Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6927 ladislav kozlok 2019-07-17 11:56:52

Hát ez egy szomorú szituácio. Sajnos a opera Pozsonyban és Prágában is válságban van.


6926 Edmond Dantes 2019-07-17 11:54:31 [Válasz erre: 6925 nizajemon 2019-07-17 10:15:34]

Ilyen mértékben emlékeim szerint az előző felújítás alatt sem butították le a repertoárt, bár pl. Wagner szinte teljesen eltűnt azokban az években (forrás: MÁO'100), többségüket eleve az Andrássy úton játszották és nem vitték át az Erkelbe vagy -mint a Parsifalt- a bezárt MÁO miatt, csak kényszerből mutatták be az Erkelben. Nem mindig lehet a népszerűségi és "ésszerűségi" mutatókra hagyatkozni. Komplett életművek, korszakok sorvadnának el, annak minden kockázatával és mellékhatásával, nem beszélve arról, hogy a balettről sem lehet megfeledkezni és a legnépszerűbb 25-be ezen az alapon balettek is bekerülnének pl. Diótörő...mondjuk Mozartokat, Wagner(eke)t stb. kiszorítva. Az infrastrukturálisan -tehát minden egyebet félretéve- rossz "portfolio" jelenleg a bezárt MÁO, a félig (sem) felújított Erkel és a rossz helyen lévő, szintén el-nem-készült és máris szerencsétlen arcélűnek tűnő Műhelyház együttese. És a neheze majd akkor jön, ha egyszer (sohanapján?) minden elkészül, csillog-villog...és nem lesz kivel és nem lesz mivel feltölteni. Se 25 se 125 produkcióval se nézővel.


6925 nizajemon 2019-07-17 10:15:34 [Válasz erre: 6923 Edmond Dantes 2019-07-17 09:32:13]

Amikor egy Ház van,a másik Újul,semmi különös nem lenne a dologban,max ésszerűség.


6924 Edmond Dantes 2019-07-17 10:14:51

Egy "Akiért a harang szól..."-elemzésre hasonló terjedelemben és hasonló alapossággal  nem reagálnék, nem is reagálhatnék, csupán néhány megjegyzéssel.

