vissza a cimoldalra
2019-09-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8127)
Opernglas, avagy operai távcső... (20315)
Kimernya? (3217)
Társművészetek (1404)
Erkel Ferenc (1063)
Balett-, és Táncművészet (5874)
A nap képe (2154)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1753)
Franz Schmidt (3421)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25042)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7212)
Pantheon (2385)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4381)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1352)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

7114   Edmond Dantes • előzmény7103 2019-08-05 10:08:20

Kedves Lujza, köszönöm. Mi tagadás, lebuktam: nincs "Ringató"-korosztályos csöppség a közvetlen környezetemben és bár hallottam  ezekről a programokról, megfeledkeztem róla. Egy ötletünket tehát megvalósították. Pech. Illetve szerencsére :-)

7103   lujza • előzmény7101 2019-08-04 23:40:17

A Müpa megelőzőtt titeket az ötletelésben, Gállné Gróh Ilona, a módszer kidolgozója, a kezdtektől fogva tart itt Ringató néven babakoncerteket, elég nehéz bejutni rá. A közlekedést pedig nemcsak a 2-es és 24-es villamosok jelentik, bár sokan azt választják. De az 1-es villamos már Kelenföldtől Óbudáig közlekedik, gyakrabban is jár, és főleg több utast tud szállítani. Emellett buszok is járnak a Soroksári úton, sőt a HÉV mellett még vizibusz is van, de leginkább hatalmas autóparkoló, ami sehol máshol. Szükség is van rá, mert a hangversenyterem befogadókészsége az Erkelével vetekszik, és többnyire mégsem akkora probléma a megtöltése.

7101   Edmond Dantes • előzmény7097 2019-08-04 07:00:45

1) Meghiszem azt! Marmint hogy nem erdekelnek. Csak ok meg ne tudjak, mert meg ketsegbeesnek es az arthat nemzetkozi karrierjuknek: ketsegbeesetten nehezebb dirigalni, rendezni, oktatni...es a hazajuknak dicsoseget hozni. Marpedig ketsegbe-nem-esett allapotban ok bizony dicsoseget hoznak hazajuknak. Mert mint mar irtam, a haza nem azonos a hazat aktualisan iranyito kormanyzattal, semelyikkel.

2) - 3) Erkelrol beszeltunk: pihentessuk Operahaz arainak ugyet, beszeltunk rola eleget. Erkel arai marpedig nem gorombak, csaknem szelidek. Daczosan Foig. ur partjan allok e tekintetben es nem csupan e tekintetben. Minden tekintetben persze nem. Az szolgalelkuseg lenne. (vo. "Cortigiani!"/"Szolgalelkek!"/Rigoletto)

MuPa-kornyeki negyedek jovobeli demografiai viszonyai egyelore nem ismeretesek, de a csecsemokoncertek bevezeteset jo otletnek tartom. BFZ-Kakaokoncertek mintajara:  anyatejkoncertek! De kedvezmenyes aron! Es meg jaratsurites sem szukseges, legfeljebb ejszakai babakocsi-rally-k lesznek a Soroksarin, Vagohid u.-ban, hidon. Izgis.

7097   IVA • előzmény7093 2019-08-04 05:05:57

1. A nevezett személyek nem érdekelnek. De ha a haza vonatkozásában dicsőítik őket, különösen ha a provokálás szándékával, biztosítom a provokáció sikerét.
2. Az Operaház (értsd: az Andrássy úti) működési formája sem lesz reális, és egyik színházé sem az.
3. Én viszont emlékszem, és látom a műsorkalendériumok adatait is, ezért ragaszkodom a 2017/2018-as évadra szóló helyáremelés mértékének goromba jelzőjéhez. Nem a bejárató időszak (2013. február – 2013. június) áraihoz (300–1500 Ft) viszonyítottam.
A 2013/2014-es, 2014/2015-ös, 2015/2016-os és 2016/2017-es évad helyárai 500 és 3600 Ft között voltak. (A földszinti középpáholy 2. sori székei 300-ba kerültek.)
Senki sem képzelte, hogy ezek az árak az idők végezetéig változatlanok maradnak, az emelés várható volt. A következő, 2017/2018-as évadra azonban Ókovács – sajtó- és más kulturális termékek áremelését hagyományosan és megszokottan kísérő udvarias sajnálkozás nélkül, „hidegvérrel” – bejelentette, hogy az Erkel Színház helyárait a duplájára emeli, és lakonikusan hozzáfűzte: a Billy Elliotnál bevált, most is be fog válni. Ez azért volt dühítő, mert már akkor nyilvánvaló volt, hogy a musicalszínházi árképzés a Billy Elliotnál sem vált be.)
Engem kielégít a vita, fogadni nem szoktam, de nem zárom ki, hogy amikor a Müpa környéki lakónegyedekben kézbesíteni kezd a gólya, a csecsemőszínház (1–3 éves korig) mintájára bevezetik a csecsemőkoncerteket.

