Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6770 Héterő 2019-05-31 22:25:06 [Válasz erre: 6769 Nagy Katalin 2019-05-31 21:18:58]

Edmond Dantes helyesen mondja: valóban Simone az olasz név, az operában bizonyára a genovai környezet érzékeltetésére szolgál a Simon-változat.
A Ricordi-kiadvány:         A Ricordi kiadvány:

Az eredeti darab:
Antonio María de los Dolores García Gutiérrez: Simón Bocanegra, 1843.

Emléktábla a házon, ahol lakott:

                                    Emléktábla a házon, ahol lakott.

Genovában, a Lìgure (vagy zeneise) nyelvjárás szerint a név:
Scimón Boccanéigra
                                            Kis minta a nyelvből:
Çitæ da-o passòu gloiôzo, capitâ do "Zenéize", fòrte de antîghe tradiçioìn, a l'é ascì conosciûa cómme a Superba.
(Genova állandó jelzője a Superba: büszke; gőgös; pazar; fennkölt; fényes;
ebből meggyőzően azonosítható a helyszín.)


6769 Nagy Katalin 2019-05-31 21:18:58 [Válasz erre: 6767 Edmond Dantes 2019-05-31 19:21:56]

Ezeknek a kérdéseknek egy részére tudni vélem a választ: mert így van az eredeti változatban. A Don Giovanni Lorenzo Da Ponte választása volt. A Don Carlos a franciás változat, a bemutatóra Franciaországban került sor. (Az persze igaz, hogy Verdi elkészítette az olasz változatot, amit aztán módosított is, aminek "természetesen" Don Carlo lett a címe). A Simon Boccanegra a bemutató plakátján is ezzel az írásmóddal szerepel (a googlen látható, csak nem tudom belinkelni).


6768 Speranza 2019-05-31 19:31:02 [Válasz erre: 6760 Héterő 2019-05-31 16:32:27]

Talán a legnagyobb káosz a nevek olaszosítása terén Verdi Falstaffjában van. Mármint az eredetiben.  Alice nevét bár meghagyták az eredeti írásmódban, de "Alícsé"-nek ejtik, mintha olasz lenne, nem pedig "Elisz"-nek. Meg viszont maradt Meg (igaz, egyszer Margarétának mondják!) Ford lányából, Annából Nannetta lett, szintén olaszosítva. Ford maradt angolosan Ford, hiszen vezetéknév, ahogy Mistress Quicklyből sem lett "Sürge asszony", csakhogy Bardolf-ból Bardolfo lett, Pistolból meg Pistola, holott tudtommal ezek sem keresztnevek, csak az olaszoknak valamért jobban esik ha magánhangzóra végződnek a szavak. Dr. Cajust egyszer említik, akkor "dottor Cajo"-nak mondja Nannetta, (így pontos j-vel írva a librettóban).

Na és mindezek után a címszereplőt hogyan nevezik? Végig megmaradt angolul, azaz Sir John Falstaff-nak (igaz, nem "Fólsztef"-nek, hanem Falsztaffnak ejtve. De legalább nem lett belőle "signor Giovanni Falstaffo". :)


6767 Edmond Dantes 2019-05-31 19:21:56

Fel nem fogom, mitől, miért lett Don Giovanni a Don Juanból. Én még a Don Juant láttam 1974-ben. És ha az lett, miért maradt a Don Carlos Don Carlos és nem lett Don Carlo? Volt egyszer egy Simone Boccanegra és lett Simon Boccanegra. A doge igazi neve és az opera címe eredetileg Simone B. A köpeny és a Bohémélet egyes szereplőit egyszer csak "átkeresztelték". Hirtelen ezek jutnak eszembe. (Az álarcosbál pl. ebből a szempontból más eset=cenzúra.)


6766 Edmond Dantes 2019-05-31 19:12:26

Till Géza a Cosiról, A varázsfuvola-cikkben: "Ez különbözteti meg (ti. A varázsfuvolát - ED) pl. a "Cosi" muzsikájától, és emeli még annál is magasabbra. Ott az egyes zeneszámok egy bizonyos fokú -persze mozarti színvonalon értendő, de mégiscsak érezhető- egysikúságot mutatnak." (Till Géza: Opera, 1967)


6765 tiramisu 2019-05-31 18:49:24 [Válasz erre: 6760 Héterő 2019-05-31 16:32:27]

Dvorák a rókácskát is kihagyta, nem csak a ravaszt!

