Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


6364 ladislav kozlok 2017-05-20 07:58:10
Nem volt nehéz bejutni. A jegyet telefonom rendeltem meg. Egy nagyon kedves holgy, a szervezési osztálybol, segített nekem. En 1 szombati 11 orási eloadást láttam, allítolag a ballagások miatt félházzal ment. Az se volt még, hogy egymagam ultem az emeleten.

6363 IVA 2017-05-20 00:18:22
Hacsak néhány törzs-hozzászólónk és -Ppp- nem középiskolás, két-három hozzászólás és recenzensünk hét alkalommal esett látogatása szerint mégiscsak be lehetett jutni a 20 előadásból álló Bánk bán-széria előadásaira, amire az internetes jegyértékesítés fikarcnyi lehetőséget sem kínált. (Noha Ungvári Tamás értelmezésében a demokrácia azonos a széles sávú internettel.) A recenzens bejuthatása természetesen jogos, már azért is, mert így közvetíthette nekünk csaknem hét előadás fontos tanulságait, érdekesen. Arról nem szóltak a beszámolók, hogy valóban totálisan telt nézőtérrel ment-e le a 20 előadás... Husvét Dániel méltatása engem is némi nyomozásra késztetett. A táncos nem az Operaház tagja, a YouTube-on [url]https://www.youtube.com/watch?v=KtQ0tFk1Fp8;ezen a felvételen[/url] látható.

6362 Pristaldus 2017-05-02 08:55:50 [Válasz erre: 6361 IVA 2017-05-02 01:54:03]
Az elejétől a végéig zeneellenes! Más baja nincs, de ez elég nagy baj!

6361 IVA 2017-05-02 01:54:03 [Válasz erre: 6360 parampampoli 2017-05-01 18:55:51]
Gyönyörű! Sajnálom, hogy Kesselyák Gergely rendezését a nem létező tetejétől a talpáig nem bírja a gyomrom.

6360 parampampoli 2017-05-01 18:55:51
Zenei illusztráció a Nabuccóhoz: Nabucco áriája (Alexandru Agache) https://www.youtube.com/watch?v=EocUROv0cec

6359 Edmond Dantes 2017-04-03 09:53:50 [Válasz erre: 6358 ladislav kozlok 2017-04-02 08:45:33]
Megnéztem: ha jól értem, Rimszkij-Korszakov eredetileg szimfonikus szvitet írt (1888) azaz nem színpadra szánta művét. A balettváltozatot csak jóval később, két évvel a zeneszerző halála (1908) után mutatta be az Orosz Balett a párizsi Nagyoperában, 1910 júniusában. Fokin készítette a koreográfiát, a férfi főszerepet Nizsinszkij táncolta, a színpadi változatban már Zobeidának nevezett címszerepet pedig Ida Rubinstein.

6358 ladislav kozlok 2017-04-02 08:45:33 [Válasz erre: 6356 Edmond Dantes 2017-04-01 19:53:01]
En hiszek Neked, de miert hivjak a fohosnot Zobejdanak ?

6357 IVA 2017-04-02 02:06:20 [Válasz erre: 6353 Heiner Lajos 2017-04-01 08:27:49]
Nem tudhatjuk, hányféle adottsággal szórakoztathatta Seherezádé a szultánt ezeregy éjszakán keresztül. Lehet, hogy csak a szalonképesebbek praktikák maradtak ránk: a mesék.

6356 Edmond Dantes 2017-04-01 19:53:01 [Válasz erre: 6355 ladislav kozlok 2017-04-01 12:37:01]
Utananeztem: ez a Seherezade = az a Seherezade, az 1001 ejszakabol, a mu teteleinek cimei is 1-1 mese cime(i) a mesegyujtemenybol. De ami igazan meglepett a balett vegen az az volt, hogy a zenekari változat (szvit) "bekesen" vegzodik, azt sugallja, hogy heppiend van vagyis a szultan megbocsatott a rabszolganonak. A szinpadi vegkifejlet viszont, amit en lattam eppen az ellenkezoje volt. Delutan kicsit rakerestem a temara es azt olvastam, hogy anno a zeneszerzo ozvegye tiltakozott az ellen, hogy a szinpadi valtozat elter Rimszkij-Korszakov eredeti zenei vagy zenedramaturgiai szandekatol.

