vissza a cimoldalra
2019-03-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61568)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2319)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11323)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3870)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1616)
musical (185)
Simándy József - az örök tenor (588)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4463)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3180)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (596)
Balett-, és Táncművészet (5720)
Franz Schmidt (3295)
Belcanto (920)
Jonas Kaufmann (2367)
Pantheon (2327)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1284)
László Margit (160)
Kossuth-díj (1426)
Erkel Színház (9788)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

11308   IVA • előzmény11307 2019-01-18 05:27:52

Mi a jó a Momusben? Ahogy mondod, az ember kíváncsi mások véleményére, és szívesen elolvassa azokat. Különösen akkor, ha „szakkritikával” nem is találkozott. Passzív látogatóként is elolvastam a bejegyzések javát.
De ne tagadjuk, közlési vágy is él bennünk. És kellemes, ha a fórumon egyetértenek a véleményünkkel, továbbfűzik azokat, válaszokat küldenek a felvetett kérdésekre.
Nem jó, amikor ellenkezik a vélemény, és határozottan rossz, ha ez személyeskedésbe és rágalmakba tolkollik, olykor igen durván.
Van még valami jó abban, hogy az ember véleményt ír egy előadásról. El lehet menteni, vissza lehet keresni, de ezek nélkül is jobban lehet emlékezni az élményre, ha egyszer beszámoltunk róla. Szembesültem is azzal, hogy az Erkel Színház-topicban felsorolt előadásokból, amelyekről nem írtam, több minden halványult az emlékezetemben. Ám ez sajnos az előadásokat is jellemzi: be kell vallani, sok a nem emlékezetes, felejthető vagy könnyen felejthető produkció. (Bizonyíték erre, hogy az erős előadások emléke a fórumok előtti időkből – akár fél évszázad múltán – is eleven.) És megteszi kártékony hatását az Operaház kellemetlen műsorpolitikája is, amely korántsem közönségbarát, sőt inkább mondanám egyenesen közönségellenesnek.
Talán normális dolog, hogy a műfaj iránt rajongó néző egy hét valamennyi napján elmegy színházba? Egy hét valamennyi napján elmegy megnézni egy vidéki társulat előadását? Még ha sikerült is szabaddá tennie magát, nem marad ideje sem az élmény feldolgozására, sem az elandalodásra (ideális élmények esetéről beszélek, bár a jó zene rossz előadás után is dolgozik az emberben), mert Rossini után máris jön az Ernani, aztán A varázsfuvola, végre a Norma, és kinek van kedve egy jó Norma után A denevér problematikájába csöppenni, ráadásul egy ócska rendezésben. Félreértés ne essék: nem akarom sajnáltatni magam, sose legyen ennél rosszabb sorsom, és tudom, hogy nem muszáj mindent megnézni, ez csupán választék. Meg hogy a színház egy gyár, ahol a PRIMAVERA hetére leállhat a saját üzem. De ilyen közelségben még a jó előadások sem használnak egymásnak.
Így hát, kedves Héterő, igen-igen nehezen kapcsoltam, hogy Te A sevillai borbély győri előadására utalsz. Bizony, nem élveztem a magyar szöveget, jobb lett volna az eredetit hallani, bár számítottam valami rosszra, mert amióta Kerényi Miklós Gábor átköltette A csárdáskirálynő szövegét, károsnak tartom ezt a tevékenységét. (Holott igazán szerettem volna, hogy tessék nekem az előadás, mert az aránytalanul vad indulatokkal meghurcolt színházi ember bizonyos mértékű elégtételéért akkor is drukkolok, ha nekem sosem tetszettek a rendezései.) Szóval igen, sz@rozás hallatszott az Erkel Színház drága színpadáról, Rossini címén, meg egyebek is, szerencsére már nem mindenre emlékszem, és félő, hogy ezek után már az sincs messze, ami csak a mosdóban történhetne meg.
De vajon előzmények nélkül való ez? Nem egyenes következménye-e annak, hogy a színpadról évek óta egyre csak dől a civil látvány és játék, a köznapiság és a közönségesség? Többek közt ezért is utálkoztam annyira A Nyugat lányától, mert – eltekintve néhány jó énekesi teljesítménytől – csupa civilt láttam a színpadon, ami a jó énekesek nagy pillanait sem engedte kibontakoztni. És ha már itt tartunk… Nem lehet mindenki a 36 éves Házy Erzsébet, ne is legyen, mert az ő emlékében és az újak ragyogásában is az a csodálatos, hogy minden ember egyedi és megismételhetetlen. Azt viszont tűrhetetlennek tartom, hogy a különben élvezetesen éneklő primadonna a tapsrend alatt, a reflektorok fényében a lecsúszni akaró farmerját húzogatja felfelé, és igazgatja rajta lefelé a rettenetes szabású, gusztustalan blúzát. Ez talán nem egyszemélyi felelősség: nyoma sem sejthető profi jelmeztervezőnek és szabásznak.
Akkor miért is várjuk, hogy ízléssel és költői erővel megáldott műfordítóink legyenek?

11307   Héterő 2019-01-18 00:56:12

Macskanyelven kezdem: miajó a momusban?

Miért ír-olvas itt néhány tucat ember?

