vissza a cimoldalra
2019-05-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10117)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4492)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6717)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1319)
Lisztről emelkedetten (952)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3254)
Élő közvetítések (7877)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1666)
Franz Schmidt (3337)
Kimernya? (3067)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (901)
Jonas Kaufmann (2385)
Birgit Nilsson (41)
Operett, mint színpadi műfaj (3917)
Bende Zsolt (153)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61688)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

11308   IVA • előzmény11307 2019-01-18 05:27:52

Mi a jó a Momusben? Ahogy mondod, az ember kíváncsi mások véleményére, és szívesen elolvassa azokat. Különösen akkor, ha „szakkritikával” nem is találkozott. Passzív látogatóként is elolvastam a bejegyzések javát.
De ne tagadjuk, közlési vágy is él bennünk. És kellemes, ha a fórumon egyetértenek a véleményünkkel, továbbfűzik azokat, válaszokat küldenek a felvetett kérdésekre.
Nem jó, amikor ellenkezik a vélemény, és határozottan rossz, ha ez személyeskedésbe és rágalmakba tolkollik, olykor igen durván.
Van még valami jó abban, hogy az ember véleményt ír egy előadásról. El lehet menteni, vissza lehet keresni, de ezek nélkül is jobban lehet emlékezni az élményre, ha egyszer beszámoltunk róla. Szembesültem is azzal, hogy az Erkel Színház-topicban felsorolt előadásokból, amelyekről nem írtam, több minden halványult az emlékezetemben. Ám ez sajnos az előadásokat is jellemzi: be kell vallani, sok a nem emlékezetes, felejthető vagy könnyen felejthető produkció. (Bizonyíték erre, hogy az erős előadások emléke a fórumok előtti időkből – akár fél évszázad múltán – is eleven.) És megteszi kártékony hatását az Operaház kellemetlen műsorpolitikája is, amely korántsem közönségbarát, sőt inkább mondanám egyenesen közönségellenesnek.
Talán normális dolog, hogy a műfaj iránt rajongó néző egy hét valamennyi napján elmegy színházba? Egy hét valamennyi napján elmegy megnézni egy vidéki társulat előadását? Még ha sikerült is szabaddá tennie magát, nem marad ideje sem az élmény feldolgozására, sem az elandalodásra (ideális élmények esetéről beszélek, bár a jó zene rossz előadás után is dolgozik az emberben), mert Rossini után máris jön az Ernani, aztán A varázsfuvola, végre a Norma, és kinek van kedve egy jó Norma után A denevér problematikájába csöppenni, ráadásul egy ócska rendezésben. Félreértés ne essék: nem akarom sajnáltatni magam, sose legyen ennél rosszabb sorsom, és tudom, hogy nem muszáj mindent megnézni, ez csupán választék. Meg hogy a színház egy gyár, ahol a PRIMAVERA hetére leállhat a saját üzem. De ilyen közelségben még a jó előadások sem használnak egymásnak.
Így hát, kedves Héterő, igen-igen nehezen kapcsoltam, hogy Te A sevillai borbély győri előadására utalsz. Bizony, nem élveztem a magyar szöveget, jobb lett volna az eredetit hallani, bár számítottam valami rosszra, mert amióta Kerényi Miklós Gábor átköltette A csárdáskirálynő szövegét, károsnak tartom ezt a tevékenységét. (Holott igazán szerettem volna, hogy tessék nekem az előadás, mert az aránytalanul vad indulatokkal meghurcolt színházi ember bizonyos mértékű elégtételéért akkor is drukkolok, ha nekem sosem tetszettek a rendezései.) Szóval igen, sz@rozás hallatszott az Erkel Színház drága színpadáról, Rossini címén, meg egyebek is, szerencsére már nem mindenre emlékszem, és félő, hogy ezek után már az sincs messze, ami csak a mosdóban történhetne meg.
De vajon előzmények nélkül való ez? Nem egyenes következménye-e annak, hogy a színpadról évek óta egyre csak dől a civil látvány és játék, a köznapiság és a közönségesség? Többek közt ezért is utálkoztam annyira A Nyugat lányától, mert – eltekintve néhány jó énekesi teljesítménytől – csupa civilt láttam a színpadon, ami a jó énekesek nagy pillanait sem engedte kibontakoztni. És ha már itt tartunk… Nem lehet mindenki a 36 éves Házy Erzsébet, ne is legyen, mert az ő emlékében és az újak ragyogásában is az a csodálatos, hogy minden ember egyedi és megismételhetetlen. Azt viszont tűrhetetlennek tartom, hogy a különben élvezetesen éneklő primadonna a tapsrend alatt, a reflektorok fényében a lecsúszni akaró farmerját húzogatja felfelé, és igazgatja rajta lefelé a rettenetes szabású, gusztustalan blúzát. Ez talán nem egyszemélyi felelősség: nyoma sem sejthető profi jelmeztervezőnek és szabásznak.
Akkor miért is várjuk, hogy ízléssel és költői erővel megáldott műfordítóink legyenek?