 


6764 Klára 2019-05-31 17:44:59 [Válasz erre: 6756 takatsa 2019-05-31 14:35:30]

Ejnye!


6763 Héterő 2019-05-31 17:02:29 [Válasz erre: 6762 Nagy Katalin 2019-05-31 16:51:54]

Az araba (mint lényegtelen?) kimaradt, bizonyára a korát megelőző politikai korrektség jegyében.   :-)

A nápolyit nagyon köszönöm, sokat segítettél.


6762 Nagy Katalin 2019-05-31 16:51:54 [Válasz erre: 6755 Nagy Katalin 2019-05-31 12:16:22]

Nem vagyok elégedett korábbi bejegyzésemmel. Ez az összehasonlítás most a fordítás/műfordítás ellen látszik szólni. Nem ellenőriztem, de elképzelhetőnek tartom, hogy ebben az általam idézett magyar librettóban vannak olyan helyek, amelyek jobban tetszenének az eredetinél. A példám inkább arra a gondolatra akart reflektálni, hogy az opera mindig szóljon magyarul, mert csak azt lehet megjegyezni és dúdolni. Ez az a kizárólagosság, ami ellen berzenkedem.


6761 Csákovics 2019-05-31 16:45:06

Ha jágói indulattal csavargatják, semmiképpen nem...


6760 Héterő 2019-05-31 16:32:27

Ezek az operaszerzők nagyon logikátlanok:
az tuti, hogy Mozart elszúrta a Così címét, alább láthattuk, ráadásul Don Juan lenne a logikailag helyes cím, mint most kiderült. Puccini meg a Signorina farfalla esetében csapta be a szakértő magyar nézőket. Verdi állandóan kutyulja a Carlo/Carlos használatát, Dvořák kihagyta a logikailag elkerülhetetlen ravaszt a rókácskájából, Janaček nem tájékozódott előzetesen a magyar opera-irodalomban, így tökéletlenségében receptnek írja a pert. A figyelmetlen Poulenc érvelést ír a párbeszédek vagy a 0 helyett. És sorolhatnám még egy darabig, de minek. A logika - lám - talán nem is annyira megbízható tudomány.


6759 Csákovics 2019-05-31 15:47:55 [Válasz erre: 6756 takatsa 2019-05-31 14:35:30]

Kedves takatsa, nem túl ízléses beírása kapcsán érdemes elgondolkodnia azon a tényen, hogy a Don Giovanni név/cím a spanyol don Juan olasz fordítása. Vagyis, ha úgy vesszük, éppen hogy olaszul énekelnek "János urat", ami magyarul sosem történt meg. Sőt, érthető és logikus módon visszafordították spanyolra a korábbi változatokban. János bácsi pedig a csatába ment...


6758 nizajemon 2019-05-31 15:29:48 [Válasz erre: 6756 takatsa 2019-05-31 14:35:30]

Énekelni a legfainabb dolgok egyike.Zuhany közben pl.Hang sem kell,nekem (sajnos),nincs :(( Ám gond nélkül nekiugrok a legnehezebbeknek is,hangfaji korlá. nélkül.Nagy kedvenc a Lady.

Csak ne hallja senki :)


6757 tiramisu 2019-05-31 15:06:48 [Válasz erre: 6756 takatsa 2019-05-31 14:35:30]

Harmatos...


6756 takatsa 2019-05-31 14:35:30 [Válasz erre: 6750 IVA 2019-05-31 06:09:33]

"...vidáman idézgetnek egy-egy frázist, amelyek éppen a saját életükre rímelnek..."

Kedves Iva! Ez az érved - megvallom - szíven ütött. Valóban, erre nem is gondoltam, hogy valaki magyar nyelven dalra fakad különböző élethelyzetekben, kedvenc operaáriáit énekelve. Mivel mindenki magából indul ki, gondolom Te is, így elképzeltelek a fent vázolt szituációban. Mivel semmit sem tudok rólad, ezért a fantáziám bátran szárnyal, csak minimális alapfeltételezéshez kötődve. Tehát, biztos vagyok benne, hogy férfi vagy, hiszen egy hölgy biztosan nem írna publicisztikájában az élete során vészesen szaporodó kilóiról, és korodat tekintve pedig éltes (nem öreg, mert ezen esetleg megsértődnél). 