A Bevezetőben írt "legégetőbb probléma" megnevezését nem találtam, vélhetően és a jegytérkép-illusztráció alapján nem más mint a közönség fogyatkozása. Nézetem szerint ennek fő oka a stagione-rendszer, amire -IVA Strauss-beírását idézve- történik is utalás. Puccini sem kell nagy dózisban és 2-3 egyazon előadás után valószínűleg még Kaufmannal vagy Netrebkóval sem lehetne eladni az Erkelt, persze felemelt helyárral. A magyar közönség nem szokott hozzá, nem fogadja el a hosszú szériákat. Jól működő bérletrendszer segíthetne valamelyest, sajnos a bérletezésről nem találtam az írásban említést, pedig MÁO törzsközönségét mindig a bérletesek adták: sokan, többen vagy kevesebben, de ők. A szerző leírja: "okos társulati vezető" és "okos zenei vezető" kellene. Kellene. A  szólóénekesek kizsákmányolása bizonyára megalapozott állítás, ám akár kimondjuk akár nem: nincs az a felkérés -magyarul: hakni- amit akár a legkizsákmányoltabb művész elhárítana, lett légyen akár szólista, akár énekkari vagy zenekari művész. (Szólista)művészi pályát mindig nehéz volt és lesz "felépíteni", kapcsolatrendszerre mindig szükség volt és lesz és "ügynökrendszer" is mindig volt és lesz...legalábbis boldogabb országokban. Mifelénk elsorvadt. 1-1 ügynök(ség) "felépítette" a művész karrier-indítását, a művész pedig szépen huss, otthagyta és külföldre szerződött...mármint külföldi ügynökséghez, mert ott jobb szerződésekre számíthat. Sok énekes (táncos?), sok zenész kisebb szerepért, kevésbé nívós munkáért is külföldre szerződik, mert a kisebb szerepért, kevésbé nívós munkáért több gázsit kap mint itthon a nagyobb szerepért, több munkáért. Vö. diplomások külföldre mennek beteget ápolni, mosogatni - toposszal, esetek sokasága ebben a sokatmondó és jeles sorozatban láthatók. Az egyre kudarcosabb egyszemélyi MÁO-vezetés -közkedvelt szóval: autokrácia- máris csorbult azzal, hogy MÁO felújítását kivették a főigazgató kezéből és egy másik megalomán, szereptévesztett személy kezébe adták, aki kiváló múzeumigazgató létére kiváló Városliget-szakértőnek gondolta és neveztette ki magát és immár kiváló MÁO-felújítás szakértőként is parádézik. Ez lenne a -zéta- írásában említett "méretes pofon"? Mert más "méretes pofon" eddig nemigen csattant el, bár néhány támadás a kormánypárti sajtó részéről figyelmeztető jel lehet, egyelőre csak lehet. A félig-szcenírozott vagy koncertáns MüPa-előadások kritizálásával nem értek egyet. Egy részük azt hiszem nem is MÁO-produkció, tehát még ha "bűn" is, nem MÁO "bűne" ilyen előadások prezentálása. Másrészt ezeknek a produkcióknak igenis van létjogosultsága. Éppen a szintén kritizált, "másod-harmadvonalbeli" művek viszonylag olcsón kihozhatók koncertáns formában és MüPa a jelek szerint ezeket jobban be tudja vagy be tudná építeni bérleti rendszerébe. Egy hosszabb távra szóló együttműködési szerződés MüPa és MÁO között -ha nincs ilyen- a mennyiségi túltermelésen enyhíthetne...persze nem úgy, hogy az énekeseket a zenekar és a kórus mögé teszik, amiről szintén szó esik az írásban, de ez csak apró technikai kérdés. Sajnálatos módon nem találtam a cikkben említést MÁO már zárás előtt is túl magas, újranyitás után várhatóan a hazai közönségnek elviselhetetlen jegyárairól és annak várható következményeiről. A Műhelyház esetében -a csúszó "igazi" nyitás miatt- még nem tudni, fennáll-e majd ugyanez a veszély NB  a 10.000 Ft-os ottani helyárakról szállingózó hírek. Két operatársulat véleményem szerint nem szükséges Budapesten. Nincs hagyománya, duzzasztaná az admin. létszámot és több jó énekes, zenekari és énekkari tag, műszaki személyzet akkor sem lenne.

Összefoglalva: MÁO mindig is csepp vízben a tenger volt nálunk. Többé-kevésbé hű tükre az uralkodó politikának. Most is az és az is marad a jelek szerint. Ha a cikkben írtakat a "nagypolitikára" transzformáljuk, a hasonlóság meglepő. Vagy nem is annyira meglepő. Csepp vízben a tenger. 


6923 Edmond Dantes 2019-07-17 09:32:13 [Válasz erre: 6917 nizajemon 2019-07-16 09:03:46]

Ennyire azért nem egyszerű. Egy magára valamit adó és egész évben működő operaház nem éri be azzal, hogy folyton "a 25 legnépszerűbb darab megy". Az a másik véglet (lenne). 


