vissza a cimoldalra
2019-03-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61587)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2320)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11323)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2934)
Balett-, és Táncművészet (5738)
Jonas Kaufmann (2368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1617)
Franz Schmidt (3296)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2655)
Kossuth-díj (1429)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (138)
Élő közvetítések (7780)
Operett, mint színpadi műfaj (3873)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3181)
Simándy József - az örök tenor (590)
Edita Gruberova (3078)
musical (185)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4463)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A boldogtalan fáraólány története – Az Aida a MET-ből
- zéta -, 2018-10-07 [ Közvetítések ]
nyomtatóbarát változat

Netrebko & Rachvelishvili 2018. október 6.
MÜPA-mozi
VERDI: Aida

Aida - Anna Nyetrebko
Amneris - Anita Rachvelishvili
Radames - Alekszandrsz Antonenko
Amonasro - Quinn Kelsey
Ramphis - Dmitrij Beloszelszkij
Egyiptom királya - Ryan Speedo Green
Hírnök - Arseny Jakovlev
Priestess - Gabriella Reyes

a Metropolitan Opera Ének- és Zenekara
vez. Nicola Luisotti

Úgy tűnik, az oroszok végleg bevették a Metropolitan finnyás bástyáit is, az Aida nyolctagú szereplőgárdájából négyen is Moszkvában sajátították el az éneklés alapjait, de idesorolhatnám ötödiknek a grúz mezzoszopránt is, hiszen Ő is az egykori Szovjetunióban látta meg a napvilágot, akár a többiek. Nem is lenne ezzel semmi baj, ha a világ vezető operaházában tényleg minőség alapján állna össze a „világválogatott”. Azután, ahogy nézem/hallgatom az előadást, hát, erősen feslik a szövet, épp a minőség mentén.

Maga a produkció igazán veterán korban van, hiszen még javában állt a Szovjetunió, amikor Sonja Frisell 1988-ban színpadra álmodta New York patinás házában Verdi örökbecsűjét. Most már, 30 esztendővel később, jóval túl a kétszázadik előadáson még mindig tud meglepetést okozni.

Úgy tűnik az angol rendezőnőt ebben a szövevényes történetben leginkább az elátkozott fáraólány reménytelen szerelme kötötte le, legalábbis erre a szálra fűzte fel az előadást. Olyannyira, hogy a néző el is gondolkodik, hogy ennyire esélytelenül miért fut ilyen kitartóan Radames semmivel nem kecsegtető szekere után? Mi hajtja, miért alázkodik meg, s miben bízik egyáltalán?

Amikor Frisell rendezése eredetileg napvilágot látott, Fiorenza Cossotto volt Amneris, Mitchell Aidája, Domingo Radamese és Milnes Amonasrója társaságában. (Szomorú, de jól illusztrálom a különbséget a két előadás között pusztán a szereposztás felsorolásával, de korábbi Metes Aidák között találnánk még olyanabbat is.)

Cossotto annak kapcsán jutott eszembe, mert megpróbáltam ezt az előadást elképzelni az Ő alakításában és határozottan sikerült. A grúz Anita Rachvelishvilinek kevésbé. Nem is annyira a hangi megfogalmazás, az még többé-kevésbé sikeres volt. A fiatal mezzo ígéretes matéria birtokosa, de a hangi és a színpadi kifejezőképesség meglehetősen alacsony szinten áll. Általában kedves bocitekintettel mosolyog bele a világba, ha van annak a pillanatnyi szituációban mondanivalója, ha nincs. (Mondjuk, leginkább nincs.) Amneris végtelen kétségbeesése és tragédiája így csak a felszínen tud mozogni, az énekesnő hiába énekli el korrekt módon a szólam egyik legigényesebb szerepét, a dráma csak nem izzik fel.

Beloszelszkij & Netrebko Aida szólamában a világelső Anna Netrebkót láthattuk/hallhattuk. Másfél évtizede az operai kánon része, azóta mindennapos vendég a MET-ben is. Sokáig a könnyedebb szólamokban szerepelt, még öt-hat évvel ezelőtt az orosz szólamokon túl a Szerelmi bájital, a Manon, a Don Pasquale, a Boleyn Anna főszerepeiben aratott zajos sikert. Ennek vége, mert 2014-ben egy markáns kormánymozdulattal sávot váltott az operai autópályán, azóta a drámai szoprán szerepkörben tarol. Ezidáig óvakodtam közelebbről foglalkozni vele, most viszont nem lehet kikerülni.