Egy egészen szokványos élethelyzetben képzellek el, ahogy pocakos, éltes úrként, estebéd után a konyhaasztal előtt ejtőzöl, a nájlonyfüggönyön át beszűrődő bágyadtfényű alkonyon mélázva, elmerengve a táguló múlton és az egyre szűkülő jövőn. Majd ezen a kissé letargikus hangulaton felülemelkedve felállsz és ököllel a viaszosvászonra csapva, érces basszus hangon rázendítesz:

Don-Dzso-váááán-niiiii!

(ajjaj, ez egy kicsit zöld-fehér-pirosra sikerült, de fordítsunk gyorsan a zászlón és hallgassuk újra)

Já-nos-báááá--csiiiii!

Így már egészen más, ez már könnyen emészthető a magyar gyomornak (hogy nem teljesen szöveghű? Sebaj, a szótagszámra és a prozódiára is ügyelni kell).

Hát nem is tudom... Én inkább maradok a fütyörészésnél, az legalább nemzetek feletti, akárcsak a ZENE, amelyről végsősoron mindketten beszélünk. :)


6755 Nagy Katalin 2019-05-31 12:16:22 [Válasz erre: 6749 IVA 2019-05-31 05:51:23]

Kedves IVA! Remélem, hogy most nem fog örökre kitörölni (virtuális) ismerősei jegyzékéből. A Cosí fan tutte-ra én kifejezetten az olasz szövege miatt lettem figyelmes. Lorenzo Da Ponte szövege még 200 év után is hat, azonnal, közvetlenül, még a nem anyanyelvi közönség számára is (jó, valamennyi olasztudás kell hozzá). Kezdő operarajongóként a nyitó tercettbe hallgattam bele, félfüllel, mikoris megragadott "É la fede delle femmine, come l'araba fenice, che vi sia ciascuno lo dice, dove sia, nessun lo sa". Azonnal csapot-papot abbahagytam és onnantól nem volt megállás. (Megjegyzem azóta olvastam, hogy Da Ponte ezt a szöveget nőnemre adaptálta. Az eredeti Metastasiotól van és általában a szerelmesekről szól). Most megtettem. Hát... maradjunk annyiban, hogy erre nem dobtam volna el kapát-kaszát.

Az a híres női hűség!

Akár a főnix, éppen olyan:

Itt is, ott is hallunk róla,

Ámde hol van? nincsen sehol


6754 Klára 2019-05-31 11:39:08 [Válasz erre: 6745 lujza 2019-05-31 00:54:45]

Kedves Lujza! Köszönöm a megerősítést, és gratulálok! (nem a becsípődéshez, persze!) Mint pár napja írtam, magam is és néhány ifjabb tesóm is a Kodály - módszeren szocializálódtunk  (utálom ezt a szót, de így talán érthetőbb mindenki számára), pontosabban szólva nevelődtünk, és ez nem csak a zenei elkötelezettséghez adott alapokat, hanem sok máshoz is. És igen, az unokám még bölcsis volt, mikor a "körbenáll egy kislányka" dallamát dúdolva pörgött  önmaga körül a szobában, mert a beszéd még nem volt tökéletes, miközben a lányom és én sírva-nevetve néztük és öleltük egymást. Meg kellene egyszer hallgatni egy Freud Tamást, vagy hozzá hasonló területen tevékenykedő kutatót, tudóst, akik elmondják, hogy a művészeti tárgyakra nevelés - ének, rajz, stb- - olyan agyi funkciókat mozgat és fejleszt, melyek hatása az egész életünkre kihat! Valamint azt ist elmondják, hogy a  (bocsánat) nem általános képességű, hanem sajnos problémás gyermekek nevelésében milyen szerepe lehet a  jókor és jól alkalmazott zenére nevelésnek. Az iskolai énekkar közösségre venelő hatását már meg sem merem említeni, mert már ez is sok egyeseknek. Az, hogy a mai pedagógusok elkötelezettsége milyen fokú, egyéni ügy. Az, hogy a 100 + x TV csatorna adásaiból micsoda kultúrálatlan szemétdömping árad és mit árt a mindenkori fiatalság nevelésében, külön kutatási terület, amiről ma még nem, vagy nem sokan mernek nyilatkozni!

PS. Aki Mozart közben unatkozik, vagy unatkozott, azt kapja, amit megérdemel!


6753 Edmond Dantes 2019-05-31 10:45:14 [Válasz erre: 6745 lujza 2019-05-31 00:54:45]

Nem kérek egy "bocs ED"-et. Arról írtam, ami volt az én időmben. A Kodály-módszer nem az én becsípődésem, hanem azoké, ahol (még) alkalmazzák. Talán érdemes lenne megvizsgálni, hogy a legsikeresebb zeneoktatási módszer-e még mindig, vagy volt-e az valaha is? Észlelve a klasszikus zene iránti honi érdeklődést -tisztelet a kivételnek, amit te is írsz- kétlem...