6922 Edmond Dantes 2019-07-17 08:29:21 [Válasz erre: 6914 joska141 2019-07-16 07:21:45]

"...nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot." Tökéletesen egyetértek ezzel a megállapítással. Tömény hipokrízis a művészet politikamentességéről vagy akár csak politika-semlegességéről ábrándozni. A művészet sohasem volt politikamentes vagy pol. semleges, sőt, megkockáztatom: a maradandó, őrők értéket hordozó alkotó- és előadóművészet bizonyos értelemben mindig "ellenzéki". Az aktuális, életükben csupán uralkodói kegynek örvendő koszorús udvari művészek és alkotásaik koszorúinak túlnyomó többsége idővel -legkésőbb a koszorút a fejükre helyező kéz lehanyatlásával- elhervad, alkotásaik pedig legfeljebb rosszul összeállított tantervek kötelező azaz kötelezően utált anyagaiban élnek tovább. MÁO történetében a regnáló főigazgatóhoz mérhetően politikai kinevezett talán csak közvetlen elődje volt, azzal a jelentős, mondhatni döntő fontosságú különbséggel, hogy utóbbi 2007-10 között személy szerint nem zavart túl sok vizet, és/mert a Ház tényleges művészi irányítása emlékezetem szerint egy nemzetközileg már akkor is megbecsült művészeti vezető és egy már akkor is világhírű karmester irányítása alatt állt, akik azóta is sok megbecsülést, dicsőséget hoznak hazájuknak .... külföldön. Ugyanez sajnálatos módon nem mondható el a jelenlegi, nem-mellesleg totálisan egyszemélyi -divatos szóval: autokratikus- vezető esetében, akinek áldatlan áldásos tevékenységét a fentiekhez hasonl(íthat)ó kvalitásokkal rendelkező művészek kevéssé vagy semennyire nem segít(het)ik. -zéta- írására még visszatérek.


6921 Heiner Lajos 2019-07-16 18:52:57 [Válasz erre: 6919 takatsa 2019-07-16 15:15:03]

Mi köze van ennek a hozzászólásnak a Café Momus szellemiségéhez, témáihoz?

De legyen.

Akkor bevallom, az itt használt nevem nick, ha úgy tetszik, írói álnév.

Valódi nevem, így anyakönyveztek:

Herm Afrodité.


6920 Búbánat 2019-07-16 17:28:15 [Válasz erre: 6919 takatsa 2019-07-16 15:15:03]

Most akkor Zéta ominózus cikke (annak tartalma), avagy Zéta személye kiléte (nemének ismerete)  okozott csalódást?  Vagy mindkettő - tényszerűen?...


6919 takatsa 2019-07-16 15:15:03

Számomra nagy csalódás volt Zéta cikke. Én eddig azt hittem, hogy Zéta egy nagyon értelmes, kulturált, csinos és ápolt középkorú hölgy. Es most rá kellett jönnöm, hogy Zéta férfi. Szegényebb lettem egy álommal...


6918 nizajemon 2019-07-16 10:42:18 [Válasz erre: 6917 nizajemon 2019-07-16 09:03:46]

És hány milliárd-csilliárd vol. a sok rendezés?Fölöslegesen.


6917 nizajemon 2019-07-16 09:03:46

Fixa ideám,hogyha az egy nagy befogadóképességű Házban pár évig a 25 legnépszerűbb darab megy,random nem nyúlnak a jegyárhoz,nincs eszemen. újrarendezési láz,a közönség nem fogyna.


6916 IVA 2019-07-16 08:47:10 [Válasz erre: 6914 joska141 2019-07-16 07:21:45]

Szerintem a publicisztika, bár lehet művészi színvonalú és művészi hatású, nem művészet. Nem lehet számon kérni rajta a múvészettől esetenként (műfajoktól, daraboktól fűggően) várható indulatokat, szenvedélyt, politikai indulatokat és szenvedélyt.
Zéta tanulmányának van határozott, de nem radikális célja. Nem kormányváltásért kiált, nem áll ki üvöltözni felelőtlenül, hogy ötbenhatot!negyvennyolcat!. Különben a cikk elveszítené komolyságát, szakmai tekintélyét és hitelét. Én úgy vettem ki, Zéta párbeszédet akar, széles fórum előtt, párbeszédet, amely az Operáról szól, az Operaház és a közönség sorsáról. Legkevésbé a hatalomról: hatalmi helyzetből, annak gőgös, flegma fitogtatásával nem lehet érdemi vitát folytatni.


