vissza a cimoldalra
2020-09-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62453)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4111)
Régizene (4463)
Társművészetek (2103)
A MET felvételei (1216)
Operett, mint színpadi műfaj (4557)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4937)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4747)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)
Callas (454)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

7075   IVA • előzmény7067 2019-08-02 05:24:20

Relatív, hogy mint nevezünk új filmnek. Amelyeket a tévében adnak, ritkán „újak”, aki nem jár a bemutatómozikba, többnyire régieket lát. Sőt, a tv-csatornák és videómegosztók közönsége többnyire a vitathatatlanul „régi” filmeket nézi. Az operák esetében azokra a nézőkre is kell gondolni, akik egyáltalán nem ismerik az alapműveket, a számunkra legnépszerűbbeket sem. Az ehhez a korosztályhoz tartozó hozzátartozóimat, noha angol és spanyol tannyelvű iskolába járnak, illetve nem operabolond ismerőseimet én már egyáltalán nem tudom elcsalni idegen (eredeti) nyelvű előadásokra. A színház alapvetően nem stúdium, primer érzelmi hatásnak kell érnie a nézőt: mintha hozzá szólnának.

7067   Edmond Dantes • előzmény7065 2019-08-01 08:24:22

Jól reméled: éles szemmel és füllel vetted észre, hogy az én "ugye"-m szándékosan került a beírásba. Amit viszont valóban sajnálatosnak tartok, az a szinkronizálás nélküli, "feliratos" filmek rohamos térhódítása. Kardinális különbség a film és az opera pontosabban megtekintésük között pl. az, hogy többnyire új filmeket nézünk, új operákat viszont csak elvétve és a szinkronizálás hiánya arra kényszeríti a nézőt, hogy a filmek és a szereplők nézése helyett nagyrészt a szöveget kényszerüljön olvasni. Nincs ugyanez a kényszer operák esetében, mert azok cselekményét jórészt ismerjük. Aki beéri a "jórészt ismeréssel", annak nincs más dolga mint hátradőlni székében és azon a nyelven hallgatni-nézni a dalművet, amilyen nyelven azt megírták. Úgy teljes, úgy hiteles. Aki viszont új részleteket, apró finomságokat szeretne felfedezni régi kedvenceiben, megteheti, hogy olvassa a magyar feliratot.

7065   IVA • előzmény7063 2019-08-01 03:05:02

… Amint a következő hozzászólásod első mondatába ékelt ugye sem azt üzeni, hogy egyet kell értenem veled. Remélem!

7063   Edmond Dantes 2019-07-31 15:26:02

A nyelven enekles/magyar feliratozas ugye szerencsere mar eldolt, de azert csak rugozzunk tovabb a teman, uborkaszezon van es nyari szunet. Magyar nyelvu eloadas eseten is fokozza az elvezetet es erthetoseget a magyar felirat. Tovabba a hallaskarosultakra is tekintettel kell lenni. Az enekeseket/korust ill. szolamaikat a maguk teljessegeben sosem lehetett erteni...vagy ha es akiket igen (de nem), ok mar nincsenek itt. Addig is, ameddig felno a minden szot erthetoen eneklo uj generacio, marad a felirat. Azaz orokre. A forditok pedig atkepzik magukat szovegfeliratozova. Szep, hasznos munka.

Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Noma Riho (csembaló)
Csizmadi Kinga (fuvola)
Ábrahám Consort (művészeti vezető és koncertmester: Ábrahám Márta)
Noma Riho csembaló MA diplomakoncertje
Sweelinck: Variációk a Mein junges Leben hat ein End című dallamra, SwWV 324
Couperin: Pièces de clavecin, 4. kötet – 25. ordre
Haydn: 50. (D-dúr) zongoraszonáta, Hob. XVI:37
Françaix: L’Insectarium
C. Ph. E. Bach: G-dúr („Hamburgi”) szonáta fuvolára és basso continuóra, Wq 133
J. S. Bach: d-moll csembalóverseny, BWV 1052

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bretz Gábor (basszus)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Vivaldi: L’Olimpiade, RV 725 – Nyitány
J. S. Bach: Ich habe genug – kantáta, BWV 82
C. P. E. Bach: e-moll szimfónia, Wq 178
Mozart: Figaro házassága, K. 427 – Nyitány
Mozart: „Non più andrai” – Figaro áriája a Figaro házassága első felvonásából
Beethoven: „Hat man nicht auch Gold beineben” – Rocco áriája a Fidelio első felvonásából
Mozart: Madamina! Il catalago è questo – Leporello Regiszter-áriája a Don Giovanni első felvonásából
Mozart: 33. (B-dúr) szimfónia, K. 319
A mai nap
elhunyt:
1991 • Miles Davis, jazz-muzsikus (sz. 1926)