11307   Héterő 2019-01-18 00:56:12

Macskanyelven kezdem: miajó a momusban?

Miért ír-olvas itt néhány tucat ember?

Hiszem, hogy a másik (értelmes) ember gondolatainak megismerése, lett-légyen világnézete akár homlokegyenest ellentétes az enyémmel, igazi izgalom, gondolkodásra késztető öröm.
Momo minapi kifakadását elemzem magamban: száz százalékig igaz, amit ír! Megkaptam persze én is anno a magamét tőle, sértődöttem el is tűntem volna, ha kedves fórumtársak nem tartják bennem a lelket. "Momo egy rohadt bunkó", mondtam magamban, de – kis önkritikával nézve később magamra – mára beláttam: igaza volt. Nem kell minden kérdéshez, minden egyes alkalommal, fellegek csúcsáról lelógó lábbal osztani az észt...
Ma is van ilyesmi, de Momo naturális tisztító ereje MANAPSÁG ebbe beletört, hiába virult sokáig a momuson tiszteletreméltó kép-szakértelme.
Pedig hatékony seprű nélkül egyre halmozódik a kosz...

Várom, hogy - Koreából visszatérve - szépséges álmodónk is megszólal talán, és nyivvant: bakfitty!
Ivával is meg kellene vitatnom, hogy Rossini friss, úgymond mai-magyar gyalázat-szövegében a sz@r, mint elsődleges operai minőségjelző, kinek a dicséretére válik...?

Meg talán ppp-barátom is felújítja figyelemreméltó esszés-elmélkedéseit.

Lesz-e még kedvenc lapunk valaha is értelmes, természettől fogva vitázó emberi lények fóruma?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Manon Lescaut

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Liszt Múzeum

Xuesha Hu (zongora)
LISZT: 11. magyar rapszódia, S. 244/11
LISZT: Spanyol rapszódia, S. 254
LISZT: Obermann völgye, Zarándokévek I., Svájc, S. 160
LISZT: Dante szonáta, Zarándokévek II., Itália, S. 161

14:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Katayama Dozan (Shakuhachi)
Koto-Shakuhachi együttes
Anima Musicae Kamarazenekar
vez.: Antal Mátyás
DOZAN KATAYAMA: Sakura Quartet
DOZAN KATAYAMA: Kokiriko no Kaze
DOHNÁNYI - SITKOVETSKY: Szerenád
MICHIO MIYAGI: - Haru No Umi (Spring Sea)
MINORU MIKI: Lotus Concert
DOPPLER:Hungarian Pastorale Fantasie op.26

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Juniki Anna (szoprán), Katona Ágnes Ariadné (fuvola), Boldog-Nagy Zsófia (csembaló)
Bartha Lóránd (próza)
"Hangulatkoncert"
Pengető billentyűk - Vibe a 17-18. századból
J.S. BACH: D-dúr toccata, BWV 912
A. SCARLATTI: Ardo e' ver per te d'amore
SIRET: Második szvit
STORACE: Passacaglia
TAKEMITSU: Rain Dreaming

