Áradó romantika (Rachmaninov: Zongoratriók)
Heiner Lajos, 2017-05-23
www.momus.hu - komolyzene az interneten
http://www.momus.hu/article.php?artid=7065
 

Rachmaninov: Zongoratriók Rachmaninov: Zongoratriók

Lise de la Salle – zongora
Bartlomiej Niziol – hegedű
Claudius Herrmann – cselló

Philharmonia Zürich CD

Pár hete ambivalens érzésekkel számoltam be e lemezcég Rimszkij-Korszakov-kiadványáról.

Ez a tavaly januárban készült stúdiófelvétel jóval sikeresebb. A kiállítás, a dokumentáció a már megszokott magas minőségű, a hangzás makulátlan.

Rachmaninov e két zongoratriót a „Trio élégiaque” elnevezéssel illette. Az első, g-moll darab fiatalkori mű, még opus-szám nélkül jelent meg. Erősen érződik rajta Csajkovszkij hatása, de - az egyébként egytételes – kompozícióban már fel-felbukkan az érett zeneszerző néhány vonása: a masszív zongoraakkordok, nagy érzelmi kitörések, és ugyanakkor elégikus hangvétel.

Moll hangnemű, d-moll a második zongorahármas (op. 9.). Rachmaninov mentora, Csajkovszkij halálának estéjén kezdte el komponálását. Itt már a klasszikus háromtételes forma van jelen. A kiváló pianista Rachmaninovnál nem véletlen, hogy mindhárom tételben a zongoraszólam dominál – mely itt több, mint adekvát megszólaltatóra talál Lise de la Salle személyében. Be kell vallanom, e fiatal – még harminc alatti hölgy – nevét korábban nem ismertem. Karrierje máris impozáns, olyan zenekarokkal játszott, mint a Philharmonia Orchestra, a Chicagoi Szimfonikusok, a Francia Nemzeti Zenekar, többek között Sir Neville Marriner, Lorin Maazel, Charles Dutoit, Sir Andrew Davies pálcája alatt.

Bartlomiej Nizol kvalitásait a Rimszkij-Korszakov-felvétel kapcsán már méltattam. Intenzív játéka, szép hegedűjátéka stúdiókörülmények között még inkább nyilvánvaló (ebben persze sokat segíthet 1727-es Guarnerius hegedűje is). A lengyel művész nemzetközi karrierje, versenygyőzelmekkel, szólistaként, vagy épp a Berni Egyetem előadójaként, nemzetközi hegedűsversenyek zsüritagjaként szintén impozáns.

Kettejük mellett Claudius Herrmann egy árnyalattal szürkébb, ezt persze magyarázhatja az is, hogy a csellószólam kevésbé attraktív, mint a zongoráé, vagy a hegedűé.

A CD bő egyórás játékideje megfelel napjaink standardjának.

Tiszta szívből tudom ajánlani ezt a két áramlóan romantikus művet tartalmazó CD-t nagyszerű előadásban, jó hangzással, szép kivitelben.

Köszönetünket fejezzük ki Julika Weineckernek (Zürichi Operaház) a kiadvány rendelkezésére bocsátásáért.


A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.