6355 ladislav kozlok 2017-04-01 12:37:01 [Válasz erre: 6354 Edmond Dantes 2017-04-01 12:20:39]
Ugy tudom, hogy nem az 1001-ejszaka meseibol ismert Seherezaderol van szo. Zobejdarol van szo aki megoli magat, latvan a szerelme holtestet akit a feltekeny szultan olet meg.

6354 Edmond Dantes 2017-04-01 12:20:39
Színpadon (MÁO) csak kb. 15 éve láttam először (azóta sem)...csak néztem ki a fejemből, amikor a végén Seherezádé mégiscsak meghal, ellentétben gyerekkori mese-emlékeimmel és ellentétben a mű most (lemez)ismertetett zenekari változatával. Szóval hiába strapálta magát 1001 éjen át... Kérem, ha valaki pontos infóval rendelkezik a hősnő színpadi ill. tényleges elhalálozásával kapcsolatban, ossza meg velem. Köszönöm.

6353 Heiner Lajos 2017-04-01 08:27:49 [Válasz erre: 6352 IVA 2017-03-31 23:24:11]
Azért azúrkék, mert egy mai rendezésben S. egy leszbi lenne. Vagy még másabb, pl. Afrodite. A neves Hermelin családból.

6352 IVA 2017-03-31 23:24:11
Amikor először hallottam–láttam a Seherezádét – 1960-ban, az Erkel Színházban, Kun Zsuzsa címszereplésével –, úgy éreztem, egész életemben semmi mást nem akarok csinálni, mint ezt a zenét hallgatni, reggeltől estig. Egy darabig úgy tűnt, meg is tudom valósítani e vágyamat, amikor – az első akkordok lekésésével – sikerült a Mambo magnetofonnal felvennem a szimfonikus költeményt a rádióból, mely késedelemnek köszönhetően ráfért a szalagra a vége is. Sok évet vettem el családtagjaim életéből a felvétel mindennapos hallgatásával. A kazettás magnó korában is a darabnak ama 46-47 perces hosszával lett gondom, mert ritkán ment olyan felvétel a rádióban, amely ráfért a kazettára. Köszönet az érdekes lemezismertetőért! Ez az azúrkék szín sohasem jutott volna eszembe a Seherezádéról.

6351 parampampoli 2017-03-30 20:34:33 [Válasz erre: 6350 Edmond Dantes 2017-03-30 18:37:23]
Nem vitatkozom, Zéta nevében pedig nem beszélhetek, majd tisztázza álláspontját ő, ha akarja. A hagyományos operajátszásról nekem más fogalmaim vannak. És nem három kép alapján.

6350 Edmond Dantes 2017-03-30 18:37:23 [Válasz erre: 6349 parampampoli 2017-03-30 17:34:36]
Nem nekem tűnik úgy. Nekem úgy tűnik, hogy -zéta-nak tűnik "úgy": "Számomra viszont M. Tóth pont ezzel, a Ring nyolcadik-kilencedik órájában felbukkanó, mondhatni hiperrealista megoldássorral tette korábbi munkáját átláthatatlanul (és zavaróan) eklektikussá." és "...önmagában nem hiba a naturalizmus az operaszínpadon..." és 1-2 további. (Kiemelések tőlem. ED) 3 db.fotó alapján viszont nem lehet véleményt formálni.

6349 parampampoli 2017-03-30 17:34:36 [Válasz erre: 6345 Edmond Dantes 2017-03-29 11:19:01]
A képek alapján neked úgy tűnik, hogy a mostani Siegfried rendezése a klasszikus, hagyományos, realista hagyományokat követi??

6348 IVA 2017-03-29 21:50:37 [Válasz erre: 6344 Edmond Dantes 2017-03-29 10:58:41]
Ama sokértelműség viszont nem vonatkozik az előzményre, és nem is ennek a fórumnak a tárgya.

6347 IVA 2017-03-29 21:49:52 [Válasz erre: 6343 Nagy Katalin 2017-03-29 09:58:43]
Mivel a mondatból hiányzik a tárgy, nem értem, mire utal. Mindenesetre tisztázni szeretném: néha ráunok a szókészletből sokat használt jelzőkre, ezért kapóra jött, hogy -Zéta-, számomra igen tetszetős kritikájára abból idézzek egy szinonimát.

