Bejelentkezés Regisztráció

Wagner : Lohengrin


32 Diva Plavalaguna 2016-03-31 16:17:26
[url]https://www.semperoper.de/spielplan/stuecke/stid/Lohengrin/166.html#a_23785;Netrebko májusban Elzaként debütál[/url] Netrebko május 19.-én debütál Brabanti Elzaként a Semperoperben. Az előadás karmestere Thielemann lesz és egy sor fantasztikus énekes lép még fel - Lohengrin/Beczala, Telramund/Konieczny, Ortrud/Evelyn Herlitzius stb.. . Május 22.-én a Lohengrint a térre viszik ki és ha jól tudom az előadás ingyenes lesz a közönség számára.

31 pinocchio 2013-09-21 08:02:41 [Válasz erre: 30 pinocchio 2013-09-21 01:24:33]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=hzAlHzJK84M&list=SPE67FFC5EEFBC7BC3;Lohengrin-Bayreuth2011[/url]

30 pinocchio 2013-09-21 01:24:33
[url]https://www.youtube.com/watch?v=hzAlHzJK84M&list=SPE67FFC5EEFBC7BC3;Lohengrin-Bayreuth2011[›url]

29 estallo 2013-06-23 13:39:06
FÁY/ÉS/LOHENGRIN NDK TURMIXGÉP (Wagner: Lohengrin, MűPa, június 16.) Ha zöldség, hát zöldség, mit csináljak. Lehet, hogy az, hiszen teljes operába ágyazott előadást vet össze az ember egy gála-produkcióval, világsztárt a saját erővel, tévéfelvételt a valósággal, de annyira meglepő, hogy egyszerűbb kimondani: nem cseréltem volna el Kovácsházi Istvánt Jonas Kaufmannra. Ami nagy szerencse, mert nincs is szükség a feltételes módra, nem cseréltem el egyiket a másikra, akármilyen vonzó is volt a Marton 70 gála, egy időben ment a Lohengrinnel, és az utóbbit nem Káel Csaba rendezte. Nem mintha olyan nagy szerencse volna Marton László munkáját nézni, most olvastam, hogy egész életében operarendezőnek készült – hát, ezt megúsztuk. Nem botrányos az egész, csak közhelyes, az NDK vagy posztszocia­lista életérzést kissé laposan adja vissza, legrosszabb pillanataiban nevetséges. Csúnya, de direkt csúnya, a nők béna cipőkben, előnytelen szoknyahosszal sétálgatnak a színen, lakodalmat tart Lohengrin és az ő Elzája, fehér habos ruhát hord a nő, a férfi meg idegen ebben a faluban, messziről jött, ahol a férfiak keresztbe vetik a nyakukon a sálat, és egy fehér hegedűtokban valami rejtélyes dolgot cipelnek magukkal. Megvan a nagy egyesülési lehetőség, elhevernek az ágyon, Lohengrin kifűzi és lerúgja a cipőjét, majdnem olyan, amilyennek lennie kell, de Elzácska végül mégis megkérdezi, amit nem volna szabad, és szól a Grál: gyere haza, jobb lesz itt neked. Nem ezzel van a baj, hanem a megvalósítással, a fölöslegesen szaladgáltatott statisztákkal, az álhelyzeteket álságosan megoldó kóristákkal, a gyere be-menj ki alapon mozgatott emberekkel. De az, hogy Lohengrin úgy idegen a világában, hogy szemüveges intellektus, az éppenséggel jó is lehet, nagyon könnyű szeretni Kovácsházi Istvánt, amikor az istenítélet előtt megigazítja a szemüvegét, és csak aztán emeli föl a kardját, hogy megvívjon Elzáért. Elza persze rémes a lógó hajával, és még kis baleset is éri: a szenvedélyes odaborulás pillanatában leesik a koszorú a fejéről, és csak úgy lóg rajta, elvacakol vele Ricarda Merbeth, amíg kigabalyítja a hajából. Egyébként azonban remekül énekel, bőséges hanggal, kellemes nyugalomban tartva a hallgatót, hogy vele aztán nem történik semmi baj. Ha nincs