6752 Edmond Dantes 2019-05-31 10:14:54 [Válasz erre: 6732 Hangyász 2019-05-30 10:57:51]

Megüti :-) csak úgy gondolom, nem a popszemét áradásától ásítozik pl. fél-harmadházakkal az Erkel -miközben MÁO zárva van- és nem a popszemét áradásától csökken(t) a közönségigény bizonyos zenei műfajok iránt. A konkrét példákat sem muszáj -nem tilos!- egyenként elemezni. Velük csak érzékeltetni akartam, hogy minden kornak megvolt a maga "popszemete", magyarul: mindig lesajnáltak, lerántottak, "fúrtak" műveket, amik később tartósan sikeresnek, sőt halhatatlannak bizonyultak. És bizony a klasszikussá nemesedett zenék között is akad "popszemét", értsd: népszerű, sokak által ismert, de zeneileg (viszonylag?) kevéssé jelentős szerző 1-1 felszínen maradt és felszínes műve. Konkrét darabokat nem írnék, mert úgy járnék mint előzőben fölsoroltakkal. Cosi nekem sem a kedvenc Mozartom, de talán túlzás ásítozósnak minősíteni, bár tényleg kicsit kilóg az "öt nagyból". Mint afféle "belga", úgy mondanám: ahhoz képest, hogy "kései", érett alkotás, nem köti le a hallgatók többségét az első perctől az utolsóig annyira mint a többi. Van, akit igen: Spike Hughes pl. folyamatosan és szinte minden számáról áradozik Operakalauzában. Egy szép csokorra való slágerszám azért bőven összejön belőle és megfelelő -nem 1930-as- rendezéssel fel lehet és fel is kell dobni egy Cosit.

PS Varázsfuvolát sem biztos, hogy az örökkévalóságnak írta Mozart (és főleg nem Schikaneder, utóbbi inkább saját magának), aztán mégis és végleg a legfelső polcra került, pedig inkább Bécs-alsói alkalmi produkciónak szánhatták, sok-sok csinnbummal, csodagéppel, egyebekkel. Ha Amadeus élne, a térdét csapkodná és visítana a röhögéstől (mint teszi Forman filmjében gyakran): "nahát, hogy ez ennyire bejött és ilyen tartósan!" :-)


6751 tiramisu 2019-05-31 09:43:10 [Válasz erre: 6743 Héterő 2019-05-30 23:06:15]

6750 IVA 2019-05-31 06:09:33 [Válasz erre: 6745 lujza 2019-05-31 00:54:45]

Kedves Lujza, ha a Te tapasztalatod a becsípődésről az állandóság, azt nagyon sajnálom. Szerencsére nekem egy nap, maximum egy hét alatt mindig sikerült túljutnom ilyen rohamokon, és amióta sajnos felszedtem néhány tíz kilót, el is felejthetném az ilyen fájdalmakat. Az operajátszással kapcsolatos rögeszméim viszont állandóak és következetesek.
Ha majd kedves unokáidtól azt hallod, hogy az operák egyszeri-kétszeri idegen nyelvű előadása után olaszul, franciául, németül, oroszul, csehül énekelgetik odahaza a slágereket, vidáman idézgetnek egy-egy frázist, amelyek éppen a saját életükre rímelnek – akkor jöhet a „bocs”.


6749 IVA 2019-05-31 05:51:23 [Válasz erre: 6741 Héterő 2019-05-30 22:05:45]

A Te értelmezésed szerinti „kissé laposságtól” A varázsfuvola, a Bohémélet, de még a Tannhäuser sem mentes, hát még A diótörő. Mégsem becsüljük le, és a helyükön értelmezzük ezeket a témákat, persze a zene segítségével.
Mintha ma (és ide) írná a Cosìról Till Géza, de kézikönyvének már 1973-as kiadásában is olvashatjuk:

