Világturnén a komputerzene - R2-D2
- kegy -, 2004-07-16
www.momus.hu - komolyzene az interneten
http://www.momus.hu/article.php?artid=2019
 

Nagy zeneszerzők - R2-D2 Experimentális művésznek lenni sohasem jelentett biztos jövőt, de még biztos jelent sem. A kísérletezés nem kecsegtetett akadémiai díjakkal, zsíros ösztöndíjakkal, meglehetős felkérésekkel. Azt a kanosszát azonban, amelyet R2-D2-nak kellett megjárnia, kevesen bírnák végigcsinálni.

Pályájáról egyébként keveset tudunk, de posztumusz életrajzírója, George Lucas szorgalmasan dolgozik azon, hogy kiderítse, milyen mesterművek keletkezhettek a klónháború kirobbanása és a bő két évtizeddel későbbi, a birodalom elleni felkelés megszervezése között. Ám addig is, amíg Lucas a munka végére ér, érdemes áttekintenünk, mit tudunk erről a világegyetemes, mégis meghurcolt zseniről?

A születéséről semmit. Úgy bukkant ő elő az ismeretlenségből, mint egy birodalmi csillagromboló közvetlenül a főcím után. A baj az, hogy a mi R2-nk útja ebből az ismeretlenségből nemigen vezetett máshová. Mint olyan kísérletező művész, aki alkotó figyelmét elsősorban az elektronikus zenére irányította, sohasem vált sztárrá, sőt igazán ismert szerzővé sem.

Aki kezdettől bízott benne, a köztársasági zenei élet egyik vezető alakja, Leia Organa volt. Ő gyakorta kérte fel a többnyire nyomorban sínylődő R2-t különböző munkákra. Kitartott mellette barátja, és alkalmanként szerzőtársa, C-3PO is, de amúgy csak a szenvedés jutott ki neki.

Gyakran megtörtént vele, hogy származása miatt érte hátrányos megkülönböztetés. A Cantina Band számára írt ópuszának bemutatóját például nem tudta a helyszínen, Mos Eisley-ben személyesen megtekinteni, mert nem engedték be az előadás helyszínére. Sanyarú sorsát jól példázza életének az a periódusa is, amikor megalázó rabszolgamunkában diszkó-slágereket kellett írnia a JABBA zenekarnak.

Érdekes, hogy ez a rengeteg megaláztatás mégsem vette a kedvét. Utazgatott a Messzi, Messzi Galaxisban, s ahol csak tehette, szerepeltette műveit. Egy alkalommal például a modern zene "jedi" nevű irányzatának egy feltörekvő képviselőjével, Luke Skywalkerrel a Dagoba-rendszerbe utazott a kortárs muzsika gurujához, Yodához. Az itt eltöltött idő hatására komponálta meg a később, a köztársasági zenei felkelés idején népszerűvé vált három művét: az Éjjel az X-szárnyú tetején címűt, az Érzem az erőt és a Ne próbáld: csináld, ifjú jedi című darabot.

A Skywalkerrel kötött barátság és a közben kibontakozó zenei felkelés kapóra jött R2-nak. A köztársaságiak kemény eszközökkel lázadtak a hagyományos, analóg hangszerelésű zene ellen, s így az elektronikus produkciók éltetése közben akadt munka R2-nak is. Sorra születtek az olyan művek, mint a Felszántom a császár udvarát, az Apám hitte, a Válasszunk egy Halálcsillagot, a Lézerkardot hoztam, őseink lézerkardját.

Alkotói fénykorának azonban hamar vége szakadt. A Hoth bolygón töltött időszak - amelyről Egy telem decemberben című darabjában emlékezik meg - betegessé tette a művészt. De nehezen viselte a Tatuin forró éghajlatát is, ráadásul alacsony termete nehézkessé tette számára a közlekedést a mély homokban.

A rengeteg éghajlati változás végképp kikezdte egészségét. Hiába nyerték meg a felkelők a háborút a császáriak ellen, ő addigra többszörösen is kiégett művésszé vált. Barátai tanúsága szerint rákapott a kenőolajra, amelyet mind nagyobb mennyiségben vett magához. Öregen, betegen komponálta meg Tulajdonképpen hová is tűntél te, Lando Calrissian? című balladáját, a Ne ülj soha büdös vuki mellé! című oratóriumát és egy egyfelvonásos opera buffát a Jawa droidkereskedőkről.

Aztán elfáradt. Egyesek szerint még ma is ott ül valahol, és kenőolajat iszik, mások szerint már megtért jóságos tervezőjéhez. Annyi azonban bizonyos: itt az idő, hogy műveit újra felfedezzük.


A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.