eszeveszett sikere, annak csak az az oka, hogy Ortrud szerepében Michaela Schuster nála is jobb, igazi önmegvalósító banya, természetesen vad eszelősséggel, nagy gesztusokkal, szélsőséges vérmérséklettel. Mindent játszik, minden szót, félmondatot külön, de olyan ez a zene, hogy elbírja ezt a szélsőséges kidolgozottságot, a pihenés nélküli odaadást, amellyel az énekes a szerepbe költözik, és járja az utat, Ortrud útját ravaszság és érzelmi kitörések között. Ha tökéletes az előadás, akkor a néző is megy velük, de ennyire azért nem egyszerű a helyzet. Már a karmester Vajda Gergely sem ment mindig velük, épp a nászmenet és az azt megszakító Ortrud-kitörésnél lehetett érezni, hogy minden egy kicsit túl olajos, a nászmenet is ideges, a kitörés is mérsékelt volt, a kontraszt kicsit szürkébe hajlott, a meglepetés elmaradt, olyan ember irányította az előadást, aki tudta előre, hogy ez fog történni. Ez a viszonylagos drámaiatlanság a másik oldalon kellemes biztonságot is jelentett, jó tempóban, frissen zajlottak Lohengrin kalandjai, a harmadik felvonás előjátékára elég nehéz volna panaszkodni. Általában is nehéz volna duzzogni, szépen jövögettek elő a szólamok, értelmesen tagolódott a darab, a hangzásból magából hiányzott az az ezüstös lohengrinség, amit azok is szeretnek, akiket zavar a sok Heil és Sieg, és hogy a végén az új Führert cipeli be a szőke herceg. Ami a közreműködő testületeket illeti, a Honvéd Férfikar vadulását igazán lehetett élvezni, ritkán látni ilyen dalárdai jókedvet a színpadon, kiálltak, és ahogy a torkukon kifért, végre tisztességesen kiordibálhatták magukat, jól fognak aludni. És jól aludhatott Kovácsházi István is. Lehet jajongani, hogy egy kicsit nazális volt a hangja, hogy a hangerő érezhetően behatárolt, de minden megszólalt, kerek és szép volt az alakítás, következetes, átgondolt, fölépített kicsiben és nagyban is. Értette a néző, hogy ki az, akit lát, és élvezte, ahogy a zenei megfelelések egyszerre voltak azonosak és mások, kétszer beszélt a hattyúhoz Lohengin, de közben eltelt egy egész opera, változott a világ. A Grál-elbeszélés ülve kezdődött, halkan, valóban elbeszélésként, szemüveget lekapó csúcspontot ért el, aztán elért a bemutatkozásig, az ember szereti, ha ilyenkor leszakad a mennyezet, de ez egy ilyen hős, nem zajong. Utána még haza lehetett érni a tévé-Kaufmannra, egy minden szempontból kézenfekvőbb előadó produkciójára, és hiá­ba olyan, mintha azt mondanám, hogy a Trabant után a Mercedes visszalépés, ha azzal a Trabanttal el lehetett jutni valahová, a Merci meg csak állt egy helyben, és nyomatta a légkondit meg a GPS-t.

28 IVA 2013-06-19 03:00:43 [Válasz erre: 24 virius 2013-06-15 13:35:05]
A galériákat nézve, így utólag, én is küldök egy nagy t Marton Lászlónak.

27 virius 2013-06-18 19:13:09
Bár Marton László rendező ott volt a 2. előadáson is (16-án), már nem mert kijönni a tapsrendbe... Ellenben nagyon jó volt a 16-ai Ortrud, Michaela Schuster, aki teljesen más figurát jelenített meg, mint egy héttel korábban Linda Watson...

26 frushena 2013-06-15 13:59:37
amúgy ezek a "kibúzások" ... hát annyira gááááz, sok - sok normális, kultúrált, értelmiségi ... BRAVI tutti!