7093   Edmond Dantes • előzmény7086 2019-08-03 17:42:30

1) Neeem, neeem. Már az égő gyufával közelítettek a gyújtózsinórhoz Erkelnél...de mert nem jártak sikerrel, inkább külföldön próbálnak azóta több-kevesebb sikerrel szerencsét.

2) Jelen helyzet szerint Erkel Színház mai működési formája irreális ... mármint ha "reális" működésen fizető nézőkkel teltházas előadásokat értünk esténként, teljes évadban és üzemmódban = pláne működő Andrássy és Kőbányai úti házakkal súlyosbítva.

3) Nem emlékszem, hogyan emelték az árakat és mi számít bázisárnak, amihez képest 100%-kal emeltek. A bejárató időszak nem tekinthető bázisnak. De ha későbbi időszak ára a bázisár és ahhoz képest emeltek 100%-kal (amit kétlek), a mai árak akkor sem elrugaszkodottak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a zárvatartás évei alatt elmaradt áremelést is "be kellett hozni". Nem megyek ám én szemben minden OSZI-intézkedéssel :-)

Nagy tétben fogadok, hogy igen kevés olyan lakója van-lesz a MüPa környékén épülő lakóparkoknak, akik a közelség kedvéért ugranak majd át a MüPába koncertet hallgatni.

7086   IVA • előzmény7079 2019-08-03 05:02:39

1. Kovalik Balázs, Fischer Ádám és az Opera vezetőségének más tagjai egyetlen szót sem emeltek az Erkel Színház mellett. Hidegvérrel asszisztálás helyett használhatnám a szolgai hallgatást is, és akkor még jóhiszemű vagyok.
2. Nem tudom, mely „évtizedekre” gondolsz, mindenesetre az Erkel Színház „visszaalakítása” Városi Színházként működésének formájára a mai világban sajnos irreális, az álmok dimenziójába tartozó ötlet.
3. A 100 %-os alaphelyár-emelés bármely nagyságrend esetében goromba, és a következmény bizonyította, mennyire nem célszerű. Más színházakban sem emelik a helyárakat kétszeresükre egyik szezonról a másikra, a menőkben sem. A Centrál Színház My Fair Ladyjének legmagasabb árai 6 ezerrel indultak, és még most sem kerülnek annak duplájába (10 körül vannak).
„Nem emlékszem”…, hogy olyant írtam, miszerint a IX. kerületben épülő lakónegyedek belvárosi szövetté varázsolnák a Müpa környékét. A nagyvárosias jelleg és a benépesedés alakításában játszhatnak szerepet, s hogy ez mennyire lehet tényező a Müpa nézőterén, azt a jövő kérdéseként vetettem fel.

7079   Edmond Dantes • előzmény7047 2019-08-02 09:59:32

Talán megbocsátod, hogy csak most reagálok erre, cserében röviden, a te pontozásod szerint.

1) Nem emlékszem, hogy zseniálisnak neveztem Kovalik Balázst. Nem emlékszem, hogy ő és Fischer Ádám -aki viszont valóban nagy karmester- hidegvérrel asszisztáltak a színház lebontásának ötletéhez, még kevésbé, hogy a lebontás az ő fejükben merült fel. Egyébként egyiküknek sincs szüksége az Erkel Színház kontextusára ahhoz, hogy dicsőíteni kellene őket ... ellentétben utódaik jelentős részével.

2) Az Erkel Színházra valóban nem téglát kell dobálni, hanem -a főigazgató ígérete szerint- tisztességesen felújítani és tisztességesen kialakított repertoárral tisztességesen megtölteni vagy ha ez nem mindig megy, akkor részben vegyes profilú azaz részben befogadó színházzá át- ill. visszaalakítani, ahogyan és amilyen az volt évtizedeken át.

3) Egyetértek, kivéve a helyáremelést. Nem volt goromba. Jelentem, más színházakban is emelnek jegyárat. Mármint a menőkben. Igaz: akad, ahol meg ingyen osztogatják a belépőket.

UFF A MüPa körül épülő lakóparkoktól a Soroksári út és a Vágóhíd utca és a Müpával átellenben a Ferencvárosnak egy egész negyede nem varázsolja belvárosi szövetté a környéket, a Budán épülő Garancsi-negyed bevallottan egyfajta előkelő sziget lesz. Ezeknek a majdani lakossága aligha lehet (komoly) tényező a Müpa közönségének összetételében.

