Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6518 ladislav kozlok 2018-02-05 09:13:37

Addio  jelenthet - vége van,  nincs továb.


6517 IVA 2018-02-05 07:35:45 [Válasz erre: 6516 Héterő 2018-02-05 04:23:35]

Ennél gondatlanabb elemzésben sem kaphat helyet előítélet. Ez év májusában 20 éve lesz, hogy nézem, figyelemmel kísérem a rendező munkásságát.
Nem félem, hogy eszmefuttatásaim a levegőben maradnak. Csak fel akarom hívni a figyelmet az összevetések lehetőségére.
Nemcsak Jókai delnői búcsúznak így grófoktól-báróktól, hanem római kurtizán is a nevelőjét halálba küldő, a várost később felgyújtó császártól is: „Addio, Nerone!... Addio, Poppea!” (Operaházunkban Ég áldjon! fordítással énekelték.)
Apukám, aki a társadalmi skálán valahol a »tanulatlan „koszos niggerek”« és a római császár és költő között élvezte az életet, így búcsúzott az emberektől a bicikliről: Isten áldja! (A Rákosi- és a Kádár-rendszerben.) Nekem ez tűnik kifejezőnek. A goodbye, a bye, bye, a Viszlát! formálisnak, rutinosnak csupán.
Nem biztos, hogy aki szóból megérti a goodbye-t, elolvasni is tudja! Amint az sem biztos, hogy az ifjú popsztár, aki énekli, le is tudná írni. De ők se rekedjenek ki az Erkel nézőtérről!
Érdeklődésedet mindig hálásan köszönöm, kedves Héterő.


6516 Héterő 2018-02-05 04:23:35

Ég áldjon, Porgy, ég áldjon!

Ha nem a cikk címe lenne, átsiklanék ennek rosszallásán. Inkább azt kérdezném, hogy egy ilyen gondos, aprólékosan feldolgozott előadás-elemzésben hogy kaphat helyet előítélet:
Nem hiszem, hogy ... rendezői formátuma elegendő a Porgy és Bess színpadra állításához.

Félő, hogy a valaha minden más volt, minden jobb volt alapelvére épülő eszmefuttatások a levegőben maradnak még akkor is, ha míves toll karcolja be azokat - ezúttal elektronikusan - az örökkévalóságnak.

A dicsért Ég áldjon! akkora melléfogás, hogy a fal adja a másikat. Jókai delnői búcsúznak így grófoktól-báróktól, nem pedig jólelkű-jószívű, ám tanulatlan "koszos niggerek" (hiszen éppen ezt kívánja érzékeltetni az angol-ficamos nyelvjárás, ami végigvonul a darabon).
Kenesey "Viszlát"-megoldása ezerszer jobban illik az adott szociális viszonyok közé. Az általad emlegetett érzelmi töltés éppen visszájára fordul, de nem a régiessége miatt, hanem azért, mert nyelvileg kilóg a környezetből. Talán csak azért szereted annyira a nyilvánvaló Ég áldjon! - baklövést, mert sokszor hallottad magyar szöveggel előadott operákban, ha ott volt, ha nem - az eredetiben.

Persze a legjobb megoldás az lett volna, ha megmarad simán a goodbye, hiszen aki ennyit sem ért meg, rossz darabra ült be.
Parting phrases are specific to culture and situation, and vary based on the social status and relationship of the persons involved.

A cikket azért most is (mint egyéb írásaidat) nagy érdeklődéssel olvastam.


6515 IVA 2018-02-04 06:06:36

Némelyik műfaj izgat, némelyikben szégyenletesen járatlan vagyok.
A Carmen-kritika végére érve, elsőre úgy értelmeztem, hogy a gyanúsan híg sört a Brünnhilde becenevét viselő helyen adták.
http://www.momus.hu/article.php?artid=7120