6915 Matyus 2019-07-16 07:53:59

Kitűnő írás, és sajnos igaz!  Végre valaki megírta!!!  Az Operaház műkődésének a teljes tönkretétele, a szakma lezüllesztése, és a művészi erőkkel való erkölcstelen és embertelen bánásmód olyan mélységekbe taszította a magyar operajátszást, ahonnan egykönnyen nem lehet visszaút! Itt már nem arról van szó, hogy hozzák vissza ezt vagy azt a régi rendezést! A baj sokkal nagyobb és szerteágazóbb!


6914 joska141 2019-07-16 07:21:45

Tekintettel arra, hogy IVA fórumtársunk Zéta rendkívül alapos operaházi elemzésére ezeken a hasábokon reagált, úgy gondolom más is megteheti ezt, az erre létesített operavita.momus@gmail.com címen kívül.

IVA fórumtársunk első mondatában kiemeli a tanulmány legnagyobb erényét „politikai és indulati motivációktól mentes”-ségét, ami véleményem szerint a legnagyobb hibája is. Nincs művészet indulat nélkül és nincs művészet politika nélkül.

Feltétlenül szükséges indulatosan fogalmazni és nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot. Sajnos ez utóbbiról az olvasott, nagyon alapos tanulmány még érintőlegesen sem tesz említést.

Két apró megjegyzés:

A tanulmány nagyon sokszor úgy fogalmaz, hogy „voltak művek, amik…” és „voltak művészek, akik…”.

Több évtizedet átfogó időszakból jobb lett volna több konkrétumot ismertetni, hiszen a tanulmányt nem csak bennfentesek olvassák, hanem olyan abszolút laikus operarajongók, akik minden belső információ nélkül „csak” jegyet váltanak a különböző produkciókra.

Tipográfia szempontjából egy kicsit „fel kellett volna dobni” a tanulmányt. Nagyon nehéz, szemrontó számítógép képernyőn olvasni hosszú-hosszú egyformán tagolt, sehol semmi kiemelést tartalmazó bekezdéseket.

Egy lényegi megállapítása a tanulmánynak, amivel abszolút nem lehet egyetérteni: (idézem)

„E helyt is megemlíteném azt a káros tendenciát, hogy az Operaház vezetősége tulajdon közönségét, azt a valós tömeget, ami őt fenntartja,” Nem, nem, nem!!! Nem a közönség tartja fenn az Operaházat!!! Az Operaháznak ki kell szolgálni a közönségét, de a fenntartás az egy több lábon álló tevékenység, amelynek a közönségtől származó bevétel csak nagyon kis hányada.

Nagy köszönet és nagyon örülök, hogy végre összefoglalva is olvashattuk a sok fórumon, sok hozzászóló által említett, tapasztalt nagyon káros tendenciákat, amik sajnos a jelenlegi operajátszásunkat jellemzik.


6913 IVA 2019-07-16 04:22:43

Nem tudom, lehet-e, szokás-e, elképzelhető-e válaszolni az elsősorban érintettnek ilyen – politikai és indulati motivációktól mentes, hiszen a művészeti eredménytelenség tényeivel alátámasztott – tanulmányra, mint amilyent Zéta írt az Operaház kétségtelenül válságos helyzetéről. A személyiség ismeretében persze elképzelhető és kiszámítható a válasz.
Valójában azonban tetteknek kellene következniük. Hihetetlenül sok, sokféle, kisebb és nagyobb tettnek, amelyek közül csak kevés példát mondok. Most lenne még idő elejét venni a Don Carlos és a Parsifal esetleges elbarmolásának. Lenne még idő visszahozni az előző Aidát és száműzni a Mohácsi-félét: biztos, hogy a bérlők és az elővételben vásárló nézők nem reklamálnák.