6346 parampampoli 2017-03-29 12:40:00 [Válasz erre: 6345 Edmond Dantes 2017-03-29 11:19:01]
Én úgy értettem, hogy a Kovácsdal markírozása a főpróbára vonatkozik, nem tudom elképzelni, hogy előadásra is érvényes legyen. Egyébként én is úgy gondoltam, hogy Kovácsházinak -- bár Lohengrinjének tisztelője és rajongója vagyok -- Siegmund után meg kéne állnia a Ringgel.

6345 Edmond Dantes 2017-03-29 11:19:01
-zéta- kritikájából megértettem: a "klasszikus", "realista" és "hagyományőrző" operarendezés lelkes hívei most nagyjából megkapták a visszasírt múltat...Závodszky, Pilinszky Zsigmond vagy éppen Lauritz Melchior nélkül. (Windgassen már Wieland Wagner új világában énekelt jó 50-60 éve.) Kovácsházi Istvánnal kapcsolatos előzetes aggodalmam sajnos nem látszik alaptalannak. A két Siegfried (és Trisztán): m á s, több mint a többi Wagner-tenorszerep. Ha ez evidencia (evidencia), miért nem tudták az illetékesek? "...többnyire markírozott Kovácsdal": huh! "... inkább kényelmes, mint vadóc" Siegfried: huh! Siegfriednek a III. felvonásban szexuális vonzerővel muszáj rendelkeznie! PS Az üllő a MüPa Siegfriedjében is valóságos, csak ott -horribile dictu- zenekari ütős "kovácsol".

6344 Edmond Dantes 2017-03-29 10:58:41 [Válasz erre: 6343 Nagy Katalin 2017-03-29 09:58:43]
Ó kedves Katalin, a "cuki(ság)" manapság nagyon sokértelmű szó lett!

6343 Nagy Katalin 2017-03-29 09:58:43 [Válasz erre: 6342 IVA 2017-03-29 01:15:44]
A "cuki" alapján én inkább bakfisnak (ill. ahogy manapság mondanák "tinédzser lánynak") vélném.

6342 IVA 2017-03-29 01:15:44
Ha nem tartanék attól, hogy idős olvasónak néznek, -Zéta- Siegfried-kritikájára azt mondanám, hogy cuki.

6341 nizajemon 2017-03-22 12:12:45 [Válasz erre: 6340 ladislav kozlok 2017-03-22 10:39:02]
Nagyon egyetértek! Olyan formátumú csapat énekelhetné,hogy kifogásoknak helye nem lenne,örvendezni kellene maximálisan.Pár év alatt világsikerre vinnék,ebben biztos vagyok.

6340 ladislav kozlok 2017-03-22 10:39:02 [Válasz erre: 6339 nizajemon 2017-03-22 07:47:10]
Kezdhetnenek Pozsonyban. A szlovakiai magyarok es a pozsonyi operabaratok nagy oromere. Kozvetito lehetne Laszlo B. muveszur, aki nelkul nem lehetne Pozsonyban Carment, Turandotot vagy Par-Bajt jatszani.

6339 nizajemon 2017-03-22 07:47:10
Örömmel olvasom a beszámolót a Bánk előadásáról.Nem lenne itt az ideje megmutatni külföldön is ezt az eredeti verziót?

6338 Heiner Lajos 2017-03-15 21:18:07
Aici Bucuresti programe douá!

6337 miketyson 2017-03-10 16:15:08 [Válasz erre: 6336 lujza 2017-03-09 23:12:29]
Na de akkor is.

6336 lujza 2017-03-09 23:12:29 [Válasz erre: 6334 miketyson 2017-03-09 16:20:32]
vape kihívta a sorsot maga ellen, hiszen ő említi az írás elején a Tannhausert, szemben a Lohengrinnel.

6335 Heiner Lajos 2017-03-09 17:00:10 [Válasz erre: 6334 miketyson 2017-03-09 16:20:32]
Nem mindegy? Egyik is Mozart, meg a másik is...