Technikai értelemben tökéletesen uralja a szerepet, ez önmagában egy biztos tényező. Számomra ugyanakkor zavaró az a mellezés, ami segítségével a mélyebb hangokat eléri, bár el kell ismerni, az átmeneteket törésmentesen oldja meg minden esetben. Az ’O patria mia’ rettegett felső C-re vezető dallamívét (látszólag) játszi könnyedséggel énekli, mi több, a csúcsponton koronát tart és kulturáltan jön le róla. Igen ám, de az a hang minden, csak nem drámai. Az bizony ugyanaz a hangszín, amivel mondjuk A puritánok hasonló magasságait teljesítette.

Ha mindez pusztán ízlés kérdése lenne, el is intézném, hogy na, bumm, hát másképpen gondolkodunk erről. Ennél viszont sokkal zavaróbb, hogy Netrebko Aidaként számomra túlságosan szimpla, mint jelenség és mint figura. Hiányzik belőle a sugárzás, a szeretet és bántóan hiányzik belőle a lélek. Nem érzem igazán még a szerelmet sem, de ebben a partner is ludas lehet. Az előadás legvégére kristályosodott ki: Netrebko Aidája túlontúl közömbös ahhoz, hogy komolyan vegyük tragédiáját. Csak az énekesnőt látom, aki fogcsikorgatva legyőz minden akadályt, átjut minden csúcson.

Persze lélektelen előadás és lélektelen előadás között lehet különbség. Ehhez elég, ha csak Alekszandrsz Antonenko Radamesét megnézzük. Már az sokat elmond korunkról, hogy Antonenko a világ vezető operaházaiban szerepelhet. Ez az ember maga a két lábon járó ellentmondás. Impozáns hanganyag, csapnivaló muzikalitás. Daliás alkat, leszúrt lábú tenor. Markáns arc, kifejezéstelen tekintet. És még sorolhatnám. Radames összetett problémáit meg sem kísérli hangjegyekbe önteni. Végigharsogja a szólamot, finomságokra nemigen ügyelve. Eleinte vártam, hogy majd később, a darab egynémely pontján esetleg megindul valamilyen úton, de feladtam. Utána már csak az éles, egyenes magasságai zavartak.

Ugyanebbe a sorba illik Quinn Kelsey Amonasrója is. Már az első megszólalásnál trükközik, nehogy túlénekelje magát. Az az énekes, aki minden egyes megszólalásnál ügyel arra, hogy még sokáig tudjon énekelni. A pálya első harmadában külön bája van ennek a hozzáállásnak. De Antonenkóval ellentétben Kelsey legalább hitelesen el tudja játszani, amit szeretne kifejezni. Valami prózai változatban biztosan tökéletes lehetne.

Azt gondolom, nem volt valami sikeres a mély hangokkal a MET ügyeletes szereposztója. Dmitrij Beloszelszkij (Ramfis) és Ryan Speedo Green (Király) szólamuk igényeinél jóval puhább és szerényebb hanggal voltak jelen. Azt hiszem, a hangfajuk inkább basszbariton, abból is a könnyedebb változat. Ilyen körülmények között felborul a mű eredeti, a zeneszerző által gondosan felrakott szerkezete.

Ludas lehet mindebben a máskor oly nagyszerű Nicola Luisotti a karmesteri pultnál. Azt hiszem, Luisottit beszippantotta ez a monstrum operagyár, mert hiába volt a jó tempó és az igényes zenekari építkezés, ha ebből az előadás egészére csak apró nüanszok hatottak. Egy idő után már csak Gianni Quaranta monumentális színpada gyönyörködtetett.