»A mű értelmezése körül máig is dúló véleményeltérések Mozart muzsikájában gyökereznek. Az egyik tábor álláspontja szerint Mozart nem tett többet, sem kevesebbet, mint alkalmazkodott a történet könnyed, játékos hangulatához, helyesen értelmezte a benne rejlő iróniát, és ennek megfelelően vidám, kedvesen mosolygós muzsikát komponált. Az ellentétes vélemény szerint Mozart sohasem elégedett volna meg ilyen „felszínes” megoldással. Eszerint a muzsika komoly lélekrajz, a jellemábrázolás néhány magasrendű példájával, és – ami ezt az állásfoglalást némileg alátámasztja – végeredményben a nővérek nem tudnak a komédiáról, ami körülöttük folyik, tehát az ő érzelmeik valódiak, csak a férfiszereplők színlelnek. A zene mindkét tábor egyoldalú nézőpontján magasan felülemelkedik. Mozart tudott könnyed, szellemes, szeretetre méltó vagy gunyoros hangon is szólni, a valódi érzelem azonban sohasem, még a valódinak hitt érzelem rajza esetében sem hiányzik palettájáról.«

Biztos vagyok abban, kedves Héterő, hogy ha meghatározó Così fan tutte-élményeid az anyanyelveden érintenek meg, pozitívabban viszonyulsz a darabhoz.


6748 IVA 2019-05-31 05:43:11 [Válasz erre: 6735 Nagy Katalin 2019-05-30 16:53:40]

A darabot a pesti Operaházban, Erdélyi Miklós vezényletével, Ágai Karola, Szőnyi Olga, László Margit, Bartha Alfonz, Melis György, Nádas Tibor előadásában, Lányi Viktor fordításában, Oláh Gusztáv rendezésében és díszletében, Márk Tivadar jelmezeivel ismertem meg. Cseppet sem tűnt unalmasnak.


6747 tiramisu 2019-05-31 01:38:09 [Válasz erre: 6743 Héterő 2019-05-30 23:06:15]

Jaj !


6746 tiramisu 2019-05-31 01:38:07 [Válasz erre: 6743 Héterő 2019-05-30 23:06:15]

Jaj !


6745 lujza 2019-05-31 00:54:45 [Válasz erre: 6728 Edmond Dantes 2019-05-29 11:57:14]

Mindenkinek lehetnek becsípődései, IVÁ-nak a magyar nyelvű operajátszás (bocs, IVA), neked a Kodály módszer ekézése. Nem az a Kodály módszer, hogy álmos gyerekek, unatkozva szolmizálnak énekórán, hanem az, hogy voltak, és ahol hagyják, még ma is vannak általános iskolákban ének-zenei osztályok, ahol elkötelezett tanárok csodát tesznek átlagos képességű gyerekekkel, és igenis az éneklés, a zene szeretetére nevelik őket. Mivel a gyerekem egykor, és most az unokáim is ilyen osztályokba járnak, tudnék mesélni róla, hogy mi mindent tud adni egy ilyen iskola az elkötelezett és tehetséges tanáraival a következő generáció ízlésbeli és műveltségi neveléséhez.


6744 tiramisu 2019-05-31 00:00:23 [Válasz erre: 6743 Héterő 2019-05-30 23:06:15]

W


6743 Héterő 2019-05-30 23:06:15 [Válasz erre: 6742 tiramisu 2019-05-30 22:52:02]

Sejtettem. Maradjunk CSAK a hölgyeknél. Amit te hiszel, az a Così fan tutti.


6742 tiramisu 2019-05-30 22:52:02 [Válasz erre: 6741 Héterő 2019-05-30 22:05:45]

Rövid leszek!  JAJ!!  - Szerencsére nem Mind így csinálják !  Sem a hölgyek, sem az urak!


6741 Héterő 2019-05-30 22:05:45 [Válasz erre: 6739 tiramisu 2019-05-30 21:24:10]

Szánalmad nem jelent különösebb megrázkódtatást.

Emberileg ugyan becsülendő, hogy mennyei magaslatodból hajlandó vagy alászállni az ilyen gyarló beugatókhoz, mint például én, de szokásosan lakonikus és tartalmas "Egyetértek." - "Úgy van." - " !!! :-) " ...és hasonlóan kifejező erejű, tömörségében is megkapó szokásos meglátásaid után ezúttal egész, rendkívül bonyolult mondatokat szántál nézetem kommentálására, az kétségtelenül igazán megtisztelő. Természetesen egészen odavagyok a gyönyörtől, alig várom következő, hasonlóan pöffeteg megnyilatkozásodat.

Pedig bejegyzésemből észrevehetted volna, hogy nem egyedül én tartom ezt az operát kissé laposnak. A darabnak legtöbben még a címét is rosszul interperetálják. Te, mint vérprofi, aki rövid pár szóval egy-kettőre a hozzám hasonló kívülállókat, zeneileg képzetlen barbárokat a béka alsó fele alá küldöd, bizonyára segítesz: mi is ennek a darabnak a helyes címe:
"Così fan tutte" ?