Hiszem, hogy a másik (értelmes) ember gondolatainak megismerése, lett-légyen világnézete akár homlokegyenest ellentétes az enyémmel, igazi izgalom, gondolkodásra késztető öröm.
Momo minapi kifakadását elemzem magamban: száz százalékig igaz, amit ír! Megkaptam persze én is anno a magamét tőle, sértődöttem el is tűntem volna, ha kedves fórumtársak nem tartják bennem a lelket. "Momo egy rohadt bunkó", mondtam magamban, de – kis önkritikával nézve később magamra – mára beláttam: igaza volt. Nem kell minden kérdéshez, minden egyes alkalommal, fellegek csúcsáról lelógó lábbal osztani az észt...
Ma is van ilyesmi, de Momo naturális tisztító ereje MANAPSÁG ebbe beletört, hiába virult sokáig a momuson tiszteletreméltó kép-szakértelme.
Pedig hatékony seprű nélkül egyre halmozódik a kosz...

Várom, hogy - Koreából visszatérve - szépséges álmodónk is megszólal talán, és nyivvant: bakfitty!
Ivával is meg kellene vitatnom, hogy Rossini friss, úgymond mai-magyar gyalázat-szövegében a sz@r, mint elsődleges operai minőségjelző, kinek a dicséretére válik...?

Meg talán ppp-barátom is felújítja figyelemreméltó esszés-elmélkedéseit.

Lesz-e még kedvenc lapunk valaha is értelmes, természettől fogva vitázó emberi lények fóruma?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Losonci Luca fagott diplomakoncertje"
C.P.E. BACH: B-dúr csellóverseny, H. 436
Koncertmester: G. Horváth László
A hallgató barátaiból alakult zenekar
FARAGÓ BÉLA: Tánczrend - 1. Zirkus Waltz, 2. Lassú Csárdás, 3. Passepied
SCHUMANN: Fantáziadarabok, op. 73
Kerek Erzsébet (zongora)
MILHAUD: René király kandallója, op. 205
Tóth Ágnes (fuvola), Adorjáni Csenge (oboa), Katrin Mátyás (klarinét), Südi Bálint (kürt)
Losonci Luca (fagott)

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Tóth-Vajna Zsombor (csembaló)
"A holdfény és Bach"
Bach Mindenkinek Fesztivál
FROBERGER: C-dúr toccata
BUXTEHUDE: Auf meinen lieben Gott - szvit
FRESCOBALDI: Toccata settima (Libro II)
KERLL: Canzona quarta
PACHELBEL: D-dúr fantázia
BUXTEHUDE: Nun lob, mein Seel', den Herren
FISCHER: Chaconne
ZACHOW: Nun komm der Heiden Heiland - partita
J.S. BACH: F-dúr partita

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Söndörgő:
Eredics Áron (prímtambura, tambura szamica, darbuka, ének), Eredics Benjámin (brácstambura, trombita, ének), Eredics Dávid (klarinét, szaxofon, kaval, prímtambura, basszprím-tambura, ének), Eredics Salamon (harmonika, furulya, hulusi, basszprím-tambura), Buzás Attila (tamburabőgő, csellótambura, tapan, ének)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Wiedemann Bernadett (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató Pad Zoltán)
Magyar Rádió Gyermekkórusa (karigazgató Dinyés Soma)
Vezényel: Vajda Gergely
MAHLER: III. (d-moll) szimfónia

19:30 : Budapest
Óbudai Társaskör

Karl Lorenz (hegedű), Dobozy Borbála (csembaló)
Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenye
Koncertmester: Tfirst Péter
VIVALDI: Arsilda, regina di Ponto (Arsilda, Pontusz királynője), RV 700
SCHUBERT: A-dúr rondó, D.438
VIVALDI: F-dúr concerto három hegedűre, RV 551
HIDAS FRIGYES: Csembalóverseny
HÄNDEL: B-dúr concerto grosso, Op.6/7
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Kuti Ágnes, Megyesi Schwartz Lúcia, Horváth István, Bognár Szabolcs (ének)
Dr. Fodor Gabriella (zongora, orgona), Bajic Ágnes (zongora), Murin Jaroslav (mélyhegedű)
Szászi János (házigazda)
Pécsi Kamarakórus (karig.: Tillai Aurél)
Pécsi Egyetemi Kórus (karig.: dr. Lakner Tamás)
Pannon Filharmonikusok
vezényel: Tillai Aurél
"60 éves a Pécsi Kamarakórus"
VECCHI: Jó ez a fény
MONTEVERDI: Cor mio
SCHÜTZ: Ich bin eine rufende Stimme
JOHANN CHRISTOPH BACH: Ich lasse Dich nicht
ROSSINI: Salve o Vergine Maria
GRIEG: Ave maris stella
BRAHMS: Liebeslieder Walzer (részletek)
VIC NEES: Nuestra senora della soledade
JOHN RUTTER: Candlelight Carol
TILLAI AURÉL: Missa secunda – ősbemutató
KODÁLY: Budavári Te Deum
A mai nap
született:
1890 • Beniamino Gigli, énekes († 1957)
1890 • Lauritz Melchior, énekes († 1973)
1915 • Carelli (Krausz) Gábor, énekes († 1999)
1915 • Szvjatoszlav Richter, zongorista († 1997)