vissza a cimoldalra
2019-11-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11449)
A csapos közbeszól (95)

Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (995)
Kimernya? (3282)
Élő közvetítések (8238)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3503)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Erkel Színház (10352)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)
Plácido Domingo (919)
Balett-, és Táncművészet (5939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1036   IVA • előzmény1035 2018-07-28 08:34:01

Szerintem ezt a két színházi személyiséget (mint afféle „ősellenségeket”, illetve amiket a politikusok és az újságírók csináltak belőlük) egymással szemben versenyeztetni borítékolt provokáció. (Ismétlem, a nyertesek neve már borítékban van.) Jellemző a Színházi Kritikusok Céhére. Vidnyánszky lépését ezúttal bölcsnek találom.

1035   Klára • előzmény1034 2018-07-28 07:50:31

"Ugyancsak stratégiagyanús a kritikusok idei igyekezete Alföldi Róbert alkotásának elismerésére "

Lehet, hogy Vidnyánszky Attla éppen ezért vonult vissza? Sajnos, manapság csak annak jár elismerés, aki a mainstream elvárásainak megfelel, másoknak nem! Ezt lehet elismerni, lehet tagadni, ez sajnos tény!

 

1034   IVA • előzmény1033 2018-07-27 03:02:23

Igen vegyes gondolatokat ébreszt bennem Vidnyánszky Attila gesztusa.
A szerintem jelentéktelen tehetségű szemfényvesztő sokat köszönhet a magyarországi kritikusoknak, akik a gagyiért való lelkesedésük jegyében elismerték produkcióit és nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy megvethesse lábát az anyaországban.
Jóval később Vidnyánszky többször is igencsak lekezelően nyilatkozott a színikritikusok társadalmáról. Azt is állította, hogy sohasem olvassa el a kritikákat, azok nem is érdeklik. Ehhez képest mára tűpontosan megfogalmazza a Színházi Kritikusok Céhe munkásságáról és etikai gyakorlatáról alkotott képét:
»Az elmúlt évek sok-sok negatív tapasztalata íratja velem ezeket a sorokat.
Annyi „furcsaság”, szakmailag megkérdőjelezhető, vitatható, politikai, ideológiai indíttatású döntés született e díjak kapcsán, annyiszor írta felül az Önök ideológia elfogultsága előadások esztétikai értékét, annyiszor éltek a büntetés eszközével az Önök „ízlésétől” eltérő politikai, színházi világlátású társulatokkal, rendezőkkel, színészekkel szemben, hogy ezt a jelölést a magam részéről semmisnek tekintem.
«
A kritikusok javára írom, hogy szakmailag igen felkészültnek, többnyire műveltnek és szorgalmas, lelkiismeretes előadáslátogatónak tartom őket – ezzel együtt immár több, mint évtizedes tapasztalatom alapján úgy gondolom, Vidnyánszky nemcsak tűpontosan fogalmazott, de tökéletesen igaz is a meglátása.
Lehet, hogy ha láttam volna Vidnyánszky Nemzeti-beli Bánk bánját, és – szemben az Erkel színházival – tetszett is volna, másképp vélekednék, de látatlanul nagyon meglepett a kritikusok értékelése, és nehezen tudok nem valamiféle stratégiát sejteni benne. Ugyancsak stratégiagyanús a kritikusok idei igyekezete Alföldi Róbert alkotásának elismerésére. A kritikusok általában a támadások, botrányok kereszttüzében (sokszor igazságtalanul) álló Alföldi mellett foglaltak állást, de művészete minőségének elismeréséig nemigen merészkedtek, kritikáikban is tárgyilagosságra szorítkoztak. Most ezen a téren is megszakadni tűnik egy hagyomány.
Íme az idei jelölések: https://papageno.hu/intermezzo/2018/07/a-2017-2018-as-szinhazi-evad-legjobbjai-a-kritikusok-szerint/
Tudni való, hogy a nyertesek személye, illetve a nyertes alkotások díjazása már eldőlt: a Színházi Kritikusok Céhe döntött róluk. A nyilvánosság csak később, a szeptember 20-i díjátadó gálaesten értékelhette volna, hogy „Alföldi megverte Vidnyánszkyt” vagy hogy „a kritikusok csatlakoztak a kurzushoz”. Hacsak nem az Újvidéki Színház Borisz Davidovics síremléke című előadásának rendezője, Alekszandar Popovszki kapja a legjobb rendezés díját, a jó szándékúnak tűnő jelölések mindkét esetben az árkok szélesítéséhez és mélyítéséhez vezetnek. Lehet, hogy Vidnyánszky Attila ezúttal nem kívánt részt venni az indulatok kavarásában.
Noha érteni vélem elutasító döntését, az mindenképpen az általam lejjebb említett megbélyegzéshez vezet. Bárki nyeri is a díjat, dicsőségén a bélyeg: „persze, mert Vidnyánszky visszavonult”. Egy jelölés visszautasításával gyarapodott a díjak el nem fogadásának sorozata. Egy nem túl nagy horderejű színházi fordulat tovább halványítja a múltbeli és mindenkori díjak, elismerések, kitüntetések ragyogását általában.