6740 tiramisu 2019-05-30 21:26:42 [Válasz erre: 6735 Nagy Katalin 2019-05-30 16:53:40]

!!! :-)


6739 tiramisu 2019-05-30 21:24:10 [Válasz erre: 6734 Héterő 2019-05-30 15:56:01]

Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna !  A Cosiról leírt  véleményed egyszer még nagyon fogod szégyellni!  Remélem nem vagy zenész!  Szánlak.


6738 tiramisu 2019-05-30 21:24:07 [Válasz erre: 6734 Héterő 2019-05-30 15:56:01]

Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna !  A Cosiról leírt  véleményed egyszer még nagyon fogod szégyellni!  Remélem nem vagy zenész!  Szánlak.


6737 takatsa 2019-05-30 20:01:52 [Válasz erre: 6732 Hangyász 2019-05-30 10:57:51]

A Cosi unalmas? Ne viccelj már! Mozart sohasem unalmas.:) Ráadásul ebben az operában van elrejtve Mozart egyik legszebb áriája. Visszatekintve a mostani évadra, talán a Cosi volt a legszebb operaélményem, Horti Lillával, Balga Gabriellával, és a fiúk sem voltak rosszak. Persze ehhez kellett egy jó karmester is. Benjamin Bayl személyében. 


6736 Haandel 2019-05-30 18:13:11 [Válasz erre: 6734 Héterő 2019-05-30 15:56:01]

Szemfüles

Az, aki lát és az, aki hall, az állítólag szemfüles,
de sajnos a komolyzenei háló nap mint nap üres.

Manapság nincs komoly hal a hálóban csak ‘‘popszemét’’:
a nép nyilván ezért imádja a YesTe®Day-t meg a popzenét!


6735 Nagy Katalin 2019-05-30 16:53:40 [Válasz erre: 6734 Héterő 2019-05-30 15:56:01]

A darabot felvételről Guido Cantelli vezényletével (Schwarzkopf, Merriman, Sciutti, Alva, Panerai, Calabrese énekelnek, a Scala zenekara és kórusa mellett) ill. "képben" Jean-Pierre Ponnelle rendezésében ismertem meg. Cseppet sem tűnt unalmasnak.


6734 Héterő 2019-05-30 15:56:01 [Válasz erre: 6732 Hangyász 2019-05-30 10:57:51]

Cosìt nem hallgatunk, mondta valódi szakértő, kedves tanácsadóm, amikor nyavalyogtam a képtelenül bárgyú történetű, nyúlós, unalmas darab miatt. A pódiumra emelt cselló miatt volt érdemes mégis megnézni a darabot, mert ott olyasvalaki ült, aki a dögunalmat élménnyé varázsolta.

A Beatles valóban nem popszemét - és műfajában úttörő volt.
Elsőnek lenni, újat alkotni: dicséretes.           Yesterday


6733 tiramisu 2019-05-30 12:21:05 [Válasz erre: 6732 Hangyász 2019-05-30 10:57:51]

Nem érdemli , hogy hallgassa a Cosit.


6732 Hangyász 2019-05-30 10:57:51 [Válasz erre: 6730 Edmond Dantes 2019-05-29 13:11:00]

Szerencsés ember vagy, ha akár az ablakot kinyitva nem üti meg a füledt mindaz, ami a szomszédból vagy akár egy elhaladó autóból kiárad. A Carmen mint a korabeli hősi/mitológiai operákkal élesen szembemenő mű heves reakciókat váltott ugyan ki, viszont senki sem vitatta, hofgy Bizet kiválóan képzett és tehetséges zeneszerző. A Cosi szövegét Beethoven és Wagner egyaránt elítélte, de a zseniális, bár szerintem rétestészta módjára nyúló zene feltehetően nem csak engem késztet mimimum ásítozásra, amihez a cselekmény nem éppen látványos vagy fordulatos volta is hozzájárul. A mai popszemét és a 19. században tömegesen elterjedni kezdő "cselédromantika" közös vonása, hogy amatőrök/tehetségtelenek műve, primitív szórakoztatás céljából, iskolázatlan vagy képzetlen, illetve a 2. vh. befejezése óta egyre inkább manipulált, papíron iskolázott tömegek részére. Kis Grófóra és rajongóira hadd ne térjek ki. Uhrin a dilettáns tipikus esete, aki hiányos iskolázottsága miatt nem tudott eljutni a magas kultúráig. Ugyanakkor rendkívül tisztelem azért, amit a szerencsétlen sérült fia érdekében kifejtett, és ilyen mértékben vetem meg azokat a hülyegyerekeket, akik látszólag felnézve rá, "Mesternek" nevezték és látszólag felnéztek rá, miközben aháta mögött kiröhögték. A (DNI főszerkesztő úr szavával élve) méltán elfeledett zeneszerzők, írók, festők pedig mind művészi igénnyel  alkottak, csakhogy őket nem csókolta meg úgy a múzsa, mint ahogyan mondjuk Mozartot. Mivel hosszú idő óta végre akadt egyéb tennivalóm, a Beatlesről alkotott véleményemre most nem térek ki. Csak annyit: Szinte eszményi állapot lenne, ha a nem-komolyzenét hallgató tömegek mindennapi kenyerét a Lennon/Mc Carthy páros szerzeményei tennék ki.


