vissza a cimoldalra
2019-09-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5886)
Élő közvetítések (8141)
Pantheon (2387)
Juan Diego Flórez (738)
A díjakról általában (1069)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4562)
Társművészetek (1411)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

6799   Edmond Dantes • előzmény6772 2019-06-01 14:08:51

Káel Csaba Don Pasqualéja nekem nagyon megfelelt, ahogy annak idején be is írtam róla. Néhány túlzást leszámítva friss levegőt fújt az agyongyötört opera buffába.

6772   lujza • előzmény6750 2019-06-01 01:37:55

Igazad van, ezek rögeszmék. De hogy saját példát írjak, koromnál fogva én is magyar nyelven ismertem meg az operák nagy részét, és bár most is tudnék idézni elég sok -gyakran primitív - szövegrészletet belőlük, mégsem énekelgetem őket. Gyakran dúdolok komoly zenét, operát, de énekelni csak népdalokat szoktam. De manapság a látókörünk nem ér véget Hegyeshalomnál, és ha  operát szeretnék mutatni az unokámnak, azt nem biztos, hogy az Erkel Színházban teszem. Például egy Don Pasqualét ott biztos nem, de moziban, külföldről annál inkább, és ott eleve nem magyarul fognak énekelni.

6750   IVA • előzmény6745 2019-05-31 06:09:33

Kedves Lujza, ha a Te tapasztalatod a becsípődésről az állandóság, azt nagyon sajnálom. Szerencsére nekem egy nap, maximum egy hét alatt mindig sikerült túljutnom ilyen rohamokon, és amióta sajnos felszedtem néhány tíz kilót, el is felejthetném az ilyen fájdalmakat. Az operajátszással kapcsolatos rögeszméim viszont állandóak és következetesek.
Ha majd kedves unokáidtól azt hallod, hogy az operák egyszeri-kétszeri idegen nyelvű előadása után olaszul, franciául, németül, oroszul, csehül énekelgetik odahaza a slágereket, vidáman idézgetnek egy-egy frázist, amelyek éppen a saját életükre rímelnek – akkor jöhet a „bocs”.

6745   lujza • előzmény6728 2019-05-31 00:54:45

Mindenkinek lehetnek becsípődései, IVÁ-nak a magyar nyelvű operajátszás (bocs, IVA), neked a Kodály módszer ekézése. Nem az a Kodály módszer, hogy álmos gyerekek, unatkozva szolmizálnak énekórán, hanem az, hogy voltak, és ahol hagyják, még ma is vannak általános iskolákban ének-zenei osztályok, ahol elkötelezett tanárok csodát tesznek átlagos képességű gyerekekkel, és igenis az éneklés, a zene szeretetére nevelik őket. Mivel a gyerekem egykor, és most az unokáim is ilyen osztályokba járnak, tudnék mesélni róla, hogy mi mindent tud adni egy ilyen iskola az elkötelezett és tehetséges tanáraival a következő generáció ízlésbeli és műveltségi neveléséhez.

6728   Edmond Dantes • előzmény6725 2019-05-29 11:57:14

Véleményem, ami nem Szentírás, változatlan (6717): a közönség zenei igénye/ízlése igen differenciált, műfajonként és koronként változik...mint más területein is a kultúra jegyében és az azon kívül eltöltött életnek. Kultúrszemét mindig volt, legfeljebb más és más alakban. Iskolai oktatás: mikor nevelt zenehallgatásra, opera- vagy hangversenylátogatásra? Mert az én időmben nem (örülhet, akit és ahol igen), pedig az "én időm" (mármint iskolai időm) nem tegnap volt. Ének-zene órákon? Ugyan kérem! A jelen fórumon igen népszerű Kodály-módszer -vagy micsoda- jegyében népdalokat tanultunk, szolmizáltunk, hasonlók, leginkább első órán, kora reggel, álmosan, rekedten. És ami idő énekórákon "komoly zenére" jutott, abból is inkább Orlandus Lassus, Palestrina, Corelli La foliája és ilyesmik maradtak meg bennem. Nem éppen csábító zenék gyerekeknek! Orosz nyelv (!) órán kaptunk olykor némi orosz klasszikust. "Ofő" órán megünnepeltük Beethoven'200-at. Közös opera- vagy koncertlátogatás? Soha. Úgyhogy én pl. ugyan hogy nem az iskolában szerettem meg a klasszikus zenét. Akkor már a család szerepe fontosabb lehet a gyerek(ek) klasszikus zenére szoktatásában irányításában, okosan, nem erőltetve. És tudomásul kell venni, hogy nem minden gyerek fogja kedvelni a klasszikus zenét vagy annak is csak bizonyos szekcióira lesz fogékony. Popszemét nélkül is/sem. 

6725   Hangyász • előzmény6717 2019-05-26 10:56:56

A közönség igénye a mindent elárasztó kultúrszemét térhódítása és az iskolai oktatás teljes felhígulása miatt olyan, amilyen. Ráadásul tudatos támadások érik a magas kultúrát, így a klasszikus zenét IS: "Halott fehér férfiak unalmas múvei" (Bezzeg az ügyeletes nyálgép popszarász!!!), "vén hülye sznobok szórakozása" (A kúl arcok a dizsiben vannak!", stb., stb.

