vissza a cimoldalra
2019-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6916)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (983)
Balett-, és Táncművészet (5837)
Edita Gruberova (3086)
Operett, mint színpadi műfaj (3980)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3306)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Élő közvetítések (8005)
Társművészetek (1319)
Giuseppe Verdi (1390)
Opernglas, avagy operai távcső... (20253)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)
Pantheon (2370)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4516)
Sass Sylvia (476)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1035   Klára • előzmény1034 2018-07-28 07:50:31

"Ugyancsak stratégiagyanús a kritikusok idei igyekezete Alföldi Róbert alkotásának elismerésére "

Lehet, hogy Vidnyánszky Attla éppen ezért vonult vissza? Sajnos, manapság csak annak jár elismerés, aki a mainstream elvárásainak megfelel, másoknak nem! Ezt lehet elismerni, lehet tagadni, ez sajnos tény!

 

1034   IVA • előzmény1033 2018-07-27 03:02:23

Igen vegyes gondolatokat ébreszt bennem Vidnyánszky Attila gesztusa.
A szerintem jelentéktelen tehetségű szemfényvesztő sokat köszönhet a magyarországi kritikusoknak, akik a gagyiért való lelkesedésük jegyében elismerték produkcióit és nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy megvethesse lábát az anyaországban.
Jóval később Vidnyánszky többször is igencsak lekezelően nyilatkozott a színikritikusok társadalmáról. Azt is állította, hogy sohasem olvassa el a kritikákat, azok nem is érdeklik. Ehhez képest mára tűpontosan megfogalmazza a Színházi Kritikusok Céhe munkásságáról és etikai gyakorlatáról alkotott képét:
»Az elmúlt évek sok-sok negatív tapasztalata íratja velem ezeket a sorokat.
Annyi „furcsaság”, szakmailag megkérdőjelezhető, vitatható, politikai, ideológiai indíttatású döntés született e díjak kapcsán, annyiszor írta felül az Önök ideológia elfogultsága előadások esztétikai értékét, annyiszor éltek a büntetés eszközével az Önök „ízlésétől” eltérő politikai, színházi világlátású társulatokkal, rendezőkkel, színészekkel szemben, hogy ezt a jelölést a magam részéről semmisnek tekintem.
«
A kritikusok javára írom, hogy szakmailag igen felkészültnek, többnyire műveltnek és szorgalmas, lelkiismeretes előadáslátogatónak tartom őket – ezzel együtt immár több, mint évtizedes tapasztalatom alapján úgy gondolom, Vidnyánszky nemcsak tűpontosan fogalmazott, de tökéletesen igaz is a meglátása.
Lehet, hogy ha láttam volna Vidnyánszky Nemzeti-beli Bánk bánját, és – szemben az Erkel színházival – tetszett is volna, másképp vélekednék, de látatlanul nagyon meglepett a kritikusok értékelése, és nehezen tudok nem valamiféle stratégiát sejteni benne. Ugyancsak stratégiagyanús a kritikusok idei igyekezete Alföldi Róbert alkotásának elismerésére. A kritikusok általában a támadások, botrányok kereszttüzében (sokszor igazságtalanul) álló Alföldi mellett foglaltak állást, de művészete minőségének elismeréséig nemigen merészkedtek, kritikáikban is tárgyilagosságra szorítkoztak. Most ezen a téren is megszakadni tűnik egy hagyomány.
Íme az idei jelölések: https://papageno.hu/intermezzo/2018/07/a-2017-2018-as-szinhazi-evad-legjobbjai-a-kritikusok-szerint/
Tudni való, hogy a nyertesek személye, illetve a nyertes alkotások díjazása már eldőlt: a Színházi Kritikusok Céhe döntött róluk. A nyilvánosság csak később, a szeptember 20-i díjátadó gálaesten értékelhette volna, hogy „Alföldi megverte Vidnyánszkyt” vagy hogy „a kritikusok csatlakoztak a kurzushoz”. Hacsak nem az Újvidéki Színház Borisz Davidovics síremléke című előadásának rendezője, Alekszandar Popovszki kapja a legjobb rendezés díját, a jó szándékúnak tűnő jelölések mindkét esetben az árkok szélesítéséhez és mélyítéséhez vezetnek. Lehet, hogy Vidnyánszky Attila ezúttal nem kívánt részt venni az indulatok kavarásában.
Noha érteni vélem elutasító döntését, az mindenképpen az általam lejjebb említett megbélyegzéshez vezet. Bárki nyeri is a díjat, dicsőségén a bélyeg: „persze, mert Vidnyánszky visszavonult”. Egy jelölés visszautasításával gyarapodott a díjak el nem fogadásának sorozata. Egy nem túl nagy horderejű színházi fordulat tovább halványítja a múltbeli és mindenkori díjak, elismerések, kitüntetések ragyogását általában.

1033   Edmond Dantes 2018-07-26 16:24:01

Vidnyánszky Attila visszautasította a kritikusok jelölését. 

A Színházi Kritikusok Céhe az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményei közé emelte...Vidnyánszky Attila Bánk bánját is. Ám Vidnyánszky nem kér a jelölésből. Részletek itt. Részemről no comment. Ennyit arról, ki(k) politizálja(k) át a művészeti életet. Ki mit mikor miért (nem) vesz át.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre (zongora)
"Holdfény Estek"
BACH: g-moll siciliano
BEETHOVEN: c-moll „Pathétique” szonáta, op.13
BEETHOVEN: cisz-moll „Holdfény” szonáta, op.27
GRIEG: Lírikus darabok
- Arietta - A tavaszhoz - Esküvő Troldhaugenben -
BACH-BUSONI: Chaconne
LISZT: XIV. magyar rapszódia

19:30 : Budapest
Fasori Református templom

Keith John (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)