25 virius 2013-06-15 13:39:39
Egyébként tényleg érthetetlen, hogy miétr 2011-es fotót raktak be. Amúgy Marton rendezése még mindig szolidabbnak tűnik a Katharina Wagneréhez képest... Anno Domini 2004 őt is kibúúúzták, meg sem várta a másodszereposztás premierjét...

24 virius 2013-06-15 13:35:05 [Válasz erre: 19 pinocchio 2013-06-13 13:58:28]
[url]http://figaro.postr.hu/a-rendezot-kibuztak-az-enekeseket-bravoztak;A rendezőt kibúzták, az énekeseket bravózták[/url]

23 -zéta- 2013-06-14 21:14:04 [Válasz erre: 22 detto 2013-06-14 19:10:24]
Mi a MÜPÁ-tól kaptuk a képeket, gondolom Figaro nem kért tőlük...:-)

22 detto 2013-06-14 19:10:24 [Válasz erre: 21 -zéta- 2013-06-13 21:07:22]
Bocsi, nem voltam egyértelmű, pinocchio(19 sz) által adott linkare gondoltam

21 -zéta- 2013-06-13 21:07:22 [Válasz erre: 20 detto 2013-06-13 20:17:31]
Ha a cikk alatti galériára gondolsz, azok idei képek...

20 detto 2013-06-13 20:17:31 [Válasz erre: 19 pinocchio 2013-06-13 13:58:28]
Érhetetlen, hogy a MÜPA miért a két évvel ezelőtti előadás fotóival illusztálja az idei, egyébként teljesen új szereposztásról készült írásokat??

19 pinocchio 2013-06-13 13:58:28
Lohengrin kritika-Origo/Figaro [url]figaro.postr.hu/a-rendezot-kibuztak-az-enekeseket-bravoztak[/url]

18 Orfeusz 2013-06-11 22:10:10 [Válasz erre: 17 rögtön 2013-06-11 19:21:46]
Minden szavaddal egyetertek, de kiemelnem, hogy a korus fabtasztikus volt. Petra Lang tenyleg eszmeletlen volt 2 eve, azt nagyon nehez felulmulni.

17 rögtön 2013-06-11 19:21:46 [Válasz erre: 16 virius 2013-06-10 17:26:38]
Kibúúúzták a rendezőt rendesen.De nem is értem miért hajolt meg, már két évvel ezelőtt meghajolt, az alkotók csak a premieren szoktak,nem? Kényszeredett mosollyal tűrte.Ha időben elhagyja a színpadot, akkor nem kétszer buúúzzák ki-egyazon estén. Az énekesek vitték vállukon az estét. Elza:Ricarda Merbeth különösen tetszett.Kovácsházi,mint Lohengrin,ha nem is a legideálisabb színpadi alkat, jó beosztással, gond nélkül helyt állt.Telramundként Anton Keredemicsiev líraibb hangvétel,mint amihez szokva vagyok. A két évvel ezelőtti szereposztást kellett volna mégegyszer elhozni,Perencz Béla akkor nagyszerű volt, Petra Lang pedig Ortrudként verhetetlen szerintem,-most Linda Watson énekelt, akit élőben még nem hallottam, kora ellenére intakt hangot hallhattunk. Viszont kifejezetten jót tett a változtatás, hogy Madarász Henrik király szerepét most Fried Péterre osztották, aki kitűnő uralkodó,-hangilag, színpadilag egyaránt. Az előadást most Vajda Gergely vezényelte, (sokak meglepetésére,mert az hittem én is, hogy Fischer Ádámé minden előadás) . Helyenként voltak hangszer belépési pontatlanságok, és melléhúzások -és fújások, és tempó egyenetlenségek. (De ez Fischernél is előfordult már.) A kórus(ok)-tól homogén hangzást kaptunk. Kedves Hattyú, mielőbb térj vissza!

16 virius 2013-06-10 17:26:38
Volt valaki tegnap a Müpában? Kibúúúzták Martont...

