vissza a cimoldalra
2019-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20352)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1802)
Franz Schmidt (3455)
Erkel Színház (10362)
Vincenzo Bellini (478)
Élő közvetítések (8243)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)
 Edmond Dantes üzenete:

Bellini: Norma - Metropolitan Opera, New York/MüPa Fesztivál Színház, 2017. október 7.



Vajon kötelezettségének vagy kihívásnak gondolja-e a Metropolitan, hogy ötnegyed évszázad óta műsorán tartja a bel canto opera koronaékszerét, Callas majd Sutherland óta szinte folyamatosan: netán minden korszak 1-1 nagy dívájának és persze saját közönségének akar/t-e kedveskedni a Norma színrevitelével? Néhány év pihentetés után idén immár "opening night" rangjára emelték a már nem új produkciót, ennek október 7-ei előadását láthattuk a MüPa Fesztivál Színházban élő közvetítésben. Sir David McVicar rendezése, nemkülönben a díszletek (Robert Jones), jelmezek (Moritz Junge) a hagyományokat őrző, "csak tiszta forrásban" megmerítkezni óhajtó nézőknek aligha okoznak csalódást, összességében és egy szóval hiperrealista, úgyszólván támadhatatlan produkció avagy: nincs itt kérem semmi "ugribugri", kissé monoton-monochrome (többnyire feketébe hajló szürkés-fémes) a színvilág, a világosítást (Paule Constable) inkább sötétítésnek nevezném. Emlékezetes világítási élményről még a sajnálatosan rövid "Guerra, guerra!" kórusszám alatt és a fináléban beszélhetünk. A színpadi kivitelezés szerintem legnagyobb ötlete az, amikor az 1. felvonás színváltozásakor a druidák ligete nem forgószínpad segítségével tűnik el, hanem felliftezik a zsinórpadlásra, a süllyesztőből pedig egyidejűleg Norma otthona emelkedik fel. A 2. felvonásban azután ugyanez történik fordított irányban: Norma otthona visszasüllyed a mélybe és a druidák ligete visszaereszkedik a színpad szintjére, Irminsul templomában kiegészülve a nevezetes gonggal. Kiváló ötlet, komoly technikai bravúr, amit a MET közönsége nyíltszíni tapssal honorált.



Carlo Rizzi színvonalas, lelkiismeretes munkát végzett együtteseivel, a nyitányban saját és zenekara legjobb képességeit tudta felmutatni, ezt követően pedig a zenekart és a kórust, ha nem is alárendelve, de -ismét csak a bel canto játszási hagyományaihoz híven- az énekesekhez igazítva irányította.



Sondra Radvanovsky hosszú utat tett meg a Házban, mire kis szerepektől - köztük egy másik Papnőtől, az Aidában- eljutott a sztár-státuszig, egyebek közt a MET történetében elsőként és gyors egymásutánban elénekelve Donizetti királynő-trilógiájának mindhárom alakját vagy most a druida Főpapnő parádés szólamát. Talán azoknak sem okozott csalódást, akik korábban Netrebkót várták ott a szerepre 2017-ben. A hang hatalmas, sokszínű, vélhetően nemcsak Budapestről, hangszórón át hallgatva tölti be az irdatlan nézőteret; amikor szükséges, képes a legfinomabb pianók eléneklésére is. A próbakőnek számító Casta diva áriát is ihletetten, hibátlanul adta elő. A személyiség kisugárzása ha tán nem is elsöprő erejű, de bőven elégséges Norma sorsának és lelkivilágának ábrázolására. Joyce DiDonato, akit éppen a Norma-előadás napján láttam a mezzon mint A tó asszonyát, Adalgisaként egyenrangú partnere volt a címszereplőnek. DiDonato eddig inkább könnyedebb, lírai koloratúralt-mezzo szerepekben csillogott, számomra most kiderült, hangja kellő súlyú, sűrűségű ehhez a drámai szólamhoz is; a nagy Mira, o Norma-duett az est egyik fénypontja volt. Kár, hogy Adalgisa ezután -mint például Eboli nagy áriáját követően a Don Carlosban- eltűnik a cselekményből és csak néma és kétségbeesett szemlélőként jelenik meg a színpad szélén a tragikus végkifejletkor, Norma és Pollione/Severus máglyára indulásakor. Utóbbit Joseph Calleja énekelte magabiztosan, szó szerint is súlyos egyénisége jelentőséget adott a proconsul kicsit talán radamesi karakterű, de amazénál itt haloványabban megírt szerepének és -mint azt a szünetbeli interjúban maga sem mulasztotta el megerősíteni-  az ária magas C-je is jól szólt. Matthew Rose-nak sem okozott gondot Oroveso vázlatos szerepének megformálása. Clotilde-ot Michelle Bradley, Flaviot Adam Diegel énekelte és ne feledkezzünk meg Norma két kisfiának bájos alakítóiról: Christopher Reynolds és John Reynolds amúgy egy hétéves ikerpár.



