vissza a cimoldalra
2019-07-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8032)
Operett, mint színpadi műfaj (4005)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3317)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7004)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1324)
Opernglas, avagy operai távcső... (20269)
Kedvenc magyar operaelőadók (1125)
Pantheon (2371)
Kimernya? (3179)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1697)
Franz Schmidt (3375)
Haspók (1259)
Fischer Ádám (512)
Balett-, és Táncművészet (5842)
Bretz Gábor (129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4517)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

6866   macskás • előzmény6865 2019-06-05 12:55:00

Vagy fordítva. Ízlés szerint, Stanci fia:)

6865   Hangyász • előzmény6795 2019-06-05 12:17:53

Wagnernél azért - leginkább a Trisztán kivételével - érdekes dolgok történnek a színpadon, amelyek megkönnyítik a legtöbb néző által dögunalomként/üresjáratként értékelt jelenetek túlélését. (Gondolok pl. a Rajna kincse jelentős részére, a Valkűr Fricka-jelenetére, a Mesterdalnokok templomi gyűlésére.) A Cosiban az egyetlen változatosságot a 2 vőlegény maskarában való megjelenése hozza, oszt csókol anyád, Stanci.

6795   Edmond Dantes • előzmény6783 2019-06-01 13:49:59

Először így olvastalak: "Tántoríthatatlan vegetáriánusként" :-) Megjegyzem, a Wagnereknél 1 max. 2 kivétellel nekem is gyorsabban fut az idő. A Hovanscsina -amiért a múltkor itt lekaptak mind a húsz tíz körmömről- rövidebb mint a legtöbb Wagner, nekem mégis hosszabbnak tűnt..

6783   Hangyász • előzmény6734 2019-06-01 10:34:38

Sajnálom, nekem lelki erőre van szükségem a Cosi végigüléséhez. Négy-ötévente összegyűlik annyi, jelenleg minimum három év hiányzik az újbóli nekiveselkedéshez. Talán közrejátszik a berzenkedésnél, hogy ez az utolsó mű a szűken vett klasszikus operarepertoárból, amellyel - bevallom, nagyon felületesen megismerkedtem. Talán a hossza* és a cselekmény szegényes volta riasztott eleve el tőle. Persze, ha feltennénk a kérdést, melyik fórumozó mely operákat nem állhatja ki, igen érdekes eredményeket kapnánk.

*Tántoríthatatlan wagneriánusként ez kissé ellentmondásnak tűnik ugyan, de vállalom.

6734   Héterő • előzmény6732 2019-05-30 15:56:01

Cosìt nem hallgatunk, mondta valódi szakértő, kedves tanácsadóm, amikor nyavalyogtam a képtelenül bárgyú történetű, nyúlós, unalmas darab miatt. A pódiumra emelt cselló miatt volt érdemes mégis megnézni a darabot, mert ott olyasvalaki ült, aki a dögunalmat élménnyé varázsolta.

A Beatles valóban nem popszemét - és műfajában úttörő volt.
Elsőnek lenni, újat alkotni: dicséretes.           Yesterday