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Mező Péter tanítványai
Kamarahangversenyek 2018/2019 tavasz
HAYDN: 59. (g-moll) vonósnégyes, Hob. III:74 („Lovas”)
Meier Eveline, Agárdi Anette (hegedű), Lakatos Vivien (brácsa), Nagy Róbert (cselló)
MOZART: 19. (C-dúr) vonósnégyes, K. 465 („Disszonancia”)
Eveline Meier, Hoang Ho Khanh Van (hegedű), Li Ke (brácsa), Kristina Vocetková (cselló)
RACHMANINOV: 2. (d-moll) zongoratrió, op. 9 („Elégikus”)
Matous Peruska (hegedű), Kristina Vocetkova (cselló), Jan Vojtek (zongora)

18:00 : Budapest
Nádor Terem

Ittzés Gergely (fuvola), Monostori Gábor (zongora), Zétényi Tamás (cselló)
A darabról bevezető előadást tart: Sándor László
SÁNDOR LÁSZLÓ: Korálfantázia virágokkal

18:00 : Budapest
Szent Imre Gimnázium Díszterme

A Budapesti Vonósok és a Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistáinak közös koncertje
Műsor:
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva – oboa
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla – hegedű
CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka – gitár
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István és Nok Roland – harsona
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya – oboa
PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter - gitár
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely – hegedű
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár – trombita
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Ando Yuki (ének)
Gaján Evelin (oboa), Kitatani Mariko (hegedű), Holló Mariann (zongora, orgona)
Ando Yuki ének diplomakoncertje
J.S. BACH: Magnificat, BWV 243 – Quia respexit
GRIEG: A szív melódiái, op. 5 – 3. Ich liebe dich
GRIEG: Hat dal, op. 48 – 3. Lauf der Welt, 6. Ein Traum
LISZT: Kling leise, mein Lied
LISZT: Oh, quand je dors
LISZT: Benedetto sia'l giorno (47. Petrarca-szonett)
R. STRAUSS: Nyolc költemény Hermann von Gilm verseire az Utolsó levelekből, op. 10 – 3. Die Nacht
R. STRAUSS: Öt kis dal, op. 69 – 5. Schlechtes Wetter
R. STRAUSS: Das Rosenband
R. STRAUSS: Négy dal, op. 27 – 4. Morgen
R. STRAUSS: Hat dal, op. 17 – 2. Ständchen
ELGAR: „The sun goeth down” – ária A királyság című oratóriumból

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Veronika Eberle (hegedű), Tabea Zimmermann (brácsa), Christoph Richter (cselló), Zempléni Szabolcs (kürt), Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
"Összkiadás élőben"
Schumann zongorás kamarazenéja/5
SCHUMANN: Meseképek, op. 113
SCHUMANN: 3. (a-moll) hegedű-zongora szonáta, WoO27
SCHUMANN: Adagio és Allegro, op. 70
SCHUMANN: Esz-dúr zongoranégyes, op. 47

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Pillangókisasszony

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Frankó Tünde, Kun Ágnes Anna, Gulyásik Attila (ének)
Kassai Franciska előadóművész
Neumark Zoltán (zongora)
Szerkesztő, műsorvezető: Baranyi Ferenc
"Mediterrán május"
Olasz, francia, spanyol áriák, operettdalok, mindenféle énekek

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Agata Szymczewska (hegedű)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)
WEINER: Pasztorál, fantázia és fúga
GÓRECKI: Concerto - Notturno hegedűre és vonószenekarra
LISZT: 2. magyar rapszódia
DEBUSSY: Vonósnégyes – vonószenekari változat
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Nika Gorič (szoprán)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Bogányi Tibor
VILLA-LOBOS: I. Sinfonietta(A memória de Mozart)
MOZART: “Pupilleamate“ - Cecilius áriája (Lucio Silla)„Schon lacht der holde Frühling“– koncertária, K.580
VILLA-LOBOS: Bachianas brasileiras No.5
STRAVINSKY: Tűzmadár-szvit (1919)
A mai nap
született:
1928 • Hidas Frigyes, zeneszerző († 2007)
1929 • Beverly Sills, énekes († 2007)
elhunyt:
1934 • Gustav Holst, zeneszerző (sz. 1874)