7047   IVA • előzmény7046 2019-07-24 04:14:09

Nem vitatom, hogy sok hajdani színház (és más intézmény) lebontása, felismerhetetlenné változtatása stb. mögött is hűtlen kezelés, magán- és közbűnök állnak. Álmom egy eszményien meggazdagodott Magyarország, ahol visszaépítik a Nemzetit (számomra a Blaha Lujza téri volt az), eredeti formájában a Hevesi Sándor téri Magyar Színházat – és a Városi Színházat is, de mindez nem lehetséges, még ha olcsóbb lenne is pl. annál, amit egy-két Facebook-csoport egyes tagjai követelnek: bontsák le az 1964-ben átadott Erzsébet hidat és rekonstruálják a lebombázott eredetit, mert az mégiscsak szebb volt. És erre az embernek eszébe jutnak a még nagyobb és felfoghatatlan magán- és közbűnösök: az az emberiség, amely tűrte, sőt előidézte és megrendezte a háborúkat, amelyekben az emberek élőhelyei semmisültek meg oly módon, hogy Budapest a szétbombázott városrészeivel és felrobbantott hídjaival még a szerencsésebbek közé tartozott.
Az Erkel Színház esete annyiban különbözik azoktól a veszteségektől (már nem létező, illetve visszafordíthatatlanul átépített színházaktól; fővárosunk, nemzetünk vagy a világ, az emberiség már csak siratható egyetemes értékeitől), hogy megúszta a megsemmisítést: áll és működik. Ezt a kegyelmi állapotot meg kellene ragadni, többeknek, többféle gesztussal.

1. Mindenekelőtt szentségtelennek és káromlásnak tartom az Erkel Színház működésének a kontextusában dicsőíteni azoknak az embereknek a nevét, akik hidegvérrel asszisztáltak a színház lebontásának korántsem csak egy kávéház asztalánál felmerült ötletéhez, melynek nyomán tervek születtek a színház és földrajzi terének „pótlására”, akkora „szakértelemmel” az operaművészet iránt, hogy fel sem merült bennük az Andrássy úti épület felújításának esedékessége, mely felújítás most teljes kulturális katasztrófa lenne az Erkel Színház nélkül. Ha ez a gondolat nagy karmester, zseniálisnak mondott rendező és az Opera mindkét színpadán példás karriert befutott balettművész fejében nem merül fel, ha nincs egy karmesteri pálca, amellyel ezt az ötletet a szempillantásnál rövidebb idő alatt leintik, az emberben okkal merül fel a gyanú: van az a pénz, amiért ilyen gondolatok nem merülnek fel…

2. Rosszalva fogadom, hogy vannak, akik a mégis túlélő Erkel Színházra előszeretettel dobálnak egy-egy téglát. Nem gondolom, hogy a műsorpolitika, a művészi színvonal, a propaganda, a közönségszervezés, a honlap és még számos tényező hibáival és hiányosságaival szembeállítható, illetve azok védelmére felhozható az Erkel Színház mérete és „túl sok” nézőhelye, és ezek miatt minduntalan az épület alkalmatlanságát kell megállapítani. Ezért kifogásoltam lejjebb a vitafolytató Makk Zsuzsanna jelzőjét („kellemetlenül nagy”), még ha csak pontatlan fogalmazásból eredt is. Ha mégis panasz lenne, azt tudnám rá válaszolni, amit a számukra nem tetsző hozászólásokat reklamáló olvasóknak: át kell ugorni, nem kell mindenáron kellemetlen helyre járni. (Nagy a Müpa is, mégsem befogadó képességének ostorozásával oldják meg sikeresen a működését.)