Az Aida a MET-ből

Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa (BFHA) pályázatot hirdet „A Kárpát-medence zenekultúrája a XIX-XX. század fordulóján” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Zeneakadémia karvezetés szakos hallgatóiból alakult kórus
"Karvezetés vizsgakoncert"
VIADANA: Exultate justi (örvendező zsoltár)
TILLAI: Magányban (Weöres Sándor versére)
Tolnay Melinda (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
ALAIN: Messe de Requiem – Sanctus
CLEMENS NON PAPA: Missa defunctorum – Agnus Dei, Communio
Enyedi Mózes (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
BECKER: Herr, erbarme dich
SCHEIN: Freue dich des Weibes deiner Jugend
Bokros Virág (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
Közreműködik: Balaska Rebeka (csembaló), Márkus Ágnes (cselló)
TOMKINS: How great delight
SCHMITT: À contre-voix, op. 104 – 5. Pour vous de peine
Velki Luca (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
GUERRERO: Sanctus, Benedictus
Bolyos Balázs Koppány (egyházzene-karvezetés – ének-zene OT IV.)
GASTOLDI: Cantiam lieti cantiamo
BRITTEN: Öt virágének, op. 47 – 2. The Succession of the Four Sweet Months, 3. Marsh Flowers
MOSONYI: Libera me
Szarka Tamás (kóruskarnagy MA I.)
GESUALDO: Non mai, non cangero
MENDELSSOHN: Három motetta, op. 69 – 1. Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren
BRUNNER: Konfirmation
Márkus István (kóruskarnagy – zeneelmélet OT IV.)

18:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Faragó Laura (ének), Varga Petra (orgona)
"Bach Mindenkinek Fesztivál"
Énekek és áriák Anna Magdalena Bach Daloskönyvéből (BWV 508 - 518.)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Luka Okros (zongora)
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, op. 23
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: 4. (f-moll) ballada, op. 52
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Balga Gabriella, Bakonyi Marcell (ének)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
Házigazda: Eckhardt Gábor
"Salon de Musiqze 2. - Casanova"
RAMEAU: Zoroastre – nyitány
VIVALDI: Griselda – Ombre vane
BEETHOVEN: Nyolc variáció egy Waldstein témára
MOZART: Don Giovanni – nyitány
MOZART: Madamina, il catalogo
MOZART: La ci darem la mano

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Trio Energico:
Ilosfai Csenge (hegedű), Mády-Szabó Eszter (gordonka)
Vida Mónika Ruth (zongora)
SCHUBERT: Adagio D.897 "Notturno"
SOSZTAKOVICS: c-moll trio op.8. no.1.
RAVEL: a-moll trio

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Emanuel Abbühl, Seung Eun Lee (oboa)
Spányi Miklós (orgona)
Concerto Armonico Budapest (koncertmester: Homoki Gábor, művészeti vezető: Spányi Miklós)
"Velence és London, oboák és orgonasípok…"
ALBINONI: F-dúr oboa-kettősverseny, op. 9/3
ALBINONI: g-moll szonáta, op. 2/11
ALBINONI: e-moll hegedűverseny, op. 2/2
ALBINONI: d-moll oboaverseny, op. 9/2
HÄNDEL: 3. (g-moll) oboaverseny, HWV 287
HÄNDEL: h-moll concerto grosso, HWV 330
HÄNDEL: 13. (F-dúr) orgonaverseny, HWV 295 („A kakukk és a csalogány”)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Jan Vogler (gordonka)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
RAMEAU: A gáláns indiák - szvit
SAINT-SAËNS: I. (a-moll) gordonkaverseny, op. 33
BRUCKNER: IV. (Esz-dúr) szimfónia
19:00 : Nagyvárad
Szigligeti Színház

Operát az Operából! – Turné
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Chisa Kitagawa (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Izaki Masahiro
SIBELIUS: d-moll hegedűverseny, op. 47
SOSZTAKOVICS: 12., d-moll szimfónia, „Az 1917-es év”

19:00 : Siófok
Kálmán Imre Kulturális Központ

Teleki Miklós (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
MOZART: Figaro házassága – nyitány, K.492
GRIEG: a-moll zongoraverseny
MOZART: 40. (g-moll) szimfónia, K.550

19:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Jasminka Stančul (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
SCHUBERT: II. (B-dúr) szimfónia, D 125
A mai nap
született:
1930 • Stephen Sondheim, zeneszerző
elhunyt:
1687 • Jean Baptiste Lully, zeneszerző (sz. 1632)
1963 • Székely Mihály, énekes (sz. 1901)