6514 IVA 2018-02-01 17:24:50 [Válasz erre: 6512 parampampoli 2018-02-01 08:58:50]

Tényeket nem vitattam! Csak azt vezettem le, hogy egy aktuális teljesítmény értékét, amely szintén tény, nem befolyásolnak korábbi tények.
Sajnos ebben vitában most két nagy hibát is elkövettél: személyeskedés és hazudozás.
Csak nekem lenne jogom leírni azt, hogy nem szeretem Boross Csillát és Lukács Gyöngyit, vagy hogy nagyon szeretem Sümegi Esztert és Rálik Szilviát. Ilyen vagy hasonló állításokat sohasem írtam le: én itt nem érzelmi alapokon ütök, vágok, rúgok. (Személyesen sem hallhattál tőlem ilyen vallomásokat, mert nem ismerjük egymást.) Bizonyítsd, ha állítasz valami, és ne azt írd, hogy „régóta világos és közismert”!
Egy hete sincs még, hogy 8787. sz. hozzászólásomban az Erkel Színház-topicba ezt írtam: „örültem annak, hogy Lukács Gyöngyit ígérik benne.” Ez arra utal, hogy nem szeretem? Nézz utána, mikor mit írtam a négy énekesnőről! Ha akarod, leírom annak a listáját, hogy mikor, miben láttam őket, hogy könnyebb legyen megtalálnod a hozzászólásaimat. Tulajdonképpen mind a négyük alakításában mindig akadt valami, amit kifogásoltam, talán csak Sümegi Szulamitjában és Császárnéjában, valamint Rálik Kelmefestőnéjében nem.
A tegnapi Turandotot nem láttam.
Úgy általában nem engedem meg magamnak „azt a kitételt, , hogy nem tartja ki a hangokat” Boross Csilla. Ez is hazugság. Csak a látott, hallott elődásairól mondtam, hogy éppen ott nem tartja ki a hangokat, ahol mások ezzel teszik hatásossá előadásukat.
Nem kérek használati utasítást Az álarcosbál fogyasztásához. Csak arra kérlek, hogy ha kifogytál az érveidből, ne írj rólam olyasmiket, amik nyilvánvalóan, ellenőrizhetően hazugságok, és általában ne személyeskedj. Előre köszönöm, ha a továbbiakban megkímélsz ilyen fölösleges off-vitáktól.


6513 Matyus 2018-02-01 09:13:23

A hozzászólásokat olvasgatva, van itt, mi szemszájnak ingere! Rosszindulat, káröröm és védőbeszéd, csak győzze olvasni a fórumozó!

Parampampoli kritikájával nagyjából egyetértek, habár én nem öt, hanem csak két előadást láttam, egyet-egyet mindkét szereposztással, amiről az Erkel topicban röviden írtam is.

A két, nagyon különböző színvonalú előadásban voltak meglepetések, de csalódások is, és nekem az egyik csalódás, Boross Csilla volt! Mondom ezt úgy, hogy nem is olyan régen hallott Abigéljei a Zsinagógában és az Erkel színházban valósággal lenyűgöztek, csakúgy, mint Amelia Grimaldija. Sajnos az utána való években majdnem mindent lemondott, akármikor mentem el az előadásaira, szerepeiben helyettes fogadott. Tavalyi Aidája már nem győzött meg, küszködést, és a pianók teljes tárházának a hiányát hallottam.

Mostani Toscájában már egy megfáradt, és ha voltak is szép pillanatai, hangilag egy nem meggyőző alakítást nyújtott, egy félig elénekelt imával!

Lehet, hogy hangilag ilyen időszakban van az énekesnő, talán túl sokat és túl nehezeket énekelt, de tehetséges, és ki fog lábalni belőle!

Azt viszont igazságtalannak tartom, hogy januári Tosca pertnereit érdekes módon békén hagyják, pedig az ő teljesítményükben is lehetne kutakodni, akár éneklés, akár játék terén!

A másik szereposztás, Lukács Gyöngyi, Kiss B. Attila és Alexandru Agache viszont olyan kétségkívül világszínvonalú, és beleköthetetlen előadást produkált, amely bármely operaház becsületére és büszkeségére válna!


6512 parampampoli 2018-02-01 08:58:50 [Válasz erre: 6511 IVA 2018-02-01 00:52:51]

A művészi előélet: tény. Tények sorozata. Azokkal vitatkozni pedig nem lehet, mert a tények makacs dolgok. Hogy utána meg kell felelni az elvárásoknak, igaz - ki jobban megfelel, ki kevésbé, ez már függhet általános hangi állapottól, egészségi állapottól és napi diszpzíció változásától is. Te nem szereted Boross Csillát, ez régóta világos és közismert, és nem szereted Lukács Gyöngyit se. Ehhez természetesen jogod van. Ellenben nagyon szereted Sümegit és Rálik Szilviát, amihez szintén jogod van, biztosan azért mert olyan szépen és hosszan tartják ki a pianókat... ilyet biztos nem állítanál, ha hallottad volna Sümegi Eszter tegnapi Liúját a Müpában, amelyről majd hosszabban is fogok írni. Ami meglepő, hogy hallottad Boross Csillát, és mégis megengeded magadnak azt a kitételt, úgy általában, hogy nem tartja ki a hangokat. Ami viszont egyszerűen nem igaz. Az Álarcosbálhoz jó szórakozást, de a tegnapi Liú alapján annyit mondhatok: szépen kitartott pianókra ne nagyon számíts!


6511 IVA 2018-02-01 00:52:51 [Válasz erre: 6506 parampampoli 2018-01-31 10:36:34]

Első mondatod igaz. A többinek már semmi köze egy alakítás (két estéjének) megítéléséhez.

Hogy milyen művészi kaliberrel állunk szemben, arról ellenben nagyon is informatív lehet egy művész pályarajza, milyen szerepekben, hol és milyen rangú művésztársakkal énekelt.

