Kaposvár és a műsorváltozások
daunerni, 2014-08-18
www.momus.hu - komolyzene az interneten
http://www.momus.hu/article.php?artid=6766
 

Kaposvár Kaposváron már kezdenek kicsit összekavarodni a dolgok. A fonalat már tegnap elvesztettem, de az is lehet, hogy az már tegnapelőtt volt. Jut eszembe: megmondaná valaki, milyen nap van ma?

Azt már tudtuk, hogy az Amadinda két nappal a megnyitó előtt lemondta a részvételt. Rácz Zoltán portréja még ott mosolyog a Fő utca fölött belógatott Fesztivál-zászlókon, de a Tehillimet nem ő fogja vezényelni, de más sem.

Egy kicsit bántott, hogy már másodszor sikerült erről a műről lemaradnunk, de a rosszkedv nagyon hamar elpárolgott. Valahogy úgy érzem magam, mint amikor jó rádióadót hallgatok. Nem én választom a műsort, de ezzel csak csökkent az esélyem, hogy ismét olyasmit hallgassak, amit már amúgy is jól ismerek. Kaposváron nem csak új művek, de új előadók is fel-feltűnnek a horizonton, csak győzzem őket meghallgatni, megismerni, megjegyezni.

Itt van például az egyik legkomolyabb felfedezés: José Gallardót már hallottuk, de most egyre többet szerepel, és egyre jobban tetszik. Arról már beszámoltam, hogy játszott már például a Bartók szonátában és a Sosztakovics zongoraverseny szólistájaként, de azóta Jonathan Cohen partnereként közreműködött Beethoven G-dúr gordonka-zongora szonátájában, nagy empátiával és gondosan kísérte egy legfeljebb hat éves kislány, Veér Lili feltűnően ügyes Paganini játékát, majd Miklósa Erika Verdi-áriáit - és sok minden mást. Sokoldalú, érett művész!

A sokoldalúságról jut eszembe. A gordonkás Cohen pénteken már Lully Úrhatnám polgárában feltűnő stílusérzékkel vezényelte csembaló mellől a kamarazenekart. A szombat délelőtti műsorban pedig olasz barokk darabokban tette ugyanezt a református templomban.

Itt esett meg az is, hogy az elmaradó (már megint egy változás) Arban variációk helyett Kelemen Barnabás játszott egy Corelli La folliát... Hihetetlenül másképpen, barokkosan szólt a hangszere. A templom hátsó padsoraiban nagyon rosszul látni, önkéntelenül felálltam, hogy ellenőrizzem, tényleg ő játszik? Pedig nem ívelt vonót használt, csak éppen szinte teljesen vibrató-mentesen, felhangszegény, mégis tartalmas hangon játszott. Nem nagyon szoktunk tőle ilyesmit hallani, de hát ő ezt is tudja.

Még mindig olasz barokk darabok: a református templomban Anna Reinhold korabarokk művekben lépett fel és egyszeriben nem értem, sőt kissé röstellem, hogy korábbi Schubert produkcióját a minap olyan röviden elintéztem. Káprázatos hajlékonysággal, színekkel és elevenséggel énekel.


A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.