Az évadnyitó Norma kétségtelenül a nagy hangok diadala volt: a New York Times-ban találó címmel jelent meg egy cikk a MET idei évadjáról "The Met Has the Voices. But Will It Need More to Survive?"  Jó kérdés.


 Kérjük, üzenete elküldése előtt vegye figyelembe a
"Tudnivalók a fórumozáshoz"-ban foglaltakat!
üzenet:
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"London híres muzsikus vendégei"
HANDEL: Tűzijáték-szvit / Vízizene (részletek)
HAYDN: 104. (D-dúr) szimfónia („London”) – 4. tétel
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op.26
BRAHMS: 6. Magyar tánc
DVOŘÁK: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88 (tétel)

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Magyaráz és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Sorsok ütközése
VERDI: Rigoletto – 4. felvonás

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes (zongora), Karasszon Eszter (cselló), Homoki Gábor (brácsa), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét), Molnár Anna (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
Vezényel: Keller András
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/5 - Hold
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
WEBERN: Zongoraötös
SCHÖNBERG: Pierrot lunaire, op. 21

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Falvay Attila (hegedű), Kántor Balázs (cselló), Horváth Béla (oboa),
Bokor Pál (fagott)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsorvezető és házigazda: Dinyés Dániel
Zenemánia - Ifjúsági bérlet 1.
Versenyművek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: a-moll csellóverseny I. tétel
MOZART:Fagottverseny II.tétel
HUMMEL: Bevezetés, téma és variációk op. 102 oboára és zenekarra
HAYDN: Sinfonia Concertante III.tétel
ismétlés: 15:00

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Orgonalátogatás haladóknak
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/1
A barokk fénykor – Bach, Händel
Előad és orgonán játszik: Szabó Balázs

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szutrély Katalin, Perencz Béla
Szent István Király Oratóriumkórus
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel:
Záborszky Kálmán
VERDI: Quattro pezzi sacri
WAGNER: A walkür - a III. felvonás zárójelenete

18:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Egri & Pertis Zongoraduó
Sárik Péter Trió
Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (nagybőgő), Gálfi Attila (ütőhangszerek)
Áthallások | Ha Beethoven dzsesszelt volna
BEETHOVEN: Für Elise
PETER PETROF: If Beethoven playing Jazz
J.S. BACH – EARL WILD: Sarabande „Hommage à Poulenc“
POULENC: Szonáta (1918)
PIAZZOLLA: Libertango
BEETHOVEN: Marmotte Op. 52 No. 7
BEETHOVEN: Molto vivace a 9. szimfóniából Op. 125
GRIEG: Rigaudon a Holberg-szvitből
George Gershwin: Három prelűd
GERSHWIN: By Strauss („The Show Is On“)
GERSHWIN: Kickin' The Clouds Away – improvizáció
BARTÓK: Bolgár ritmusban - Mikrokozmosz No.113
BARTÓK: Allegro barbaro
BEETHOVEN: Örömóda a 9. szimfóniából Op. 125

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Keller András (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló), Ib Hausmann (klarinét), Kolonits Klára (ének)
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/6 - Éjfél
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
BRAHMS: a-moll klarinéttrió, op. 114
WOLF: Um Mitternacht
WOLF: Verborgenheit
WOLF: Nimmersatte Liebe
DVOŘÁK: 3. (f-moll) zongoratrió, op.65
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Dömötör Máté (zongora)
Szovák Kitti Mónika (gordonka)
"GRADUS AD PUBLICUM"
ANTON RUBINSTEIN: D-dúr szonáta zongorára és csellóra Op. 18, I. tétel
CHOPIN: c-moll Polonaise Op. 40 No. 2
CHOPIN: Fisz-dúr Nocturne Op. 15 No. 2
CHOPIN: b-moll Scherzo Op. 31
BARTÓK: Kis szvit
AGGHÁZY KÁROLY: Ländler-Impromptu
AGGHÁZY KÁROLY: Soirées Hongroises
LISZT: Tell Vilmos kápolnája
LISZT: Orage
LISZT: Honvágy
LISZT: Faust-keringő

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Leclair Consort:
Paulik László (barokk hegedű), Ratkó Ágnes (csembaló), Krommer Lucia (viola da gamba)
Leclair, Duphly és Marais művei
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)