6912 lujza 2019-07-10 00:11:41

Már megint a szívemből szóltál, kedves Zéta! Nekem is Peter Brook jutott az eszembe a Don Giovanni nézése közben. Nagyon üde, élvezetes előadás volt, mégha nem is a kiváló énekesek miatt. De azt hiszem, Equadorban ezzel nagyon jól lehet népszerűsíteni az operát. 

Tényleg a Varázsfuvola volt Alföldi operarendezéseinek mélyponja, egyébként inkább visszafogott produkciókat láttam tőle.


6911 macskás 2019-07-06 19:53:29 [Válasz erre: 6904 Héterő 2019-07-05 17:24:02]

Minden szavad arany!


6910 macskás 2019-07-06 19:52:35

Kedves DNI, Téfőszerk Úr,

nagy szeretettel gratulálok a születésnapod alkalmával.

Baráti és harcostársi üdvözlettel,

macskás


6909 IVA 2019-07-06 04:01:52

Kedves DNI, Isten adjon továbbra is boldog magánéletet és teremtő örömet, miután összeszedted magad ama nagyobb dologhoz, aminek köze lesz a Café Momushöz.


6908 lujza 2019-07-06 02:40:29 [Válasz erre: 6907 Búbánat 2019-07-05 20:29:37]

Én is csatlakoznék Búbánat jókívánságaihoz!

És érdekelne az a dinnyehéjból ördöglakat, nekem is vannak unokáim. :))


6907 Búbánat 2019-07-05 20:29:37

Legyenek itt is meg az "Olvasói levelek" rovatába írt köszöntő soraim: 

 

Kedves D.N.I.!  Kedves Főszerkesztő Úr!

Gratulálok a szép kerek évfordulódhoz és kívánok jó egészséget!  Reméljük mi, fórumozók, hogy ezen az internetes oldalon képviselt, felelős irányítói-szerkesztői munkára fordított időtöltéseddel ezután is bennünket szolgálsz, s mint  jó "gazdaként" illik, a színvonal megőrzésére, de további szellemi - technikai "innoválás",  a folyamatos megújulás érdekében a jobb, gyorsabb és értékes "kiszolgálásunkra" törekedsz Zétával együtt, hogy elképzeléseitek még hatékonyabban segítse elő a kitűzött célok minél teljesebb megvalósulását!

Ezt kívánja Tőled/Neked  barátaid, a Café Momus komolyzenei magazin olvasótábora - és fórumozói.

Üdvözlettel és köszönettel:

Búbánat


6906 Haandel 2019-07-05 19:51:42

DNI

Digital Network Interface?
Data Network Interface?

Dynamic Network Interface?
Direct Neural Interface?

Do Not Interrupt, rest:
Day of National Interest!

Dear DNI,
this is your day:

You opened a contemporary musical way
for human networking used by us everyday!

Thank you & Happy Birthday!


6905 smaragd 2019-07-05 19:09:01

 

Kedves DNI,

gratulálok születésnapodhoz, jó egészséget és sok örömet kívánok életed további szakaszához!

A sorsom valahogy idesodort engem is, és bevallom sokat tanultam, tapasztaltam a fórumozás során.

Érdekes, fordulatos életedről végre én is megtudtam valamit, nem is keveset, jó, hogy elmesélted. Tetszik a fiatalkori dokumentum is.

Csúzlit is tudsz  csinálni?

És még valami: köszönet sok fáradozásodért!

Ismeretlenül, 

szeretettel:

 

smaragd


6904 Héterő 2019-07-05 17:24:02

Kedves -zéta-, gratulálok az év legizgalmasabb cikkéhez: DNI 60 !
Kritikám: a cikk rövid.
Mint Colombo feleségéről, csupán olyan keveset tudunk meg DNI-néról, pedig biztosan megérne egy misét.
A technikai vonatkozások is lehetnének bőségesebbek, hiszen a szerény megjegyzések mögött nagy tudás és hihetetlen odaadás rejlik, nem vitás.