1033   Edmond Dantes 2018-07-26 16:24:01

Vidnyánszky Attila visszautasította a kritikusok jelölését. 

A Színházi Kritikusok Céhe az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményei közé emelte...Vidnyánszky Attila Bánk bánját is. Ám Vidnyánszky nem kér a jelölésből. Részletek itt. Részemről no comment. Ennyit arról, ki(k) politizálja(k) át a művészeti életet. Ki mit mikor miért (nem) vesz át.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Japán - Dél-Koreai - Magyar kamaraest
CSAJKOVSZKIJ: Az évszakok, op. 37a – 11. November: Trojka
Kim Min-Ji (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kim Min-Ji (zongora)
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
Balázs Emma (cselló), Kovács Kálmán (zongora)
LISZT: Szerelmi álmok – 3. O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst (Mark Skalmer átirata)
Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3
Kiss Petra (zongora)
CHOI SUNG-HWAN: Arirang Fantasy (átirata zongoratrióra)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
Koreai népzene – Sangryeongsan
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree)
POPPER: Requiem, op. 66
Balázs Emma, Kwoun Hyun-Jin, Mizuno Yuya (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
J.W. LEE: Koreai népdal szvit
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree), Park Eun-Kyung (hegedű), Kwon Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
MENDELSSOHN: Dal szöveg nélkül, op. 109
Balázs Emma (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
RAHMANYINOV: Keringő és Románc
Kikuchi Reiko, Kiss Petra, Lee Sang-Cheol (zongora)
BARTÓK: Zongoraötös, BB 33 – 4. Poco a poco più vivace
Park Eun-Kyung, Molnár Zsuzsanna (hegedű), Kökényessy Zoltán (brácsa), Mizuno Yuya (cselló), Kim Min-Ji (zongora)

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor(zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 1."
Esz-dúr trió, op. 1/1
B-dúr trió klarinétra, csellóra és zongorára, op. 11
D-dúr („Geister”) trió, op. 70/1

19:00 : Budapest
ERöMŰVHÁZ

Baráti Kristóf (hegedű)
Camerata Pelsonore Kamarazenekar
RAMEAU: Platée szvit
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
JANÁČEK: Idyll

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós (cselló), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Kolonits Klára (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
kamara.hu – Utas és holdvilág
kamara.hu/2 – éjszaka
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
BELLINI: Tizenöt dal – 6. Torna, vezzosa Fillide, 14. Per pietà bell'idol mio, 15. Ma rendi pur contento
CHOPIN: cisz-moll noktürn, op. posth (Henning Kraggerud hegedű-zongoraátirata)
DONIZETTI-ZABEL: Szóló a Lammermoori Lucia című operából
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
SCHUMANN: Bevezetés és allegro appassionato, op. 92
HAYDN: D-dúr zongoraverseny, Hob. XVIII:11
BEETHOVEN: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
született:
1942 • Daniel Barenboim, karmester, zongorista
elhunyt:
1787 • Christoph Willibald Gluck, zeneszerző (sz. 1714)
1963 • Reiner Frigyes, karmester (sz. 1888)