Bejelentkezés Regisztráció

Egyéb

A harmonika hőskora (Hungarian Accordion 1940-1950)

2003-01-27 09:07:00 - kegy -

\"Harmonika Harmonika Show - Hungarian Accordion 1940-1950
Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány & Magyar Harmonika Társaság
2002
PA 6668

Ha valaki a harmonikát emlegeti nekem, többnyire a cseperedésem helyszínéhez viszonylag közeli soroksári sváb csárdák jutnak eszembe, ahol finom falatok és jó sörök mellett játszották a helyi zenészek a sramlit. Esetleg beugrik néhány ötvenes évekbeli francia film kísérőzenéje, vagy azok a sokszor látott kockák, amelyeken a Reichstag előtt ünneplő, derék szovjet katonák húzzák-vonják, számtalan órával a karjukon. Ebből - ha nem is direkte - következik, hogy a magyarországi harmonikazene nem volt rám különösebb hatással. Egyszerű a magyarázat: mert olyan gyakorlatilag nincs. Illetve van - hiszen mindannyian találkozhattunk már harmonika együttessel -, de nem tradicionálisan.

A Magyar Harmonika Társaság arra vállalkozott, hogy egy alapos, archív válogatást tartalmazó CD-n mutassa be a magyar harmonikások aranykorát, az 1940-50 közötti időszakot. (A CD kiadása \"előlege\" az 56. Couple Mondiale nevű nemzetközi harmonikaversenynek, amelynek rendezési jogát a MHT a szlovák MCA-val közösen nyerte el a CIA Harmonika Világszövetségtől. A versenyt október 21-26-án Párkányban tartják.).

Ha az évtized zenéjét a harmonika felől szemléljük, meglehetős eklekticizmust látunk. Az erős német hatást nyilván nem kell magyarázni, mai szemmel azonban kuriózumnak számít, hogy miképpen jelent meg a hangszer a kor divatos, amerikai eredetű tánczenéjében, a swingben. És a ráadás: rá kell jönnünk, hogy amiképpen a hazánk területén százötven éven át ideiglenesen állomásozó törökök is gondot fordítottak arra, hogy maguk mögött hagyjanak néhány dzsámit, minaretet, fürdőt, úgy az oroszok is testáltak ránk egy-két slágeres dallamot.

A válogatás a műfaj magyarországi elsőszámú kiválósága, Tabányi Mihály hat felvételével indul. Ezek elsősorban német hatású, bravúros technikával előadott darabok (Valse Musette, Akkordeon Brillant), de a korongon helyet kapott a Poljuska című orosz szerelmes sláger is, amelyet az általánosban nekünk mint a szovjet katonák viszontagságait bemutató kompozíciót kellett énekelnünk vegyes úttörőkari átiratban (\"Sírnak a lányok, / Szél, ne hozz felénk ma jajszót!\"), így érthetően semmi kellemeset nem idéz fel bennem.
Hlaszny Béla felvételei részben a népies polkaelőadásból adnak ízelítőt, de már a jazz felé hajló kísérletek is érződnek egyes felvételeken. Ez utóbbit példázza Kállay Ottó és a Martiny együttes néhány felvétele, valamint Herrer Pál swingegyüttesének bemutatkozása, amely épp úgy szolgál Gershwin-átirattal, mint a LaRocca-féle Tiger Rag sajátos interpretációjával. A jazz vonulatból kuriózumnak számít Auer Vera együttesének Zoller Attilával közösen készített felvétele. A hangszer sokoldalúságát Bobula Lajos Liszt II. Magyar rapszódiájából készített átirata mutatja.

A CD-n szereplő archív felvételek ma már felellhetetlenek, csak néhányuk jelent meg újrakiadásban. Ilyen jellegű válogatás pedig eddig nem látott napvilágot Magyarországon. A kiadvány ráadásul az első darabja a hangszer történetét bemutató sorozatnak.
(Lemezbemutató hangverseny január 31-én 19.30-tól a BM Duna Palotában.)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.