vissza a cimoldalra
2019-06-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2356)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61819)
Franz Schmidt (3351)
Opernglas, avagy operai távcső... (20233)
Ilosfalvy Róbert (847)
Operett, mint színpadi műfaj (3939)
Jacques Offenbach (477)
Palcsó Sándor (244)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3272)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (72)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1680)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4505)
Simándy József - az örök tenor (606)
Élő közvetítések (7916)
Társművészetek (1305)
Erkel Színház (10237)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Ez tangó, ez tangó. Ez tangó? (Che Tango)
- kegy -, 2003-05-19 [ Egyéb ]
nyomtatóbarát változat

Che Tango Che Tango
…mint valaha Buenos Airesben
Hungaroton
2003
HCD 16866

Még megközelítőleg sem tudnám megmondani, ki az, aki manapság tangót táncol. De még azt sem, ki az, aki tangót hallgat. A tapasztalat azt mutatja, a két világháború között Európát is meghódító fülledt, erotikus, éppen ezért tiltott tánca (lásd még: charleston, rock and roll) már a hatvanas évekre a tánciskolák kínálatán menüpontjává, nyugdíjas és nosztalgiaklubok szórakoztató programjává, illetve társas táncversenyek, jégrevük látványos mutatványává vált.

Vagy mégsem? A Che Tango nevű formáció 1999 óta idézgeti - elsősorban Budapesten, de az ország más pontjain is - Latin-Amerika szellemét. A zenekar vezetője Ernesto Arenson argentin zeneszerző, aki a Liszt Ferenc Zeneakadémián végzett zeneszerzői tanulmányokat. Munkásságának középpontjában a buenos airesi utcák zenéje és a klasszikus európai hagyomány ötvözése szerepel.

A Che Tango most lemezre vette a műfaj klasszikusait. Igyekszem jóindulatú lenni, de még így is kénytelen vagyok leírni: ez a frissen rögzített 57' 27'' maga a tömény unalom. Ennek okát semmiképpen sem a zenészek felkészültségében, a felvétel minőségében vagy effélékben kell keresnünk. Hanem miben?

Buenos Airesből nyilván nem annyira látszik, de - mint föntebb írtam - idehaza a tangó az esztrádműsorok része lett. Sőt! Ennek köszönhető, hogy amikor a Che Tango, mindjárt első számként, az El choclót húzza, a magyar hallgatónak automatikusan az ugrik be, hogy "ne told el magadtól, azt, ki téged szívből imád / egy macska mégsem ehet egér helyett libát", a zárlatnál pedig: "ez van / nem jön / a lukból az egér". Ettől sajnos az embert inkább a kacagás rázza meg, mit az erotikus hevület.

Gond a hangszerelés is. A tangó a karibi világban született meg, egy - ma így mondanánk - multikulturális közegben, ahol ki-ki vérmérséklete, kulturális hagyományai és tudása szerint dobta be a közösbe a magáét. Ez az amúgy is ezergyökerű, ezerarcú műfaj aztán megérkezett Európába, hogy itt új színekkel gazdagodjon. Tangót itt számtalan felfogásban, hangszereléssel, stílusban játszottak, ehhez szoktunk hozzá. Ezek után végighallgatni csaknem hatvan percet egy mindvégig harmonika-zongora-bőgő-szaxofon-ének felállásban játszó együttestől - nos, egy idő után valóban unalmas.

Kétségtelen erénye azonban a lemeznek, hogy éppen a szalonváltozattól igyekszik elszakadni. Ernesto Arenson zenekara úgy próbálja megszólaltatni a tangót, ahogyan azt Buenos Aires kávéházaiban játsszák, sőt a klasszikus zeneszerzői tapasztalatokkal rendelkező zenekarvezető törekszik arra, hogy komolyzenei igényűvé tegye a produkciót. Nem sikertelenül.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Demeter Áron (zongora)
Rippert Péter (zongora), Hencz Kornél, Láposi Dániel (ütőhangszerek)
Demeter Áron zongora diplomakoncertje
BEETHOVEN: 32. (c-moll) zongoraszonáta, op. 111
RAVEL: Gaspard de la nuit
BARTÓK: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Javorková Ildikó (ének)
Közreműködnek: Kaffehr Zsuzsanna, Szenthelyi Krisztián, Katona Lóránt, Ilyés Zsanett, Híves Boglárka, Csölley Martin, Fenyvesi Gabriella Rea, Mráz Nikolett, Erdős Róbert (ének), Kiss Enikő (hegedű), Bárkányi-Horváth Éva (zongora)
Javorková Ildikó ének diplomakoncertje
MOZART: „L’amerò sarò costante” – Aminta áriája A pásztorkirály második felvonásából
MENDELSSOHN: „Zion streckt ihre Hände aus” – duett és kórusrészlet az Éliás oratóriumból
MENDELSSOHN: „Höre, Israel, höre des Herrn Stimme!” – ária az Éliás oratóriumból
BRAHMS: Dalok – Wie Melodien zieht es mir leise durch den Sinn, op. 105/1; Dein blaues Auge, op. 59/8; Mein wundes Herz, op. 59/7; Junge Lieder I., op. 63/5; Lerchengesang, op. 70/2
PUCCINI: Dalok – Sole e amore; Terra e mare; Storiella d’amore; Casa mia, casa mia; Canto d’anime
ELGAR: „The sun goeth down” – ária A királyság című oratóriumból

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál
A mai nap
született:
1913 • Gyurkovics Mária, énekes († 1973)