Alig várom DNI hasonló írását -zéta- -témában.   :-)


6903 Edmond Dantes 2019-06-27 09:32:55

Kirsten Flagstad bronzszobra, Joseph Grimeland norvég szobrászművész alkotása az oslói Operaház előtt. 1958-60 között a Norvég Nemzeti Opera első igazgatója volt. Vigyázó szemét a Házra veti. A síugró sáncot formázó tetőn járkálhatnak a látogatók, a gördeszkázók sincsenek kitiltva a környékről..


6902 Edmond Dantes 2019-06-24 09:48:20 [Válasz erre: 6901 nickname 2019-06-23 12:51:28]

Bizonyára igen. Ilosfalvy itthoni fénykorában nagyon kisgyerek voltam, nem lát(hat)tam a 64-es, pl. Abody Béla által erősen lehúzott felújítást, a már említettet 73-ban Ferencsikkel (Simándyval) igen és a darab nálam azóta is dobogós helyen van a Verdik között. Nem ellentmondva a -ppp- kritikájában az Amelia-szólam igényességéről írottaknak, Az álarcosbál tenorközpontú opera és Simándy -hatvan felé pláne- nem sugározta azt a perzselő szenvedélyt, ami a királyt-grófot emészti...ahogyan -szintén Abody korábbi Manon-kritikájából kiolvashatóan- a Puccini-darabban sem sugározta, különösen Ilosfalvyhoz képest nem, akit mint Des Grieux-t sem láthattam.


6901 nickname 2019-06-23 12:51:28 [Válasz erre: 6899 Edmond Dantes 2019-06-22 08:56:03]

Akkor neked Ilosfalvyval talán jobban bejött volna/bejött a darab. Van egy élőelőadás felvételem Ilosfalvyval is a darabból. Szerintem Simándy és Ilosfalvy is kitűnőek mindkét felvételen. Simándyiékkl rádiófelvétel is készült Az álarcosbálból. 


6900 macskás 2019-06-22 12:06:54

6900


6899 Edmond Dantes 2019-06-22 08:56:03 [Válasz erre: 6898 nickname 2019-06-22 06:38:35]

Miksch Adriennt nemigen lattam szinpadon (fo)szerepben, oratoriumokban tobbszor. Kulturalt, kepzett hang, stiluserzek. Ugy latszik, podiumeneklesbol (foleg itthon) nem lehet megelni es nem talaltak meg szinpadi szerepkoret. Amire tole es rola emlekszem, az nem Verdi(k) fele mutat. A hivatkozott eloadast lattam annak idejen -Hankiss Ilona Oscarjaval kiegeszitve- Ferencsik varazslatosan vezenyelt, Komlossy szeduletes volt, Melis hangban jo, de osszessegeben nem kimagaslo, a tobbiekrol itt inkabb nem.


6898 nickname 2019-06-22 06:38:35

Örülök, hogy jelent meg cikk Az álarcosbálról.

Mikschről nekem is az már többedszer a benyomásom, hogy lírai szoprán. Bár nekem nem volt akkora problémám a hangerejével - egyszerűen csak nem szól olyan telten, olyan kifejezőervel a hangja ebben a szerepben sem. Oscar szerepével a legnagyobb gond, hogy akinek énekelnie kellene ezt a szólamot, az Gildát és Melindát kap.  

Az előadás előtt én egy magyar nyelvű rádiófelvételt hallgattam Az álarcosbálból Simándyval, Melissel, Déry Gabriellával, Komlóssy Erzsébettel - ez nekem nagy kedvencem. 


6897 Edmond Dantes 2019-06-21 15:44:51

Köszönet dr. Heiner Lajosnak az oslói koncertbeszámolóért. Apró aktuális kiegészítés az íráshoz: Vasily Petrenkot Budapesten láthatjuk az RPO élén, 2020. március 29-én a MüPában és arra a hgv.-re pár jegy még kapható. (A "Zenekari páholy" bérlet már elfogyott.)