3. A színház megmentése és működésre alkalmassá tétele, rehabilitációja élharcosának számító, a kormányzattól teljes bizalmat (mondhatjuk ezt teljhatalomnak is) kapott (azóta) főigazgatónak kötelessége lenne (még nem késő, hogy ezt a feltételes módot feloldjuk) megbecsülni saját tetteinek eredményét. Felismerni, hogy az Operaház jelenlegi válsághelyzetének (ugye, érzékelhető, hogy visszakanyarodtam a topic aktuális témájához, Zéta vitairatához) meghatározó motívuma az Erkel Színház rehabilitációs dicsőségének, további megbecsülésének, megtartásának, ápolásának fontossága. Nekem, aki a színház körül minden facsemete ültetését vagy futószőnyeg leterítését hajlamos vagyok ünnepelni, fájdalmas összegeznem: az Erkel Színházat sok tekintetben elhanyagolják. E folyamat jelenségeit is szóvá tettem már ezen a fórumon, csak néhányat ismételek. Az Operaház (röviden) kellemetlen és nem eléggé eredményes pr-ja a rekonstrukció idején koncentráltan az Erkel Színházat sújtja. Az Erkel Színház műsorát különösen a rekonstrukció idején célszerű lett volna megkímélni az eszement rendezésektől (ahogy ezt mondani szoktuk), azok egész sorától. Ártott a színház működésének és a közönséggel való kapcsolatának a 2017-es goromba helyáremelés. (Használni a mostani, szelídebb sem fog.) Szintén goromba gesztus volt a 2018-as évadkezdés negyed évvel való késleltetése az egyetlen operajátszó épületben. Nem józan dolog az Operaház felújításának gigászi projektje mellett kialakítani egy új játszóhelyet, amelynek nincs a főépületet helyettesítő funkciója és képessége, ez szintén az Erkel Színház elhanyagolásához vezetett. A züllés jelenségének tartom az Erkel Színház „büfé-tagozatának” felpuffasztását, kiterjesztését a foyer-ba és az utcára, elvéve az e célra szolgáló pazar terület funkcióját. (Kólás műanyag rekeszek látható tárolása a lépcsőforduló alatt stb.)

OFF: Azt hiszem, Edmond Dantes, rögeszméd, hogy a Müpa egy kulturális intézmény elhelyezésének legrosszabb példája. Ideálisnak én sem tartom, de szerintem a közösségi közlekedési adottságai nem rosszak (és fejleszthetők) – természetesen nem azokhoz az esetekhez hasonlítva, amikor valaki más színházak közelében lakik. Ami a „klasszikus (bel)városszövetből” (tetszik ez a kifejezés) való kiesését illeti: még épülnek a Soroksári út Dunára néző szakaszának luxuslakásai, a Müpával átellenben pedig a Ferencvárosnak egy egész negyede okoslakásokból. Ha ezeknek a majdani lakossága tényező lehet a Müpa közönségének összetételében, ez az ottani műsorpolitikában és helyárképzésben is jelentkezhet.

7046   Edmond Dantes • előzmény7041 2019-07-23 09:59:26

Ááá, értem. Hát akkor viszont nagyon sok színházat kezeltek hűtlenül -nemcsak nálunk- az elmúlt évszázadokban, csak a fővárosban a Pesti Magyar (és Német) Színháztól kezdve a Király, Magyar, Nemzeti stb. Színháztól a Nép- később Nemzeti Színházig = lebontásra ítéltettek. De jaj, hol folytassam ezt a szerintem érdekes témát...itt nem, mert ez másik topik. Nem is folytatom, mi már félszavakból megértjük egymást ;-) Annyiban mégis érinti e topikot és -zéta- írását, hogy az Erkel Színházzal azon kívül, hogy szinte már hosszabb ideje ünnepeljük egyfolytában újranyitását mint amennyi ideig zárva volt,  szóval az Erkellel valamit kezdeni kell. A leggondosabb elemzés és hozzászólás sem tölti meg a kisebbítve is túlméretes nézőteret estéről-estére csakis saját opera- és balettelőadásokkal ... főleg ha pár húzó darab még el is tűnik onnan. Ahogy a  legklasszikusabb rendezések, díszletek és kosztümök sem. Már többször javasoltam az Erkel vegyes profilú, részben befogadó -értsd: bérbevehető- színházzá alakítását. Szintén írtam már, hogy egy tisztességesen (!) felújított-korszerűsített Erkel Színház mint befogadó színház, már csak jóval kedvezőbb lokációja miatt is komoly versenytársa lehetne a MüPának, ha ez nem is tetszene mindenkinek. MüPa körül Pesten és lassan Budán (Kopaszi-gát) kialakuló új városnegyed sem fedheti el azt a tényt, hogy MüPa helyszíne a klasszikus (bel)városszövetből kiesik, Erkel pedig centrális elhelyezkedésű maradt, M4-gyel még inkább. 

7041   IVA • előzmény7015 2019-07-23 02:58:54

Hozzászólásomban egy vonatkozó névmással („melynek”) utaltam arra, hogy a „hűtlen kezelés és kulturális bűncselekmény” tételeket az Erkel Színházzal való (el)bánásra vonatkoztattam. A sikertelen vádemelési üggyel, amelyet itt te elevenítesz fel, a milliós nagyságrendű számokkal sohasem foglalkoztam, nem ismerem ki magam azokban; az Erkel Színház megmentése és a vezetőség eltávolítása után már nem érdekelt. Az Erkel Színházi történet viszont számomra ismert, és múlhatatlan trauma.
Én nem siratnám, ha az Erkeltől „ellopnák” a Bánk bánt, a Hunyadi Lászlót és a János vitézt. Mindhárom rendezését méltatlannak tartom a művekhez és az Erkel Színház rangjához és lehetőségeihez. Volt már a János vitéz az Operettszínház állandó műsordarabja (Kovács József és Oszvald Marika szerelmespárjára emlékszem, de az előadást nem láttam), az is csak egy időszaknak bizonyult.

