vissza a cimoldalra
2019-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10361)
Vincenzo Bellini (478)
Élő közvetítések (8243)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Opernglas, avagy operai távcső... (20350)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Say világa - Fazil Say estje a ZAK Nagytermében
-vape-, 2017-02-28 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Fazil Say 2017.február 23.
Zeneakadémia, Nagyterem

Mozart A-dúr szonáta
Debussy 6 Prelűd
Bach-Busoni d-moll Chaconne
Wagner-Liszt Izolda szerelmi halála
Gershwin-Say Summertime-variációk
Paganini-Say Paganini-variációk
Mozart-Say Török-induló

Fazil Say zongora

Fazil Say védjegye Mozart „megbolondított” Török indulója. Természetesen elhangzott most is egy dzsesszesített változat, de előbb még meghallgathattuk a teljes A-dúr szonátát kotta szerinti valójában is, Say módon megszólaltatva, amely módot érdemes elemzés alá vetni. És ezért volt pont jó, hogy Mozart művével kezdett a zongorista, itt lehet a leginkább tetten érni, hogyan is dolgozik.

A téma rögtön a Mozartkugelstil mocsarába képes lehúzni zongoristákat, ha engednek a csábításnak és sok kis dinamikai, tempóbeli váltással érzelgősséget visznek előadásába. Say máshogy gondolkodik. Egy-egy frázison, tematikai egységen belül tartja a tempót, dinamikát, ahol váltani kell ott viszont nagyot lép. Hirtelen nagyon forték, vagy nagyon pianók követik egymást indokolható helyeken egyébként. Ezek a dolgok a zene belső logikája szerint épülnek fel nála.

Ettől nem elvetendő az, amit csinál, csak helyenként szemöldökráncolásra késztető. A téma után jöttek a variációk, tovább vonultatva fel a jegyeket. Itt-ott egy-két ütem túlzottan kihangsúlyozva a basszus szólamban, akár a felső szólam hallhatóságának rovására. Érdekes egy ilyen megoldás, de ha Mozart olyan jelentősnek találta volna azt a motívumot, megtalálja a megfelelő helyet számára. Vagy a harmadik variációban az oktávkettőzések (ƒ jelzéssel egyébként): eleve azt szolgálják, hogy a dallammenet kiemelődjön, nem kellene arra még egy lapáttal rátenni, fortissimóra venni.

Gondolnánk, de a módszer működik, Say világa ilyen. És így folytatódott zongorázása a Debussy etűdökben is. Bár jóval visszafogottabban, hiszen hangzó hagyomány nyúlik vissza a szerzőig, meg persze az előadási utasítások is sokkal gazdagabbak, ezáltal jobban behatárolják, mit szabad, mit nem.

Pregnánsabban kiemelt staccatók, dszesszes hangsúlyozással, ami errefelé egyáltalán nem tájidegen, erőteljesebb forték voltak feltűnők. És itt kell szólni Say pianóiról, amelyek leheletfinomságukban is fajsúlyosak, tovább erősítve azt, hogy mindazok a túlzások, amelyekkel él nem pianista hiányosságainak elleplezését szolgálják.

Paradox módon, de konzekvensen, Say ott vált leginkább érdektelenné, ahol játékfelfogásának igazán érvényesülnie lehetett volna: a nagy romantikus, későromantikus műveknél. Busoni műve eleve tévedés, más skálán, de olyasmi, mint Gunoud Ave Mariája. Ott a felbontott akkordok felett sejtelmesen lebegő dallamot konkretizálja, ezzel döfi le a hálátlan utókor.

A Chaconne zongorás átiratában Busoni annak egyik legmegfoghatatlanabb tulajdonságával bánik el: nevezetesen, hogy egy szál hegedű négy húrjába és tizenöt percbe annyi zenei tartalmat és emberi fájdalmat sikerült Bachnak belesűrítenie, amihez másnak egy opera is kevés. Pont ezért nem lesz semmivel több a mű egy mai koncertzongorán.

Óvatosan kell vele bánni, ha mégis hozzányúl valaki: Say módszere itt nem működött, hogy még a mai koncertzongora lehetőségeit is szinte kevésnek vette. Iszonyú hangtömegeket mozgatott meg rögtön az első ütemekben, ezer ujjal játszott, mindhiába. Inkább egy jó hegedűs és a tört akkordfelbontások.

Liszt más módon állt ellen: a zongoratechnika beteljesítőjénél a hangszer lehetőségei és a kifejezni kívánt tartalom egyensúlyban vannak egymással, itt semmi túlzásra nincs szükség, csak le kell játszani a hangokat, ahogyan írva vannak, és csak egy kis pluszt hozzátenni. Say korrektül megoldotta ezt a feladatot, de itt kellett rá a legkevésbé figyelni.