6896 Haandel 2019-06-09 21:33:57 [Válasz erre: 6895 ladislav kozlok 2019-06-09 21:19:22]

Köszönöm és elhiszem:
nekem is nehezebb a szívem…


6895 ladislav kozlok 2019-06-09 21:19:22 [Válasz erre: 6894 Haandel 2019-06-09 19:44:07]

Nagyon nehéz szívvel azt kell írnom, hogy már nem. 

 


6894 Haandel 2019-06-09 19:44:07 [Válasz erre: 6893 ladislav kozlok 2019-06-09 19:18:02]

A mai kérdés legalább kétszer fogas:
említésre méltó-e Jolana Fogašová?


6893 ladislav kozlok 2019-06-09 19:18:02 [Válasz erre: 6892 ladislav kozlok 2019-06-09 19:04:33]

Majdnem elfelejtettem - Eva Bodorová, szoprán/Lehet, hogy Bodor Eva/.


6892 ladislav kozlok 2019-06-09 19:04:33 [Válasz erre: 6891 Edmond Dantes 2019-06-08 17:45:01]

Es még nem volt szo a legújabb tehetségekrol.  - Petr Nekoranec/ /konnyu lírai tenor, egyelore és  Boris Prýgl/baszbariton,  Peter Mikuláš novendéke/

A Tubuson szép felvételek láthatok, halhatok.


6891 Edmond Dantes 2019-06-08 17:45:01 [Válasz erre: 6888 ladislav kozlok 2019-06-08 05:36:48]

Plachetka nevét ismerem, ő még fiatal, de szépen lépked fölfelé. MET-ben például idén avanzsál Masettóból Leporellóba. Cernoch nevét még nem hallottam, de látom, őt is sokat, sok helyen foglalkoztatják, elsősorban a szláv = cseh-orosz repertoárban. 


6890 Haandel 2019-06-08 17:36:17 [Válasz erre: 6882 Héterő 2019-06-07 18:17:39]

:-)

Igazad van, kedves
Héterő:
- ‘Ez a NEVE a szereplőnek (beszélő név). Nem szerencsés melléknévként fordítani,…’ [ld. 6793]
- ‘beszélő NÉV, ami tartalmazza a tulajdonságot’ kellene ide…[ld. 6808]

https://slovnik.seznam.cz/cz-en/?q=bystr%C3%BD
+
http://szotar.sztaki.hu/

A fonetika, ill. a hangzás is nagyon fontos,
a jó hangzásért lehet kapni néhány pontyot:
Liška Bystrouška

A műfordítás néha öröm, néha átok,
mert a szavak néha-néha ravaszok.

Kiterítem tehát a kártyáimat simán,
következő az aktuális topless listám:

Bystrouška, a rókafruska
Bisztrouska, a rókafruska

Szemfüleske, a rókamenyecske
Buzgóska, a rókafruska

(Bocs, ma többre nem futotta ;-)


6889 Kati 2019-06-08 13:34:13 [Válasz erre: 6888 ladislav kozlok 2019-06-08 05:36:48]

Volt neki zenitje? Nem vettem észre. Jelentéktelen hang, jelentéktelen személyiség volt mindig, aki a férje nélkül a szlovák vidék sztárja lehetett volna maximum. Különben én a a férjét se szerettem sose.