15 detto 2011-06-18 13:19:04 [Válasz erre: 14 gl 2011-06-18 11:26:00]
Már nem :-(

14 gl 2011-06-18 11:26:00 [Válasz erre: 13 estallo 2011-06-17 18:02:11]
Küldtem üzenetet, aktuális még?

13 estallo 2011-06-17 18:02:11
MÜPA utolso Lohengrin - re két jegyem van átado..

12 Darer 2010-08-24 21:22:23
Boros Attila a következő szavakkal zárta a Bartók Rádió Lohengrin-közvetítését a Wagner-dédunoka rendezte bemutató után: -Örülhetnek a kedves hallgatók, hogy csak hallották, és nem látták az előadást... Nos, a Mezzon most mindenki átélheti ugyanezt. Én a másik szobából hallgatom.

11 (A csapos közbeszól!) 2004-10-16 16:08:25
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)

10 frushena 2004-10-15 15:31:21 [Válasz erre: 9 (A csapos közbeszól!) 2004-10-15 14:53:50]
Hé, hé! Azért kicsit finomabban már! Miért jó, így beszélni? Sosem értettem! KULTÚRLÉNYEK EMBEREK! Az ilyen jellegű (\"ugass\") hozzászólással semmit nem érsz el, max. csak annyit, hogy megint kitör a botrány! RELAX! ;)

9 (A csapos közbeszól!) 2004-10-15 14:53:50
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)

8 Megén 2004-10-15 14:50:21
Szerintem a fantom, amit lát abba belerug! Piszkos a kesztyűje, ne vegyük fel!

7 (A csapos közbeszól!) 2004-10-15 13:54:24
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)

6 frushena 2004-05-01 00:41:00 [Válasz erre: 5 Norma 2004-05-01 00:39:16]
Bizony! Semmisem! ;) Köszönöm az info-kat még egyszer! Oda írtam ahova kérted. \"Opernglas\"-avagy operai távcső...

5 Norma 2004-05-01 00:39:16
Persze hogy külön áttekinthetőbb, csak egy idő után nagyon sok lenne. Így meg egy helyen dátum szerint is keresgélhetünk. Persze ehhez tudni kell a bemutató időpontját. Szóval semmi sem tökéletes.

4 frushena 2004-05-01 00:36:04 [Válasz erre: 3 Norma 2004-05-01 00:31:40]
Értem én! Most már. Így viszont ha külön topic-ja van szerintem sokkal áttekinthetőbb lenne az egész. Persze nem vitatkozom, hisz kb 3 hete írok ide! ;)

3 Norma 2004-05-01 00:31:40
Nem lenne különösebben gond, csak akkor egy idő után sok lenne a döglött fórum, mert elfogy a vélemény egy idő után az adott előadásról.

2 frushena 2004-05-01 00:28:20 [Válasz erre: 1 Norma 2004-05-01 00:23:55]
Köszönöm az info-t! Lehet, hogy zöldfülűnek tűnök, pedig már egy jó ideje opera folyik bennem! ;) Akkor átmegyek oda és megolvasom! Még egyszer köszi, & bocsi!

1 Norma 2004-05-01 00:23:55 [Válasz erre: 0 frushena 2004-04-30 23:59:57]
Kedves Frushena! Nem szerencsés, ha minden premierhez új topicot nyitsz. Az előadások megvitatására az \"Opernglas\" topic szolgál. Én is oda írtam a mai főpróbáról. Örülök, hogy neked is tetszett az előadás.

0 frushena 2004-04-30 23:59:57
Volt szerencsém este a főpróbához! Teljesen korrekt előadás, tényleg modernre véve! Vannak benne nagyon jó dolgok. Esetleg volt valaki ma? A sok rossz \"pletyka\" szerintem alaptalan. Ahhoz képest, hogy a rendező és csapata nincs 30.éves... :) Nekem tetszett az előadás, bár Szimonov mester leállította párszor a zenekart. Tény, hogy a trombitások nem igazán voltak formába! Beljönnek! :)



A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.