vissza a cimoldalra
2019-05-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10130)
Élő közvetítések (7883)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1320)
Operett, mint színpadi műfaj (3918)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3255)
Opernglas, avagy operai távcső... (20222)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6726)
Kocsis Zoltán (662)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4492)
Lisztről emelkedetten (952)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1666)
Franz Schmidt (3337)
Kimernya? (3067)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (901)
Jonas Kaufmann (2385)
Birgit Nilsson (41)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Kelet és Nyugat párbeszéde (Michael Nyman: Sangam)
Kerékgyártó György, 2003-04-15 [ Egyéb ]
nyomtatóbarát változat

Michael Nyman: Sangam Michael Nyman:
Sangam - Michael Nyman meets Indian masters
Warner Classics
2003
0927 49551-2

Az indiai tradicionális zene hosszú évtizedek óta foglalkoztatja a nyugati világ zeneszerzőit. A tapasztalat szerint azonban saját kultúránk többnyire kuriózumot lát ebben a bonyolult zenei szövetben, és - mondjuk ki! - szabad prédának tekinti: olyan nyersanyagnak, amelynek egyes elemeit eredeti rendeltetésétől függetlenül, szabadon felhasználhatja, más zenei motívumokkal társíthatja.

Michael Nyman a kortárs európai zene egyik legkülönösebb alakja. Munkásságára nemigen voltak hatással a XX. századi zene főbb csapásai: a dodekafónia, az aleatória, a repetitiv zene vagy az ütősök dominanciája. Saját stílust teremtett. Következetesen hű marad a vonósokhoz, emellett gyakran szerepeltet fúvóshangszereket, muzsikája - még ha a legtöbbször meditatív jellegű is - jellemzően melodikus. A kísérletezés azonban koránt sem áll távol tőle.

2000-ben egyhónapos látogatást tett Indiában, hogy tanulmányozza az originális hindi zenét. Az ottani zenészek, és, természetesen, maga a zene nagy hatással volt rá. Mint ő maga írja: "Az az igazság, hogy amikor Indiába utaztam, nemigen tudtam, mit keresek. Számtalan könyvet olvastam az indiai zenéről, de amikor játszani láttam ezeket a nagyszerű muzsikusokat, az egész teljesen más megvilágításba került. A könyvek alapján megpróbáltam valamiféle koncepciózus, történeti szemléletű munkába kezdeni az indiai zenével, de ennek élő előadását látva rájöttem, hogy egészen másképpen kell munkához látnom." Az itteni események hatására komponálta a Miniatures című munkát vonósnégyesre.

A munka azonban koránt sem fejeződött be. Nyman a következő két évben számos látogatást tett a hatalmas keleti országban, és egy olyan művön kezdett el dolgozni, amely a kortárs európai experimentális zene kiválóságait és a tradicionális indiai zene vezető muzsikusait szervezi egybe megmutatva a két zenei világ hasonlóságait és különbözőségeit. Ebből a kétesztendőnyi kutatásból és közös zenélésből született a Sangam.

sangam

A sangam hindi kifejezés, összejövetelt, együttlétet, illetve találkozási pontot jelent. A cím tökéletesen jellemzi a lemez zenei anyagát, hiszen a négytételes művet a vonósokból, fúvósokból és zongorából építkező Michael Nyman Band mellett az indiai zene legismertebb művészei adják elő: a mandolinos U. Shrinivas, az énekes Misre testvérek, vagyis Rajan, Sajan, Ritesh és Rajnish, valamint a tablás Sanju Sahai.

Nigel Williamson a lemezt bemutató soraiban így fogalmaz: "Bizonyára lesznek, akik a Sangamot fúziós zenének nevezik majd. Ez pontosan olyan kifejezés, mint a világzene, amelyet senki nem szeret, mégis úgy használjuk, mint a jobbik lehetőséget valami megfogalmazására." Williamsonnak tökéletesen igaza van. A Sangam nem fúziós és nem is világzene: párbeszéd két különböző zenei kultúra között. Én azt hiszem, erre a párbeszédre nagyon is érdemes odafülelni.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Csalog Gábor tanítványai
Kamarahangversenyek 2018/2019 tavasz
PERSÁNYI ZSÓFIA: 3 tétel vonósnégyesre
Korossy-Khayll Csongor, Tóth Kristóf (hegedű), Albert Julianna (brácsa), Devich Gergely (cselló)
BEETHOVEN: 4. (a-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 23
Holló Mirella (hegedű), Ulysse Burnod (zongora)
BEETHOVEN: 4. (C-dúr) cselló-zongora szonáta, op. 102/1
Petruska Emma (cselló), Juhász Eszter (zongora)
BEETHOVEN: F-dúr kürt-zongora szonáta, op. 17 – 1. Allegro moderato
Liu Sicong (kürt), Tóth Kamilla (zongora)
Grieg: 1. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 8
Lin po Sheng (hegedű), Takumi Nashimoto (zongora)
BEETHOVEN: B-dúr („Gassenhauer”) klarinéttrió, op. 11
Mészáros Dániel (klarinét), Yuya Mizuno (cselló), Souhei Yamagami (zongora)
Felkészítő tanárok: Csalog Gábor (1, 3, 6), Mali Emese (4, 5), Szabó Judit (2)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Varga Oszkár tanítványai
Kamarahangversenyek 2018/2019 tavasz
J.S. BACH: 4. (c-moll) hegedű-csembaló szonáta, BWV 1017
Rábai Benedek (hegedű), Róbert Ágoston (zongora)
DE FESCH: G-dúr szonáta nagybőgőre és csembalóra
Xu Yi (nagybőgő), Ma Cheng (zongora)
MIŠEK: Szonáta nagybőgőre és zongorára, op. 5/1 – 1. Allegro, 2. Andante religioso
Li Na (nagybőgő), Nadira Ajanović (zongora)
PROKOFJEV: C-dúr szonáta két hegedűre, op. 56 – 1. Andante cantabile
BARTÓK: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Somogyi Barnabás, Nyári Kornél (hegedű)
SCHUMANN: Három románc, op. 94 – 1. Nicht Schnell
J.S. BACH: 1. (h-moll) hegedű-csembaló szonáta, BWV 1014
Gyódi Norbert (hegedű), Szalacsovis Sándor (zongora)
GLIÈRE: Nyolc darab, op. 39 – 1. Prélude, 2. Gavotte, 3. Berceuse, 5. Intermezzo
Klein Zsófia (hegedű), Tunç Çivril (nagybőgő)
BOTTESINI: Grand duo concertante, no. 2 – 1. Allegro agitato, 2. Andante
Kocsis Gerda, Tunç Çivril (nagybőgő)
MOZART: 4. (C-dúr) vonósnégyes, K. 157
Hévizi Virág, Rebeca López (hegedű), Albert Elemér (brácsa), Friderikusz Péter (cselló)
FRANCK: A-dúr hegedű-zongora szonáta – 1. Allegretto ben moderato, 2. Allegro
Hadobás Gergely (cselló), Ayumu Maehara (zongora)
BEETHOVEN: Esz-dúr variációk Mozart Varázsfuvolájának „Bei Männern, welche Liebe fühlen” című áriájára, WoO 46
Alice Valbon (cselló), Dahee Choi (zongora)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A fecske
A mai nap
született:
1799 • Jacques François Halévy († 1862)
elhunyt:
1840 • Niccolo Paganini, hegedűs, zeneszerző (sz. 1782)
2003 • Luciano Berio, zeneszerző (sz. 1925)