Nem az én gondolatom, hanem nagy művészek vallják, hogy jó dolog a siker, a díjak, a kitüntetések, de a következő előadáson a színpadon mindez már nem számít. A közönséget, aki jegyet vált egy előadásra, nem érdekli, hogy a művész múlt héten vagy pár évvel ezelőtt milyen jó volt, mekkora sikert aratott, micsoda partnerei voltak. Csak az érdekli, hogy milyen produkciót kap az adott pillanatban, és a művész is tudja, hogy nincs az a siker a háta mögött, amely után nem kellene minden fellépésén újra és újra bizonyítania.
Egyébként aligha olyan dolgot bizonygatok, ami ismeretlen lenne előtted. Azt hiszem, az Andrea Chénier-koncertet mindannyian úgy néztük, hogy óhatatlanul és alaposan tájékozottak voltunk Anna Nyetrebko művészi előéletéről, pályarajzáról, partnereiről. Te talán figyelembe vetted a róla tájékoztató nem csekély „irodalmat”, amikor elemezted a Maddalénáját?
Egy diákcsoporttal néztem meg először a Poppea megkoronázását az Operaházban. A tévéhíradó nem győzött meg arról, hogy ez egy élvezhető mű; a jegyeket a III. emeletre vették. Legalább láthattam volna kedvencemet, Házyt! – gondoltam, de még ez sem jött be: Sudlik Máriát tűzték ki aznapra. Egy ösztöndíjas volt, főszerepet nem énekelt még, semmilyen rangú partnerek nem adtak neki rangot. Aztán kilépett szeretői hajléka elé a színpadon, énekelni kezdett, játszani és tündökölni! Ki a csudát érdekelt többé, „milyen művészi kaliberrel állunk szemben”, vagy a nem létező pályarajza! Egy év múlva Aidaként láttam, majd nagyjából évenként kaptuk csodálatos Carlos-Erzsébetjét, Desdemonáját, mígnem kétségtelen lett: neki JÁR Amelia. Közben, illetve utána hozta meglepetéseit A lombardokban, a Mozartokban, Tábornagynéként, Serenaként, és nagyszerűt alakított Tosca, Turandot és Sieglinde szerepében is. Ennek ellenére nem volt a pálya kegyeltje: sokáig nem kapott premiert, holott ő volt a legjobb, külföldi karrierje jelentéktelen, így hát neves partnerek sorával sem dicsekedhetett. Megítélését nem a pályarajz diktálta, hanem teljesítményei rajzolták a pályáját.
Nem hiszem, hogy az Operaház vezetésében hiúsági kérdés lenne Boross Csilla futtatása vagy mellőzése. Volt olyan évad, amikor hívták Toscára, Pillangókisasszonyra, Abigélre, Aidára és még egy Verdibe, már nem emlékszem, hogy A trubadúr vagy a Don Carlos volt-e az. Nem mindegyiket énekelte el, erről már többször is beszéltünk. Ha „irigységből halálra utálnák”, nem hívták volna meg négy Toscára, sőt egyre sem. Lukács Gyöngyin kívül van további három Toscánk, és még Gulyás Márton sem tüntetett volna az Erkel Színháznál szórófestékkel, amiért Boross Csilla nem szerepel nálunk.
Eddig is ismertem az elképzelésedet Az álarcosbál szereposztásáról. Éppen Boross levegőinek, kitartásainak hiányolásakor merült fel bennem: alkalmas lenne-e jelenleg Amelia szólamára? Emlékszem még Renata Scotto fellépésére Az álarcosbálban, a szinte hihetetlenül kitartott hangjaira az áriákban és a nagy kettősben. Talán dominált is benne az attrakció az alakításhoz képest, nem is az ő előadása az ideálom. De győzte a dolgot, kétségtelenül.
Csak egy Álarcosbálra vállalkoztam, arra sem kaptam jó jegyet (tavaly júliusban). Én kívácsian és örömmel várom Sümegi Eszter Ameliáját.


6510 parampampoli 2018-01-31 23:01:51 [Válasz erre: 6508 nizajemon 2018-01-31 18:11:47]

Félreértettél, de lehet, hogy félreérthető voltam: Boross Csilla magas hangjai nagyszerűek voltak, csak az ima legvégén volt kis probléma a decrescendálással. Ott meg kellene találnia a technikailag optimális megoldást. Az Álarcosbál nagyon jól feküdne a hangjának.


6509 Edmond Dantes 2018-01-31 21:51:53

Legelső beírásom a café momusban, benne véleményem Rálik Szilvia 2015-ös szegedi Améliájáról (is) ld. 2103 sz. alatt.

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 2103 2015-07-05 09:52:59

6508 nizajemon 2018-01-31 18:11:47 [Válasz erre: 6506 parampampoli 2018-01-31 10:36:34]

Olvastam a remek Tosca beszámolódat.Abban írod Boross Csilla felső hangokbéli problémáit(úgy emlékszem,hogy nem először).Vajon bírná Améliát?


