vissza a cimoldalra
2019-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20351)
Erkel Színház (10362)
Vincenzo Bellini (478)
Élő közvetítések (8243)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Rapszódia és Akiko - A Pannon Filharmonikusok hangversenye a Müpában
- baci -, 2017-03-14 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Akiko Suwanai 2017.március 10.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Enescu: I. román rapszódia
Walton: Hegedűverseny
Sibelius: II. (D-dúr) szimfónia, op. 43

Akiko Suwanai – hegedű
Vezényel: Olari Elts

Kisebb döccenővel indult az este, hogy aztán annál szebb folytatása legyen. Egy rendkívül kedves hölgy fogadott a Müpa „hajójában”, de bárhogy kereste a nekem félretett jegyet, nem találta meg. Már vettem volna elő a telefont, hogy felhívjam a szerkesztőt, hogy hívjon fel valakit, hogy az szóljon ide telefonon…. amikor a hölgy nemes egyszerűséggel a kezembe nyomott egy másik jegyet és jó szórakozást kívánt. Nem is hittem volna, hogy kis hazánkban létezik a problémamegoldásnak ez a szintje!

Elégedetten foglaltam el helyemet a második emeleti oldalerkélyen – hab a tortán, hogy legjobban itt szeretek ülni. Lepillantva pedig elámultam: gyakorlatilag telt ház volt.

Nem azt mondom, hogy tökéletes este volt. De minden zeneszerető embernek ajánlom a Pannon Filharmonikusok hangversenyeit!

Nagyon szépen összeforrt, szinte egy emberként muzsikáló együttessé kovácsolódtak az utóbbi években. Már nemcsak hallgatják, de érzik is egymást a zenészek.

Az Enescu mű egészen elvarázsolt engem. Egyértelmű, hogy a román népzenei elemek közelebb állnak hozzánk magyarokhoz, mint Sibelius dallamai, akkordfűzései. De valószínűleg a kiugró élményben szerepet játszott az is, hogy a román rapszódia hangorkánja, sodró lendülete jótékonyan takarja a kisebb hibákat. Külön köszönet a klarinétszólóért és a fuvola szólam átütő játékmódjáért. Nagyon jól hozták a Hora Staccato elemeit és hangulatát idéző hegedű tuttikat is a játékosok. Nem ijedtek meg a feladattól, bátran, virtuózan játszott mindenki. Ha akadt egy-egy botlás, azt bőven felülírta a többiek határozottsága.

A Sibelius már nem ennyire hálás feladat. Itt nincs annyi hang, ami mögé el lehet bújni. Van viszont sok kibújó szóló, viszonylag álló zenekari szövetből megcsillanó egyéni játéklehetőség.

Ezzel nem tudtak mindig élni a zenészek.

Ilyenkor nem szabad óvatosnak, alkalmazkodónak lenni. Nagy mellénnyel ki kell állni, hogy hatásos, plasztikus legyen az előadás. A fuvola szólam itt is kiugróan jó volt. Néha a kürt, a trombita is egészen szépen elődomborodott a zenekar mögül. De összességében el tudnék képzelni több egészséges önbizalmat a szólót játszó hangszeresektől. Egy kis jó értelemben vett magamutogatással sokkal izgalmasabbá, élőbbé lehet tenni egy előadást.

Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy kaphattak volna ehhez kicsit több segítséget a karmestertől. Még soha nem láttam finn dirigenst, aki ennyire vertikálisan vezényelt volna. Olari Elts szinte kizárólag le-fel mozgatta a karjait, mereven tartott válla és könyöke pedig még jobban kihangsúlyozta az egymás után sorjázó leütéseket E miatt sokszor kárba veszett az a rengeteg energia és odaadás, amit az előadásba fektetett. Ahányszor megmoccant a keze vízszintes irányba, annyiszor kapott a zene is egységes, új lendületet. Kár, hogy csak nagy ritkán tett ilyen irányú mozdulatokat. Így az egész este profi hatása annak a néhány tagnak köszönhető, akik mernek plasztikusan, elemi erővel előadni a zenekari szövet erre alkalmas pontjain.

Akiko Suwanai viszont egymaga is elég volt hozzá, hogy a zenekar visszahúzódóbb tagjait megmozdítsa. Virtuóz hegedűs, fantasztikus muzsikus és végül, de nem utolsó sorban csodálatos ember a japán hegedűművész. Walton hegedűversenye a múlt század közepén íródott. Nem extravagáns kortárs darab, de nem is posztromantikus költemény. Rengeteg hagyományos elem némi újszerű hangzással és szerkesztésmóddal fűszerezve. Lehetőséget ad az érzelmességre és a logikus játékmódra egyaránt. Akiko mindkettőben lebilincselőt alkotott.