6334 miketyson 2017-03-09 16:20:32
Várom, egyre várom, hogy valakikijavítsa a Ticciatiról szóló írásban a Tannhausert, hiszen a Lohengrint vezényelte.

6333 nickname 2017-02-22 15:57:39 [Válasz erre: 6332 Momo 2017-02-22 11:18:48]
Ami meg megmaradt azt a török rombolta le, a romokból meg újjáépítették az országot -elhordták a köveket az új épületekhez - a török kiűzése után, aztán ami középkori épület még megmaradt, azt meg a romantika korának restaurátori törekvései fosztották meg szinte teljesen eredeti, középkori mivoltától.

6332 Momo 2017-02-22 11:18:48
Először is köszönjük a [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=7033;a beszámolót[/url], kedves Lajos. Jó ilyesmit olvasni. :-) Másodszor annyit szeretnék megjegyezni, hogy nem saját töketlenségünk miatt találunk oly kevés [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/III._B%C3%A9la_magyar_kir%C3%A1ly;III. Béla[/url] korabeli építményt kedves kis Hazánkban, hanem mert Batu kán, (és az utána következő évszázadokban a többiek) sajnos végül sorra mind megérkeztek... :-))

6331 IVA 2017-02-16 01:03:44 [Válasz erre: 6330 parampampoli 2017-02-15 22:44:15]
Én is menekülnék, de már nem lehet: jegyem van rá.

6330 parampampoli 2017-02-15 22:44:15
Csodálom operatikus lelkesedését, hogy a miskolci Hollandit végig tudta nézni, hallgatni. Leírása és a képek alapján futva menekültem volna. László Boldizsár vigyázzon magára. Túl sokat énekel, túlságosan sokfélét. Vigyázzon magára ő maga, ha más nem akar rá vigyázni. Egy most elsiratott nagy tenor legyen példaképe.

6329 Marzimino 2017-01-26 14:04:10 [Válasz erre: 6328 chenier 2017-01-26 10:10:25]
Én is köszönöm az igényes recenziót! Még csak az elsőt olvastam. Így van! A régi élvonal sokkal jobb a mai élvonalnál. Az okokon, a magyarázaton egy ideig gondolkodtam, de mindig arra jutok, nem igazán tudom. Végső soron szellemi síkon kellene keresgélni, még akkor is, ha nagyon is anyagi dologgal állunk szemben, a hanggal. Van egy Rigoletto LP-m vele (EVEREST-CETRA kiadás) a napokban meghallgatom:).

6328 chenier 2017-01-26 10:10:25
Köszönöm a megemlékezést Bastianniniról! Sajnos elég keveset lehet olvasni róla, és sajnos a világban sem nagyon emlegetik már a földkerekség egyik legnagyobb baritonját! Pedig bármelyik szerepében hallgatjuk őt, utána meg azokat, akik ma énekelnek, és akiket a mai nagyoknak kiáltanak ki, nem lehet nem meghallani az égbekiáltó különbséget! Nála minden együtt volt. A gyönyörű hang, muzikalitás, tökéletes fraziálás, kifejezőerő és nem utolsó sorban a remek külső adottságok.

6327 Edmond Dantes 2017-01-25 13:39:47 [Válasz erre: 6326 -zéta- 2017-01-25 11:32:53]
További érdekesség: a végzetes Végzet-előadáson Warren partnere Tebaldi és Tucker volt, csakúgy mint Bastianinié a Chénier egyidejű szériájából néhányban. Továbbá a Warren halála előtti három Forzában Bastianini énekelte Don Carlo(s)t.

6326 -zéta- 2017-01-25 11:32:53 [Válasz erre: 6325 Heiner Lajos 2017-01-25 09:51:47]
Bastianini ott volt azon az előadáson, amikor Warren meghalt, hiszen másnap Gerardot énekelt ugyanott... Döbbenetes a Sors összejátszása...