6732   Hangyász • előzmény6730 2019-05-30 10:57:51

Szerencsés ember vagy, ha akár az ablakot kinyitva nem üti meg a füledt mindaz, ami a szomszédból vagy akár egy elhaladó autóból kiárad. A Carmen mint a korabeli hősi/mitológiai operákkal élesen szembemenő mű heves reakciókat váltott ugyan ki, viszont senki sem vitatta, hofgy Bizet kiválóan képzett és tehetséges zeneszerző. A Cosi szövegét Beethoven és Wagner egyaránt elítélte, de a zseniális, bár szerintem rétestészta módjára nyúló zene feltehetően nem csak engem késztet mimimum ásítozásra, amihez a cselekmény nem éppen látványos vagy fordulatos volta is hozzájárul. A mai popszemét és a 19. században tömegesen elterjedni kezdő "cselédromantika" közös vonása, hogy amatőrök/tehetségtelenek műve, primitív szórakoztatás céljából, iskolázatlan vagy képzetlen, illetve a 2. vh. befejezése óta egyre inkább manipulált, papíron iskolázott tömegek részére. Kis Grófóra és rajongóira hadd ne térjek ki. Uhrin a dilettáns tipikus esete, aki hiányos iskolázottsága miatt nem tudott eljutni a magas kultúráig. Ugyanakkor rendkívül tisztelem azért, amit a szerencsétlen sérült fia érdekében kifejtett, és ilyen mértékben vetem meg azokat a hülyegyerekeket, akik látszólag felnézve rá, "Mesternek" nevezték és látszólag felnéztek rá, miközben aháta mögött kiröhögték. A (DNI főszerkesztő úr szavával élve) méltán elfeledett zeneszerzők, írók, festők pedig mind művészi igénnyel  alkottak, csakhogy őket nem csókolta meg úgy a múzsa, mint ahogyan mondjuk Mozartot. Mivel hosszú idő óta végre akadt egyéb tennivalóm, a Beatlesről alkotott véleményemre most nem térek ki. Csak annyit: Szinte eszményi állapot lenne, ha a nem-komolyzenét hallgató tömegek mindennapi kenyerét a Lennon/Mc Carthy páros szerzeményei tennék ki.

6730   Edmond Dantes • előzmény6729 2019-05-29 13:11:00

Vigyázat! A Kodály-módszerre szót emelni -tanúsíthatom- itt sokaknak szentségtörés, már megkaptam egyebek közt ezért is a magamét. Popszemét: nem veszem észre, mert nem hallgatom :-) Viccet félretéve: a "tegnapi" popszemét "holnapra" = idővel klasszikussá nemesedhet. A Beatles nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. A dzsessz a 20-as években nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan.  Teszem azt, a Carmen a bemutatásakor nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. A Cosi a maga korában és/de különösen a 19. szd.-ban nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. Nem azt mondom, hogy Kis Grófo vagy Uhrin Benedek értékes zene...sokaknak talán az és mi az, hogy "értékes"?. Azt mondom, hogy ma klasszikusnak számító, népszerű, értékes alkotások bemutatásuk idején gyakran gúny és megvetés, de legalábbis botrány és bukás elszenvedői voltak. Másrészt hány de hány a maga korában agyonhájpolt "udvari" zeneszerző (író, költő, festő stb.) sűllyedt mára, sőt már réges-régen a feladés jótékony homályába?

6729   Hangyász • előzmény6728 2019-05-29 12:34:14

A szolmizáltatás és a "Kodály-módszer" egyéb velejárói, vagy inkább a "Kodály-apácák" eleve a legtöbb gyerekkel megutáltatták az igényes zenét. Marad a családi háttér. Ugyanakkor egy széles látókörű nem-énektanár nagyon sokat tehet tanítványainak zenei művelése terén. Viszont nehogy már ne vedd észre a popszemét minden lehetséges eszközzel történő erőszakos propagálását, illetve a komolyzene művelőinek elefántcsonttoronyba visszahúzódását. Kocsis Zoltán volt az utolsó, aki tompítottan ugyan, de megmondta minderről a véleményét.

6728   Edmond Dantes • előzmény6725 2019-05-29 11:57:14

Véleményem, ami nem Szentírás, változatlan (6717): a közönség zenei igénye/ízlése igen differenciált, műfajonként és koronként változik...mint más területein is a kultúra jegyében és az azon kívül eltöltött életnek. Kultúrszemét mindig volt, legfeljebb más és más alakban. Iskolai oktatás: mikor nevelt zenehallgatásra, opera- vagy hangversenylátogatásra? Mert az én időmben nem (örülhet, akit és ahol igen), pedig az "én időm" (mármint iskolai időm) nem tegnap volt. Ének-zene órákon? Ugyan kérem! A jelen fórumon igen népszerű Kodály-módszer -vagy micsoda- jegyében népdalokat tanultunk, szolmizáltunk, hasonlók, leginkább első órán, kora reggel, álmosan, rekedten. És ami idő énekórákon "komoly zenére" jutott, abból is inkább Orlandus Lassus, Palestrina, Corelli La foliája és ilyesmik maradtak meg bennem. Nem éppen csábító zenék gyerekeknek! Orosz nyelv (!) órán kaptunk olykor némi orosz klasszikust. "Ofő" órán megünnepeltük Beethoven'200-at. Közös opera- vagy koncertlátogatás? Soha. Úgyhogy én pl. ugyan hogy nem az iskolában szerettem meg a klasszikus zenét. Akkor már a család szerepe fontosabb lehet a gyerek(ek) klasszikus zenére szoktatásában irányításában, okosan, nem erőltetve. És tudomásul kell venni, hogy nem minden gyerek fogja kedvelni a klasszikus zenét vagy annak is csak bizonyos szekcióira lesz fogékony. Popszemét nélkül is/sem. 