6731 Klára 2019-05-29 13:53:45 [Válasz erre: 6730 Edmond Dantes 2019-05-29 13:11:00]

Nem vagyok "esküdött híve" a különböző módszereknek, a Kodály-módszernek, mint minden módszernek, a mai napig vannak hívei és vannak esküdt ellenségei. Egy személyes vélemény: mindenhez kettő kell, egy elhivatott, a tudását átadni tudó és akaró  PEDAGÓGUS  és egy befogadni akaró diák. Persze, a családi háttér sem mindegy, de volt olyan osztálytársnőm - nem is egy - akinek a családjában egyetlen zenei beütésű családtag nem volt, talán még modernnek nem nevezhető rádiókészülék sem, de ennek ellenére évekig lelkesen  énekelt a Szilágyi Erzsébet (akkor még) Leánygimnátium énekkarában. Sőt, a gimi után elkötelezett tagja volt a Szilágyi Erzsébet Női Karnak. Persze, ehhez egy Katanics Mária formátumú énektanár kellett! Ha valaki azért megy a tanári pályára, mert máshova nem igazán, vagy mert vonzónak tűnik a félnapos munkaidő, a nyári két hónap szabi, stb -  ami miatt manapság egyre több női pedagódus van - és az elhivatottság nem az első helyen van, akkor nincs mit csodálkozni. Az pedig, hogy ami nem tetszik, azt szemétnek tituláljuk, nem elegáns!

Egyébként a 4 éves gimnáziumi tanulmányok befejezése után kb. 2 évvel középfokú állami nyelvvizsgát szereztem orosz nyelvből, ami szintén egy elkötelezett tanárnő érdeme, mert azt azlrt senki nem képzelheti, hogy abban a korban családi háttér unszolt volna az orosz nyelv elsajátítására. Egyszerűen érdekelt a nyelv, és kész!

 

 


6730 Edmond Dantes 2019-05-29 13:11:00 [Válasz erre: 6729 Hangyász 2019-05-29 12:34:14]

Vigyázat! A Kodály-módszerre szót emelni -tanúsíthatom- itt sokaknak szentségtörés, már megkaptam egyebek közt ezért is a magamét. Popszemét: nem veszem észre, mert nem hallgatom :-) Viccet félretéve: a "tegnapi" popszemét "holnapra" = idővel klasszikussá nemesedhet. A Beatles nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. A dzsessz a 20-as években nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan.  Teszem azt, a Carmen a bemutatásakor nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. A Cosi a maga korában és/de különösen a 19. szd.-ban nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. Nem azt mondom, hogy Kis Grófo vagy Uhrin Benedek értékes zene...sokaknak talán az és mi az, hogy "értékes"?. Azt mondom, hogy ma klasszikusnak számító, népszerű, értékes alkotások bemutatásuk idején gyakran gúny és megvetés, de legalábbis botrány és bukás elszenvedői voltak. Másrészt hány de hány a maga korában agyonhájpolt "udvari" zeneszerző (író, költő, festő stb.) sűllyedt mára, sőt már réges-régen a feladés jótékony homályába?