6507 telramund 2018-01-31 14:54:06

Mindennek megvan az oka!Előbb kell gondolkozni aztán cselekedni.Minden érának megvannak a kedvencei.Minden művésznek a maga rajongói.Az ügyesebbeknek még a saját kritikusai is (pl: D.L. Moldován ,Ercse vonatkozásában)Sokat olvasva a Momust minden kiderül mi miért is van illetve miért működik úgy ahogy.Ugye tetszenek érteni?


6506 parampampoli 2018-01-31 10:36:34 [Válasz erre: 6505 IVA 2018-01-31 02:43:59]

Támpontot egy konkrét alakítás megítéléséhez maga az alakítás adhat, semmi más. Hogy milyen művészi kaliberrel állunk szemben, arról ellenben nagyon is informatív lehet egy művész pályarajza, milyen szerepekben, hol és milyen rangú művésztársakkal énekelt. Az tény, hogy az Operaházban 2010. óta fungáló különféle vezetők nem szeretik, sőt nem bírják elviselni, ha egy művészt a külföld hitelesített, és nem ők neveznek ki naggyá. Itt az az elv évek óta, hogy nekünk ne mondja meg senki tutira, ki a jó meg a nagy énekes, majd mi megmondjuk, és akkor az lesz a nagy. Oh, hogyne... Hogy külföldön nagy karriert csinált énekeseket irigységből halálra utálnak, mindig volt példa, de hogy Kossuth-díjasnak azt ajánlják, hogy a díját használja toilette papírnak (nem ilyen szalonképes és választékos szavakkal ám), korábban nem volt szokás. Boross Csilla curriculuma magáért beszél -- meg az a négy előadás is, amit kapott idén. Kimondom kereken, tőlem már megszokta mindenki: az Álarcosbált Lukács Gyöngyinek és Boross Csillának kellett volna énekelnie, és nem Sümeginek ill. Ráliknak. Nekik JÁRT volna a szereppel való személyes történetük, művészi nagyságuk miatt is. Hogy az ő hangjuknak való a szerep, már csak mellékes kérdés. Vagy nem.


6505 IVA 2018-01-31 02:43:59 [Válasz erre: 6504 parampampoli 2018-01-30 23:08:32]

Ezt a szép listát lényegében az Operaház honlapja sem hallgatja el. Inkább arra gyanakodtam, hogy Boross Csilla honlapját nem frissítik, talán „elköltözött”, mint mondani szokás, mert a februári Tosca és a májusi Judit után semmit sem jelez.
Szíved és szerzői szabadságod joga akár visszafogottságként, akár koncepcionális változásként értékelni egy alakításban, amit mások hiányosságnak és hibának tartanak. Kritikádnak valójában egy zárójelbe tett mondatát kifogásolom, annak mindkét gondolatával:

(Talán az Opera magazin vehetné a fáradságot, és egy, a művésznőhöz méltó és felkészült munkatársát, esetleg magát a főszerkesztőjét, elküldhetné hozzá interjúra, hogy mindenki, aki róla tájékozatlanul véleményt mond, megtudhassa, merre járt az utóbbi években, hol és kikkel is énekelt.)

Ha az Opera magazin nem veszi a fáradságot egy interjúhoz a művésznővel, miért ne vehetnéd Te, a Café Momus számára? A munkatárs felkészültségében sem kellene kételkedned.
Tájékozatlanul senkiről sem lehet véleményt mondani, ebben nyilván egyetértünk. De az az ismeret, hogy valaki merre járt az utóbbi években és kikkel énekelt, semmilyen támpontot sem ad a véleménymondáshoz! Az egyetlen mérvadó tájékozottságot a produkció meghallgatása, megnézése jelentheti! Maria Caniglia Toscáját úgy ismertem meg a rádióból, hogy akkor találkoztam a nevével először a Rádióújságban. Roppant sokat Milanovról és Tebaldiról sem tudtam akkoriban: felvételük meghallgatása hozta meg a tájékozottságomat. Úgy gondolom, hogy ha 2014-ben láttam Boross Csilla Toscáját az Operában (egy II. emeleti páholyból), most pedig egy hét távolságában az Erkel Színházban kétszer is (történetesen a földszint első sorából), nem mondhattam tájékozatlanul véleményt (az Erkel Színház-topicban szóló másik 3 fórumtárs sem), és ezt a tájékozottságot nem fokozta és nem befolyásolta volna semmilyen interjú.


6504 parampampoli 2018-01-30 23:08:32

Akkor álljon itt egy lista, hol, miben és kikkel dolgozott Boross Csilla 2010-től mostanáig.

