Két herceg egy CD-n - Maddalena Del Gobbo (baryton)
Heiner Lajos, 2019-11-17
www.momus.hu - komolyzene az interneten
http://www.momus.hu/article.php?artid=7246
 

Maddalena Del Gobbo (baryton) „Maddalena és a herceg”

Maddalena Del Gobbo (baryton, viola da gamba)
Robert Bauerstatter (brácsa)
David Pennetzdorfer (cselló)
Ewald Donhofer (csembaló)

Joseph Haydn és kortársai művei

Deutsche Grammophon Gesellschaft 481 8034

Nem Gobbi. És nem bariton.

Elnézést a kissé talán hatásvadász felütésért. Rendszerint operaelőadásokról, - felvételekről írok.
Eredetileg úgy gondoltam, átengedem e CD-t valamelyik, kamarazenében nálam sokkal jártasabb Szerkesztőtársamnak.
De meghallgattam – és győzött az irigységem.

Nem adom!
Ez a felvétel valódi igazgyöngy.

A baryton a tizenhetedik, tizennyolcadik század egyik kedvelt hangszere volt, afféle „kettő az egyben” instrumentum: hat- vagy hét bélhúrhoz kilenc, vagy több rezonáló fémhúr társult. A nyak felett faragott fej helyezkedett el, a nyak hátulja nyitott volt, így a hangszer egyszerre működött mint vonós és pengetős. (Johanna majd korrigál és kiegészít.)

Leopold Mozart „az egyik legkecsesebb hangszernek” nevezte.

Köztudott, hogy Esterházy Miklós legkedvesebb instrumentuma volt, a herceg szenvedélyesen játszott rajta. „Udvari komponistája”, Joseph Haydn 163 (!) opust komponált barytonra, szóló darabokat, versenyműveket, kantátákat és triókat.

Sajnos, csak a 128 trió partitúrája maradt fenn, jelen CD ezekből prezentál hármat – Maddalena Del Gobbo partnerei Robert Bauerstatter, David Pennetzdorfer és Ewald Donhoffer.

Mindig is az volt az érzésem, bármilyen műfajhoz nyúlt Haydn, arannyá változott a kezében (az, hogy operái kevésbé sikerültek, talán a gyenge librettóknak tudható be).

Nagyszerű, szellemes muzsikák ezek a barytonművek. S a zenei megvalósítás is példaértékű, tudomásom szerint Del Gobbo zenésztársai a Bécsi Filharmonikusok muzsikusai.

Magyar vonatkozású maga a hangszer is: egy 1750-ben készített baryton replikája, az eredeti a Magyar Nemzeti Múzeumban található.

Haydn művei mellett felcsendül Andreas Lidl, Franz Xaver Hammer és Aloisio Luigi Tomasini egy-egy kompozíciója is – Hammer darabja viola da gambán.

Az interpretációkat nem tudom adekvátan megítélni – nem barytonfelvételeken nőttem fel… De nagyon-nagyon tetszik ez a CD, remek hangzásával (a kismartoni Esterházy-kastély Haydn-termében vették fel), a kísérőfüzet pedig mintaszerűen informatív.

Csak gratulálni lehet a DGG-nek, hogy vállalkozott e kiadvány megjelentetésére. A mai pangó lemezpiacon ez az út tűnik lehetséges kitörési pontnak, hiszen az alaprepertoárt ismét újra rögzíteni a harminc, negyven évvel korábbihoz képest jóval kevésbé karizmatikus előadókkal értelmetlen vállalkozásnak tűnik (talán sokunkban még mindig ott él a döbbenet és felháborodás, amit akkor éreztünk, amikor egy világcég barokkspecialista muzsikus vezényletével az Aidát dobta piacra, a hangrögzítés egyik legnagyobb kudarcaként).

A CD hősnője természetesen Maddalena Del Gobbo. A fiatal művésznő a Skandináv Csellóiskola alapítvány patronáltja, ők 16-25 év közötti muzsikusokat támogatnak, így Del Gobbo életkora megtippelhető.

A művésznő rendkívül intelligens gondolatai közül egyet emelnék ki: „Véleményem szerint a baryton a hangszerek ’hercege’”.

Két herceg a CD-n.

És egy hercegnő.


A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.