez is dvd? Honnan, ki rendezte?

106 Sesto 2007-06-26 08:25:17 [Válasz erre: 105 tarnhelm2 2007-06-25 21:10:10]
hmmm,...ha már a \"közelmúlt\" (=´80-´90-es évek) nagy Turandot-elöadásai, én inkább maradok a Dimitrova-Domingo-párosnál... ök is fénykorukban voltak... ;-)

105 tarnhelm2 2007-06-25 21:10:10 [Válasz erre: 102 kobzos55 2007-06-25 20:53:32]
Ne! Az remek előadás. Marton és Domingo abszolút fénykorukban!

104 Sesto 2007-06-25 20:56:44 [Válasz erre: 103 kobzos55 2007-06-25 20:54:39]
...csak hallgatom!... ;-) Baltsa & Domingo.... hmmmm!...

103 kobzos55 2007-06-25 20:54:39 [Válasz erre: 100 tarnhelm2 2007-06-25 20:51:20]
\"Sesto most csukja be a szemét!\" Ja, csukott szemmel ama velencei kép se rossz!

102 kobzos55 2007-06-25 20:53:32 [Válasz erre: 100 tarnhelm2 2007-06-25 20:51:20]
Mondhattad volna előbb... három hete Párizsban a Fnac-ban féláron adták, és kihagytam!

101 kobzos55 2007-06-25 20:52:15 [Válasz erre: 99 Sesto 2007-06-25 20:47:05]
Nekem ahogy \"felszaladnak\" az enyhén ferde ágyra (ha az?), inkább már humoros! Egyébként, úgy 5-6 éve láttam egy Hofmannt a stockholmi operában (svédül...), az pl. az eszement operához jól illő eszement rendezés volt. Ha úgy tetszik modern...

100 tarnhelm2 2007-06-25 20:51:20 [Válasz erre: 97 kobzos55 2007-06-25 20:43:48]
Azért tudok ellenpéldát is DVD-re. (Sesto most csukja be a szemét!) A MET Turandot előadása (Zeffirelli, Levine, Domingo, Marton) engem lenyűgöz a zsúfolt színpadképével. A Traviata tényleg az egyik legjobban sikerült DVD, ebben egyetértünk.

99 Sesto 2007-06-25 20:47:05 [Válasz erre: 97 kobzos55 2007-06-25 20:43:48]
...az emlitett Hoffmann Velencei képe nem más, mint giccsparádé!... :-((( olyannyira, hogy a történetröl is elvonja a figyelmet=zavar!...

98 kobzos55 2007-06-25 20:45:04 [Válasz erre: 97 kobzos55 2007-06-25 20:43:48]
Persze Salzburg (alias Sóvár)

97 kobzos55 2007-06-25 20:43:48 [Válasz erre: 90 tarnhelm2 2007-06-25 20:15:28]
Kedves Tarnhelm2! Külön köszönet, hogy egyik kedvenc rendezésemet (Salzbug - Traviata) \"felhoztad\". Van még egy szempont: ez az előadás nagy sima felületeivel, fényeivel kifejezetten DVD-re való! Egy ellenpélda: Hoffmann meséi - Covent Garden (Domingo, Serra, Baltsa, Cotrubas/Pretre) zeneileg nincs vele semmi bajom, de a színpad - főleg a velencei színben - elviselhetetlenül zsúfolt, szőnyegek, kárpitok... Nem kizárt, hogy ez a színházban elmegy, de a 72 cm-es képernyőn nem. Tehát: a DVD eleve megkívánja a modernebb, letisztult színpadképet, egyszerúbb mozgást, ami általában összekapcsolódik a nem-egészen-hagyományos (ha tetszik nem múzeumi) rendezéssel. (És nagyon félve merem leírni: szebb, fiatalabb énekesnőket: a II. emeleti erkélyről nem olyan feltúnően illúzió-romboló, mint a DVD közelképen, ha - az egyébként szépen éneklő - 18 éves hajadon mondjuk 50+. A CD-n meg tök mindegy...)

96 kobzos55 2007-06-25 20:31:27 [Válasz erre: 81 ladik 2007-06-25 16:17:59]
No azért ez a múzeum hasonlat sem stimmel. Aki járt már igazán jól rendezett múzeumban (speciális megvilágítás, walkman-szerúségek a fülön, számítógépes info-asztalok stb.) az bizony tudja, hogy a múzeumok sem olyanok, mint 100 éve! Legalábbis a jó múzeumok. Sőt némelyik piramisba is be lehet menni, mert van benne villanyvilágítás. Gyanítom, hogy 150 éve még nem volt :-)))

95 tarnhelm2 2007-06-25 20:27:23 [Válasz erre: 92 Sesto 2007-06-25 20:18:50]
A rockoperákat hagyjuk is. Nincs vele semmi bajom, de Beethoven vonósnégyesek kapcsán se értekezünk popzenekarokról.