Jól ellenpontozták mindezt a Gershwin, Paganini és Mozart átiratok, kellemes, nem locsogós dzsesszt kaptunk, jóval félelmetesebb pianista tudással megalapozva, mint a műfaj bármelyik nagy nevétől.

A ráadások sorát Say egy saját műve, a Black Earth nyitotta, amely a Youtube szerint talán legtöbbet játszott alkotása, kézzel preparált húrokkal, markáns témákkal. Majd jött Chopin cisz-moll nokturnje, tényleg szép előadásban. Annyira, hogy utána azt mondtam, most már ki kell lépni Say világából, ez így volt kerek.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"London híres muzsikus vendégei"
HANDEL: Tűzijáték-szvit / Vízizene (részletek)
HAYDN: 104. (D-dúr) szimfónia („London”) – 4. tétel
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op.26
BRAHMS: 6. Magyar tánc
DVOŘÁK: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88 (tétel)

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Magyaráz és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Sorsok ütközése
VERDI: Rigoletto – 4. felvonás

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes (zongora), Karasszon Eszter (cselló), Homoki Gábor (brácsa), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét), Molnár Anna (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
Vezényel: Keller András
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/5 - Hold
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
WEBERN: Zongoraötös
SCHÖNBERG: Pierrot lunaire, op. 21

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Falvay Attila (hegedű), Kántor Balázs (cselló), Horváth Béla (oboa),
Bokor Pál (fagott)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsorvezető és házigazda: Dinyés Dániel
Zenemánia - Ifjúsági bérlet 1.
Versenyművek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: a-moll csellóverseny I. tétel
MOZART:Fagottverseny II.tétel
HUMMEL: Bevezetés, téma és variációk op. 102 oboára és zenekarra
HAYDN: Sinfonia Concertante III.tétel
ismétlés: 15:00

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Orgonalátogatás haladóknak
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/1
A barokk fénykor – Bach, Händel
Előad és orgonán játszik: Szabó Balázs

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szutrély Katalin, Perencz Béla
Szent István Király Oratóriumkórus
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel:
Záborszky Kálmán
VERDI: Quattro pezzi sacri
WAGNER: A walkür - a III. felvonás zárójelenete

18:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Egri & Pertis Zongoraduó
Sárik Péter Trió
Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (nagybőgő), Gálfi Attila (ütőhangszerek)
Áthallások | Ha Beethoven dzsesszelt volna
BEETHOVEN: Für Elise
PETER PETROF: If Beethoven playing Jazz
J.S. BACH – EARL WILD: Sarabande „Hommage à Poulenc“
POULENC: Szonáta (1918)
PIAZZOLLA: Libertango
BEETHOVEN: Marmotte Op. 52 No. 7
BEETHOVEN: Molto vivace a 9. szimfóniából Op. 125
GRIEG: Rigaudon a Holberg-szvitből
George Gershwin: Három prelűd
GERSHWIN: By Strauss („The Show Is On“)
GERSHWIN: Kickin' The Clouds Away – improvizáció
BARTÓK: Bolgár ritmusban - Mikrokozmosz No.113
BARTÓK: Allegro barbaro
BEETHOVEN: Örömóda a 9. szimfóniából Op. 125

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Keller András (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló), Ib Hausmann (klarinét), Kolonits Klára (ének)
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/6 - Éjfél
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
BRAHMS: a-moll klarinéttrió, op. 114
WOLF: Um Mitternacht
WOLF: Verborgenheit
WOLF: Nimmersatte Liebe
DVOŘÁK: 3. (f-moll) zongoratrió, op.65
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Dömötör Máté (zongora)
Szovák Kitti Mónika (gordonka)
"GRADUS AD PUBLICUM"
ANTON RUBINSTEIN: D-dúr szonáta zongorára és csellóra Op. 18, I. tétel
CHOPIN: c-moll Polonaise Op. 40 No. 2
CHOPIN: Fisz-dúr Nocturne Op. 15 No. 2
CHOPIN: b-moll Scherzo Op. 31
BARTÓK: Kis szvit
AGGHÁZY KÁROLY: Ländler-Impromptu
AGGHÁZY KÁROLY: Soirées Hongroises
LISZT: Tell Vilmos kápolnája
LISZT: Orage
LISZT: Honvágy
LISZT: Faust-keringő

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Leclair Consort:
Paulik László (barokk hegedű), Ratkó Ágnes (csembaló), Krommer Lucia (viola da gamba)
Leclair, Duphly és Marais művei
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)