Prága: Idomeneo(Elettra), Don Giovanni(D.Anna), Cosí fan Tutte, Butterfly, Tosca, Nabucco, Aida

Brno: Tannhauser, Traviata,Butterfly, Onegin,Macbeth, Tosca, Nabucco,,Aida, Gioconda

Tokió, Nagasaki, Yokohama,  Osaka: Tannhauser

Gut Immling: Bohéme (Mimí)

Trieszt : Traviata

Palm Beach: Nabucco, Macbeth

Montpellier: Manon Lescaut

Roma Caracalla: Tosca, Nabucco

Lyon: A köpeny, Angelica nővér

Washington: Nabucco

Pittsburg: Nabucco

Philadelphia: Nabucco

Savonlinna: Aida, Macbeth

Ravenna: Sancta Susanna (Hindemith) -Muti

Regensburg: Nabucco

Roma Teatro dell’Opera: Nabucco-Muti, I due Foscari-Muti  , Aida

Melbourne: Az álarcosbál

Sanghai: Attila

Genf: Nabucco, A végzet hatalma

Palermo: Norma

Peralada: Andrea Chenier (Liceu)

Marseille : Macbeth

Verona: Norma

Macao : Tosca, (Teatro Regio Torino tournée), Andrea Chenier

Oman:  Macbeth

Kanton (Scala vendégjáték): Aida

Bécs: Requiem

Idei tervek: Limoges : Kékszakállú, Róma: Tosca, Marseille: Nabucco

Akikkel dolgozott (többek közt)

Riccardo Muti, Daniel Oren, Marco Armiliato, Donato Renzetti, Will Humburg, Pinchas Steinberg, Philippe Auguine, Arnaud Bernard, Andrea Molino, John Fiore, Keri- Lynn Wilson, Roberto Aronica, Walter Fraccaro, Johan Botha, Fabio Sartori, José Cura, Rubens Pelizzari, Juan José Rodrigez, Michael Chioldi, Sebastian Catana, Aquiles Machado,  Marcelo Alvarez, Marcello Giordani, Carlo Ventre, Roberto Frontali, Carlos Alvarez, Carlo Guelfi, Giacomo Prestia, Giovanna Casolla, Giovanni Meoni,  Carlo Guelfi,  Franco Vassallo, Gabriele Viviani, Ambrogio Maestri, Roberto Tagliavini, Vitalij Kowaljov, Dmitri Beloseisky, Anita Rachvelisvili,  Hugo de Ana, Jean Paul Scarpitta , Henning  Brockhaus, Franco Zeffirelli, Charles Workman, Yoshi Oida, Werner Herzog, David Pountney, David Stern, Bernard Uzan,La Fura Dels Baus..etc.


6503 IVA 2018-01-30 20:21:40

1. A Szomszédokból nem emlékszem Kőrösi Andrásra (nem minden adást néztem), de 2003 januárjában volt egy musical-bemutató az Új Színházban, amelyben az akkor Pécsett játszó Kőrösi András is fellépett, határozottan operai hangi adottsággal.

2. Ki tudna linkelni egy ennél hitelesebb naptárat Boross Csilla fellépéseiről?
http://www.csillaboross.com/hu/opera/161-shedule-2017-2018.html
Köszönöm, nem privátban szeretnék választ kapni, mert úgy gondolom, ez nem csak engem érdekel.


6502 Edmond Dantes 2018-01-30 15:12:17

Tosca: talán "Ó, az a vérbeli ágyú..."


6501 Károly 2018-01-30 12:25:29

Ppp! Anatolij Fokanov ékes olasz kiejtése nem újdonság, de idővel sokat romlott is!  A Rigolettóban ugyanolyan cifra kiejtéssel énekel,  mint aToscában!  Ami érdekes, hogy hagyják. Talán ez is a világszínvonalhoz tartozik? 


6500 Heiner Lajos 2018-01-10 16:01:53 [Válasz erre: 6499 Héterő 2018-01-10 14:52:44]

Jobb, mint ha ugatok...


6499 Héterő 2018-01-10 14:52:44 [Válasz erre: 6497 parampampoli 2018-01-10 09:56:14]

H.L. doktor most is ugrat. :-)


6498 Heiner Lajos 2018-01-10 14:45:02 [Válasz erre: 6497 parampampoli 2018-01-10 09:56:14]

Privat uzenet ment.


6497 parampampoli 2018-01-10 09:56:14 [Válasz erre: 6494 Heiner Lajos 2018-01-09 22:01:12]

Mily szívesen elolvasnám! (Ha tudnék angolul. ) Esetleg google fordítóval a lényeget.... Interneten is megtalálható?


6496 Heiner Lajos 2018-01-10 09:10:41 [Válasz erre: 6495 Héterő 2018-01-09 22:26:39]

Egeszen pontosan, sot, egypontosan, nekem pont az az egy pont nem tetszett, hogy a (randomszeruen) bemutatott elo eloadas-felvetelek emlitesekor pont a pont legjobbat (szerintem persze, ez mindig szubjektiv pont) hagytak ki.