Jascha Heifetz hangszere megtalálta a méltó utódot.

A valamikori géniusz elsősorban félelmetes virtuozitásáról és tiszta intonációjáról volt híres, de rendkívül fényes, nemes hegedűhangja is utánozhatatlanná tette őt. Akiko megőrizte a nemességet, de megtöltötte azt az örök nőiség bársonyos melegével.

Egyszerű természetességgel, mégis hatásosan mondta el hangszerén, amit akart.

A zenekar még csak helyenként képes erre. De érzékeny, intelligens, tudatos játékuk jó alapot szolgáltat egy minden ízében merész előadás megszületéséhez is.

Akiko Suwanai & Olari Elts
©fotó: Pannon Filharmonikusok - Bublik Róbert

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"London híres muzsikus vendégei"
HANDEL: Tűzijáték-szvit / Vízizene (részletek)
HAYDN: 104. (D-dúr) szimfónia („London”) – 4. tétel
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op.26
BRAHMS: 6. Magyar tánc
DVOŘÁK: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88 (tétel)

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Magyaráz és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Sorsok ütközése
VERDI: Rigoletto – 4. felvonás

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes (zongora), Karasszon Eszter (cselló), Homoki Gábor (brácsa), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét), Molnár Anna (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
Vezényel: Keller András
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/5 - Hold
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
WEBERN: Zongoraötös
SCHÖNBERG: Pierrot lunaire, op. 21

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Falvay Attila (hegedű), Kántor Balázs (cselló), Horváth Béla (oboa),
Bokor Pál (fagott)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsorvezető és házigazda: Dinyés Dániel
Zenemánia - Ifjúsági bérlet 1.
Versenyművek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: a-moll csellóverseny I. tétel
MOZART:Fagottverseny II.tétel
HUMMEL: Bevezetés, téma és variációk op. 102 oboára és zenekarra
HAYDN: Sinfonia Concertante III.tétel
ismétlés: 15:00

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Orgonalátogatás haladóknak
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/1
A barokk fénykor – Bach, Händel
Előad és orgonán játszik: Szabó Balázs

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szutrély Katalin, Perencz Béla
Szent István Király Oratóriumkórus
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel:
Záborszky Kálmán
VERDI: Quattro pezzi sacri
WAGNER: A walkür - a III. felvonás zárójelenete

18:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Egri & Pertis Zongoraduó
Sárik Péter Trió
Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (nagybőgő), Gálfi Attila (ütőhangszerek)
Áthallások | Ha Beethoven dzsesszelt volna
BEETHOVEN: Für Elise
PETER PETROF: If Beethoven playing Jazz
J.S. BACH – EARL WILD: Sarabande „Hommage à Poulenc“
POULENC: Szonáta (1918)
PIAZZOLLA: Libertango
BEETHOVEN: Marmotte Op. 52 No. 7
BEETHOVEN: Molto vivace a 9. szimfóniából Op. 125
GRIEG: Rigaudon a Holberg-szvitből
George Gershwin: Három prelűd
GERSHWIN: By Strauss („The Show Is On“)
GERSHWIN: Kickin' The Clouds Away – improvizáció
BARTÓK: Bolgár ritmusban - Mikrokozmosz No.113
BARTÓK: Allegro barbaro
BEETHOVEN: Örömóda a 9. szimfóniából Op. 125

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Keller András (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló), Ib Hausmann (klarinét), Kolonits Klára (ének)
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/6 - Éjfél
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
BRAHMS: a-moll klarinéttrió, op. 114
WOLF: Um Mitternacht
WOLF: Verborgenheit
WOLF: Nimmersatte Liebe
DVOŘÁK: 3. (f-moll) zongoratrió, op.65
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Dömötör Máté (zongora)
Szovák Kitti Mónika (gordonka)
"GRADUS AD PUBLICUM"
ANTON RUBINSTEIN: D-dúr szonáta zongorára és csellóra Op. 18, I. tétel
CHOPIN: c-moll Polonaise Op. 40 No. 2
CHOPIN: Fisz-dúr Nocturne Op. 15 No. 2
CHOPIN: b-moll Scherzo Op. 31
BARTÓK: Kis szvit
AGGHÁZY KÁROLY: Ländler-Impromptu
AGGHÁZY KÁROLY: Soirées Hongroises
LISZT: Tell Vilmos kápolnája
LISZT: Orage
LISZT: Honvágy
LISZT: Faust-keringő

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Leclair Consort:
Paulik László (barokk hegedű), Ratkó Ágnes (csembaló), Krommer Lucia (viola da gamba)
Leclair, Duphly és Marais művei
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)