6888 ladislav kozlok 2019-06-08 05:36:48 [Válasz erre: 6887 Edmond Dantes 2019-06-07 22:25:13]

Számított. Sajnos a holgy már túl va zeniten. Ha nem lenne Mrs.Rattle, akkor ..../Kožená Pozsonyban tanult éneket/. Plachetka és Cernoch , ok most a cseh sztárok.        lásd operabase.com   

   


6887 Edmond Dantes 2019-06-07 22:25:13 [Válasz erre: 6883 ladislav kozlok 2019-06-07 19:25:20]

Igen, igen, ismerosek mind (1-2 fiu nem), csak nem akartam forumtarsunkra tul sok nevet razuditani. Nincsenek jegyzeteim, de 100% biztosan emlekszem,hogy fiatal koromban lattam Dvorakovat Az istenek alkonyaban, valamiben talan (de nem biztos) Kniplovat is es a kolni opera pesti Titus kegyelmet Poppal es a fenykoraban levo Hamari Juliaval. Dvorskyt pl. sajnos soha. Ma Mrs. Rattle azaz M. Kozena szamit a fo cseh sztarenekesnek, nem?


6886 tiramisu 2019-06-07 20:20:55 [Válasz erre: 6883 ladislav kozlok 2019-06-07 19:25:20]

Nagy énekesnők voltak!


6885 tiramisu 2019-06-07 20:18:00 [Válasz erre: 6884 ladislav kozlok 2019-06-07 19:29:13]

Igaza van, így van.


6884 ladislav kozlok 2019-06-07 19:29:13 [Válasz erre: 6878 Edmond Dantes 2019-06-07 15:19:21]

Janáček, ugyanúgy mint Bartok, már a  klasszikusok kozé tartoznak. Nemigen fognak lemenni a musorrol. 


6883 ladislav kozlok 2019-06-07 19:25:20 [Válasz erre: 6879 Edmond Dantes 2019-06-07 17:09:12]

Bizony nem, mert itt van még Nadežda Kniplova, Ludmila Dvořáková, Eva  Randová - nagy Wágner énekesnok voltak. /csehek/, Ne feledjuk Gabriela Beňačkovát  és Lucia Popot etc.

Jelenleg a férfiak sikeresebbek- Dalibor Jenis, Stefan Kocán, Pavol Breslik, Sefan Margita/szlov./ , Adam Plachetka és Pavel Cernoch/csehek/.

 

 

 


6882 Héterő 2019-06-07 18:17:39 [Válasz erre: 6881 Haandel 2019-06-07 18:07:31]

Műremek a rímek halma,
rím-maestro Haandel írta,
mert nevet kutat a róka,
és mi jó? Kutyánk se tudja...

Szép leányka és füleske?
Nem ravaszdi, ám Okoska?
Fogd komolyra, írd le végre,
Ján', a čzech vajh' hogy gondolta.


6881 Haandel 2019-06-07 18:07:31

Műverseny 

A komolyzene nem a nemzetek versenye:
a komolyzene a nemzetek közös eredménye!


6880 Edmond Dantes 2019-06-07 17:09:58 [Válasz erre: 6876 zenebaratmonika 2019-06-06 18:52:44]

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)


6879 Edmond Dantes 2019-06-07 17:09:12 [Válasz erre: 6876 zenebaratmonika 2019-06-06 18:52:44]

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)


6878 Edmond Dantes 2019-06-07 15:19:21 [Válasz erre: 6877 zenebaratmonika 2019-06-06 18:58:04]

A Janácek-reneszánsz kezdetét nem tudnám megmondani, talán mások segítenek. Nem volt mindig és talán (talán!) nem is lesz mindig ennyire trendi, de ez ma még nem jósolható meg. Erkel és Janácek nem összevethetők, ezt magam is ki merem jelenteni. Erkel Ferenc cseh megfelelője -ha egyáltalán van olyan- Smetana, a cseh nemzeti zene, benne a cseh nemzeti opera "atyja". Janácek zenéje és operáinak cselekménye -olvasás alapján vélem- a múlt század fordulójának és a 20.szd. első negyedének világát-lüktetését tükrözik, szemben Erkel Ferenc kifejezetten 19.szd.-i nemzeti-történelmi-romantikus stílusával.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.