94 kobzos55 2007-06-25 20:27:15 [Válasz erre: 89 Sesto 2007-06-25 20:00:02]
Bizony. A rockopera, musical legfeljebb a népszínmúvet, vagy az operettet helyettesítheti.

93 kobzos55 2007-06-25 20:25:23 [Válasz erre: 90 tarnhelm2 2007-06-25 20:15:28]
\"A minőség nem a stíluson múlik\" - azt hiszem ez a kulcsmondat!!!

92 Sesto 2007-06-25 20:18:50 [Válasz erre: 90 tarnhelm2 2007-06-25 20:15:28]
...igen a \"PS-ban\'\" erre utaltam: lehet ezt is szeretni, vagy azt is,...DE a minöség(!) legyen, és ne az unalmas, vagy akár tucat \"abgelutschte Sch...e\"!...

91 tarnhelm2 2007-06-25 20:16:24 [Válasz erre: 90 tarnhelm2 2007-06-25 20:15:28]
Nádasdy

90 tarnhelm2 2007-06-25 20:15:28 [Válasz erre: 89 Sesto 2007-06-25 20:00:02]
A két szempont nem zárja ki egymást, ha van mód, mind a kettőt megnézni. A probléma, hogy németföldön egyre inkább csak és kizárólag átértelmezéseket lehet látni. Én szeretem az \"opera-múzeumot\". Nagyonis. Szeretem látni az Angyalvárat - (ld. a bécsi Toscát), Nürnberg városkapuját a toronnyal, a középkori utcákat (ld. a Met Mesterdalnokok rendezését), a Momus kávéházat :)) - ld. a Nádasdi féle Bohéméletet. Ettől ne fosszanak meg engem egyszer ésmindenkorra rendezők és intendánsok! De szeretem látni az invenciózus, gondolatébresztő ötleteket is. A nagy órát és a fenyegető szmokingos egyentömeget a Traviátában (Salzburg), a skizofrén módon kettéosztott szobát a 2 Hollandival és 3 Sentával a Bolygó Hollandiban (Bayreuth), a lezuhanó hősök árnyait a Walkürben (MüPa). Ez is lehet jó, meg az is lehet jó. A minőség nem a stíluson múlik.

89 Sesto 2007-06-25 20:00:02 [Válasz erre: 84 ladik 2007-06-25 17:05:51]
...nem akarlak gyözködni, mert nyilván Te más keretek között szereted, értékeled a zenésszinházi müfajt. Abszolút legitim dolog. DE rockopera-rendezéseket ne akarjunk már minden áron a jelenkor \"modern\" (?) operendezéseivel egy lapon emlegetni: hiába zenés müfaj,...de teljesen más genre, más fejlödés és tendenciák, erröl már volt szó... Rockoperákat, modern musical-eket stb. -tovább megyek- még az ún, nevezett \"antioperákkal\" vagy \"anti-anti-operákkal\" sem emliteném egy lapon! (...de még mindig nem kaptam választ, hogy mit is jelent tk. \"modern\", vagy \"konzervativ\" , ill. \"Regietheater\" etc.) Úgy látszik legalább azon a ponton egyet értünk, hogy az opera optimális esetben komplex szinházi élményt kell jelentsen,...éppen EZÉRT nem értem, hogy akkor a konkrét példánál maradva: pl. egy Szendrényi Katalin csakis \"operamúzeum-elöadásokon\" lehet hiteles??? /Nem unalmas, kényelmes mindig ugyanzt látni -lerágott csont- semmi új impulzus?-engem lefárasztana és untatna, ha mindig ugyanazt kellene látnom!/ Szeretek egy elöadást követöen, vagy még jobb esetben már az elöadás folyamán \"egy-két dolgon elgondolkozni. Egy kiemelkedö müvész azáltal is kiemelkedö és sokoldalú, hogy nem csak vokális szinten képes változtani, egy-egy darab esetében új betanulásban, rendezésben képes új szineket, nuance-okat felmutatni; ebben a vonatkozásban nagyon találó a német terminológia, hogy az énekmüvészeket is \"Bühnendarsteller\"-nek titulálja. PS: tk. érzékeny lennék modern és kevésbé \"modern\"(?) rendezésékre is, ha értékes, izgalmas munkával találom magam szemben, de mégsem érzek kéztetést különbözö rockoperák iránt-szóval megint csak nem értem az összefüggést!...

88 brünnhilde 2007-06-25 19:28:37 [Válasz erre: 87 tarnhelm2 2007-06-25 19:26:22]
Azt hiszem, soha nem bocsátom meg magamnak, hogy kihagytam azt a Mozart-maratont. Különösen a Don Giovanni érdekelt volna nagyon.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.