6725   Hangyász • előzmény6717 2019-05-26 10:56:56

A közönség igénye a mindent elárasztó kultúrszemét térhódítása és az iskolai oktatás teljes felhígulása miatt olyan, amilyen. Ráadásul tudatos támadások érik a magas kultúrát, így a klasszikus zenét IS: "Halott fehér férfiak unalmas múvei" (Bezzeg az ügyeletes nyálgép popszarász!!!), "vén hülye sznobok szórakozása" (A kúl arcok a dizsiben vannak!", stb., stb.

6717   Edmond Dantes 2019-05-26 00:18:05

Nem általánosítanék egyetlen félházas előadás alapján még Temesvárt illetően sem, még kevésbé beszélnék operai közönségfogyásról mint világjelenségről. Ami Temesvárt illeti: szezon vége felé járnak ott is és lehet, hogy bérletszüneti előadás volt. A vasárnapi Nabucco jó házat mutat és a még hátralévő két operaelőadás jegytérképe sem fest rosszul: A denevér (vegyük most operának) és a Turandot már most jól néz ki és június 5-éig ill. 9-éig tovább pirosodhat a jegytérkép. A tévének, az internetnek és egyebeknek van elszívó hatása, de szerintem nem arra a közönségszegmensre, amelyik operába jár. Erkel/10022-ben már érintettem a témát. Úgy vélem, a klasszikus zenei műfajok közül éppen a legdrágábban kihozható-fenntartható: az opera (és a balett) iránt mutatkozik a legstabilabb általános közönségigény. Ellenben más zenei műfajok már hosszabb-rövidebb ideje -mondjuk így- gyengélkednek: a komplett kamarazenei ágazat: kvartett, trió, duószonáta, rézfúvós formációk, dalest (!) etc.,  a cappella illetve minden nem-oratorikus kórusprogram és mások. A szóló zongoraestek eladása csakis húzó nagy név esetén kecsegtet telt házzal és bizony-bizony, a zenekari estek és oratorikus koncertek sem a felszálló ágban vannak, sőt. És esetükben sem állítanám, hogy a tévé, internet stb. vonta el a felsorolt szakágaktól a közönséget, hanem a közönség megváltozott és folyamatosan változó igénye. Kurz: rosszul menő opera- és balettelőadások esetén ne föltett kézzel szabadkozzanak a direktorok, hanem nézzenek körül hausintern! Nem konkrét operaház(ak)ra célzok.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Hagyományok Háza

III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny - Középdöntő

18:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Metropolitan Operaközvetítések
ROSSINI: A sevillai borbély

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Tóth Marianna (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: a karmesterkurzus tíz résztvevője
Dohnányi Akadémia Gálakoncert - Egy hangverseny, tíz karmester
BARTÓK: Divertimento
BEETHOVEN: G-dúr zongoraverseny No. 4
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Fesztiválakadémia"
BALOGH MÁTÉ: Új mű (a Fesztivál Akadémia megrendelésére)
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
BRAHMS: a-moll trió, op. 114
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
Közös éneklés
MOZART: 2. (Esz-dúr) zongoranégyes, K. 493
Dmitry Smirnov (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Enrico Bronzi (cselló), Dejan Lazić (zongora)
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló" - Fuvolavarázs

17:00 : Kapolcs
Művészetek völgye (Muflon Jazz Udvar)

Rohmann Ditta, Trio Squelini
A mai nap
született:
1920 • Isaac Stern, hegedűs († 2001)