7015   Edmond Dantes • előzmény7010 2019-07-22 09:42:34

Kilenc év alatt vádemelést sem bírt összehozni az ügyészség és a hűtlen kezelés/sikkasztás-gyanúsítás is a kezdeti nagyhangú hadonászás (nem karmesterpálcával!) és papírlobogtatás után valahol tízmilliós Ft környékén landolt, ami persze nekünk nem kis pénz. Nézzünk csak szét hányszor tízmilliárdmillió Ft kezd máris bűzleni az Andrássy út és a Műhelyház környékén...

Az Erkel Színház szedett-vedett újranyitása, ami a regnáló vezetés egyetlen fő operai hőstettének számít, újragondolást érdemelne, ami e fórumon, ebben a topikban, -zéta- írásának Auftaktjában is kiemelt téma. És egyszer majd belép az Operaház és a Műhelyház + Kiss-B.Atilla "nemzeti dalszínháza", vélhetően, részben máris tudhatóan (János vitéz) elcsenve néhány bombabiztosan teltházas Erkel-darabot. Ugyan mivel töltik majd ki a műsort és kivel töltik majd fel a nézőteret estéről-estére? Operai nézőtérfeltöltés ügyben Vidnyánszky Attila szakértelmét érdemes lesz igénybe venni, bár már ma is működik (olykor nem jól). Vagy talán Magyar Művelődés Háza lesz ismét? Aminek már bevált egyszer.

7010   IVA • előzmény7002 2019-07-22 03:16:25

Nem kellett (volna) „színtisztán politikai alap” az Operaház vezetőségének „lefejezéséhez”, elég ok volt a menesztésükhöz az a hűtlen kezelés és kulturális bűncselekmény, melynek jegyében módszeresen lezüllesztették az Erkel Színház működését és állagát, mígnem asszisztáltak annak megsemmisítési tervéhez. Nagyobb büntetést is megérdemeltek volna. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, noha nekem is volt abban a vezetésben „szívem csücske” művész (Keveházi Gábor), akitől egész színpadi pályája során sok örömteli élményt kaptam.

7002   nickname 2019-07-21 19:28:18

Politizálnia sok mindenkinek nem kellene/kellett volna. Lásd a nemrég elhunyt Heller Ágnes példáját. Nyugodjék békében! Az utolsó éveiben lett volna csöndes nyugalomban élő nagymam/dédnagymama. Fischer Ádámnak sem kellene poltizálnia, de azért nem volt szép, ahogy lefejezték 2010-ben az Opera vezetőségét. Az színtisztán politikai alapon történt hatalomátvétel volt. És nem érdekel, hogy a másik oldal is ezt csinálta - attól még ez undorító. 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Constantin Talmaciu (fuvola), Sara Gheorghe (marimba)
Aradi Állami Filharmónia
vez: Dorin Frandeș
MOZART: Divertimento K 136 D-dúr vonószenekarra
STAMITZ: G-dúr fuvolaverseny
PIAZZOLLA: Libertango marimbára és vonószenekarra
BARTÓK: Román népi táncok
VITTORIO MONTI: Csárdás
ALBENIZ: Asturias marimbára és vonószenekarra

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Thurzó Zoltán (zongora)
Liszt Ferenc, Chopin és Rachmaninov műveiből

19:00 : Budapest
Erkel Színház

1ST STEPS
Balett-est három részben

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Baráth Emőke, Valerio Contaldo, Michal Czerniawski, Cyril Auvity, Francisco Fernández-Rueda, Peter Harvey, Núria Rial, Antonio Abete, Luciana Mancini
Budapesti Fesztiválzenekar
Fischer Iván Operatársulat tánc- és énekkara
Vezényel és rendező: Fischer Iván
MONTEVERDI: La favola d'Orfeo
A mai nap
történt:
1809 • Megnyílt a Royal Opera House Londonban
született:
1587 • Francesca Caccini, zeneszerző († kb. 1640)
1916 • Simándy József, énekes († 1997)
1971 • Anna Netrebko, énekes
elhunyt:
2008 • Maurizio Kagel, zeneszerző (sz. 1931)