Amikor Hagrid húzza a fát (Great Movie Themes)
SzJ, 2008-05-09
www.momus.hu - komolyzene az interneten
http://www.momus.hu/article.php?artid=4697
 

Great Movie Themes Great Movie Themes

Royal Liverpool Philharmonic Orchestra
Carl Davis

Naxos
8.570505

– Ez akkor van, amikor a Hagrid húzza a fát! – rikkant fel a gyerek, miközben a Harry Potter-szvit szól. – Ez meg akkor, amikor a kviddicsezésnél repülnek körbe! – szól közbe kicsit később.
Kész, passz, akár be is fejezhetném a cikket: a filmzene, mint olyan, megfelelt a másodlagos kritériumnak is – felidézte az eredeti élményt.
Nyaralási fotók, Mona Lisa-repro.
Frigyláda: kalap, ostor, bőrkabát.
Gyűrűk ura: színes, szagos, szélesvásznú.
Titanic, Gladiátor: istenem, mivé lett az Oscar!
Pókember: …???

És máris itt a kérdés: miként értelmezzük a lemez címét. Mi a Great? A Movie vagy a Movie Themes?
Bár nyilván mindkettő húzza a másikat maga után. Vagy föl, vagy le. Ezen a lemezen az említetteken kívül megidéződik még a Tűzszekerek (ha úgy tetszik: A hét...), a Távol Afrikától, a Schindler listája, a Forrest Gump, a Farkasokkal táncoló, és egy James Bond-opusz, a Dr. No is.

Az amazon.com keresője 16 208 találatot írt ki, mikor beírtam a Music kategóriában a Movie szót. Valószínűleg ezek nagy része a már-már kötelező kűr (Original Soundtrack) kategóriájába tartozik, de elég végignéznünk akármelyik hiper-szupermarket vagy egyéb kereskedőlánc akciós-konténerét, hogy lássuk: válogatásokban sincs hiány.

A közös bennük az, ami minden válogatásban: nem feltétlenül azok hallhatók rajta, amit mi szeretnénk. Egy másik hasonlóság: nagy részük ismeretlen előadók közreműködésével készült.

Nos, ez a Naxos-lemez megfelel az első állításnak, nem biztos, hogy ezt a listát raknánk össze, ha kedvenc filmjeinkből/filmzenéinkből kellene válogatást készítenünk. A másik jellemző (no name) ezúttal nem állja meg a helyét, a felvételeken a Royal Liverpool Philharmonic Orchestrát a komponistaként is (ha nem is annyira, de) jegyzett Carl Davis vezényli. S ha már ő birtokolja a pálcát, akkor nem is olyan meglepő, hogy a tracklistán véletlenül ott van még két olyan szerzemény, melyet ő jegyez; a hálátlan utókor által nyilván méltatlanul elfelejtett, vagy egyáltalán nem is ismert Champions című film két témája.

A zenekar jól szól (külön érdekesség az eredetileg szintetizátorra írt Tűzszekerek szimfonikus hangszerelése), megfelelő tempók és kellő feszesség, koncentráció. Újabb kérdés: lehet-e ezeket a zenéket egyáltalán rosszul játszani? Jelentem: lehet, többször volt már alkalmam ezt megtapasztalni.
De szükséges-e egyáltalán, hogy a zenészek olyan igényességgel álljanak hozzá ezekhez, mint a "komoly" művekhez? Szerintem igen. Hát az mégsem járja, hogy a fa húzza Hagridot, a nyaralási fotón meg bemozduljon a Notre Dame.


A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.