6495 Héterő 2018-01-09 22:26:39 [Válasz erre: 6494 Heiner Lajos 2018-01-09 22:01:12]

Lehetne pontosabban pontosabban körülírni?


6494 Heiner Lajos 2018-01-09 22:01:12

Aki érdeklődéssel kíséri a pesti Chénier-előadásról szóló beszámoló körül kialakult polémiát, talán talál érdekeset a Gramophone januári számában megjelent, az operával, de főleg (szelektív) diszkográfiájával foglalkozó írásában is.


6493 -zéta- 2018-01-09 18:39:16 [Válasz erre: 6492 IVA 2018-01-09 18:21:04]

Pontosan, mint ahogy a Netrebko-előadás sem a szokványos operarajongókat szólította meg kizárólag...


6492 IVA 2018-01-09 18:21:04 [Válasz erre: 6491 -zéta- 2018-01-09 18:03:37]

És a másodikon a „törzsközönség” volt?
Szerintem a tavalyi Lucia két premierje kivételes volt abból a szempontból, hogy nemcsak premier és másodpremier (vagy repertoár-előadás) közönségét szólította meg, hanem a két primadonna külön rajongótáborát is.


6491 -zéta- 2018-01-09 18:03:37 [Válasz erre: 6488 IVA 2018-01-09 17:17:53]

Ez kétségkívül így van, de szerintem az Opera-Világ cikkírója nem erre gondolt. Mondok egy saját tapasztalatot és érteni fogod.

Tavaly megnéztem a Lammermoori Lucia mndkét szereposztásának bemutatóját, s a véletlen úgy hozta, hogy mindkét alkalommal az épület előtt várakoztam valakire. És elképesztő különbség volt a két közönség között...


6490 IVA 2018-01-09 17:20:41 [Válasz erre: 6488 IVA 2018-01-09 17:17:53]

(Nyomatékosítom, hogy a topic tárgyának ellentmondóan az Opera-Világ kritikájához szóltam hozzá.)


6489 telramund 2018-01-09 17:18:57 [Válasz erre: 6486 trisztán 2018-01-09 15:51:45]

Nekem Netrebko volt a csalódás,mert tőle vártam valamit.Már nyáron az Aidában is zavaró volt az éneklése a sötétített hangja(ott még lebegett is helyenként egy-egy magas tartott hang).Tudnék ajánlani neki egy más szerepkört,volna bőven ,amiben maradéktalan élményt nyújthatna.Nem verismus, kevés Verdi,mert a legtöbb nőalakja ezt a sötétített hangot  nem viseli.És persze nem Wagner.Ehhez képest a másik két főszereplő nem okozott akkora csalódást.Bár mindenki szapulja a baritont úgy mellékesen az áriával neki volt a legnagyobb zajos sikere.Na ennyit a Chenierről..


6488 IVA 2018-01-09 17:17:53 [Válasz erre: 6486 trisztán 2018-01-09 15:51:45]

Nem szeretnék véleményt írni egy kritikáról: szerzője úgy látta-hallotta az előadást, ahogy látta-hallotta, úgy írta le, ahogy leírta. Hogy számomra mennyire hiteles, csak egy, a művészeti tényezőket nem érintő mondat elemzésével érzékeltetem:

„Az Erkel Színház előterébe lépve rögtön szembe is tűnt: nem az operakedvelők törzsközönsége vett jegyet az előadásra, amiben annak magas helyárai is szerepet játszhattak.”

Totálisan telt ház volt, ami máskor sajnos nincs. Egy telt ház közönsége eleve nem lehet azonos a hiányos házak közönségével (amelyek szintén nem csak a törzsközönségből állnak). Én sok arcot láttam a törzsközönségből, és úgy olvasom, innen, a fórumról is ott volt, aki ott akart lenni. Tisztelem a kritikust, ha ő mindenkit látott, aki hiányzott.
Hogy lettek volna ennek az előadásnak magas helyárai?! Az csak természetes, hogy felemelt helyárak voltak, saját tapasztalatom szerint ez bő fél évszázados gyakorlat, ha neves „nyugati”, „valutáért fellépő” művész énekel, hátha még világsztár is, és ha nem is egyedüli vendég. (A gyakorlat persze sokkal régebbi.) A helyárak így is olcsóbbak voltak, mint az Operaház alaphelyárai, illetve a Müpáéi, Zeneakadémiáéi. Jómagam 4000 forintos helyen ültem, ahonnan mindent láttam és remekül hallottam. Próbáljon meg valaki ennél olcsóbban beülni egy prózai kőszínházba (tűrhető helyre persze); a zenés színházakat már nem is ajánlom.


6487 telramund 2018-01-09 16:06:06 [Válasz erre: 6485 Héterő 2018-01-09 15:04:21]

Köszönöm a választ!