6729 Hangyász 2019-05-29 12:34:14 [Válasz erre: 6728 Edmond Dantes 2019-05-29 11:57:14]

A szolmizáltatás és a "Kodály-módszer" egyéb velejárói, vagy inkább a "Kodály-apácák" eleve a legtöbb gyerekkel megutáltatták az igényes zenét. Marad a családi háttér. Ugyanakkor egy széles látókörű nem-énektanár nagyon sokat tehet tanítványainak zenei művelése terén. Viszont nehogy már ne vedd észre a popszemét minden lehetséges eszközzel történő erőszakos propagálását, illetve a komolyzene művelőinek elefántcsonttoronyba visszahúzódását. Kocsis Zoltán volt az utolsó, aki tompítottan ugyan, de megmondta minderről a véleményét.


6728 Edmond Dantes 2019-05-29 11:57:14 [Válasz erre: 6725 Hangyász 2019-05-26 10:56:56]

Véleményem, ami nem Szentírás, változatlan (6717): a közönség zenei igénye/ízlése igen differenciált, műfajonként és koronként változik...mint más területein is a kultúra jegyében és az azon kívül eltöltött életnek. Kultúrszemét mindig volt, legfeljebb más és más alakban. Iskolai oktatás: mikor nevelt zenehallgatásra, opera- vagy hangversenylátogatásra? Mert az én időmben nem (örülhet, akit és ahol igen), pedig az "én időm" (mármint iskolai időm) nem tegnap volt. Ének-zene órákon? Ugyan kérem! A jelen fórumon igen népszerű Kodály-módszer -vagy micsoda- jegyében népdalokat tanultunk, szolmizáltunk, hasonlók, leginkább első órán, kora reggel, álmosan, rekedten. És ami idő énekórákon "komoly zenére" jutott, abból is inkább Orlandus Lassus, Palestrina, Corelli La foliája és ilyesmik maradtak meg bennem. Nem éppen csábító zenék gyerekeknek! Orosz nyelv (!) órán kaptunk olykor némi orosz klasszikust. "Ofő" órán megünnepeltük Beethoven'200-at. Közös opera- vagy koncertlátogatás? Soha. Úgyhogy én pl. ugyan hogy nem az iskolában szerettem meg a klasszikus zenét. Akkor már a család szerepe fontosabb lehet a gyerek(ek) klasszikus zenére szoktatásában irányításában, okosan, nem erőltetve. És tudomásul kell venni, hogy nem minden gyerek fogja kedvelni a klasszikus zenét vagy annak is csak bizonyos szekcióira lesz fogékony. Popszemét nélkül is/sem. 


6727 Pristaldus 2019-05-28 11:05:31

Kedves Zéta! Kiss András ugyan nagy hang, de teljességgel hiányzik belőle az az énektechnika, hangi flexibilitás, játék a dinamikával, muzikalitás, ami alkalmassá tenné őt Zakariás, és a többi csúcsszerep eléneklésére! Vannak kamu Zakariások, de nem kéne még eggyel növelni a számukat!


6726 lujza 2019-05-27 22:40:54 [Válasz erre: 6724 -zéta- 2019-05-26 10:35:08]

Kedves Zéta, köszönöm! Már megint egyetértünk. :-)


6725 Hangyász 2019-05-26 10:56:56 [Válasz erre: 6717 Edmond Dantes 2019-05-26 00:18:05]

A közönség igénye a mindent elárasztó kultúrszemét térhódítása és az iskolai oktatás teljes felhígulása miatt olyan, amilyen. Ráadásul tudatos támadások érik a magas kultúrát, így a klasszikus zenét IS: "Halott fehér férfiak unalmas múvei" (Bezzeg az ügyeletes nyálgép popszarász!!!), "vén hülye sznobok szórakozása" (A kúl arcok a dizsiben vannak!", stb., stb.


6724 -zéta- 2019-05-26 10:35:08 [Válasz erre: 6718 lujza 2019-05-26 00:54:29]

Készül... ;-) 


6723 Matyus 2019-05-26 10:24:09

Zéta kritikája szakszerű és pontos!


6722 Matyus 2019-05-26 10:24:06

Zéta kritikája szakszerű és pontos!


6720 IVA 2019-05-26 01:29:34 [Válasz erre: 6716 Klára 2019-05-25 10:50:51]

A tévé akkor jött ingyen, először és utoljára, amikor Horn Gyula eltörölte az addig valóban minimális előfizetési díjat. A mai, több ezer forintos előfizetési díjamat nem mondhatom minimálisnak, noha a legolcsóbb csomagom van – mindennek tetejébe ömlik rám a rengeteg kéretlen reklám. Hogyan lenne ez ingyen? Az internet előfizetésem: újabb ezrek, és itt is kényszerülök látni a reklámáradatot.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.