6717   Edmond Dantes 2019-05-26 00:18:05

Nem általánosítanék egyetlen félházas előadás alapján még Temesvárt illetően sem, még kevésbé beszélnék operai közönségfogyásról mint világjelenségről. Ami Temesvárt illeti: szezon vége felé járnak ott is és lehet, hogy bérletszüneti előadás volt. A vasárnapi Nabucco jó házat mutat és a még hátralévő két operaelőadás jegytérképe sem fest rosszul: A denevér (vegyük most operának) és a Turandot már most jól néz ki és június 5-éig ill. 9-éig tovább pirosodhat a jegytérkép. A tévének, az internetnek és egyebeknek van elszívó hatása, de szerintem nem arra a közönségszegmensre, amelyik operába jár. Erkel/10022-ben már érintettem a témát. Úgy vélem, a klasszikus zenei műfajok közül éppen a legdrágábban kihozható-fenntartható: az opera (és a balett) iránt mutatkozik a legstabilabb általános közönségigény. Ellenben más zenei műfajok már hosszabb-rövidebb ideje -mondjuk így- gyengélkednek: a komplett kamarazenei ágazat: kvartett, trió, duószonáta, rézfúvós formációk, dalest (!) etc.,  a cappella illetve minden nem-oratorikus kórusprogram és mások. A szóló zongoraestek eladása csakis húzó nagy név esetén kecsegtet telt házzal és bizony-bizony, a zenekari estek és oratorikus koncertek sem a felszálló ágban vannak, sőt. És esetükben sem állítanám, hogy a tévé, internet stb. vonta el a felsorolt szakágaktól a közönséget, hanem a közönség megváltozott és folyamatosan változó igénye. Kurz: rosszul menő opera- és balettelőadások esetén ne föltett kézzel szabadkozzanak a direktorok, hanem nézzenek körül hausintern! Nem konkrét operaház(ak)ra célzok.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

11:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Solti György Ifjúsági Kamarazenekar
Bolla Milán
HÄNDEL: Tűzijáték-szvit, HWV 351 - részletek
PURCELL: Rondó az Abdelazer-szvitből
DELIBES: Pizzicati a Szilvia című balettből
SIBELIUS: Andante festivo
FARKAS: Régi magyar táncok
BARTÓK: Gyermekeknek
WEINER: Csárdás és Rókatánc

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Nora Fischer (mezzoszoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
SCHUBERT-BERIO: Visszaadás
BERIO: Népdalok
J.S. BACH-RESPIGHI: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
RESPIGHI: Róma fenyői

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Rumy Balázs DLA záró koncert"
DONATONI: Clair
Rumy Balázs (klarinét)
VERESS: Szonatina
Salvi Nóra (oboa), Rumy Balázs (klarinét), Tóth Sára Rebeka (fagott)
CHAUSSON: Andante et Allegro
Rumy Balázs (klarinét), Dani Imre (zongora)
VERESS: Introduzione e Coda
Rumy Balázs (klarinét), Soltész Ágnes (hegedű), Rózsa Richárd (cselló)
BRAHMS: 2. (Esz-dúr) klarinét-zongora szonáta, op. 120/2
Rumy Balázs (klarinét), Fülei Balázs (zongora)
CHARLES NEIDICH: Whirlwinds
Balog Evelin (fuvola), Rumy Balázs (klarinét)
GOULD: Benny’s Gig
Rumy Balázs (klarinét), Hornyák Dávid (nagybőgő)
GUILLAUME CONNESSON: Techno Parade
Balog Evelin (fuvola), Rumy Balázs (klarinét), Dani Imre (zongora)
Rumy Balázs (klarinét)

18:00 : Budapest
Rákoshegyi Bartók Zeneház

Borbély László (zongora)
J.S. BACH: Háromszólamú ricercar a Musikalisches Opfer-ből BWV 1079
Olasz koncert BWV 971
Négy duett BWV 802-805
Három részlet a Fúga Művészeté-ből BWV 1080
Hatszólamú ricercar a Musikalisches Opfer-ből BWV 1079

18:00 : Budapest
Szent Angyalok Plébánia

Bogányi Gergely (zongora)
LISZT: Sposalizio
Legenda no.1
Genfi harangok
Benediction di Dieu

18:00 : Budapest
FUGA

Klenyán Csaba (klarinét), Szalai András (cimbalom), Tóth Ramóna (fagott), Kiss Péter (zongora)
"Klenyán 50"
Jeney Zoltán, Serei Zsolt, Tihanyi László, Klenyán Csaba, Kedves Csanád, Balogh Máté, Tornyai Péter, Kondor Ádám, Zarándy Ákos Sári József művek

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Komlósi Ildikó (mezzoszoprán), Kovácsházi István (tenor)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
LIGETI: Atmosphères
MOZART: 25. (g-moll) szimfónia, K. 183
MAHLER: Dal a Földről

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Vida Mónika Ruth (zongora)
“Sem emlék, sem varázslat” - Zenei időutazás
BACH: c-moll partita, No. 2, BWV826
BEETHOVEN: f-moll ("Appassionata") zongoraszonáta, op. 57, No. 23
LISZT: Spanyol rapszódia, S. 254, R. 90
RACHMANINOV: b-moll zongoraszonáta, op. 36, No. 2
RAVEL: Gaspard de la nuit (Ondine - Le gibet - Scarbo)
STRAVINSKY - GUIDO AGOSTI: Firebird
15:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Accord Quartet
HAYDN: C-dúr "Orosz" vonósnégyes Op.33 No.3
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr vonósnégyes Op.11.

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Castalian Quartet
"Háborús időkben (sem hallgatnak a múzsák)"
HAYDN: G-dúr "Lobkowitz" vonósnégyes Op.77 No.1
ELGAR: e-moll vonósnégyes Op.83
BEETHOVEN: e-moll "Razumovszkij" vonósnégyes Op.59 No.2
A mai nap
történt:
1869 • A Rajna kincse bemutatója (München)
született:
1954 • Gőz László, harsonás
1958 • Andrea Bocelli, énekes
elhunyt:
2001 • Isaac Stern, hegedűs (sz. 1920)