6486 trisztán 2018-01-09 15:51:45

Nocsak...

Nem csak ppp hallotta így!


6485 Héterő 2018-01-09 15:04:21 [Válasz erre: 6484 telramund 2018-01-09 11:53:27]

-zéta- nem kíván belemenni a részletekbe, ezért - ha nem bánod, rövid leszek én is.

Az "Egyetértek!", "Igazad van!", "Bravo!" vagy "Te félrebeszélsz." ...és hasonló beírások, továbbá a 40 oldalas bemásolgatások nem tekinthetők önálló szellemi alkotásnak. Egy kiemelt helyen feltüntetett, kimerítően részletes és szakértői cikk (jelen esetben kritika) azonban szellemi alkotás még akkor is, ha részleteiben vagy egészében nem értünk egyet a tartalmával. Természetesen bárki jogosan cáfolhatja vagy hiányolhatja a megállapításait, sőt - a reakciót szinte mindig legalább ugyanakkora érdeklődéssel olvassuk, mint amire íródott. Mindez életet visz a magazinba, és ennek az éltetésnek magad is érdemdús részese vagy.

Mit véd a szerzői jog?


6484 telramund 2018-01-09 11:53:27 [Válasz erre: 6483 -zéta- 2018-01-09 11:00:28]

Kedves -zéta-

Az idők múlnak a nézetek változnak,mert világ  az már  csak ilyen.Szerintem én  nem sokat változtam nézeteim tekintetében.Elismerem ami jó és elismerem ,ami rossz.Amiben nem változom és soha nem is fogok,hogy a művészetet a politikával összefüggésbe hozzam ítéleteimnél vagy dícséreteimnél.

Valószínű,ha régen erről volt szó nálam feledésbe merült vagy nem volt  teljes mértékben elfogadható.Peres ügyeket  illetően spec nem a Momusra céloztam,de hidd el másutt ilyesmi előfordul.Köszönöm a válaszod.Igaz nem Tőled vártam,hanem aki ezt a kérdést feszegette. Üdvözlet Telramund


6483 -zéta- 2018-01-09 11:00:28 [Válasz erre: 6482 telramund 2018-01-09 09:30:02]

Kedves Telramund,

ezt a kérdést már korábban jó alaposan kiveséztük - aktív részvételeddel (akkor kicsit másképp láttad), így most ebbe nem mennék bele.

A peres ügyeink eddig nagyon jól alakultak...:-)


6482 telramund 2018-01-09 09:30:02 [Válasz erre: 6480 Héterő 2018-01-08 20:54:35]

Erre csak az a kérdésem ki számít kritikusnak?Milyen szerződés kell,hogy valaki kritikusként tevékenykedjen egy lapnál(weblapnál).Nem is beszélve a végzettségről?Aztán ,ha probléma adódik és esetleg pereskedés kezdődik ki vállalja a felelősséget a megjelenésért?Vagy akkor azt  mondjuk laikus nem tudjuk vállalni az írásban elhangzottakat.?A Momusosm mi számít cikknek mi kommentnek?A kommenetet lehet törölni a cikket nem.Tehát a Momus úgynevezett vezércikkei micsodák?Jó ezeket tudni mihez tartás végett a mai világban,ahol állítólag nincs vélemény és sajtószabadság.


6481 Heiner Lajos 2018-01-08 21:04:30

A hozzászólások listájának  tátongó számszerű enormis hiatusát konstatálva spontán generálódik a kérdés: netalán a szerkesztői törlések (szaknyelven: delete) esete forog fenn?


6480 Héterő 2018-01-08 20:54:35 [Válasz erre: 6474 Ametiszt 2018-01-08 15:22:33]

Ne keverd a kommentet magával a cikkel, nem ugyanaz a kettő. Ebben az esetben egy komolyzenei magazinban megjelent kritikáról van szó, amire a szerzői jogi törvények vonatkoznak.

1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról

II. Fejezet SZEMÉLYHEZ FŰZŐDŐ JOGOK
12. § - (3) A szerző jogosult művét nevének megjelölése nélkül vagy felvett néven is nyilvánosságra hozni.


6479 telramund 2018-01-08 18:44:19 [Válasz erre: 6477 Héterő 2018-01-08 16:05:36]

Látom tájékozott!Ez a lényegen mit sem változtat.De magyarázkodni nincs szükség.Minek?

De akkor én is megköszönöm ,mert nem tudtam ,hogy ilyen könnyen is lehet boldogulni.Mert bizony jó dolog orosz weboldalakon keresgélni és ahhoz nagyszerű ha cirill betűkkel írja be a keresendő szót!:)


6477 Héterő 2018-01-08 16:05:36 [Válasz erre: 6467 telramund 2018-01-08 14:48:50]

Kedves  telramund,
- senki sem kért orosz klaviaturát sem ezen, sem más fórumon, sem privátban;
- továbbá ld. Mi újság... 60328, virius "sajnos cirill betűim nincsenek", és tekintve, hogy mindig nagy figyelemmel kísérem virius beírásait, NEKI küldtem a klaviatúra-linket;
- hogy más is megköszönte a praktikus lehetőséget, abból nem helyes téves következtetéseket levonni.