6325 Heiner Lajos 2017-01-25 09:51:47
Oly sok köszönet a Bastianini-írásért! Az én bűnöm, hogy ha a múlt század közepének-második felének nagy baritonistáira gondolok, mindenekelőtt Warren jut az eszembe. Aztán Warren. Meg Warren. S persze Merrill, Gobbi, Svéd, Milnes. Bastianini kevésbé, talán a pálya rövidsége miatt. Egyetlen apró korrekció. Rodzinski lengyel és nem orosz származású volt. Hogy a kép még tarkább legyen, Splitben született. Gratula az íráshoz, izgatottan várom a folytatást!

6324 bermuda 2017-01-10 00:02:12 [Válasz erre: 6323 Cilike 2017-01-09 19:04:38]
Nekem is bántotta a szemem a "visitozás"... picit el is vette a kedvem a kritikától, bár a többi része tetszett. Köszönöm Cilike.

6323 Cilike 2017-01-09 19:04:38
Hmmm. "Visítozás". Márki úr, ez kicsit erős volt. Zenedráma. Könyörgöm, ki mondta, hogy a belcanto operák zenedrámák? Az Wagner. A belcanto az dallam, szép dallam, énekhang, szép énekhang, kedves kritikus kolléga úr.

6322 -zéta- 2017-01-08 18:53:59 [Válasz erre: 6321 Heiner Lajos 2017-01-08 17:21:42]
Ez miért csak most derül ki?

6321 Heiner Lajos 2017-01-08 17:21:42
Pretre. Nagynéném operaénekes volt. Énekelt vele Beethoven Kilencdiket.

6320 Héterő 2017-01-08 14:42:37 [Válasz erre: 6318 Steff 2017-01-08 09:46:49]
Hajdu Endre: Szómúzeum "Hát ez tematikailag igen vegyes katyvasz. Lehet, hogy szórakoztató, de elég bulvárnak tűnik... Bulvár, bulvár bulvár..."

6319 -zéta- 2017-01-08 12:31:29 [Válasz erre: 6317 Steff 2017-01-08 09:12:10]
[url]http://momus.hu/article.php?artid=5296;Egyszer[/url] írtam egy koncertbeszámolót archaikus nyelven, nagyon jól szórakoztam közben..;-)

6318 Steff 2017-01-08 09:46:49
[url]http://www.tintakiado.hu/book_pic.php?id=173&width=200;Szómúzeum...[/url]

6317 Steff 2017-01-08 09:12:10 [Válasz erre: 6316 IVA 2017-01-08 02:23:33]
„Nyelvőr”… Ott áll, és őrködik, nehogy a beavatatlan többség kárt tegyen a nyelvben. :D Tömény röhej. Elképzelem, hogy most egyszerre visszaállítanánk mindazokat a jelenségeket, amik 100-150 év alatt kikoptak a nyelvhasználatból. Kíváncsi lennék, mit szólnának a „nyelvőrök”. Pedig csak az történne, amire vágyakoznak: konzerválva lenne egy bizonyos nyelvállapot.

6316 IVA 2017-01-08 02:23:33 [Válasz erre: 6314 lujza 2017-01-08 01:04:45]
Engem nem annyira az keserít el, hogy a fiatalabb nemzedék igénytelen a nyelv használatára, inkább az, hogy – és ez már nem is új keletű – némelyik nyelvőr, illetve nyelvész is. Az ikes igék helyes ragozása tekintetében már Grétsy László is gyakran nyilatkozott engedékenyen egy-egy ilyen vonatkozású kérdésben a televíziós műsorában, mondván, hogy a nyelvben megindult folyamatokat úgysem lehet megállítani; Nádasdy Ádám pedig mintha valósággal propagálná a szabályok mellőzését, sőt a trágár szavak felvételét is a köznapi beszédbe. Én szívesen veszem, ha kijavítanak. Lehet, hogy nem mindig érint jól – de milyen jó, hogy azután mindig ügyelni tudok arra a hibára! Kijavítani csak azokat merem és szoktam, akiket szeretek. Azok fogadják el, akik tudják, hogy szeretetből, a javukra teszem. Ha valaki nem kukkantott volna még oda: a Héterő által kifogásolt helyen megtörtént a javítás.

6315 Steff 2017-01-08 01:21:16 [Válasz erre: 6313 Héterő 2017-01-07 11:54:30]
Ja, az öregek még tudtak szépmagyarul beszélni, a fiatalok viszont már rútmagyarul beszélnek.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.