Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Egy lépésre a csúcstól (A Canto Armonico lemeze)

2002-10-31 13:47:00 Dauner Nagy István

\"Canto Claudio Monteverdi: Magnificat a 6 voci
Messa a 4 voci da Cappella
Heinrich Schütz: Musikalische Exequien
Concert in Form einer teutschen Begräbnis-Missa
Debreceni Canto Armonico
vezényel Kiss Csaba és Tamási László

A Café Momust, mint magunk-teremtette fórumot is többször felhasználtam arra, hogy tanúbizonyságot tegyek a kórus-zenével szemben érzett elkötelezettségem mellett, lemezeket bemutató rovatunkban mégsincs sok írás erről a műfajról. Pedig felvételek viszonylag gyakran készülnek azokkal a nemzetközi versenyeken díjnyertes kórusainkkal, akik rendre táplálják azt a közvélekedést, hogy kórus-nagyhatalom vagyunk.
Valami nehezen megfogalmazható gyanú, egyfajta diszkomfort érzés mégis elfog, ha a közhit és a kezmbe kerülő lemezek, vagy a ritkán és kisszámú közönség előtt megtartott hangversenyek színvonala közötti megmagyarázhatatlan ellentétre gondolok. Az ellentét ugyanis létezik, bár ennek lényegét valóban nehéz megragadni. Most sem szívesen merülnék bele, de a meglehetősen szubjektív \"színvonal\" fogalmát sem szeretném elemezgetni, egy ennél egzaktabb jelenségre viszont fel kell hívnom Olvasóink figyelmét.

A kórusok hangversenyeiken legtöbbször csak rövidebb, négy-öt perces alkotások válogatását tűzik műsorukra. Jobb esetben valami koncepció mentén állítják össze az ilyen dal-füzért, de előfordul, hogy a közelmúlt, illetve a közeljövő versenyeinek repertoárjából szemelgetnek egy koncertre valót - merthogy rendszerint ezek műsor-gerincét is az ilyen, időtakarékos darabok adják. Lehet, hogy éppen azért, mert a kórusok elsősorban a versenyekre és az úgy nevezett minősítő hangversenyekre koncentrálnak, döbbenetesen hiányoznak a műfaj irodalmának legnagyobb, korszakalkotó művei. Nem szívesen sorolnám fel a kisszámú kivételt, mert biztosan megsértődik, akit esetleg kihagyok. Tény, hogy amíg Beethoven valamelyik szimfóniája nélkül nem telik el hét Budapest koncerttermeiben, addig Bach motettáira, vagy Domenico Scarlatti Stabat Materére éveket kell várni, de a műfajnak bizony vannak olyan sarokkövei is, melyeket kizárólag külföldi kórusok felvételeiről ismerhetünk meg!

A debreceni Canto Armonico lemeze ebből a szempontból unikum. Olyan nagyszabású kórusműveket szólaltatnak meg, melyek előadása már önmagában rangot adna bármelyik együttesnek, ráadásul ez az előadás méltó színvonalú!

\"Debreceni

Az együttes 18 tagja az egyes szólamoknak legfeljebb kettőzését teszi lehetővé, igaz sokkal többet ez a stílus nem is bírna el. Ilyenkor a szokásosnál is fontosabb a tiszta intonáció, az egyénileg is képzett hang, valamint a zenei érzék. Szerencsére itt egyikkel sincsen gond. A Monteverdi Magnificat hangzása a kis létszám ellenére tömör, sőt grandiózus. Az \"operás\" hangképzést szerencsére mellőzik, így az sem hátrány, hogy a manapság divatos fiú-vegyeskarokkal szemben, itt a magas szólamokat nők éneklik, sőt bizonyára ez is hozzájárul ahhoz, hogy a kórus nagy termeket is megtöltő, felhangdús megszólalásra képes. Ennek ellenére a régizene hívei sem fognak csalódni.

Az együttes talán kevésbé sikeres a Schütz művekben. A Monteverdinél lényegesen bonyolultabb ritmikájú polifóniát is biztonságosan \"abszolválja\" a kórus, tulajdonképpen csak egyvalami hiányzik, a fölény! Így a Schütz formailag is kevésbé koherens, talán kevesebb figyelem jut az építkezésre.
Még egy szóvá tehető apróság tehet arról, hogy ezt a CD-t nem tudjuk amúgy németesen az \"absolute spitzenklasse\" jelzővel illetni, mégpedig egy-két, igényes szóló szerepekben is exponált - elsősorban tenor - énekes kevésbé olvadékony hangszíne.

Összefoglalva, lehet, hogy a Canto Armonico hamarosan világszínvonalú együttes lesz, de lehet, hogy már most is az. Ez a lemez mindenesetre még nem világszínvonal, de mindenképpen megüti azt a szintet, hogy már kizárólag csak a legnagyobbakhoz, sőt, egy valósággá nehezen váltható ideálhoz mérhetjük. Azt hiszem, ez nagyon nagy dolog.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.