6474 Ametiszt 2018-01-08 15:22:33

Ez a vita régóta nem egyenlő felek között folyik. Ez a MOMUS, ami egy fórum, itt felhasználói nevek vannak. Attól még érvényes az, amit az illető a fórum nevén beír, mint a saját véleménye. Sőt vissza lehet nézni a korábbi véleményeit, beírásait, sőt vezércikkeit is. Fölösleges arra hivatkozni, hogy nem az igazi nevén ír, hiszen  a vélemény vagy cikk ide, erre a fórumra készült. (Azon persze lehet morfondírozni leírta-e  volna- mindazt ide és úgy, ahogy írta, ha a saját nevén ír.) Ha valaki kiviszi a válasz rekciót egy másik közegre, a MOMUS-on kívülre, akkor ott már más játékszabályok érvényesek. Lehet ezen csámcsogni, még jó sokáig.....De mivel két különböző közegről beszélünk, és nem egyenlő felekről, párbeszéd soha nem lesz ebből.


6473 nizajemon 2018-01-08 15:21:06 [Válasz erre: 6468 Momo 2018-01-08 14:51:37]

Egy mondat csak.Akceptálnám.ha a főig akceptálná a felvetést,hogy a legnépszerűbb darabokat 2 blokkban adnák,egy ősziben,és egy tavasziban. :)


6472 nizajemon 2018-01-08 15:16:37 [Válasz erre: 6468 Momo 2018-01-08 14:51:37]

Kinek jó ez?? A Momus felügyeleti szerve a Háznak? Nem.Az "ítésznek"számonkérési jogköre van? Nem.Miért érzi úgy egy nagy konglomerátum főigje,hogy neki reagálni kell egy portálon olvasott recenzióra??Van olyan személy/intézmény/vállalat,amely csak jó kap mindenhonnan?Nem tartom valószínűnek.


6470 Momo 2018-01-08 15:09:59 [Válasz erre: 6469 Pristaldus 2018-01-08 14:59:07]

Azon én nem tudok segíteni, ha te általában arra gondolsz, hogy nem vagyok őszinte.
Mindenki magából indul ki.


6469 Pristaldus 2018-01-08 14:59:07 [Válasz erre: 6468 Momo 2018-01-08 14:51:37]

Nem is tudtam, hogy ilyen idealista vagy, Momo! Remélem, ezúttal valami őszinteségszösszenet is belédszorult! 


6468 Momo 2018-01-08 14:51:37 [Válasz erre: 6466 Pristaldus 2018-01-08 14:45:27]

Hát ugye, meg kéne tán próbálni...

Ókovács elmondta a problémáját. Erre a Momus is elmondta a problémáját. Eddig oké. (Ezt csinálja mindenki az országban.) Csak nincs találkozási pont. Ide-oda vagdalkozásból még nem lett semmi, csak háborúság meg rosszkedv.
Szerintem akceptálni kell egymás sérelmeit, és megbeszélni, hogyan léphetünk tovább, hogy mindenkinek jobb legyen.


6467 telramund 2018-01-08 14:48:50

Lehet nem lesz szimpatikus ez a beírás,de ami kiváltotta nekem sem az!

Hogy miért éreztem ezt,mert egyértelmű,hogy ki írta.Azzal a különbséggel ,hogy Ókovács főigazgató adta a nevét a leveléhez,helyette a válaszban cirillbetűs név szerepel.Ha olyan tökös gyerek ez a Tatjána néne a saját nevében ír.Na de ehhez tökös gyereknek kell lenni.Aztán főleg nem egy más topicon kérni a cirill betűk használatát a számítógépen. Hasonló topic név alatt,mint amire a főigazgató levelében utalt.Majd gondolom, jön valaki a védőügyvéd szerepemmel.Szó sincs róla.Mert a tények tények a főigazgató nem hibátlan,,de azért mert van egy más vélemény is még nem kell lemenni.......nem írom le!!Majd engem töröl a face. nem kell félni,meg ez a fórum is!Ezekkel a módszerekkel nem lehet a magyar operajátszást megoldani,csak feszültséget generálni!


6466 Pristaldus 2018-01-08 14:45:27 [Válasz erre: 6463 Momo 2018-01-08 02:17:43]

Milyen párbeszéd? Tudna vele bárki is párbeszédet folytatni? Ezt te sem gondolod komolyan! 


6465 nizajemon 2018-01-08 08:12:42 [Válasz erre: 6464 ladislav kozlok 2018-01-08 07:24:24]

Egy "nem" szót illesztenék a mondatba.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.